Magnus Stenlund har en blogg som heter Sunt Förnuft.
Här beskriver han hur Facebook har försökt tysta honom.
Citat:
I mars 2018 startade jag därför gruppen Vi mot Virret och min egen sida Sunt Förnuft. Tanken är att låta sant liberalkonservativa åsikter komma till tals och att själv bidra med reflektioner över dagsaktuella händelser och med lite djupare resonemang. Jag fick större respons än jag vågat tro. Sossarna hade också börjat backa i sitt mångfaldskramande och många med mig hoppades förstås på ett regimskifte, även om Annie Lööfs beteende under våren gav anledning att dra öronen åt sig. Det var naturligtvis också en och annan som fruktade ett maktskifte; i media började alibiartiklar och -reportage släppas, som i första hand nog var avsedda att visa att upphovsmännen gärna ville ha kvar sina jobb även efter valet.
Genom att dela mina inlägg i stora grupper kunde jag nå många fler och fram till tre veckor före valet hade jag redan ett par tusen följare, antalet nya gillare av sidan växte exponentiellt. Då valde facebook för första gången att blockera mig för delning – utan att meddela varför. Hela perioden fram till valet pågick trakasserierna. Som sedan fortsatte med jämna mellanrum under hösten. Aldrig fick jag veta vad det var som föranledde blockeringarna och lika lite hjälpte det att överklaga – jag har aldrig fått ett enda svar. Och när man inte blockerade mig testade man istället att göra delningarna svåra att hitta i de grupper de delades – de sjönk som stenar i flödet och gick bara att hitta när man råkade logga in just efter att jag delat.
Att yttrandefriheten i Sverige var så skör hade jag inte fullt ut insett förrän nu. Tack vare stort stöd så fick jag fria tyglar att sprida mina budskap som admin i flera grupper, inte minst i den stora gruppen om Dan Eliasson, och kunde då även nåla fast mina inlägg som meddelanden högst upp. Facebook var säkert måttligt glada över att än en gång ha misslyckats i sin strävan att tysta mig. I takt med att mina egna följare blev allt fler så minskade också betydelsen av delningarna. Det var tydligt att facebooks fulspel inte räckte för att få läsarnas engagemang att svalna. Deras nästa motåtgärd blev därför att även dölja inläggen i mina följares flöden. Man var försiktiga för att det inte skulle framstå som uppenbart, men det gick att genomskåda dem genom att jämföra antal likes och visningar vid olika tidpunkter för olika typer av inlägg. Det blev också uppenbart då dessa skuggningar tillfälligt upphörde, hur antalet visningar och gillningar plötsligt kraftigt steg.
Ändå anar jag att många läsare inte riktigt trodde på mig fullt ut när jag påpekade hur facebook agerade. Det är svårt att tro att ett stort företag ägnar sig åt att, på ett så utstuderat vis, beröva någon hans demokratiska rätt att göra sig hörd. Därför var det på sätt och vis en lättnad när facebook till slut bestämde sig för att skugga mig helt, vilket inträffade per den 1 september 2019. Nu stod det ju klart för alla som följde mig vad som pågick. Baksidan var förstås att det ju också verkligen fick effekt. Jag syntes inte, hördes inte – man hade gjort mig stum. En obehaglig insikt av detta är också att man inte längre brydde sig om att mina följare förstod. Så säkra är man alltså på att slippa repressalier. Vår korrupta regim och det etablissemang som stöttar den klappar ju snarare händerna. Faceebook vet att man aldrig kommer åka fast, och om man ändå skulle bli stämd, att det finns tillräckligt med domstolsaktivister för att säkra ett utslag som ger dem rätt.
https://suntfornuft.space/sunt-fornuft/
I höstas dök han upp i exakt24. Efter ngn månad så hade han flyttat till swebbtv och är nu ett återkommande inslag.
Någon som vet, vad som hände? Bättre betalt - eller ngn kontrovers?