2022-06-24, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP

Eller rättare sagt, Swebbt-TV verkar spara sina proryska kommentarer till fora där man kan stå oemotsagd. Det är väl det de BETALANDE tittarna vill ha.)
Njae, det är ju så att ingen MSM- eller annan PK-företrädare vågat låta sig inviteras till Swebb-TV. Och Swebb-TV kan man välja att betala om man vill. Medan smörjan SVT måste man betala, alldeles oavsett om man tittat på det eller, som jag, inte tittat på det sedan år tillbaka.
Citera
2022-06-25, 00:22
Medlem
Ovralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Slutsatsen blir att ryssarna förmodligen har det moraliska företrädet och intar en sannare position än resten av klabbet.

Om man får 100% av sin information från swebbtv så.. ja? Lever man i resten av världen är slutsatsen en helt annan...
Citera
2022-06-25, 08:59
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovrall
Om man får 100% av sin information från swebbtv så.. ja? Lever man i resten av världen är slutsatsen en helt annan...

Tittade nu som hastigast på Swebb-TV. Det är tydligt att fientligheten mot väst gjort kanalen till ryssapologeter. Det är en väldigt udda ståndpunkt, som stöter bort Swebb-TV:s lyssnare. Jag har alltid gillat Magnus Stenlund och Hans Willgert. Det måste jag säga men nu tycker jag det spårat ur. Även Fria Tider har blivit delvis ryssvänliga, mest då i försåtliga formuleringar som "Ukraina förbjuder ryska böcker".

Är det en-två av hundra av i Sverige bosatta som försvarar Ryssland i vått och torrt? Swebb-TV har tappat det. Bara för att man ogillar västliberalismen med alla dess osunda yttringar så behöver man inte gilla Ryssland.
Citera
2022-06-25, 09:41
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Tittade nu som hastigast på Swebb-TV. Det är tydligt att fientligheten mot väst gjort kanalen till ryssapologeter. Det är en väldigt udda ståndpunkt, som stöter bort Swebb-TV:s lyssnare. Jag har alltid gillat Magnus Stenlund och Hans Willgert. Det måste jag säga men nu tycker jag det spårat ur. Även Fria Tider har blivit delvis ryssvänliga, mest då i försåtliga formuleringar som "Ukraina förbjuder ryska böcker".

Är det en-två av hundra av i Sverige bosatta som försvarar Ryssland i vått och torrt? Swebb-TV har tappat det. Bara för att man ogillar västliberalismen med alla dess osunda yttringar så behöver man inte gilla Ryssland.

Läget vad gäller opinionsbildningen är faktiskt så illa att närmast all rimlig kritik av ukrainskt agerande misstänkliggörs samtidigt som ett försök till förståelse för ryskt agerande- även om man inte ställer sig bakom handlingararna- gör att man anses som ryssvänlig eller anses förvara ryskt agerande. Minsta försök till att se ett logiskt handlingsmönster som inte följer MSM leder till "spårat ur".
Citera
2022-06-25, 09:56
Medlem
Ovralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Läget vad gäller opinionsbildningen är faktiskt så illa att närmast all rimlig kritik av ukrainskt agerande misstänkliggörs samtidigt som ett försök till förståelse för ryskt agerande- även om man inte ställer sig bakom handlingararna- gör att man anses som ryssvänlig eller anses förvara ryskt agerande. Minsta försök till att se ett logiskt handlingsmönster som inte följer MSM leder till "spårat ur".

Absolut inte, det går att förklara och analysera Rysslands agerande utan att för den skull vara apologetisk. sådana artiklar läser jag i princip varje dag i både svenska och utländska medier. Problemet med swebbtvs analyser är att de nästan uteslutande baserar sig på rysk propaganda och allra helst vad Putin och Lavrov själva säger. Man bara vidarebefordrar det rakt av och tar det som en sanning.
Citera
2022-06-25, 10:05
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Absolut inte, det går att förklara och analysera Rysslands agerande utan att för den skull vara apologetisk. sådana artiklar läser jag i princip varje dag i både svenska och utländska medier. Problemet med swebbtvs analyser är att de nästan uteslutande baserar sig på rysk propaganda och allra helst vad Putin och Lavrov själva säger. Man bara vidarebefordrar det rakt av och tar det som en sanning.

