2021-01-05, 15:41
Medlem
Trettondagshelg nu då och snart helg igen. Först nästa vecka kommer det rapporteras in minst 200 döda om dagen. Vi är alltså nu uppe i 10 000 döda. Fortsätter det ens i halva denna takt fram till sommaren så undrar jag hur många döda vi har då?

Nu har vi visserligen groteska eftersläpningssiffror men 258 inrapporterade hade motsvarat ungefär 1700 i Italien och innebär väl världsrekord per capita på en dag va?
Citera
2021-01-05, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Det kan vara den brittiska mutationen som spökar i Skåne med!? Sverige hade bara sekvenserat 100 prover ännu sade Anders Tegnell på presskonferensen. Det skulle betyda att ett tiotal i Skåne vilket är alldeles för lite för att kunna få en bra bild av läget.

Exakt vad jag siade om i december. Just nu ligger Skåne nästan 7 gånger högre än första vågen.

Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Med tanke på hur det har spårat totalt i södra Sverige, ligger det väl ganska nära till hands att det är just den engelska muteringen som härjar. Just nu är det 5 gånger mer än första vågen, vilket förvisso var ganska mild. Danmark har den varianten och hela Skåne är fullsmetat med danskar.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GUBBKUKEN
Vi närmar oss 500 000 smittade och 9000 avlidna i Covid-19 i Sverige.
Och från måndag nästa vecka, när alla är tillbaka på sina jobb, kommer dessa
siffror skjuta i höjden.
Vem vet? Nästa gång är det kanske du och jag som insjuknar, hamnar på IVA och till slut dör?
Det ser svart ut för mänskligheten, nattsvart!

Om du inte är över 70 eller väldigt sjuk på flera sätt så är risken minimal.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
De har hävdat platå i månader nu Men ja, till och med FHM talar emot dessa verklighetsförnekare.

Vad tror vi om siffran imorgon? Troligtvis ungefär samma som idag tror jag. 200-300
Siffran i morgon är 0. Röd dag.
Citera
2021-01-05, 15:44
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det vore intressant att jämföra hur mycket som fattas i FoHMs rapportering jämfört med hur regionerna rapporterar. Eller för all del SCBs statistik.
Kan ju bero på att kommun och regiondata bara uppdateras en gång under hela julen (30/1). Om det sker nån uppdatering i morrn på region och kommundata framgår ej. Det innebär ju inte att dödsfall som rapporterats in ej kommer med i den nationella datan.
Citera
2021-01-05, 15:45
Medlem
sannes avatar
Citat:
Det kan vara den brittiska mutationen som spökar i Skåne med!? Sverige hade bara sekvenserat 100 prover ännu sade Anders Tegnell på presskonferensen. Det skulle betyda att ett tiotal i Skåne vilket är alldeles för lite för att kunna få en bra bild av läget.

Jag är helt övertygad att det är så. Innan UK gick ut, gick det massor med trafik mellan Skåne och Danmark, och det är ju en lågoddsare att satsa på att smittan redan sprider sig genom Sverige just nu. Skåne -- Västra Götaland -- Stockholm -- Norrland.

Och om man kommer ihåg i våras när Anders Tegnell sa om den "ordinarie" smittan från alperna sa han det peakar om 2 dagar, när det efter 3 dagar efter på PK basunerades ut att vi hade samhällspridning eftersom man hittat 3 fall utan reseanknytning på St:Göran.
Så när Anders Tegnell säger att vi inte har samhällspridning är det ganska skakigt att lita på det. Jag bettar emot.
Citera
2021-01-05, 15:45
Medlem
Citat:

Kan sätta min arm på att vi de kommande veckorna kommer att se flera tusen fall, minst, av den brittiska mutationen.

Tegnells ord om att "vi hindrar smittan vid gränsen" kommer han att få äta upp. Som vanligt.
Citera
2021-01-05, 15:47
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Svaret finns på denna sidan:
https://adamaltmejd.se/covid/

Där görs estimat baserat på fördröjningen av rapporterna. Vi börjar närma oss en topp i alla fall. Det kan ju dock ändra sig...

Det känns som att viruset ska gå igenom hela befolkningen i hela världen.
Sen återsmittas en del på grund av muteringarna så toppen kommer att vara lång och plågsam innan kurvan långsamt börjar vända neråt. Då får vi be att folk orkar hålla sig i skinnet och följa rekommendationerna eller restriktionerna. Man kanske behöver ha en global lockdown samtidigt i alla länder för att få stopp på viruset. Annars blir det en evig rundgång med oändliga mutationer.

Sorry för detta dystra inlägg.
Citera
2021-01-05, 15:48
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Om man lyckas hitta ett covid-dödsfall i Sverige i januari men sedan inga fler från mars, ska man räkna från januari då? Eller om man lyckas hitta ett covid-dödsfall i oktober 2019 men sen inget mer fram till mars 2020, ska man räkna oktober 2019 - oktober 2020 då? Eller om vi tänker oss att det bara hade dött folk i covid mars-maj 2020, sedan upphörde dödsfallen helt av någon märklig anledning. Hur skulle man räknat då?

E: Om folk fortsätter dö i covid i fem år framåt (vilket naturligtvis kommer vara fallet), ska du inte vänta med att räkna tills folk inte dör längre av det? Varför ska du alls förhålla dig till just 365-dagarsperioder?
Ett år har 365 dagar - därav konventionen att jämföra år för år.

