2021-01-17, 21:17
Medlem
Merwinnas avatar
Ännu mer idioti från Tegnell:

NORA FERNSTEDT1 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nAvRkx/lofven-tegnell-och-hallengren-stalls-till-svars?pinnedEntry=491608
Anders Tegnell säger att Folkhälsomyndigheten inte hade exakt kunskaper om läget i äldrevården under våren.

– Vi gjorde det vi skulle som myndighet. Men det är inte vi som har detaljkunskaper om bristerna och hur äldrevården fungerar. Det blev et stresstest som samhället inte levde upp till, säger han.

Han hade kunnat fråga nästan vem som helst, om läget i äldrevården. Nästan alla har eller har haft någon gammal släkting där på senare år, eller en släkting som arbetar där. Äldreboendena är dessutom öppna för besök. Det är inte precis rikets hemligheter.

Och självklart var dom SKYLDIGA att ta reda på detta, innan dom fattade beslut om att släppa en sjukdom fri, som är särskilt farlig för de äldsta. Man kan ju inte fatta beslut utan att ha inhämtat underlag. Tegnell skulle inte bli gammal som VD på ett privat företag!
Senast redigerad av Merwinna 2021-01-17 kl. 21:23.
Citera
2021-01-17, 21:28
Medlem
"Kapacitet til at teste 300000 pr dag" sagde Lena H. Passer det virkelig?
Citera
2021-01-17, 21:29
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är makalöst. Helt meningslöst att intervjua en mytoman. Det jag känner mig mest besviken på är alla uppenbara lögner. Det är uppenbart att man prioriterat ekonomin högt och att man inte har velat stänga ned för att trycka ned smittan. Löfven står bara och snackar skit. Svarar inte på frågorna. Kommer med goddag yxskaft svar på relevanta frågor.

Det finns en tråd om agenda FYI
Citera
Medlem
Hallengren hittar heller inte något som hade kunnat göras annorlunda. Frågan är tydligen omöjlig att svara på. Jisses. De har verkligen snackat ihop sig. Fattar de inte att lite ödmjukhet kanske inte skulle vara så skadligt i folks ögon, tvärtom. Eller tror de verkligen på allt de säger här?
Citera
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Tegnell pressas ordentligt i SVT2 just nu.

Knappast press. Kvarfort gör ett dåligt jobb precis som sin f.d avlidna cancersjuka syrra,SÄPO-vakterna snurrar runt som yra höns i studiogången på Oxenstiernsgatan m.m, det hela blir bara ett urvattnat blamegame med i förväg godkända frågor. Ni skulle bara ana hur snacket gått inne på sminket.
Här en som bits bättre, dessutom läkare: https://twitter.com/DrWhistleblowe1

Kan inte någon Covidsjuk på Östermalm knata över och ställa sig vid friskluftsintaget på baksidan vid parkeringen och hosta som fan.....

Nu har skolorna öppnat igen, varit förbi 3 skolor där samtliga saknar all typ av ventilation i korridorerna, (finns bara i salarna). elevgrupper på 25-35 står/springer/tjafsar utanför dörrarna till salarna i c:a 10 min då det är "för kallt ute", då snackar vi om 4-5 elever per m2 med takhöjd på 3.10-4m beroende på skola. Så addera c:a 7 dar till så får vi en ny topp som sen justeras om via FHM.....

Jävla galningar !
Citera
2021-01-17, 21:30
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ännu mer idioti från Tegnell:

NORA FERNSTEDT1 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nAvRkx/lofven-tegnell-och-hallengren-stalls-till-svars?pinnedEntry=491608
Anders Tegnell säger att Folkhälsomyndigheten inte hade exakt kunskaper om läget i äldrevården under våren.

– Vi gjorde det vi skulle som myndighet. Men det är vi som har detaljkunskaper om bristerna och hur äldrevården fungerar. Det blev et stresstest som samhället inte levde upp till, säger han.