Men lyssnar man på vad de säger, Lavrov och Putin, så är de faktiskt konsekventa. De är mycket noggranna med hur de uttrycker sig. Och utifrån det synsätt de grundar sitt handlande på, så är det upplysande och givande att helt enkelt ordagrant ta till sig det de säger för att förstå vad som sker.
Citera
2022-06-25, 10:51
Medlem
Ovralls avatar
Citat:
Men lyssnar man på vad de säger, Lavrov och Putin, så är de faktiskt konsekventa. De är mycket noggranna med hur de uttrycker sig. Och utifrån det synsätt de grundar sitt handlande på, så är det upplysande och givande att helt enkelt ordagrant ta till sig det de säger för att förstå vad som sker.

Om man tycker att de har rätt så är det nog så, men då kan man väl stå för det?

Vad gäller Putin och Lavrov är de vansinnigt inkonsekventa men de är det på ett konsekvent sätt, eftersom deras uttalade mål är att splittra väst genom EU och NATO. Ett exempel från igår är redaktionen på Ukraina som kandidatland, helt plötsligt säger Putin att Ukraina får göra som de vill fast att EU-medlemskap är en av de utlösande faktorerna bakom kriget. Samma sak med Sveriges natomedlemskap, för hotades det frisk och när ansökan var inskickad så spelade det helt plötsligt ingen roll.

Att bara vidarebefordra rysk propaganda rakt av som swebbtv ägnar sig åt blir det helt plötsligt inkonsekvent och konstigt, efter den den ryska propagandan ändras från dag till annan.
Citera
2022-06-25, 11:16
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Om man tycker att de har rätt så är det nog så, men då kan man väl stå för det?

Vad gäller Putin och Lavrov är de vansinnigt inkonsekventa men de är det på ett konsekvent sätt, eftersom deras uttalade mål är att splittra väst genom EU och NATO. Ett exempel från igår är redaktionen på Ukraina som kandidatland, helt plötsligt säger Putin att Ukraina får göra som de vill fast att EU-medlemskap är en av de utlösande faktorerna bakom kriget. Samma sak med Sveriges natomedlemskap, för hotades det frisk och när ansökan var inskickad så spelade det helt plötsligt ingen roll.

Att bara vidarebefordra rysk propaganda rakt av som swebbtv ägnar sig åt blir det helt plötsligt inkonsekvent och konstigt, efter den den ryska propagandan ändras från dag till annan.

Nu är du ute och snurrar. Ryssland ville inte ha Nato-utbredning till Ukraina och ville att Minskavtalen rörande Donbas skulle implementeras. Sedan gick Ryssarna in. Man var till en början öppen för en förhandlingslösning, för att få sina krav tilgodosedda, men denna tid är nu förbi och efter flera månader av strider så är förutsättningarna annorlunda - större territorieförluster för Ukraina är oundvikliga. Att anse att ryssarna är inkonsekventa kan man förstås göra, men då fokuserar man på detaljer mer än huvudsak. Att ryssarna aktivt är ute efter att splittra Nato och EU är en fantasi åtminstone om man ser till hur det såg ut före stridigheterna. Då var det snarast Väst som höll på att retas med Ryssarna genom Ukrainas närmande till Nato. Vad gäller splittringen inom Nato och EU, så kommer den sig till stor del ur varierande följsamhet mot USA. Det är USA som tvingat med EU på, helt vansinniga sanktioner mot Ryssland, då sett ur ett energiförsörjningsperspektiv och splittringen handlar i huvudsak om hur i sak energifrågan ska lösas. Man kan säga att det finns de som kan räkna och ser att det är vansinne, och så finns de som är rättshaverister. Där är sprickan. Vinnaren är USA som krossat Europas enerergiförsörjning.
Citera
2022-06-25, 13:31
Medlem
senapslamms avatar
Citat:

Swebbtv är inte nationalister de är Motvallsvenskar.
Alla deras ledande figurer är udda män som stötts ut från sina sammanhang.
Lasse Bern, Stenlund och Wilgert är kufar som hämnas på samhället genom att driva detta Proryska.
Vi som är en sundare nationalisthöger kommer ta hand om dem om ryssen går in i nato.
Citera
2022-06-25, 13:33
Medlem
Ovralls avatar
Citat:
Nu är du ute och snurrar. Ryssland ville inte ha Nato-utbredning till Ukraina och ville att Minskavtalen rörande Donbas skulle implementeras. Sedan gick Ryssarna in. Man var till en början öppen för en förhandlingslösning, för att få sina krav tilgodosedda, men denna tid är nu förbi och efter flera månader av strider så är förutsättningarna annorlunda - större territorieförluster för Ukraina är oundvikliga.

