2020-12-28, 13:30
Medlem
janne3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Den befintliga Volvo Aero RM12 som trimmas upp till RM12EF. På de befintliga 39C som blir kvar.

Jag tvivlar på att de kommer att lägga pengar på att trimma gamla motorer. Det blir nog uppgraderad radar och EW system i första hand som innebär att Gripen C fortfarande är relevant i en defensiv roll. Gripen E kommer att få lösa de uppgifter som kräver lite högre fart och räckvidd.
Citera
2020-12-28, 13:33
Medlem
Vore bra uppgradering + ny radar. Kanske för dyrt.
Men går det med luftintagen? tycker det var bra dom tog ny motor till e/f

Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Den befintliga Volvo Aero RM12 som trimmas upp till RM12EF. På de befintliga 39C som blir kvar.
Senast redigerad av hobbyguru 2020-12-28 kl. 13:35. Anledning: Plus
Citera
2020-12-28, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Om vapnen vet jag inget, men så vitt jag vet så är det styrsystemet i Gripen som är adopterat från USA.

Forskarna på Linköpings tekniska högskola var väldigt stolta över sina bidrag till reglersystemet på 80-talet minns jag. Trots ett par krascher. Reglerteknik har ju varit en specialitet på universitet, som var huvudutvecklare av Matlab Control Toolbox. Menar du att deras system blev utbytt mot jänkarnas i något skede?
Citera
2020-12-28, 15:04
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Forskarna på Linköpings tekniska högskola var väldigt stolta över sina bidrag till reglersystemet på 80-talet minns jag. Trots ett par krascher. Reglerteknik har ju varit en specialitet på universitet, som var huvudutvecklare av Matlab Control Toolbox. Menar du att deras system blev utbytt mot jänkarnas i något skede?

Ja, det blev lite rörigt där på vägen, då styrsystemet inte fungerade.
• Saab valde ursprungligen Lear Siegler i USA som leverantör av elektronikenhet, etc.
• Moog (USA) ansvarade för styrservon, som Saab senare tillverkade.
• Själva spaken utvecklades via pilottester i simulator på Saab och upphandlades från Page, UK.
Ur minnet var det mycket skäll på framför allt Lear Siegler, framför allt efter kraschen på Långholmen 1993. Saab tog sedan över ansvaret och flyttade utvecklingen till hemmaplan.
Vet inte exakt hur det ser ut 2020, men sedan Lear kopplats bort, köptes elektronikdelen från Lockheed Martin medan Saab själva tog hand om systemutvecklingen.
Citera
2020-12-28, 15:20
Medlem
Citat:
Reglerteknik har ju varit en specialitet på universitet, som var huvudutvecklare av Matlab Control Toolbox.
Kan du legge frem noe som viser at Linköpings tekniska högskola sto bak utviklingen av Matlab Control Toolbox?
Citera
2020-12-29, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Kan du legge frem noe som viser at Linköpings tekniska högskola sto bak utviklingen av Matlab Control Toolbox?

Enligt https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lennart_Ljung_(engineer) skapade professor Lennart Ljung "System Identification Toolbox" för Matlab. Min egen minnesbild från studier på 80-talet är att Ljungs namn nämndes i hjälptexten för många funktioner även i Control Systems toolbox.
Citera
2020-12-29, 09:24
Medlem
Citat:
Enligt https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lennart_Ljung_(engineer) skapade professor Lennart Ljung "System Identification Toolbox" för Matlab. Min egen minnesbild från studier på 80-talet är att Ljungs namn nämndes i hjälptexten för många funktioner även i Control Systems toolbox.
Takk for svar.
Han takkes for sitt bidrag til "System Identification Toolbox" sammen med tre andre personer, og en til fra Sverige. -System Identification Toolbox software is developed in association with the following leading researchers in the system identification field: Lennart Ljung and Peter Lindskog-
Han nevnes ikke når det gjelder "Control System Toolbox"
Citera
2020-12-29, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Vore bra uppgradering + ny radar. Kanske för dyrt.
Men går det med luftintagen? tycker det var bra dom tog ny motor till e/f
Eftersom det blir svårt med de nya luftintagen. Så blir det inte full effekt som RM12 EF.
Men det blir nog för dyrt. Ett tag tänkte jag att nya karossen kunde användas. Men de verkar vara planerad för försäljning. Men motorn kan tydligen uppgraderas i fyra steg. Varav förbättrat turbin är ett steg som de kunde erbjuda redan 2011? ÖB ville uppgradera 60-80 st Jas 39C redan 2012. Efter flygningarna i Libyen. Men att de då rörde sig om stora pengar. Men att satsade på att behålla ca 40 st Jas 39 C/D får vi kanske vara nöjda med.

Ja med facit i hand så var det bättre med den nya motorn till E/F. Då RM12 EF skulle få sämre prestanda.

Men motorerna har väl kvar ca 50% av sin prestanda. Så de borde kunna användas till något.
Senast redigerad av slurppen 2020-12-29 kl. 12:13.
Citera
2020-12-29, 12:34
Medlem
Läser att C/D modellerna med RM12 motorn har effekten 80 kN med EBK och att E/F modellerna har 98 kN med EBK. Det är en effekthöjning på 22,5% men E/F blev ju också tyngre, så vad blev nettoeffekten?
Citera
2020-12-29, 16:28
Medlem
Hur bra är Gripen E jämfört med de senaste versionerna av f15, f16, f18 och f35a,b,c?
Alla sidor om Gripen (och i princip allt annat Sverige gör) på youtube, quora etc är så klart fyllda med Svenskar som säger att Gripen är det bästa planet i världen som kan böja naturens lagar. De andra planen verkar kunna bära betydligt mer vapen och ha längre räckvidd.

Förutom låg driftkostnad och STOL, hur utmärker sig Gripen E.
Någon insatt icke-hjärntvättad Svensk som kan förklara?
Citera
2020-12-29, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1954
Hur bra är Gripen E jämfört med de senaste versionerna av f15, f16, f18 och f35a,b,c?
Alla sidor om Gripen (och i princip allt annat Sverige gör) på youtube, quora etc är så klart fyllda med Svenskar som säger att Gripen är det bästa planet i världen som kan böja naturens lagar. De andra planen verkar kunna bära betydligt mer vapen och ha längre räckvidd.

Förutom låg driftkostnad och STOL, hur utmärker sig Gripen E.
Någon insatt icke-hjärntvättad Svensk som kan förklara?

Varför måste det utmärka sig?

Det viktiga är att få till ett flygvapen för den påse pengar man har. Att vara jämnstark på det som behövs göras är viktigare än att utmärka sig i en speciell situation.
Citera
2020-12-29, 17:18
Bannlyst
Hej
Varför är den här tråden så levande. Någon som frågar alla alternativ piloter frågor.
Ursäkta min paranoia.
Är väl bara flygfolk söm inte har något att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in