2020-12-26, 11:11
Medlem
Håll er till ämnet Jas gripen. Diskutera gärna Rysslands mob förmåga och om Sverige ska ha en flygindustri någon annan stans.

Vore bra om mod tog bort lite inlägg. Mycket som inte handlar om ämnet längre!
Citera
2020-12-26, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Så här i juletid bör det råda borgfred. Men ett land med 10 miljoner människor bör inte hålla sig med en egen militär flygindustri. Hade dom stäckt sig till att börja tillverka drönare vore det en sak, men deras tillverkning går ju ut på att den svenska staten går in som garant för att köpa in en stor del av deras produktion.

Att våra surt förvärvade skattepengar ska gå till ett statligt finansierat stridsplan är rent ut sagt åt helvete. Ingen vill ju heller köpa det. Det är några få länder i Sydamerika och Östeuropa.

För mig är det fan inte en indikation på bra industripolitik som man givetvis blandar ihop med den svenska neutraliteten.

Inget ont om er här i kanalen. Jag kände bara att jag var tvungen att skriva av mig en smula.

Om ett land ska köpa stridsflygplan, vem betalar det om inte skattebetalarna? Om ett land lägger en order på utvecklingen och leveransen av ett antal flygplan hos ett företag, ska väl företaget inte göra det gratis? Vem ska betala om inte köparen?

Svenska staten köpte stridsflygplan från Saab och betalade för det. Helt normalt, som i alla andra länder.
Svenska staten har förövrigt fått tillbaka sina pengar flera gånger om i form av skatter och licensavgifter, så Sverige har tjänat pengar på att köpa ett svenskutvecklat stridsplan.
Inget ont om dig, men du kanske skulle ha hållit dig till glöggen istället för att ha gnällt här om saker du inte förstår, speciellt eftersom de redan har avhandlats flera gånger om i tråden.
Citera
2020-12-26, 13:17
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torson68
Du svamlar lika mycket i så fall, vet du vad Ryssland är? har du varit där? Det går inte att jämföra med västerländska demokratiska länder. Ett land som har mer än 1 miljon värnpliktiga soldater varje år med en värnplikt på 12-24 månader och ett styre som kan liknas med diktatur kan mycket snabbt sätta en eller flera funktionerande armeér på fötter.

Ah. Så du menar alltså att mer än 100% av personalen i den ryska krigsmakten är värnpliktiga?
Verkligheten är c.a. 250'000 värnpliktiga för hela krigsmakten.

Vad gäller den ryska krigsmakten idag, så har man 2st s.k. "pansararméer", som i praktiken dock bara är 1st mekaniserad kår och 1st infanteridivision.

1.a "gardesstridsvagnsarmén", har nämligen bara 2st divisioner och 3st separata brigader, varav 1st division och 1st brigad är pansar och resten infanteri.

2.a "gardesstridsvagnsarmén" består av 3st infanteribrigader.

Och även om Ryssland kan börja rusta upp, så tar det tid att utbilda soldater och ännu längre tid att utbilda förband, med fungerande staber. Och att tillverka eller genomföra REMO på tusentals stridsvagnar (samt alla annan materiel), på en stridsfordonsindustri som i mångt och mycket har stått stilla och förfallit i 30 år, görs inte i en handvändning.

Citat:
Ryssland är ett industriland som kan massproducera vapen och personlig utrustning samt har kontroll på råvarorna som krävs. Deras järnväg kan förflytta det material som krävs, och järnvägsbolaget är för övrigt betydligt punktligare än de svenska järnvägsbolagen vad gäller att hålla uppsatta tidtabeller.

Kan du ens stava till ledtid?
Citera
2020-12-26, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Om ett land ska köpa stridsflygplan, vem betalar det om inte skattebetalarna? Om ett land lägger en order på utvecklingen och leveransen av ett antal flygplan hos ett företag, ska väl företaget inte göra det gratis? Vem ska betala om inte köparen?

Svenska staten köpte stridsflygplan från Saab och betalade för det. Helt normalt, som i alla andra länder.
Svenska staten har förövrigt fått tillbaka sina pengar flera gånger om i form av skatter och licensavgifter, så Sverige har tjänat pengar på att köpa ett svenskutvecklat stridsplan.
Inget ont om dig, men du kanske skulle ha hållit dig till glöggen istället för att ha gnällt här om saker du inte förstår, speciellt eftersom de redan har avhandlats flera gånger om i tråden.
Man räknade ut att det skulle behövas 200 flygplan. Men att det skulle bli billigare om man valde att själva tillverka 300 flygplan. Och sälja de överskjutande 100 st flygplan. sedan har försäljningen inte gått så bra som man har hoppats på. Vilket inte heller har gjorts med annat militär material.

Sedan är det bra att vi har utvecklats på flygsidan. Och ännu bättre nu när SAAB har ingått samarbete med andra flygplans tillverkare.

Men sedan är det inte bara flygplan det handlar om då dessa ska bära avancerade vapen. Vad jag förstår med Finland. Så erbjuder andra flygplanstillverkare även olika vapensystem. Där även en flygplanstillverkare erbjuder att integrera Finlands redan köpta JASSM med deras flygplan och vapen. Corporal frisk har en intressant sida om flygplan och beväpning.
Citera
2020-12-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
185 Mkr är småpengar.. Kan inte va nåt omfattande.

Sådana där avtal skriver väl FMV hele tiden med industrin angående stöd och uppdateringar?

Men bra i alla fall!

Det är inte själva ombyggnaden utan att ta fram en plan, att lämna förslag på hur man skall göra. Då krävs det väl lite tester och lite utveckling.

