2021-01-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Att skaffa en hobby som kan ge utlopp för all den energi jag förut lade på att hålla fyllan igång. Det var det som gjorde att jag fixade året som gick. I våras lade jag ALL ledig tid på trädgården, gick ut direkt efter jobbet och fortsatte med pannlampa efter att solen gått ned. Sedan säcka ihop i soffan med värk i hela kroppen, av träningsvärk och inte fyllevärk😁
I augusti köpte jag båt, ett gammalt renoveringsobjekt kan man lugnt påstå. Den damen tar all vaken tid i anspråk, både att jobba fysiskt men också att läsa om lackning, eldragning, motorunderhåll m.m. Hinner helt enkelt inte supa😊

Hobby låter som en god idé. Försöka vara sysselsatt. Tänker att det svåraste för mig blir på sommaren, brukar då ligga på en sandstrand i södra Europa. Men får väl göra mer utflykter och kanske gå och träna mer på semestern...byta ut alkoholen mot någon juice eller så...
Citera
2021-01-01, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Hobby låter som en god idé. Försöka vara sysselsatt. Tänker att det svåraste för mig blir på sommaren, brukar då ligga på en sandstrand i södra Europa. Men får väl göra mer utflykter och kanske gå och träna mer på semestern...byta ut alkoholen mot någon juice eller så...
Ja, sommaren var klart tuffast måste jag säga. Ökat umgänge och lediga dagar leder ofta till alkohol. Denna sommar planerade jag avsiktligt in dagsturer som krävde mitt bilkörande för att inte ens behöva fundera på alkohol. En jävla massa flängande blev det men korken satt kvar i flaskan. Sedan blir ju fester väääldigt tråkiga när man är nykter - så ÄR det för mig åtminstone. Inte lönt att förneka. Dock har ju Corona haft åtminstone en positiv effekt, färre fester att undvika!
Citera
2021-01-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Ja, sommaren var klart tuffast måste jag säga. Ökat umgänge och lediga dagar leder ofta till alkohol. Denna sommar planerade jag avsiktligt in dagsturer som krävde mitt bilkörande för att inte ens behöva fundera på alkohol. En jävla massa flängande blev det men korken satt kvar i flaskan. Sedan blir ju fester väääldigt tråkiga när man är nykter - så ÄR det för mig åtminstone. Inte lönt att förneka. Dock har ju Corona haft åtminstone en positiv effekt, färre fester att undvika!

Där sa du något som kan hjälpa mig...hyr bil nästa semester då kan jag inte dricka. Visst blir lite dyrare men de är det fan värt!

Har precis fått tillbaka kortet och det är min största motivation till att sluta med alkoholen helt...
Citera
2021-01-03, 00:51
Avslutad
Har börjat promenera nästan varje dag nu för att inte tänka på det! Funkar hyfsat!
Citera
2021-01-03, 01:09
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Har börjat promenera nästan varje dag nu för att inte tänka på det! Funkar hyfsat!
Kör på, glöm ej läsk, kanske en zero eller pepsi?
Citera
2021-01-03, 01:36
Medlem
angelamerkels avatar
Vaken igen efter en klassisk 20.00 däck.
Ett par öl kvar i kylen. Spontant säger hjärnan, vispa ihop en god omelett och sänka de sista ölen för att få ett par timmars god sömn. Känns som en bra idé, men någonstans där inne vet jag att det inte är så.

Jag har varit missbrukare av alla typer av droger sedan jag var 16 men ändå lyckats klara mig. Har ett bra jobb och försörjer mig själv, den perfekta ursäkten för att fortsätta hålla på.

På senaste tiden är det framförallt alkoholen jag förlitat mig på. Jag har hållit på majoriteten av mitt vuxna liv och att bedöva mig själv har blivit den enda hobbyn jag har.

Många här föreslår att skaffa sig en hobby, men HUR? Hur skaffar man sig en hobby när man gått hela livet och förlitat sig på snabba endorfiner?

Någonstans förstår jag att den temporära lyckan jag jagar bara är en tillfällighet. Egentligen vill jag ha något mer, något som varar. Men var ska man börja leta när man är så betingad till att bara springa till kylen för att slippa tanken på att behöva ge sig ut i världen och jaga lyckan istället??
Citera
2021-01-03, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Kör på, glöm ej läsk, kanske en zero eller pepsi?

Ja vätska tar jag med på promenaden,

Skönare att känna ett behov av detta än spriten
Citera
2021-01-04, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel
Ett par öl kvar i kylen. Spontant säger hjärnan, vispa ihop en god omelett och sänka de sista ölen för att få ett par timmars god sömn. Känns som en bra idé, men någonstans där inne vet jag att det inte är så.

Jag har varit missbrukare av alla typer av droger sedan jag var 16 men ändå lyckats klara mig. Har ett bra jobb och försörjer mig själv, den perfekta ursäkten för att fortsätta hålla på.

På senaste tiden är det framförallt alkoholen jag förlitat mig på. Jag har hållit på majoriteten av mitt vuxna liv och att bedöva mig själv har blivit den enda hobbyn jag har.

Många här föreslår att skaffa sig en hobby, men HUR? Hur skaffar man sig en hobby när man gått hela livet och förlitat sig på snabba endorfiner?

Någonstans förstår jag att den temporära lyckan jag jagar bara är en tillfällighet. Egentligen vill jag ha något mer, något som varar. Men var ska man börja leta när man är så betingad till att bara springa till kylen för att slippa tanken på att behöva ge sig ut i världen och jaga lyckan istället??

