2021-01-04, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Dag nr 16 som nykter. Firade nyår med en tjej som tog med en flaska champagne men jag bjöd henne på alkoholfri cider istället, champagnen är oöppnad i kylen.
Idag blev jag så jävla sugen på att dricka sprit, kände dessutom för att ta livet av mig, men jag gick en sväng på stan, kände mig allmänt galen men lugnade ner mig lite av att se något annat än min alkoholistlägenhet.

Har varit vardagsalkoholist i tre år när jag hamnade lite i en livskris, inte många nyktra helger, istället är det en och annan minneslucka och sämre omdöme. Har varit ölonsdagar och sprithelger. Jag jobbar heltid och har god ekonomi, på jobbet är jag städad och kompetent, annars är jag som ett sprängt flipperspel i huvudet. Med nykterheten hoppas jag ta kontroll över livet igen, möter man livet nykter finns inga undanflykter. Just nu är det nästan abstinens, är så jävla sugen men blir istället tvättstuga.
Håll ut och håll i. Det är helt normalt med en dipp efter 2-3 veckor när man plötsligt börjar inse att detta är det nya normala. Om någon vecka kommer det kännas bättre, livet återvänder och luften blir lättare att andas. Sedan ny dipp efter 3 månader, då gäller det att hitta långsiktiga sysselsättningar. Som sagt, ta dag för dag.
Citera
2021-01-05, 10:12
Medlem
drunkkidcatholics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Vad gjorde du på fritiden innan du blev heltidskrökare? Min erfarenhet är att det hjälper väldigt mycket att ägna tiden och tankarna åt något annat. Återuppta eller hitta en ny hobby, gärna något som inte är beroende av vädret.
Du är ju ung, har större delen av livet framför dig. Jag söp bort 20-25 år (jag blir fan mörkrädd när jag ser det på pränt) och återupptäckte båtliv och segling i somras. Fram tills jag var lite yngre än du är nu var jag aktiv kappseglare, vid 30 sålde jag båten och har fan inte satt min fot på en båt på 20 år, bara krökat. De 20 åren är totalt bortkastade och det grämer mig oerhört!

Tack för svaret, känns uppmuntrande att höra om folk som faktiskt varit i samma situation, klarat sig ur det och mår bättre nu. Att vara missbrukare är jävligt isolerande, iallafall om man som jag är en smygalkis.

Innan jag började dricka var jag slank och vältränad, älskade att gå på milslånga promenader i skogen. Nu har allt vin gjort mig så fet och otränad att jag blir andfådd av att gå ett varv runt kvarteret. Har inte varit i närheten av en skog på många år. Det är så deppigt att jag har lust att börja gråta när jag tänker på det. Men för att vara lite positiv, dag 4 nykter nu, det är skönt att vakna på morgonen klar i huvudet och inte känna sig överkörd av en buss.
Citera
2021-01-05, 11:43
Medlem
Edit

Citat:
Ursprungligen postat av drunkkidcatholic
Tack för svaret, känns uppmuntrande att höra om folk som faktiskt varit i samma situation, klarat sig ur det och mår bättre nu. Att vara missbrukare är jävligt isolerande, iallafall om man som jag är en smygalkis.

Innan jag började dricka var jag slank och vältränad, älskade att gå på milslånga promenader i skogen. Nu har allt vin gjort mig så fet och otränad att jag blir andfådd av att gå ett varv runt kvarteret. Har inte varit i närheten av en skog på många år. Det är så deppigt att jag har lust att börja gråta när jag tänker på det. Men för att vara lite positiv, dag 4 nykter nu, det är skönt att vakna på morgonen klar i huvudet och inte känna sig överkörd av en buss.
Hej. Skönt att höra att dag 4 funkar. Jag var/ är också s.k smygalkis i mååånga år. Så här i efterhand kan jag omöjligt se hur jag klarade mig undan så länge. Jag har druckit sedan 1997 och HÅRT (dagligen) sedan 2004. Fasaden rämnade först november 2019!! Skötte jobbet (nåja, tillräckligt för att få behålla det åtminstone), gjorde det jag förväntades hemma (stor trädgård = många gömställen för flaskor), ljög om att jag träffade kompisar när jag egentligen satt själv och söp osv. Till pluskontot kan läggas att jag ”avslöjat” två alkisar på jobbet, till chefens tacksamhet. Han har dock aldrig undrat hur just JAG kunde genomskåda dem. Enkelt, jag känner igen en smygalkis när jag ser hen. ”It takes one to know one”!
Lycka till idag och bit ihop.
Senast redigerad av knickedick108 2021-01-05 kl. 11:44. Anledning: Edit
Citera
2021-01-06, 00:02
Medlem
angelamerkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spiderman90
Hur upplever du sömnen när du är i en period då du krökar? kvalitén liksom? Spelar egentligen ingen roll hur mycket eller när jag sover är ändå svintrött. just nu sover jag typ när kroppen säger till väldigt jobbigt.

