2020-12-23, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är ju alarmisterna i tråden som avgör den frågan.

Tjeckien exempelvis var väldigt kompetenta i våras. Sen blev de värdelösa. Samma fenomen när det gäller många andra länder.

Det är nog enbart Sverige och dess ledning inklusive FHM och framför allt Tegnell som alltid har varit och kommer att förbli inkompetenta.
Tjeckien är ett land som har anammat Sveriges strategi med katastrofalt resultat.
Citera
2020-12-23, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Spekulation igen, både vad gäller förnekare eller lärjunge. Jag går på fakta. Dödstalen ökar i många länder. Bara använda logskala och kika på lutningarna. Förnekar du att det finns många länder med branta lutningar?

Jag säger vad som är allmänt känt och till och med erkänt av FHM... Att Sverige ständigt legat "efter" i utvecklingen.

Att du ständigt i dina inlägg har haft extremt rosaskimrande glasögon på dig, talar för att du i allt övrigt anammat FHM:s tes om att allt vi gör med smittspridningen är rätt och att allt alla andra länder gör, är fel. Men du verkar passande nog ha missat just den biten som de faktiskt har erkänt till vår nackdel: det de sagt om att Sverige alltid ligger efter i utvecklingen av pandemin.

Det är ju trots allt inte rocket science, vi är ett litet gudsförgätet land, i utkanten av världen, det är inte precis som om vi är London, eller NYC. Vi får nog anstränga oss rätt hårt för att ta oss in på världens 10/20-topplista av avlidna.

Men jag är övertygad om att vi, i avsaknad av en medicinskt och hälsomässigt sund, strategi för att hindra smittspridning, klarar det. Precis som i våras. Bara det att vi kommer in lite efter de andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Men det beskytter andre hvis bærer av munskydd er smittet, og det er vel hovedgrunnen til anbefaling om bruk av munskydd.

Munnbind reduserer spredning av små dråper fra en person som hoster eller snakker, med opptil 99,9 prosent, viser et forsøk. Slike dråper kan overføre corona. Det viser et laboratorieforsøk utført ved University of Edinburgh's School of Engineering, omtalt i siste utgave av tidsskriftet Royal Society Open Science.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/12/23/195728620/studie-munnbind-reduserer-drapespredning-dramatisk

Typisk andning ger partikelstorlekar på 0,1-0,5 µm. Då skyddar inte munskydd särskilt bra. Behöver andningskydd för det.

https://www.tandfonline.com/doi/full...6.2020.1862409
Citera
Bannlyst
Mm Grundfrågan är hur i h-e vi skall klara detta till påsk innan vaccinet kickat för Svenssons?

Jag tror personligen att allt kommer vara chill framåt Industrisemester..

Men hur f-n kommer det se ut mellan januari till mars med myndigheter som är helt slapptaskiga.

Kommer bli blodbad.
Citera
2020-12-23, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Tjeckien är ett land som har anammat Sveriges strategi med katastrofalt resultat.

Har de uttryckligen sagt att de nu följer Sveriges strategi? Källa?
Citera
2020-12-23, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Typisk andning ger partikelstorlekar på 0,1-0,5 µm. Då skyddar inte munskydd särskilt bra. Behöver andningskydd för det.

https://www.tandfonline.com/doi/full...6.2020.1862409
Du får ta deg opp med de som gjorde undersøkelsen, men du leste kanskje ikke i linken jeg oppga?
Citera
2020-12-23, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Att du är antivetenskap och konspirationsteoretiker är mer troligt då du har fel.

https://www.usatoday.com/story/news/factcheck/2020/06/11/fact-check-n-95-filters-not-too-large-stop-covid-19-particles/5343537002/

Ja där fick du mig allt. Du länkar någon text där någon har en teori. Jag har inget emot användande av munskydd. Det är ett bra kollektivt skydd om alla använder det. Men det är som Tegnell sa inte bra om folk tror att det skyddar en själv från att smittas om man bär det. Vilket uppenbarligen är fallet.
Citera
2020-12-23, 21:58
Bannlyst
Citat:
Du får ta deg opp med de som gjorde undersøkelsen, men du leste kanskje ikke i linken jeg oppga?

Jo visst. Munskydd funkar lite granda.

Social distansering funkar 5 ggr bättre.
Citera
2020-12-23, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag säger vad som är allmänt känt och till och med erkänt av FHM... Att Sverige ständigt legat "efter" i utvecklingen.

Att du ständigt i dina inlägg har haft extremt rosaskimrande glasögon på dig, talar för att du i allt övrigt anammat FHM:s tes om att allt vi gör med smittspridningen är rätt och att allt alla andra länder gör, är fel. Men du verkar passande nog ha missat just den biten som de faktiskt har erkänt till vår nackdel: det de sagt om att Sverige alltid ligger efter i utvecklingen av pandemin.

Det är ju trots allt inte rocket science, vi är ett litet gudsförgätet land, i utkanten av världen, det är inte precis som om vi är London, eller NYC. Vi får nog anstränga oss rätt hårt för att ta oss in på världens 10/20-topplista av avlidna.

Men jag är övertygad om att vi, i avsaknad av en medicinskt och hälsomässigt sund, strategi för att hindra smittspridning, klarar det. Precis som i våras. Bara det att vi kommer in lite efter de andra.

Så var låg toppen i Sverige i vintras jämfört med andra länder i EU? Toppen under hösten bestäms av vilka faktorer skulle du säga?

I övrigt ger du bar mig ett gott skratt, mönstret med att inte åtminstone försöka diskutera vetenskapliga artiklar i ämnet återkommer ständigt.
Citera
2020-12-23, 22:00
Medlem
Citat:

Som sagt de undersökte betydligt större droppar än vad som är typiskt för andning, vad jag läste i länken.
Citera
2020-12-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vad är skillnaden på andningsskydd och munskydd. Jag vet att det finns en sorts masker med en fläkt som skapar ett övertryck. Men det är inte alla i covid-vården som har sådana. De flesta har vanliga munskydd och visir.

Googla, det finns olika typer av andningsskydd, engångsskydd eller olika masker med utbytbara filter osv. Det som är gemensamt för andningsskydd är att de filtrerar luften du andas in. Ett munskydd filtrerar inte ett skit. Det du beskriver låter som en friskluftmask.
Citera
2020-12-23, 22:01
Bannlyst
Stockholm mycket trängsel i affärerna.

Sen hem till julfirande.

Shoppandet, risk för spridning av -mer smittsamma mutationer, vilka (enl nyheter) flygimporterats ett antal veckor.
Senast redigerad av snuttis 2020-12-23 kl. 22:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in