Citat:
Ursprungligen postat av
spiderman90
Hur upplever du sömnen när du är i en period då du krökar? kvalitén liksom? Spelar egentligen ingen roll hur mycket eller när jag sover är ändå svintrött. just nu sover jag typ när kroppen säger till väldigt jobbigt.
Den är skit, men jag somnar iallafall på tre röda.
Nyktert ligger jag mest och vrider mig in på småtimmarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
nutkjell
Kom igen, någon slags hobby eller intresse måste du väl ha? Vad gör du när du dricker? Hade du några intressen i ungdomen innan alkoholen tog över? Aldrig tänkt "shit, det där skulle jag vilja testa på!"?
Svårt att komma med konkreta förslag till en person man inte vet någonting om men träning är väl en tidlös klassiker i sammanhanget. Må-bra faktor, en kick, ångestdämpande, bygger självkänsla och hälsosamt. Men träning passar inte alla.
Finns så mycket annat, bli riktigt bra på något spel, ut med dig i skogen och försök klara dig med så lite grejer som möjligt i två dygn, börja med prickskytte, starta en blogg, aktivera dig politiskt, byt karriär, bli religiös eller meditera riktigt seriöst, bli grym på att baka bröd, ut och res (när pandemin är över), försök tjäna så mycket pengar som möjligt, börja läs litterära klassiker eller snöa in på science fiction, lär dig programmera, yoga, lär dig allt om gnu/linux, knulla runt, samla frimärken, lär dig suga av dig själv (om du har kuk), börja segla, kampsport, odla matsvamp, börja måla och ge dig fan på att bli bra, skriv en bok, bli finsnickare eller lär dig spela ett instrument.
Det finns så mycket annat i livet än bedövning, med risk att låta flummig så handlar det mycket om att "blicka inåt" och våga testa runt lite för att se vad som fastnar. Inte vara rädd att vara sämst på något i början och våga prova.
Det enda sättet jag har fått till en någorlunda hållbar nykterhet är att försöka fylla livet med saker jag upplever som meningsfulla.
När jag dricker gör jag inte så mycket, fokuserar mest på att bli full.
Jag kan däremot bocka oroväckande många av dina tips så en del har jag faktiskt testat på i mina dagar. Jag tror problemet är rent kemiskt. Jag är så van vid en snabb belöning att det är vad jag söker istället för en långsiktig sådan. Jag har t.ex märkt att jag sällan njuter av resan mellan punkt A till B nuförtiden. Jobbet blir inte tillfredsställande utan jag vill bara snabbt i mål, vilket gör att allt jag gör känns stressat och därmed onjutbart.
Men du har helt rätt, jag borde återgå till mitt forna jag som älskade att upptäcka och göra nya saker, men det barnsliga upptäcktslystret har med åren bleknat, därmed jag och min personlighet.