Den är skit, men jag somnar iallafall på tre röda.
Nyktert ligger jag mest och vrider mig in på småtimmarna.

Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Kom igen, någon slags hobby eller intresse måste du väl ha? Vad gör du när du dricker? Hade du några intressen i ungdomen innan alkoholen tog över? Aldrig tänkt "shit, det där skulle jag vilja testa på!"?

Svårt att komma med konkreta förslag till en person man inte vet någonting om men träning är väl en tidlös klassiker i sammanhanget. Må-bra faktor, en kick, ångestdämpande, bygger självkänsla och hälsosamt. Men träning passar inte alla.

Finns så mycket annat, bli riktigt bra på något spel, ut med dig i skogen och försök klara dig med så lite grejer som möjligt i två dygn, börja med prickskytte, starta en blogg, aktivera dig politiskt, byt karriär, bli religiös eller meditera riktigt seriöst, bli grym på att baka bröd, ut och res (när pandemin är över), försök tjäna så mycket pengar som möjligt, börja läs litterära klassiker eller snöa in på science fiction, lär dig programmera, yoga, lär dig allt om gnu/linux, knulla runt, samla frimärken, lär dig suga av dig själv (om du har kuk), börja segla, kampsport, odla matsvamp, börja måla och ge dig fan på att bli bra, skriv en bok, bli finsnickare eller lär dig spela ett instrument.

Det finns så mycket annat i livet än bedövning, med risk att låta flummig så handlar det mycket om att "blicka inåt" och våga testa runt lite för att se vad som fastnar. Inte vara rädd att vara sämst på något i början och våga prova.

Det enda sättet jag har fått till en någorlunda hållbar nykterhet är att försöka fylla livet med saker jag upplever som meningsfulla.

När jag dricker gör jag inte så mycket, fokuserar mest på att bli full.

Jag kan däremot bocka oroväckande många av dina tips så en del har jag faktiskt testat på i mina dagar. Jag tror problemet är rent kemiskt. Jag är så van vid en snabb belöning att det är vad jag söker istället för en långsiktig sådan. Jag har t.ex märkt att jag sällan njuter av resan mellan punkt A till B nuförtiden. Jobbet blir inte tillfredsställande utan jag vill bara snabbt i mål, vilket gör att allt jag gör känns stressat och därmed onjutbart.

Men du har helt rätt, jag borde återgå till mitt forna jag som älskade att upptäcka och göra nya saker, men det barnsliga upptäcktslystret har med åren bleknat, därmed jag och min personlighet.
Citera
2021-01-06, 01:04
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Jaha, då var stunden kommen när det inte längre går att fortsätta. Skäms som en hund över att vara en 32-årig fullblodad alkis. Med de mängder jag druckit dagligen är jag förundrad över att jag kunnat dölja det så länge. Att bli påkommen som alkoholist skulle vara så jävla skämmigt och jag vill inte dö i förtid heller.

Är nu inne på dag 3 nykter vilket är bra för att vara mig. Har fått tag i Antabus och det är väldigt skönt att känna att jag inte "kan" dricka. Har förstått på andra att det är möjligt att dricka sig igenom det men den punkten har jag inte nått än (och vill aldrig komma dit heller).

Livet känns så grått och trist utan alkohol, försöker trösta mig med tanken att det inte är meningen att livet ska vara så himla kul. Hur konstigt det än låter så hjälper den tanken mig.

hur mycket drack du i snitt om dagen?
Citera
2021-01-06, 08:14
Medlem
drunkkidcatholics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
hur mycket drack du i snitt om dagen?

