Citat:
Ursprungligen postat av
SnubbenXX
Och jag frågar igen, kan de betala en hög hyra som nyproduktion?
Citat:
Ursprungligen postat av
SnubbenXX
Min hyra är över 10 000

Det förekommer att socialtjänsten beviljar bistånd till hög hyra tillfälligt, om biståndsbehovet bedöms vara tillfälligt. En riktlinje är upp till tre månader. Om biståndsbehovet bedöms vara långsiktigt, eller om du fortfarande söker bidrag efter x antal månader så är det troligt att de ber dig flytta till billigare boende. Du kommer då få visst tid på dig att hitta nytt boende.
Svårt att avgöra om du kommer få hela summan beviljad. Det är vanligt att kommunerna har riktlinjer på boendet (antal rum) och boendekostnader. Det förekommer att folk anses ha för hög hyra, och får bara bidrag till hyra upp till ett visst belopp. De får sedan ta pengar från försörjningsstödet för att kunna betala resterande del av hyra.
De kan eventuellt betala hela hyran under en viss tid, speciellt om du har fått tid på dig att leta billigare boende. Om du väljer att behålla det dyrare boendet alternativt att övergångsperioden har tagit slut, så kan det hända att socialtjänsten endast beviljar vad de anser vara skälig hyra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Findusofelix
Ifall du är ensamstående så låter det väldigt mycket, men jag vet ärligt talat inte om det är olika högsta bostadskostnad i olika delar av landet?
Jag bor där det är billigt med boende,och för en ensam vuxen är maxhyran 4 500 kr om jag minns rätt.
Men kolla din kommuns hemsida eller på socialstyrelsens hemsida.
Kan tänka mig att riktlinjerna varierar från kommun till kommun. Boendekostnaderna kan till och med variera i en kommun. I min kommun kan det exempelvis vara billigare att hyra lägenhet på landet, medan det är dyrare i centralorten. Det är inte alltid fallet, men det förekommer. Då har socialtjänsten även beviljat att ensamstående och par utan barn bor för stort (enligt riktlinjerna), bara för att hyran är låg.