2021-01-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Det där har jag också funderat på! Konstigt med det där cykelvittnet, han begär att få sitt namn fingerat i tidningen för att han är rädd för repressalier? Hur svårt kan det vara egentligen att få reda på hans identitet när han bor bara 5 minuters promenad från mordplatsen och dessutom har en hund? Det var inte lika många som hade hund på den tiden som det är nu. I den här lilla "staden" hade han då också tydligen arbetskamrater, så han måste väl ha fattat själv att det inte skulle vara till någon hjälp att ha ett påhitte-namn i lokaltidningen. Varför säger man då "skriv inte mitt riktiga namn i tidningen" och så får han heta "Sven" istället och kanske de ändrade åldern på honom också, vem vet
Skumt!

Det är ju inte så jättekonstigt han är rädd om det nu var så att han såg mördaren och dessutom skulle känna igen honom.
Citera
2021-01-02, 19:09
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solento
Det går inte med dagens teknik att använda det DNA polisen har. Förhoppningsvis är detta något som kommer att förbättras så att det går att analysera.

När uttalade sig polisen om detta senast? Det vore intressant att få en uppdatering om DNA-spårets status, är det användbart eller inte?
Citera
2021-01-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
När uttalade sig polisen om detta senast? Det vore intressant att få en uppdatering om DNA-spårets status, är det användbart eller inte?

Det var väl i samband med Svenska fall för fbi vad jag kan minnas. Min gissning är att tekninken förbättras allt eftersom så att det kan bli användbart i en alltför avlägsen framtid.
Citera
2021-01-02, 20:58
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det var väl i samband med Svenska fall för fbi vad jag kan minnas. Min gissning är att tekninken förbättras allt eftersom så att det kan bli användbart i en alltför avlägsen framtid.

Tycker det verkar som att "trögheten" snarare sitter hos utredarna, det händer ju ingenting med dom kalla fallen. Ta t.ex. mordet på Malin i Husum på 90-talet, den killen har dom mycket bra DNA på, sperma vill jag minnas. Varför hämtar dom inte in honom NU då, DIREKT, så kan fallet avslutas och Malin's föräldrar få frid? Samma med Brattås morden, bra DNA finns, varför inte bara köra igång med samma teknik som man använde sig av i fallet med dubbelmördaren i Linköping? Vad väntar man på? tekniken finns ju. Även barnvåldtäkten i Gbg's-trakten löstes ju snabbt på samma sätt, dvs. med hjälp av DNA och släktforskningsregister. Både Husum-mördaren och Brattås-mördarna är ju i princip bara att hämta in.
När ska utredarna få arslet ur vagnen?
.
Citera
2021-01-03, 10:13
Avslutad
Citat:
Tycker det verkar som att "trögheten" snarare sitter hos utredarna, det händer ju ingenting med dom kalla fallen. Ta t.ex. mordet på Malin i Husum på 90-talet, den killen har dom mycket bra DNA på, sperma vill jag minnas. Varför hämtar dom inte in honom NU då, DIREKT, så kan fallet avslutas och Malin's föräldrar få frid? Samma med Brattås morden, bra DNA finns, varför inte bara köra igång med samma teknik som man använde sig av i fallet med dubbelmördaren i Linköping? Vad väntar man på? tekniken finns ju. Även barnvåldtäkten i Gbg's-trakten löstes ju snabbt på samma sätt, dvs. med hjälp av DNA och släktforskningsregister. Både Husum-mördaren och Brattås-mördarna är ju i princip bara att hämta in.
.

Brattåsfallet håller Peter Sjölund och gruppen på med att undersöka DNA spårningen, dom har ju fått ett 20 tal träffar i Sverige.
Varför det inte sägs något om fallet kan ju vara svårt förstå, men ja man vill nog inte uttala sig för mycket heller om man skulle vara nära ett genombrott. Eller så har man gått i en återvändsgränd där mördaren kanske redan är död och ej går att spåra längre.
Malin mordet borde ha klarats upp, det kan mycket väl vara nästa mord som klaras upp.
Eva mordet tror jag också kan klaras upp, men det krävs nog ett erkännande och bevis.
Citera
2021-01-03, 10:16
Medlem
Citat:
.

