2020-05-31, 11:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Betalar soc för månadskort på tunnelbanan eller får man betala det själv på ex minimum?

Det beror på om dom anser att du behöver ha månadskort för att kunna söka jobb och sånt
Citera
2020-05-31, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Betalar soc för månadskort på tunnelbanan eller får man betala det själv på ex minimum?

Om du har ett behov av det, om du exempelvis får en sysselsättning (som praktik eller liknande), och behöver ta dig dit/hem och om det inte är gångavstånd. De brukar bevilja månadskort om man har ”arbetsresor” och liknande. Finns det inget sådant behov av kollektivtrafik så brukar man få ta pengar från försörjningsstöd.
Citera
2020-05-31, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Osäker på denna fråga, däremot vet jag att man inte har rätt till soc då man har CSN, varken medans man pluggar eller på sommarlovet mellan två terminer.

Det finns dock studenter som kan få försörjningsstöd under sommarlovet, då de inte får studiemedel. Men socialtjänsten kan ställa vissa krav, exempelvis att man har sökt sommarjobb under våren. Får man inte sommarjobb eller kan försörja sig på annat sätt, så kan socialtjänsten bevilja försörjningsstöd under sommarlovet.
Citera
2020-05-31, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Det finns dock studenter som kan få försörjningsstöd under sommarlovet, då de inte får studiemedel. Men socialtjänsten kan ställa vissa krav, exempelvis att man har sökt sommarjobb under våren. Får man inte sommarjobb eller kan försörja sig på annat sätt, så kan socialtjänsten bevilja försörjningsstöd under sommarlovet.

Okej, jag var nämligen i det läget för en del år sen, och blev tvungen att avstå utbildning då jag inte var säker på att ha jobb och försörjning under sommaren.
Men bra om dom lättat på reglerna så att det lönar sig att plugga i hopp om egen försörjning
Citera
2020-05-31, 21:48
Medlem
Citat:
Dom brukar ha en högsta godtagbar hyreskostnad utifrån hushållets antal boende, så det beror på skulle jag säga. Dom kan göra undantag och bevilja en högre kostnad för hyra om det är under en kortare tid, men det görs nog ganska sällan om bidragsbehovet är mera än högst tillfälligt.

Sök på din kommuns hemsida, bör finnas info där så du kan se på ett ungefär.

Min hyra är över 10 000
Citera
2020-05-31, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Min hyra är över 10 000

Ifall du är ensamstående så låter det väldigt mycket, men jag vet ärligt talat inte om det är olika högsta bostadskostnad i olika delar av landet?
Jag bor där det är billigt med boende,och för en ensam vuxen är maxhyran 4 500 kr om jag minns rätt.
Men kolla din kommuns hemsida eller på socialstyrelsens hemsida.
Citera
2020-05-31, 23:31
Medlem
Citat:
Och jag frågar igen, kan de betala en hög hyra som nyproduktion?

Citat:
Min hyra är över 10 000

Det förekommer att socialtjänsten beviljar bistånd till hög hyra tillfälligt, om biståndsbehovet bedöms vara tillfälligt. En riktlinje är upp till tre månader. Om biståndsbehovet bedöms vara långsiktigt, eller om du fortfarande söker bidrag efter x antal månader så är det troligt att de ber dig flytta till billigare boende. Du kommer då få visst tid på dig att hitta nytt boende.

Svårt att avgöra om du kommer få hela summan beviljad. Det är vanligt att kommunerna har riktlinjer på boendet (antal rum) och boendekostnader. Det förekommer att folk anses ha för hög hyra, och får bara bidrag till hyra upp till ett visst belopp. De får sedan ta pengar från försörjningsstödet för att kunna betala resterande del av hyra.

De kan eventuellt betala hela hyran under en viss tid, speciellt om du har fått tid på dig att leta billigare boende. Om du väljer att behålla det dyrare boendet alternativt att övergångsperioden har tagit slut, så kan det hända att socialtjänsten endast beviljar vad de anser vara skälig hyra.

Citat:
Ifall du är ensamstående så låter det väldigt mycket, men jag vet ärligt talat inte om det är olika högsta bostadskostnad i olika delar av landet?
Jag bor där det är billigt med boende,och för en ensam vuxen är maxhyran 4 500 kr om jag minns rätt.
Men kolla din kommuns hemsida eller på socialstyrelsens hemsida.

Kan tänka mig att riktlinjerna varierar från kommun till kommun. Boendekostnaderna kan till och med variera i en kommun. I min kommun kan det exempelvis vara billigare att hyra lägenhet på landet, medan det är dyrare i centralorten. Det är inte alltid fallet, men det förekommer. Då har socialtjänsten även beviljat att ensamstående och par utan barn bor för stort (enligt riktlinjerna), bara för att hyran är låg.
Senast redigerad av Amberfly 2020-05-31 kl. 23:42.
Citera
2020-06-01, 17:15
Medlem
Måste vara nära omöjligt att byta boende utan jobb. De flesta hyresvärdar tar väl inte ens emot bidragsfall.

Så vad händer om man inte lyckas med det efter tiden gått ut?
Citera
2020-06-01, 17:58
Medlem
Citat:
Måste vara nära omöjligt att byta boende utan jobb. De flesta hyresvärdar tar väl inte ens emot bidragsfall.

Så vad händer om man inte lyckas med det efter tiden gått ut?

Det finns hyresvärdar som godkänner sådana hyresgäster om de kan lämna in intyg från socialtjänsten. Som intygar att de kommer att betala hyran.

Andra kan säkert lösa boendet genom andrahandskontrakt eller genom att bli inneboende och hyra ett rum. Även om de säkert också vill se intyg på att socialen betalar hyran.

Men generellt sett så är 10 000+ kr i hyra alldeles för hög hyra. Det kanske kan tolereras om det exempelvis är en fyra och en större barnfamilj. Beroende på just din kommuns riktlinjer. Men barnfamiljer brukar få bo större och ha en högre hyra än en ensamstående person eller ett par utan barn. Men det är inte troligt att socialtjänsten låter dig få bo i en nyproducerad lägenhet med dyr hyra om du kommer vara beroende av försörjningsstöd under en längre period.
Citera
2020-06-01, 19:09
Medlem
Då är jag fucked
Citera
2020-06-02, 10:47
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Då är jag fucked
Det är inte säkert, testade att fylla i de uppgifter du har lämnat här hos Socialstyrelsens provberäkning för försörjningsstöd https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/ekonomiskt-bistand/provberakning-ekonomiskt-bistand/
Får upp att du kan ha rätt till försörjningsstöd samt ev. 1300 kr i bostadsbidrag om du är under 29 år?
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen
Citera
2020-06-02, 12:47
Medlem
Sereenas avatar
Som ensamstående så brukar maxhyran hos Soc vara motsvarande 2 RoK hos allmännyttan (ej nyprod eller "fina" området).

Är du under 25 så brukar dom ofta anse att du ska klara dig med 1 RoK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in