Så vi får se vad det mynnar ut i, men det blir ju en order på uppgradering av ett antal Gripen C/D.

Jag hoppas de får den nya GaN-radarn t ex.
Citera
2020-12-26, 16:10
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Du svamlar lika mycket i så fall, vet du vad Ryssland är? har du varit där? Det går inte att jämföra med västerländska demokratiska länder. Ett land som har mer än 1 miljon värnpliktiga soldater varje år med en värnplikt på 12-24 månader och ett styre som kan liknas med diktatur kan mycket snabbt sätta en eller flera funktionerande armeér på fötter.

Ryssland är ett industriland som kan massproducera vapen och personlig utrustning samt har kontroll på råvarorna som krävs. Deras järnväg kan förflytta det material som krävs, och järnvägsbolaget är för övrigt betydligt punktligare än de svenska järnvägsbolagen vad gäller att hålla uppsatta tidtabeller.

De krig som sker/skett senaste åren i Ukraina, Georgien och Tjetjenien ska inte liknas med vad de verkligen har kapacitet till om det handlar om en kris som berör landets säkerhet och fortlevnad. De har även en annan inställning till den egna personalens säkerhet som medför snabbare mobilisering av militära förband.

Jag tycker dock inte att vi ska diskutera detta i denna tråd.
Tillåt mig småle. Ingen diktatur får fram annat än dysfunktionell organisation. Ingen kommer att göra mer än vad de måste då det dels inte finns incitament för detta och om personen gör mer än kollegor blir dessa arga och tar till hitte-på-angiveri som lösning på "problemet".
Citera
2020-12-26, 22:59
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Vilket inte är ett svar på hur ditt svamlande om att Ryssland inom 6 månader, skulle kunna skramla fram "flera samövade pansararmer med 1000-tals stridsvagnar" skulle vara baserat på någon form av realism, eller ens vara teoretiskt möjligt.

På 6 månader så skulle man kanske hinna planera ett REMO-program (och börja beställa materiel, börja anställa fabriksarbetare m.m.) och hinna planera utbildningen av den aktuella personalen.

Att däremot genomföra det hela, skulle tå åtskilliga år. Sannolikt årtionden.

Kanske vore bättre om de fick fram en fungerande exportindustri som klarar att leverera annat än oraffinerade petroleumprodukter och vapensystem av enklare beskaffenhet.

Pansararmeerna skapades f ö på kort tid, under kriget, genom omfattande stöd från Väst.
Citera
2020-12-27, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Man räknade ut att det skulle behövas 200 flygplan. Men att det skulle bli billigare om man valde att själva tillverka 300 flygplan. Och sälja de överskjutande 100 st flygplan. sedan har försäljningen inte gått så bra som man har hoppats på. Vilket inte heller har gjorts med annat militär material.

Sedan är det bra att vi har utvecklats på flygsidan. Och ännu bättre nu när SAAB har ingått samarbete med andra flygplans tillverkare.

Men sedan är det inte bara flygplan det handlar om då dessa ska bära avancerade vapen. Vad jag förstår med Finland. Så erbjuder andra flygplanstillverkare även olika vapensystem. Där även en flygplanstillverkare erbjuder att integrera Finlands redan köpta JASSM med deras flygplan och vapen. Corporal frisk har en intressant sida om flygplan och beväpning.

Om man köpte det billigaste då befintliga alternativet, ja (har för mig jämförelsen var med F-16). Men då räknade man bara styckepriset rakt av. Tar man hänsyn till de samhällsekonomiska effekterna av att köpa inhemskt, blir det rejält mycket billigare, och oftast en vinst (som i fallet med Gripen). Att de andra alternativen inte klarade de svenska kraven gör ju visserligen kostnadsfrågan mindre viktig.
Citera
2020-12-27, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
Tillåt mig småle. Ingen diktatur får fram annat än dysfunktionell organisation. Ingen kommer att göra mer än vad de måste då det dels inte finns incitament för detta och om personen gör mer än kollegor blir dessa arga och tar till hitte-på-angiveri som lösning på "problemet".
Att Ryssland kan organisera militära arméer är ett axiom. De har bedrivit expansiv politik på grannländers bekostnad trots att det aldrig någonsin varit en demokrati.

Jag skulle säga tvärt emot vad du påstår att anfallskrig oftast initieras av länder som leds av enväldiga ledare. Det är ovanligt att demokratier startar krig. För Sveriges del har detta inneburit fler än tio krig som påverkat den östra landgränsen så fatalt att vi inte har någon landgräns mot Ryssland längre.

Nåja.. vi får väl medge att även demokratin i Sverige är relativt ung, processen att skapa en demokrati inleddes efter unionsupplösningen med Norge.
Citera
2020-12-27, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är inte själva ombyggnaden utan att ta fram en plan, att lämna förslag på hur man skall göra. Då krävs det väl lite tester och lite utveckling.

Så vi får se vad det mynnar ut i, men det blir ju en order på uppgradering av ett antal Gripen C/D.

Jag hoppas de får den nya GaN-radarn t ex.
Jag tyckte det skulle vara intressant om de provade den trimmade motorn också. Vilket skulle ge mer effekt och dra mindre bränsle.
Citera
2020-12-27, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Jag tyckte det skulle vara intressant om de provade den trimmade motorn också. Vilket skulle ge mer effekt och dra mindre bränsle.

Vilken trimmad motor tänker du på?
Citera
2020-12-28, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Vilken trimmad motor tänker du på?
Den befintliga Volvo Aero RM12 som trimmas upp till RM12EF. På de befintliga 39C som blir kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in