Det jag har läst är att de inte har tillräckligt med dna för att kunna analysera det med dagens teknik.
Citera
2021-01-08, 21:53
Medlem
Citat:
Jag tittade på Svenska fall för FBI nu på morgonen igen. Det var ett tag sen jag senast tittade på den. Det finns en sak jag inte tror på och en sak som är fel. Men det finns saker som i väldigt tydlig riktning pekar mot Mr P.
Jag tror inte att den cykel dom hittade är den cykel som låg på vägen.
När poliserna ska kolla om det går för Mr. P att komma före Eva till mordplatsen missar dom att den väg dom tar inte fanns på den tiden.
Förutom dom två sakerna tycker jag att det finns bra saker som kommer fram och som visar att Salafik/Åström vet vad dom håller på med.
Dom tar upp att Mr. P inte minns saker från kvällen utan säger att det är så länge sedan att han har glömt det. Samtidigt kan Mr. P minnas saker utan betydelse väldigt noga. Det går inte ihop.
Salafik nämner att Mr. P var den som hittade Eva. Mr. P påstår att han hade sett en man med en hud stå och titta mot den plats där Eva låg. Annelie och en kvinna till har inte sett någon man med en hund. Anledningen till att Mr. P säger att han sett en man med en hund är något som kallas läckage. Mördaren läcker saker till utredarna. Här kan det vara mannen med hunden som har sett cyklisten på kvällen.
Sen när dom ritar upp tidslinjen är det rätt klart att dom uppgifter Mr. P har lämnat och det man vet inte hänger ihop med det Mr. P säger.
Det som inte går är att binda Mr P. till mordplatsen när mordet utförs. Därför kommer det aldrig att gå att fälla honom i en rättegång. Frågan är om det DNA polisen har räcker som bevis för Mr P. kan alltid hävda att det inte är konstigt om det finns DNA från honom eftersom dom var ett par.
Ja men om Mr P ska kunna "läcka" uppgiften om hunden måste han ju ha cyklat förbi det där hundvittnet på Limstagatan och inte i Långbacken som de hävdade i programmet. Att Annelie och en kvinna till inte sett någon man med en hund förvånar mig inte om det nu var så att de stod längst upp i Långbacken, för då kan man inte se ända ner där Mr P skulle ha sprungit in i skogen. Men isåfall måste Anneli och det andra fruntimret ha stått längre ner i backen( den går inte rakt upp den där backen, den är krokig så om man står längst upp i backen så ser man inte ner till brottsplatsen)
Citera
2021-01-08, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Det är ju inte så jättekonstigt han är rädd om det nu var så att han såg mördaren och dessutom skulle känna igen honom.
Tror du att cykelvittnet inte fattade att det ändå skulle vara skitlätt för vemsomhelst att identifiera honom. Det är inte Stockholm vi bor i.
Citera
2021-01-09, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Tror du att cykelvittnet inte fattade att det ändå skulle vara skitlätt för vemsomhelst att identifiera honom. Det är inte Stockholm vi bor i.

Jo det är i och för sig sant.
Citera
2021-01-09, 21:57
Medlem
Majsargotts avatar
Undra om det här någonsin kommer att lösas? Hoppas verkligen det iallafall.
Citera
2021-01-10, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsargott
Undra om det här någonsin kommer att lösas? Hoppas verkligen det iallafall.

Tror tyvärr inte att någon kommer att kunna ställas inför rätta och dömas.
Citera
2021-01-11, 20:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Jo det är i och för sig sant.

Eller så är cykelvittnet mördaren själv och försökte förvilla polisen med falska uppgifter. Det vore inte första gången det händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in