Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Men du, inte förskönar man väl något genom att beskriva det faktiska läget. Om det är 18,3 ggr fler så är det 18,3 och inte 20? Nu är ju verkligheten att det är ca15,5 och egentligen bör man se till folkmängden vilket då gör att det är ca 8-9ggr fler. Är det verkligen att försköna läget? Det är ju som att säga att USA har 45ggr fler döda än Sverige vilket såklart inte vore hederligt?
Nä, det är din agenda som förblir dunkel och ohederlig. Jag vill bara lyfta det så det inte får passera oemotsagt. Jag har inget intresse i att försköna något faktiskt, jag tycker situationen suger precis som du.
Antar att du anser att Aftonbladet, Sveriges Radio samt SVT är lika "ohederliga" då de rapporterat om det höga antalet döda i andra länder utan att dividera med folkmängden och jämföra med Sverige?
https://sverigesradio.se/artikel/7603081
Som i denna artikel där man rapporterar om en kvarts miljon döda i USA. Är den ohederlig tycker du? Jag drar den slutsatsen. Enligt dig är det ohederligt att avrunda till "jämna tal" och skriva att något är 20 gånger större, om det i verkligheten bara är 18,8 gånger större. Det kan man ju förstås tycka, men jag delar inte den åsikten. Det förekommer alltid en avrundning, för 18,8 är säkerligen inte heller sant. Det skulle ju lika gärna kunna vara 18,785858483394885848843, eller 18,83245896043 och därmed är det "ohederligt" att skriva 18,8. Enligt mig ett autistiskt sätt att resonera, men visst. Vi kan säga det om det känns bättre för dig.