Han hade kunnat fråga nästan vem som helst, om läget i äldrevården. Nästan alla har eller har haft någon gammal släkting där på senare år, eller en släkting som arbetar där. Äldreboendena är dessutom öppna för besök. Det är inte precis rikets hemligheter.

Och självklart var dom SKYLDIGA att ta reda på detta, innan dom fattade beslut om att släppa en sjukdom fri, som är särskilt farlig för de äldsta. Man kan ju inte fatta beslut utan att ha inhämtat underlag. Tegnell skulle inte bli gammal som VD på ett privat företag!

Johan Carlsson var medveten om det och det borde även myndigheten vara då också.

Citat:

Fast det är ju många äldre som dött inom äldrevården, eller?

– Ja, men det är knappast smittskyddets fel, än mindre Anders Tegnells. Vi och andra ansvariga myndigheter har i flera år pekat på de uppenbara brister som finns inom äldreomsorgen. Det som har hänt inom äldreomsorgen är en följd av den eftersatta struktur och beredskap som finns i äldreomsorgen, med hög personalomsättning och så vidare.

Sedan 2003 har minst tre statliga utredningar också pekat på de här bristerna och den ”konstiga och märkliga” lagstiftning som omger den kommunala äldreomsorgen, enligt Johan Carlson.

– Till exempel tror jag inte att många känner till att det är förbjudet i lag för kommuner att anställa läkare inom äldreomsorgen. Men trots dessa utredningar och trots att vi och andra påpekat detta i flera år så har det uppenbart inte funnits intresse bland politikerna, det vill säga sådana som Jimmie Åkesson, att ändra på det här. Att i ett sådant läge påstå att det är vårt fel är högst anmärkningsvärt, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/carlson-till-motattack-mot-akesson
Citera
2021-01-17, 21:31
Bannlyst
Slottner (KD): Det är alldeles för dåliga svenskkunskaper i äldreomsorgen

Citera
2021-01-17, 21:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Johan Carlsson var medveten om det och det borde även myndigheten vara då också.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/carlson-till-motattack-mot-akesson

Ja. Och då måste dom ha fattat, att det inte funkade att ha stor samhällsspridning och bara "stuva undan de äldre".
Citera
2021-01-17, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är makalöst. Helt meningslöst att intervjua en mytoman. Det jag känner mig mest besviken på är alla uppenbara lögner. Det är uppenbart att man prioriterat ekonomin högt och att man inte har velat stänga ned för att trycka ned smittan. Löfven står bara och snackar skit. Svarar inte på frågorna. Kommer med goddag yxskaft svar på relevanta frågor.

Det är också uppebart att om ekonomin kraschar så finns det inga pengar alls kvar till sjukvård.
Citera
2021-01-17, 21:34
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Inte en chans. Jag vet att vi är på Flashback men du kan inte bara hitta på fakta och förvänta dig att bli trodd bara för att det passar konspirationerna.

Som tur är kommer vaccinet snart så vi kan lämna det här bakom oss.

Men hur många miljoner springer omkring och smittar folk asymptomatiskt då?
Citera
2021-01-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är också uppebart att om ekonomin kraschar så finns det inga pengar alls kvar till sjukvård.

Grannländernas ekonomi har inte tagit någon större skada (än Sveriges) trots att de haft tuffare restriktioner.
Citera
2021-01-17, 21:36
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker nästan synd om Tegnell, han är väldigt pressad och i försvarsposition. det ser ut som han ska börja gråta precis när som helst. Aja, som man bäddar får man ligga. Han är helt reaktiv, finns ingen proaktivitet i hans beteende alls. Jag undrar om de kvinnliga journalisterna tittat igenom den här tråden och följer den som en tidslinje. Kejsaren är naken.

Sociala medier har de säkerligen följt.
Journalisterna gjorde ett bra jobb, de pressade verkligen på och krävde svar på frågorna. Varken Löfven eller Tegnell gav raka svar och massor av lögner.
Senast redigerad av 57Emma 2021-01-17 kl. 21:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in