2-3 flaskor vin dagligen.
Citera
2021-01-06, 11:40
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
2-3 flaskor vin dagligen.

Ok, hur länge? Varje dag eller var det paus en dag då och då?
Citera
2021-01-06, 13:06
Medlem
25 dagar nykter. Har haft ett blandmissbruk med fokus på benso som höll på att gå riktigt illa i våras. Ep-anfall inne på psykakuten..
För drygt en månad sen tog jag ett återfall på Lyrica, amfetamin och kokain. Givetvis under påverkan av alkohol. Slutade med psykakuten igen. Abstinensen på Lyrica är ta mig fan så vidrig att det inte går att beskriva..

Känns väldigt skönt att ha kommit till insikt med att även alkohol, eller snarare särskilt alkohol, är inget som jag varken kan eller vill bruka någonsin mer.
Haft ett osunt förhållande till alkohol sen jag var 14 år gammal, börjar nu närma mig 30.
Även om jag aldrig varit den typen av alkoholist som super varenda dag, så har jag helt klart supit på tok för ofta och framförallt alldeles för stora mängder. Så gott som allt jag gjort i mitt liv som jag ångrar djupt har skett under påverkan av alkohol och andra droger. Jag känner mig klar med drogandet nu.

Otroligt vilken skillnad man känner både fysiskt och psykiskt efter bara en knapp månad nykter!
Citera
2021-01-06, 15:31
Medlem
drunkkidcatholics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ok, hur länge? Varje dag eller var det paus en dag då och då?

I stort sett dagligen, ibland en paus på en eller två dagar. Min längsta paus det senaste året var väl runt en vecka, då hade jag influensa och hade ingen lust att dricka så kan inte direkt ta åt mig äran för det haha.

Dag 5 nykter nu. Känns jävligt segt men det är bara att kämpa vidare.
Citera
2021-01-06, 16:38
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
I stort sett dagligen, ibland en paus på en eller två dagar. Min längsta paus det senaste året var väl runt en vecka, då hade jag influensa och hade ingen lust att dricka så kan inte direkt ta åt mig äran för det haha.

Dag 5 nykter nu. Känns jävligt segt men det är bara att kämpa vidare.

kämpa på! farsan är på dag 30 efter ca 15år dagligt på en kvarting whiskey, en halv flaska prosecco och 2 rejäla GT.
Citera
2021-01-07, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel
Den är skit, men jag somnar iallafall på tre röda.
Nyktert ligger jag mest och vrider mig in på småtimmarna.

När jag dricker gör jag inte så mycket, fokuserar mest på att bli full.

Jag kan däremot bocka oroväckande många av dina tips så en del har jag faktiskt testat på i mina dagar. Jag tror problemet är rent kemiskt. Jag är så van vid en snabb belöning att det är vad jag söker istället för en långsiktig sådan. Jag har t.ex märkt att jag sällan njuter av resan mellan punkt A till B nuförtiden. Jobbet blir inte tillfredsställande utan jag vill bara snabbt i mål, vilket gör att allt jag gör känns stressat och därmed onjutbart.

Men du har helt rätt, jag borde återgå till mitt forna jag som älskade att upptäcka och göra nya saker, men det barnsliga upptäcktslystret har med åren bleknat, därmed jag och min personlighet.

Jaa precis när man har krökat somnar man ju snabbt känns ju bra men vaknar ju upp flera gånger och är trött behöver dricka gå på muggen. Det jag menade med att jag sover när kroppen säger till är att jag kan bli svintrött fel tider typ på eftermiddagen sova då en stund gå upp sova igen är fortfarande skittrött hela jävla tiden fast jag räknat antalet timmar jag sovit
Citera
2021-01-07, 10:22
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spiderman90
Jaa precis när man har krökat somnar man ju snabbt känns ju bra men vaknar ju upp flera gånger och är trött behöver dricka gå på muggen. Det jag menade med att jag sover när kroppen säger till är att jag kan bli svintrött fel tider typ på eftermiddagen sova då en stund gå upp sova igen är fortfarande skittrött hela jävla tiden fast jag räknat antalet timmar jag sovit

Man sover kasst på alkohol. Kroppen får ingen nytta av den sömnen.
Nu har jag inte druckit på 48 timmar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in