2021-01-05, 15:51
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
For ikke at tale om de fly fra UK i lod lande ,selv efter i havde indført landingsforbud...

Ja det var bara och gå hem och beställa hemtest och få de andra i hushållet att isolera sig också. Undra hur många som hade nödvändiga inköp, nödvändiga kollektivresor att göra av dessa?
Och sen när Anders Tegnell svarar att vi ska inte göra några fler rekommendationer mer, för det förvirrar människor istället trots det muterade viruset, så kan man förstå att befolkningen kanske tar lite lättare på detta än önskvärt?

Vi får se.

https://www.svtplay.se/video/29459628/nyheter-direkt/senaste-nytt-om-coronapandemin-5?start=auto

52:16 in.
Senast redigerad av sanne 2021-01-05 kl. 15:54.
Citera
2021-01-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ett år har 365 dagar - därav konventionen att jämföra år för år.

Naturligtvis så kan man ju titta även på andra perioder. Vill man få en uppfattning om hur många som uppskattningsvis dog av värmeböljor så ska man ju titta på sommarmånaderna. Då tittar man inte på vintermånaderna och försöker "smeta ut" dödligheten.

Vill man veta hur många som dog av en ny pandemi så börjar man naturligtvis räkna då dödsfallen börjar ta fart, i synnerhet eftersom spridningen har varit exponentiell.

Bara för att Pekka 81 år drank för mycket koskenkorva, tuppade av i bastun och dog av värmeslag i januari, så fortsätter man att jämföra just sommarmånaderna när man undersöker värmeslag.

Om jag forskar i hur många svenskar som dog i spanska sjukan, så säger jag inte godtyckligt "bäst jag börjar räkna från början av 1917".

För covid-19 är det logiskt att börja räkna från mitten av mars, eftersom det var då folk började dö.

Ofattbart att man måste förklara detta.
Citera
2021-01-05, 15:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Men du, inte förskönar man väl något genom att beskriva det faktiska läget. Om det är 18,3 ggr fler så är det 18,3 och inte 20? Nu är ju verkligheten att det är ca15,5 och egentligen bör man se till folkmängden vilket då gör att det är ca 8-9ggr fler. Är det verkligen att försköna läget? Det är ju som att säga att USA har 45ggr fler döda än Sverige vilket såklart inte vore hederligt?

Nä, det är din agenda som förblir dunkel och ohederlig. Jag vill bara lyfta det så det inte får passera oemotsagt. Jag har inget intresse i att försköna något faktiskt, jag tycker situationen suger precis som du.

Antar att du anser att Aftonbladet, Sveriges Radio samt SVT är lika "ohederliga" då de rapporterat om det höga antalet döda i andra länder utan att dividera med folkmängden och jämföra med Sverige?

https://sverigesradio.se/artikel/7603081

Som i denna artikel där man rapporterar om en kvarts miljon döda i USA. Är den ohederlig tycker du? Jag drar den slutsatsen. Enligt dig är det ohederligt att avrunda till "jämna tal" och skriva att något är 20 gånger större, om det i verkligheten bara är 18,8 gånger större. Det kan man ju förstås tycka, men jag delar inte den åsikten. Det förekommer alltid en avrundning, för 18,8 är säkerligen inte heller sant. Det skulle ju lika gärna kunna vara 18,785858483394885848843, eller 18,83245896043 och därmed är det "ohederligt" att skriva 18,8. Enligt mig ett autistiskt sätt att resonera, men visst. Vi kan säga det om det känns bättre för dig.
Citera
2021-01-05, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Okej, att vi har samhällsspridning med den nya muterade varianten betyder för Anders Tegnell att den tagit över den vi har nu.

Ja så då vet vi Anders Tegnells definition av en eventuell samhällsspridning.

Alla fall ska kunna härledas till den muterade varianten för att ha samhällsspridning av den.

https://www.svtplay.se/video/29459628/nyheter-direkt/senaste-nytt-om-coronapandemin-5?start=auto

46:51 in.

Det är alltså tvärsäkert att vi inte har / har början till samhällspridning av den nya varianten förrän hela befolkningen har den. Enligt AT.

Den 26/12 la SSI första gången ut information om att man har en begränsad samhällsspridning av Engelska varianten i Danmark. (Web sidan har editerats den 28/12)

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/statens-serum-institut-udgiver-opdaterede-tal-for-den-engelske-covid-19-virusvariant

Man får ett intryck av att Anders Tegnell inte riktigt hänger med. Hans definition av samhällsspridning verkar vara hemkokt.
Citera
2021-01-05, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det var bara och gå hem och beställa hemtest och få de andra i hushållet att isolera sig också. Undra hur många som hade nödvändiga inköp, nödvändiga kollektivresor att göra av dessa?
Och sen när Anders Tegnell svarar att vi ska inte göra några fler rekommendationer mer, för det förvirrar människor istället trots det muterade viruset, så kan man förstå att befolkningen kanske tar lite lättare på detta än önskvärt?

Vi får se.

52:16 in.

Jäkla tur ändå att han inte är lagstiftare, han skulle väl stryka större delen av lagboken eftersom det är så himla förvirrande med regler....

