Citat:
Ursprungligen postat av
angelamerkel
Vaken igen efter en klassisk 20.00 däck.
Ett par öl kvar i kylen. Spontant säger hjärnan, vispa ihop en god omelett och sänka de sista ölen för att få ett par timmars god sömn. Känns som en bra idé, men någonstans där inne vet jag att det inte är så.
Jag har varit missbrukare av alla typer av droger sedan jag var 16 men ändå lyckats klara mig. Har ett bra jobb och försörjer mig själv, den perfekta ursäkten för att fortsätta hålla på.
På senaste tiden är det framförallt alkoholen jag förlitat mig på. Jag har hållit på majoriteten av mitt vuxna liv och att bedöva mig själv har blivit den enda hobbyn jag har.
Många här föreslår att skaffa sig en hobby, men HUR? Hur skaffar man sig en hobby när man gått hela livet och förlitat sig på snabba endorfiner?
Någonstans förstår jag att den temporära lyckan jag jagar bara är en tillfällighet. Egentligen vill jag ha något mer, något som varar. Men var ska man börja leta när man är så betingad till att bara springa till kylen för att slippa tanken på att behöva ge sig ut i världen och jaga lyckan istället??
Kom igen, någon slags hobby eller intresse måste du väl ha? Vad gör du när du dricker? Hade du några intressen i ungdomen innan alkoholen tog över? Aldrig tänkt "shit, det där skulle jag vilja testa på!"?
Svårt att komma med konkreta förslag till en person man inte vet någonting om men träning är väl en tidlös klassiker i sammanhanget. Må-bra faktor, en kick, ångestdämpande, bygger självkänsla och hälsosamt. Men träning passar inte alla.
Finns så mycket annat, bli riktigt bra på något spel, ut med dig i skogen och försök klara dig med så lite grejer som möjligt i två dygn, börja med prickskytte, starta en blogg, aktivera dig politiskt, byt karriär, bli religiös eller meditera riktigt seriöst, bli grym på att baka bröd, ut och res (när pandemin är över), försök tjäna så mycket pengar som möjligt, börja läs litterära klassiker eller snöa in på science fiction, lär dig programmera, yoga, lär dig allt om gnu/linux, knulla runt, samla frimärken, lär dig suga av dig själv (om du har kuk), börja segla, kampsport, odla matsvamp, börja måla och ge dig fan på att bli bra, skriv en bok, bli finsnickare eller lär dig spela ett instrument.
Det finns så mycket annat i livet än bedövning, med risk att låta flummig så handlar det mycket om att "blicka inåt" och våga testa runt lite för att se vad som fastnar. Inte vara rädd att vara sämst på något i början och våga prova.
Det enda sättet jag har fått till en någorlunda hållbar nykterhet är att försöka fylla livet med saker jag upplever som meningsfulla.