Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
På dagens PK säger Tegnell så här om avlidna.
"Tyvärr är det också så med antalet dödsfall per vecka. De ligger också [han refererar till IVA som han just pratat om] på en relativt hög nivå och ligger relativt stabilt på den nivån. Det är ju en viss eftersläpning på IVA, inte så lång. Men däremot eftersläpningen på antalet avlidna är ju som vi vet upp till ett par-tre veckor."
https://www.youtube.com/watch?v=TfSMt5Ikj0o
10:10 minuter in.
Inte så att de mörkar eftersläpningen. De säger det varenda gång de pratar om avlidna och tydliggör i graferna. Men ska de pytsa ut dödsfall de inte har i sina system kanske? Just ja, det är ju det de gör...

Jag har inte tillhört falangen som säger att FHM mörkar genom att medvetet maska men jag har följt deras pressträffar tillräckligt många gånger för att konstatera att de konsekvent förminskar hot under uppseglande och bluddrar bort besvärande frågor kring sina "strategier" med "jag har inte de siffrorna just nu" och liknande (skedde t.ex. idag när det gällde nya mutationen). Detta hade varit helt ok om man samtidigt visste att de jobbar som små murmeldjur med en massa effektiva åtgärder och använder pressträffarna för att lugna befolkningen och därmed nå maximalt goda resultat men det är ju precis tvärt om. De använder pressträffarna för att styra undan kritik mot sitt eget misslyckande och deras rekommendationer och aktioner är hela tiden fel, för sent och ovanpå allt präglade av en betydande prestige och självtillräcklighet med tanke på hur in i helvete fel de haft många gånger. Och av allt att döma har detta drabbat befolkningen negativt.
Vad gäller aktuella siffror och eftersläpning...
De skulle kunna presentera prognoser för aktuella dödstal. Som sådana strutar som bankerna har när det gäller förmodad ränteutveckling. Bara som ett enda exempel.
Skulle troligen kunna få en del halvsansade att skippa restaurangbesöket eller shoppinggallerian nu när vi troligen är i en peak eller intensiv utdragen platå.
Men visst kan man vara nöjd om man är lagd åt det optimistiska hållet. Vi hade ju kunnat haft det som i USA eller Belgien. Jag hade annars tänkt att vi skulle lyckats lika bra som våra grannländer istället, ungefär. Jag hade hoppats på en helt annan slags smittskyddshantering av mitt land.
Men men, det är förvisso inte bara FHM det handlar om utan vår regering, och sedan länge bristande hantering i sjukvård och äldrevård, men FHM är ansiktet utåt så naturligt att rikta kritiken ditåt. Och som sagt, jag tycker inte de gör vare sig ett bra jobb eller trovärdiga presentationer.
Du är nöjd? OK, fortsätt du med det, det skadar ju ingen direkt.