2021-01-07, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Man sover kasst på alkohol. Kroppen får ingen nytta av den sömnen.
Nu har jag inte druckit på 48 timmar

Okej jo precis så är det. Hur känns det nu är du motiverad, har du några hjälpmedel? antabus, campral naltrexon etc.
Citera
2021-01-07, 10:26
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spiderman90
Okej jo precis så är det. Hur känns det nu är du motiverad, har du några hjälpmedel? antabus, campral naltrexon etc.

Nej det går ganska lätt. Problemet är inte att sluta, problemet är att inte börja igen.
Motiverad vetifan ... inte här och nu, men i framtiden.
Antabus biter inte bra på mig. Räcker med att hålla upp en dag med tabletterna så kan jag dricka.
Citera
2021-01-07, 10:35
Medlem
Citat:
Nej det går ganska lätt. Problemet är inte att sluta, problemet är att inte börja igen.
Motiverad vetifan ... inte här och nu, men i framtiden.
Antabus biter inte bra på mig. Räcker med att hålla upp en dag med tabletterna så kan jag dricka.

OKej mediciner är egentligen värdelöst då motivationen är key min åsikt då. Har du gått på AA eller andra samtalsterapier?
Citera
2021-01-07, 11:25
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spiderman90
OKej mediciner är egentligen värdelöst då motivationen är key min åsikt då. Har du gått på AA eller andra samtalsterapier?

Ja, i kommunens regi. Trevligt och intressant men vet inte om det hjälper.
Citera
2021-01-07, 12:48
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ja, i kommunens regi. Trevligt och intressant men vet inte om det hjälper.
Det finns ingen magisk behandling om du inte själv ställer upp och vill sluta. Alltså inte det där beslutet när du är bakis och ställt till massa skit, viljan att sluta måste sitta djupare än så.
Citera
2021-01-07, 13:11
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Det finns ingen magisk behandling om du inte själv ställer upp och vill sluta. Alltså inte det där beslutet när du är bakis och ställt till massa skit, viljan att sluta måste sitta djupare än så.

Ja ... man måste vilja när man mår "bra".
Man måste vilja få slut på hela skiten.
Få slut på att vakna upp på morgonen och må kass.
Få slut på att skriva massa dumheter på internet.
Få slut på att vara passiv och inte göra nåt av sitt liv. Inte göra saker man vill.
Citera
2021-01-07, 13:18
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Få slut på att vara passiv och inte göra nåt av sitt liv. Inte göra saker man vill.
Precis.

Alkoholens abstinens är relativt snabbt övergående visst man mår skit, skakar och spyr osv.
Trots allt ganska snabbt övergående, jämfört med benso t.ex, men det är också den stora faran med alkohol.

För efter ett tag mår man bra igen: "vafan en liten rykare eller ett par öl kan ju inte vara farligt".
Sedan börjar cirkusen om igen, för den inbitne alkisen.
Citera
2021-01-07, 13:19
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:

Jag var alltid bra på att avfärda "småsaker" som att säga något dumt på fyllan, pissa på sig i soffan, etc. Livet går vidare så snart bakfyllan har lagt sig. Det som verkligen fick mig att tänka om var att blicka utanför mig själv och se hur jag sårar min partner, hur mina vänner skäms (en STOR wake up call var när jag fick veta att jag inte blev medbjuden på en segling i Grekland, då vissa deltagare inte ville ha en dyngrak, högljudd Mrtowlie ombord varje dag. Detta var direkt kränkande att höra, men jag förstår tyvärr dem, hur mycket den än smärtar).

Hur jag påverkade andra och det rykte jag hade väckte äntligen det djupa hatet mot alkoholen som gjorde skillnad för mig. Resten, att slippa bakfyllor, slippa ångest över att ha tagit kokain, varit halvotrogen, inte skriva pinsamheter på facebook, etc, blev en mycket välkommen bonus.
Citera
2021-01-08, 21:45
Medlem
KattKorvens avatar
Helgen snart här. Stay strong folks.
Senast redigerad av KattKorven 2021-01-08 kl. 22:23.
Citera
2021-01-09, 14:28
Medlem
drunkkidcatholics avatar
Dag 8 nykter. Mår konstigt nog sämre nu än de första dagarna. Mycket ångest, fysisk sjukdomskänsla, känner mig iskall men har lite feber. Kan ju förstås vara vanligt sjuk men tror inte det. Är trött hela tiden och har inte lust med någonting, förutom att sätta i mig ett par flaskor vin. Jobbigt nu.
Citera
2021-01-09, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunkkidcatholic
Dag 8 nykter. Mår konstigt nog sämre nu än de första dagarna. Mycket ångest, fysisk sjukdomskänsla, känner mig iskall men har lite feber. Kan ju förstås vara vanligt sjuk men tror inte det. Är trött hela tiden och har inte lust med någonting, förutom att sätta i mig ett par flaskor vin. Jobbigt nu.

Är inte så konstigt egentligen. Visst säger man ofta att abstinensen är som värst 72 timmar efter att man slutar och sen blir det bättre. Det är säkert då man har störst risk för delirium t.ex, men det tar såklart mycket länge tid än 72 timmar för kroppen att återhämta sig från ett långvarigt alkoholmissbruk.

Mina ångestnivåer var som högst cirka 6 veckor in på nykterheten. Sömnen tog också ett bra tag innan den blev bra. Men det är helt klart värt det att hålla ut. Du klarar detta! Vila så mycket du känner att du behöver.
Citera
2021-01-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Håll ut och håll i. Det är helt normalt med en dipp efter 2-3 veckor när man plötsligt börjar inse att detta är det nya normala. Om någon vecka kommer det kännas bättre, livet återvänder och luften blir lättare att andas. Sedan ny dipp efter 3 månader, då gäller det att hitta långsiktiga sysselsättningar. Som sagt, ta dag för dag.

Tack, ditt inlägg lyfte mig i måndags. Dag 22 som nykter, mår bättre allmänt när jag vet att jag inte kan fly in i spritdimmans känsla av lycka. Är riktigt sugen på lite alkohol nu, men blir ett träningspass (hemma pga Corona) istället.

Mitt mål är inte att bli nykterist just nu, snarare en avgiftning efter 3 års hårt helgsupande och några bärs mitt i veckan. Har aldrig misskött jobb (tvärtom är jag känd som en flitig och kreativ anställd) och aldrig sjukskrivit mig pga bakfylla, har t.o.m tränat och löpt mycket under dessa år. Kan springa en mil bakfull på ren disciplin, och egentligen funkar vardagen med supandet, men livet blir till slut bara en dimma när allt man ser fram emot är att bli lullig en onsdag och vrålpackad fredag-lördag.

Har en nykter månad som mål nu, som kan bli två, och t.o.m tre. Ett rejält mål skulle vara ett nyktert år, de flesta som dricker men som inte skulle säga att de har alkoholproblem skulle inte fixa det. Ju större mål, ju mer motiverad blir jag. Har lagt tid på gamla intressen och matlagning med tjejen jag dejtar, så mycket mer värdefullt än att förstöra sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in