Hur upplever du sömnen när du är i en period då du krökar? kvalitén liksom? Spelar egentligen ingen roll hur mycket eller när jag sover är ändå svintrött. just nu sover jag typ när kroppen säger till väldigt jobbigt.
Citera
2021-01-04, 14:14
Medlem
drunkkidcatholics avatar
Jaha, då var stunden kommen när det inte längre går att fortsätta. Skäms som en hund över att vara en 32-årig fullblodad alkis. Med de mängder jag druckit dagligen är jag förundrad över att jag kunnat dölja det så länge. Att bli påkommen som alkoholist skulle vara så jävla skämmigt och jag vill inte dö i förtid heller.

Är nu inne på dag 3 nykter vilket är bra för att vara mig. Har fått tag i Antabus och det är väldigt skönt att känna att jag inte "kan" dricka. Har förstått på andra att det är möjligt att dricka sig igenom det men den punkten har jag inte nått än (och vill aldrig komma dit heller).

Livet känns så grått och trist utan alkohol, försöker trösta mig med tanken att det inte är meningen att livet ska vara så himla kul. Hur konstigt det än låter så hjälper den tanken mig.
Citera
2021-01-04, 18:39
Medlem
Edit

Citat:
Ursprungligen postat av drunkkidcatholic
Jaha, då var stunden kommen när det inte längre går att fortsätta. Skäms som en hund över att vara en 32-årig fullblodad alkis. Med de mängder jag druckit dagligen är jag förundrad över att jag kunnat dölja det så länge. Att bli påkommen som alkoholist skulle vara så jävla skämmigt och jag vill inte dö i förtid heller.

Är nu inne på dag 3 nykter vilket är bra för att vara mig. Har fått tag i Antabus och det är väldigt skönt att känna att jag inte "kan" dricka. Har förstått på andra att det är möjligt att dricka sig igenom det men den punkten har jag inte nått än (och vill aldrig komma dit heller).

Livet känns så grått och trist utan alkohol, försöker trösta mig med tanken att det inte är meningen att livet ska vara så himla kul. Hur konstigt det än låter så hjälper den tanken mig.
Vad gjorde du på fritiden innan du blev heltidskrökare? Min erfarenhet är att det hjälper väldigt mycket att ägna tiden och tankarna åt något annat. Återuppta eller hitta en ny hobby, gärna något som inte är beroende av vädret.
Du är ju ung, har större delen av livet framför dig. Jag söp bort 20-25 år (jag blir fan mörkrädd när jag ser det på pränt) och återupptäckte båtliv och segling i somras. Fram tills jag var lite yngre än du är nu var jag aktiv kappseglare, vid 30 sålde jag båten och har fan inte satt min fot på en båt på 20 år, bara krökat. De 20 åren är totalt bortkastade och det grämer mig oerhört!
Senast redigerad av knickedick108 2021-01-04 kl. 18:47. Anledning: Edit
Citera
2021-01-04, 20:29
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel

Kom igen, någon slags hobby eller intresse måste du väl ha? Vad gör du när du dricker? Hade du några intressen i ungdomen innan alkoholen tog över? Aldrig tänkt "shit, det där skulle jag vilja testa på!"?

Svårt att komma med konkreta förslag till en person man inte vet någonting om men träning är väl en tidlös klassiker i sammanhanget. Må-bra faktor, en kick, ångestdämpande, bygger självkänsla och hälsosamt. Men träning passar inte alla.

Finns så mycket annat, bli riktigt bra på något spel, ut med dig i skogen och försök klara dig med så lite grejer som möjligt i två dygn, börja med prickskytte, starta en blogg, aktivera dig politiskt, byt karriär, bli religiös eller meditera riktigt seriöst, bli grym på att baka bröd, ut och res (när pandemin är över), försök tjäna så mycket pengar som möjligt, börja läs litterära klassiker eller snöa in på science fiction, lär dig programmera, yoga, lär dig allt om gnu/linux, knulla runt, samla frimärken, lär dig suga av dig själv (om du har kuk), börja segla, kampsport, odla matsvamp, börja måla och ge dig fan på att bli bra, skriv en bok, bli finsnickare eller lär dig spela ett instrument.

Det finns så mycket annat i livet än bedövning, med risk att låta flummig så handlar det mycket om att "blicka inåt" och våga testa runt lite för att se vad som fastnar. Inte vara rädd att vara sämst på något i början och våga prova.

Det enda sättet jag har fått till en någorlunda hållbar nykterhet är att försöka fylla livet med saker jag upplever som meningsfulla.
Citera
2021-01-04, 20:31
Medlem
Dag nr 16 som nykter. Firade nyår med en tjej som tog med en flaska champagne men jag bjöd henne på alkoholfri cider istället, champagnen är oöppnad i kylen.
Idag blev jag så jävla sugen på att dricka sprit, kände dessutom för att ta livet av mig, men jag gick en sväng på stan, kände mig allmänt galen men lugnade ner mig lite av att se något annat än min alkoholistlägenhet.

Har varit vardagsalkoholist i tre år när jag hamnade lite i en livskris, inte många nyktra helger, istället är det en och annan minneslucka och sämre omdöme. Har varit ölonsdagar och sprithelger. Jag jobbar heltid och har god ekonomi, på jobbet är jag städad och kompetent, annars är jag som ett sprängt flipperspel i huvudet. Med nykterheten hoppas jag ta kontroll över livet igen, möter man livet nykter finns inga undanflykter. Just nu är det nästan abstinens, är så jävla sugen men blir istället tvättstuga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in