Huruvida Ryssland hade för avsikt att implementera minskavtalen är naturligtvis en tolkningsfråga om man ser till vad Putin sa kontra Rysslands faktiska agerande före kriget. Man kan ju även argumentera för att Ryssland från första början inte överhuvudtaget hade på Krim eller i donbass att göra, men det beror på om man ser Ryssland som befriare eller förtryckare (har en känsla av att våra åsikter går isär på den punkten). Klart är att Rysslands "förhandlingslösning" hade inneburit slutet på Ukraina som självständig nation och, om Ryssland fått precis som de ville, även slutet för ett antal länder i Östeuropa.

Citat:
Att anse att ryssarna är inkonsekventa kan man förstås göra, men då fokuserar man på detaljer mer än huvudsak.

Ja, eller så lyssnar man bara på vad Kreml säger. Rysslands utrikespolitiska rykte bygger (precis som många andra supermakter, på lögn och manipulation.

Citat:
Att ryssarna aktivt är ute efter att splittra Nato och EU är en fantasi åtminstone om man ser till hur det såg ut före stridigheterna. Då var det snarast Väst som höll på att retas med Ryssarna genom Ukrainas närmande till Nato. Vad gäller splittringen inom Nato och EU, så kommer den sig till stor del ur varierande följsamhet mot USA. Det är USA som tvingat med EU på, helt vansinniga sanktioner mot Ryssland, då sett ur ett energiförsörjningsperspektiv och splittringen handlar i huvudsak om hur i sak energifrågan ska lösas. Man kan säga att det finns de som kan räkna och ser att det är vansinne, och så finns de som är rättshaverister. Där är sprickan. Vinnaren är USA som krossat Europas enerergiförsörjning.

Att Ryssland ser ett enat EU och NATO som ett hot är en no-brainer och inget som går att förneka. Ryssland har de senaste åren aktivt gjort allt för att illegitimera EU som politisk institution och aktivt stöttat EU-kritiska rörelser i Europa som tex Le Pen och Salvini. NATO försöker både framställa som ett hot och ett icke-hot beroende på vilken poäng man vill göra för dagen. Att Europa haft energiproblem var känt långt innan sanktionerna, men har naturligtvis ställts på sin spets. EU-sanktionerna har beslutats av EU-politiker och med politisk förankring (alldeles oavsett vad Kreml säger), att man inte gillar dem behöver man såklart inte göra men så fungerar ju demokratin.
Citera
2022-06-25, 13:38
Medlem
Ovralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Swebbtv är inte nationalister de är Motvallsvenskar.
Alla deras ledande figurer är udda män som stötts ut från sina sammanhang.
Lasse Bern, Stenlund och Wilgert är kufar som hämnas på samhället genom att driva detta Proryska.
Vi som är en sundare nationalisthöger kommer ta hand om dem om ryssen går in i nato.

Swebbtv talar ofta om nationalism som något hedervärt, i Ukrainafrågan har jag bara hört det nämnas i några få, märkliga sammanhang. Strax efter krigsutbrottet pratade Stenlund om att nationalism var bra men kanske inte passade för stormakter som Ryssland. I flertalet program med Bern benämns inte ukrainska nationalister som sådana utan som nazister. Ukrainsk nationella aspirationer har jag inte hört diskuteras alls på Swebb-tv.
Citera
2022-06-25, 13:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Jag tycker SwebbTV höll en högre nivå så länge de var kvar på Youtube, då kunde de fortfarande få intervjua folk som inte helt skjutit ut sig från samhället (t.ex. Björn Söder och Elsa Widding?). När de bara var kvar på sin egen sajt verkar det som alla spärrar släppte. Höll de igen tidigare eller har de radikaliserats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in