Det är nog ingen idé att ge en receptbok till honom i present. Sida upp och sida ner med instruktioner, hur sjutton skall man veta hur maträtten skall lagas då?
Citera
2021-01-05, 16:08
Medlem
När godkänns fler vaccin?
Citera
2021-01-05, 16:09
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag har undersökt antalet nyinskrivna över perioden och ser man till regioner utöver de tre storstadsregionerna så ser man följande, glidande medelvärde 7 dagar.

En topp den 29/11 a 14,3 nya inskrivna per dag, därefter något lägre för att öka till en ny peak på 14,4 nya inskrivna den 19/12. Alltså en skillnad på 0,1.

För Stockholm ses en topp vid 23/11 a 11,1 därefter fallande.

För Skåne ökar det fram till 17-18/12 a 6,4

För Västra Götaland ökar det också fram till 7,6 runt samma datum som för Skåne.

Jag har inga problem att säga att jag hade fel rörande platån. I stort beror dock ökningen i december på Skåne och Västra Götaland.

Om det är så att man vägrar behövande IVA idag är en spekulation som du får styrka med fakta.
Jag förstår ingenting. Vilken data tittar du på för att se en peak 19e december?

Så enligt dig så ser vi en ökning i Skåne och Västra Götaland, men "i stort" så är det ingen ökning utöver dessa regioner?
Citera
2021-01-05, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
-ALLA REGIONER IDAG- ti (5/1)-
+258 döda i 20 av 21 regioner ( i 95 % ), där Jämtland/Härjedalen utmärker sig som enda region med 0 döda…

Tillägg:
Skåne hade ”bara” +6 döda idag, låter det inte lite med tanke på hur mycket man pratar om läget i Skåne etc.
Senast Skåne hade många döda var dagen före julafton 23/12 med +43 döda den gången, efter det har vi haft….

-SKÅNE-
on 23/12 43 döda
ti 29/12 6 döda
on 30/12 1 död
idag ti 5/1 6 döda
Citera
2021-01-05, 16:11
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Den 26/12 la SSI första gången ut information om att man har en begränsad samhällsspridning av Engelska varianten i Danmark. (Web sidan har editerats den 28/12)

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/statens-serum-institut-udgiver-opdaterede-tal-for-den-engelske-covid-19-virusvariant

Man får ett intryck av att Anders Tegnell inte riktigt hänger med. Hans definition av samhällsspridning verkar vara hemkokt.

Jag tror han resonerar autistiskt, det innebär att det måste vara epidemiologiskt riktigt om han ska säga 2:a våg tex. Inte bara att vi får öka smittspridning, och kalla det 2:a våg, utan viruset ska ha ändrat sig så mycket så det finns epidemiologiska data som säger att det är en 2:a våg.

Samma retorik gäller nog samhällspridning?
Citera
2021-01-05, 16:11
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Danska statsministern: "De värsta månaderna har vi framför oss".

Tegnell: "Vi ser en viss minskning." och "Vi stoppar mutationen vid gränsen".

Vem litar man på?

Var det ingen reporter som frågade hur vi stoppar mutationen vid gränsen?
Citera
2021-01-05, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen

Tegnell lever i en egen liten parallell verklighet, som han anpassar efter eget tycke och smak.
Han har sagt att mutationen stoppas vid gränsen, och att det arbetet fungerar bra. Enbart där bör varje människa dra öronen åt sig.

Sedan menar alltså Tegnell på allvar att mutationen inte ska ses som samhällsspridning förrän den är större än den befintliga varianten Varför säger han det? Jo, för att han har tutat i alla att vi i Sverige minsann stoppar mutationen och att det arbetet "fungerar bra".

Tegnell uppvisar cirka 100 autistiska drag.
Citera
2021-01-05, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Antar att du anser att Aftonbladet, Sveriges Radio samt SVT är lika "ohederliga" då de rapporterat om det höga antalet döda i andra länder utan att dividera med folkmängden och jämföra med Sverige?

https://sverigesradio.se/artikel/7603081

Som i denna artikel där man rapporterar om en kvarts miljon döda i USA. Är den ohederlig tycker du? Jag drar den slutsatsen. Enligt dig är det ohederligt att avrunda till "jämna tal" och skriva att något är 20 gånger större, om det i verkligheten bara är 18,8 gånger större. Det kan man ju förstås tycka, men jag delar inte den åsikten. Det förekommer alltid en avrundning, för 18,8 är säkerligen inte heller sant. Det skulle ju lika gärna kunna vara 18,785858483394885848843, eller 18,83245896043 och därmed är det "ohederligt" att skriva 18,8. Enligt mig ett autistiskt sätt att resonera, men visst. Vi kan säga det om det känns bättre för dig.
Nja. Det är ju 15,9 i nuläget. (Om vi bortser från folkmängd.) Så dina 18,8 vet jag inte hur du får fram.

Men vi kan enas kring att du får avrunda hur du vill i tråden här på fb, för nu har vi ju rett ut din agenda. Så enligt dig är 15,9≈20 om vi då även väljer att bortse från att Sverige har dubbelt så stor befolkning. Fine.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in