Naturligtvis så kan man ju titta även på andra perioder. Vill man få en uppfattning om hur många som uppskattningsvis dog av värmeböljor så ska man ju titta på sommarmånaderna. Då tittar man inte på vintermånaderna och försöker "smeta ut" dödligheten.

Vill man veta hur många som dog av en ny pandemi så börjar man naturligtvis räkna då dödsfallen börjar ta fart, i synnerhet eftersom spridningen har varit exponentiell.

Bara för att Pekka 81 år drank för mycket koskenkorva, tuppade av i bastun och dog av värmeslag i januari, så fortsätter man att jämföra just sommarmånaderna när man undersöker värmeslag.

Om jag forskar i hur många svenskar som dog i spanska sjukan, så säger jag inte godtyckligt "bäst jag börjar räkna från början av 1917".

För covid-19 är det logiskt att börja räkna från mitten av mars, eftersom det var då folk började dö.
Citera
2021-01-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Trettondagshelg nu då och snart helg igen. Först nästa vecka kommer det rapporteras in minst 200 döda om dagen. Vi är alltså nu uppe i 10 000 döda. Fortsätter det ens i halva denna takt fram till sommaren så undrar jag hur många döda vi har då?

Nu har vi visserligen groteska eftersläpningssiffror men 258 inrapporterade hade motsvarat ungefär 1700 i Italien och innebär väl världsrekord per capita på en dag va?

Danska statsministern: "De värsta månaderna har vi framför oss".

Tegnell: "Vi ser en viss minskning." och "Vi stoppar mutationen vid gränsen".

Vem litar man på?
Citera
2021-01-05, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag är helt övertygad att det är så. Innan UK gick ut, gick det massor med trafik mellan Skåne och Danmark, och det är ju en lågoddsare att satsa på att smittan redan sprider sig genom Sverige just nu. Skåne -- Västra Götaland -- Stockholm -- Norrland.

Och om man kommer ihåg i våras när Anders Tegnell sa om den "ordinarie" smittan från alperna sa han det peakar om 2 dagar, när det efter 3 dagar efter på PK basunerades ut att vi hade samhällspridning eftersom man hittat 3 fall utan reseanknytning på St:Göran.
Så när Anders Tegnell säger att vi inte har samhällspridning är det ganska skakigt att lita på det. Jag bettar emot.
For ikke at tale om de fly fra UK i lod lande ,selv efter i havde indført landingsforbud...
Citera
2021-01-05, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
På dagens PK säger Tegnell så här om avlidna.

"Tyvärr är det också så med antalet dödsfall per vecka. De ligger också [han refererar till IVA som han just pratat om] på en relativt hög nivå och ligger relativt stabilt på den nivån. Det är ju en viss eftersläpning på IVA, inte så lång. Men däremot eftersläpningen på antalet avlidna är ju som vi vet upp till ett par-tre veckor."

https://www.youtube.com/watch?v=TfSMt5Ikj0o
10:10 minuter in.

Inte så att de mörkar eftersläpningen. De säger det varenda gång de pratar om avlidna och tydliggör i graferna. Men ska de pytsa ut dödsfall de inte har i sina system kanske? Just ja, det är ju det de gör...

Jag har inte tillhört falangen som säger att FHM mörkar genom att medvetet maska men jag har följt deras pressträffar tillräckligt många gånger för att konstatera att de konsekvent förminskar hot under uppseglande och bluddrar bort besvärande frågor kring sina "strategier" med "jag har inte de siffrorna just nu" och liknande (skedde t.ex. idag när det gällde nya mutationen). Detta hade varit helt ok om man samtidigt visste att de jobbar som små murmeldjur med en massa effektiva åtgärder och använder pressträffarna för att lugna befolkningen och därmed nå maximalt goda resultat men det är ju precis tvärt om. De använder pressträffarna för att styra undan kritik mot sitt eget misslyckande och deras rekommendationer och aktioner är hela tiden fel, för sent och ovanpå allt präglade av en betydande prestige och självtillräcklighet med tanke på hur in i helvete fel de haft många gånger. Och av allt att döma har detta drabbat befolkningen negativt.

Vad gäller aktuella siffror och eftersläpning...
De skulle kunna presentera prognoser för aktuella dödstal. Som sådana strutar som bankerna har när det gäller förmodad ränteutveckling. Bara som ett enda exempel.

Skulle troligen kunna få en del halvsansade att skippa restaurangbesöket eller shoppinggallerian nu när vi troligen är i en peak eller intensiv utdragen platå.

Men visst kan man vara nöjd om man är lagd åt det optimistiska hållet. Vi hade ju kunnat haft det som i USA eller Belgien. Jag hade annars tänkt att vi skulle lyckats lika bra som våra grannländer istället, ungefär. Jag hade hoppats på en helt annan slags smittskyddshantering av mitt land.

Men men, det är förvisso inte bara FHM det handlar om utan vår regering, och sedan länge bristande hantering i sjukvård och äldrevård, men FHM är ansiktet utåt så naturligt att rikta kritiken ditåt. Och som sagt, jag tycker inte de gör vare sig ett bra jobb eller trovärdiga presentationer.

Du är nöjd? OK, fortsätt du med det, det skadar ju ingen direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in