2020-12-08, 22:46
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Otrolig, du är en moderator som jag med säkerhet kan hävda skriver minst ett inlägg i ”stora corona tråden” per dag tisdag- fredag. Din tystnad i frågan är väldigt märkbar och även underlig, då ingen annan moderator regelbundet skriv i corona tråden.
Av tidsbrist har jag inte satt mig in i diskussionen så mycket och jag läser mest tråden och skriver sporadiskt eftersom jag är intresserad av statistiken och epidemins utveckling i Sverige.

Min personliga åsikt är att jag kan tycka att en mer allmän tråd om corona kan ha en plats i forumet där lite allt möjligt kan diskuteras parallellt inom rimlighetens gränser. Viruset har trots allt en såpass stor påverkan på samhället och då kan en megatråd göra det enklare att följa nyhetsflödet och vad diskussionen kretsar kring mest för tillfället. Min bild är att tråden fungerade rätt bra innan regeländringarna.

Vill man ha en tråd där endast den medicinska aspekten diskuteras kan man skapa en sådan i delforumet.
2020-12-08, 23:25
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Då jag gör denna invit tar jag mig också friheten att göra en presentation.

För en månad sedan valde man att klyva tråden och göra om den till en tråd för vetenskaplig debatt. De som ville diskutera politiskt kastades ut och man gjorde en ny tråd till dem. Moderatorerna valde att skriva trådstarten av den nya tråden på ett sådant sätt som gjorde det omöjligt för en bred diskussion att följa efter. Den breda diskussion som funnits i över 10 månader förbjöds och till de som inte fogar sig delar man ut varningar och till slut även stänger av. Samtidigt förbjuder man nya trådstartar för breda diskussioner på andra platser en i laidback. Moderatorer sitter i bland i realtid och raderar inlägg som det är en ren bedömningsfråga huruvida de är politiska eller vetenskapliga. Detta gör att inlägg försvinner och jag har till och med varit med om att inlägg raderas under tiden jag har skrivit mitt svar till det.

Moderatorerna menar på att dessa förändringar är gjorda föra att så många som möjligt ska bli nöjda. Om de menar allvar med det påståendet borde det ju rimligtvis spela avgörande roll vad flertalet av skribenter tycker.

Jag skrev ett sammanfattande inlägg där jag tog med citat från 19 andra medlemmar som uttryckt åsikter om ”förändringarna” här i denna tråd.
(FB) Har moderatorerna gett upp Coronatråden?

Jag uppmanar er att läsa TS trådstart för ”stora tråden” och fundera på vad förslags tråd TS önskade. Är det verkligen en vetenskaplig debatt tråd?
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

I 10 månader har vi kunnat ha en bred diskussion, men helt plötsligt bryter det nu med Flashbacks tradition?

Lika så är det i medicin och hälsa som tråden för Svininfluensan finns och där får man diskutera brett alla aspekter av smittan.
Stora tråden om klimatförändringar är också placerad i vetenskap, där får man diskutera brett och just energipolitik är kanske det vanligaste ämnet där.

Dessa två trådar är de trådar jag tycker man bäst kan jämföra vår tråd med.

Otrolig, du är en moderator som jag med säkerhet kan hävda skriver minst ett inlägg i ”stora corona tråden” per dag tisdag- fredag. Din tystnad i frågan är väldigt märkbar och även underlig, då ingen annan moderator regelbundet skriv i corona tråden.

Citerade skribenter,ni har ännu inte uttryckt era åsikter.
Om och vad ni skriver är ert beslut.

Det är vår tråd och vi har rätt att framföra vår åsikt och håll i minne att den åsikt flertalet av skribenter kan ställa sig bakom torde spela en avgörande roll i beslut angående tråden.

Bjud gärna in fler skribenter i diskussionen som bör vara med.

Tycker du tar upp en viktig poäng här. I flera månader hade vi en livlig diskussion där Covid-19 är ett pandemi som är kopplat till allt. Det är så brett ämne som bör få diskuteras fritt.
Själv har jag åkt på några märkliga varningar beroende vem som är mod. Man sätter upp regler för att göra tråden svårtolkad. Att den ligger under medicin gör att man kan såga allt om bara vill.

Jag är besviken att det blivit så. Det är min åsikt
2020-12-09, 10:44
Medlem
virvelbaggs avatar
De moderatorerna som står bakom förändringarna har haft en månad på sig att ta sitt förnuft till fånga.
Flertalet av skribenterna i den diskuterade tråden har uttryckt sitt missnöje över situationen liksom två andra moderatorer. Ändå kör dessa moderatorer sin egna väg som i mina ögon allt mer liknar en vendetta utan att ens lyssna på skribenterna. Jag vet inte vad ni andra tycker, men jag har fått nog och tappat tron att det går att resonera med dem.

Låt oss diskutera att starta en ny tråd. Jag skulle självklart helst se vår underbara stora brusiga tråd tillbaka. Men om det inte går, eller fram till dess att det går, kan vi överväga att starta en ny tråd, så vi i all fall kan ha en intressant diskussion igen utan varningar, raderade inlägg och avstängningar?

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
XXX
Därför vänder jag mig först till dig. Har du fått ut ett svar från moderatorerna om, med vem vi frågar och var vi kan ha en trådstart? Laidback som de har tydligt gett sitt medgivande till är inte intressant. Jag kan inte själv riktigt tyda vad de menar och i mina öron låter det bara som ett enda stort förbud, där så lite svar som möjligt ges på dina frågor.

Vi kan ju också bara pröva. Intressant att se om det innebär en ögonblicklig avstängning för TS i så fall liksom varningar för alla som skriver i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Waji
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
XXX
Citerade skribenter, är ni med på idén att starta en ny tråd? Kan vi diskutera här och nu? Vad vill vi att tråden ska innehålla och vad ska vara OT? (Jag beklagar att tre av er just nu är avstängda på dessa lösa grunder).

Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
XXX
Citerade moderatorer, vad tror ni, kan vi hitta en möjlighet att starta en ny tråd som inte låses ögonblickligen? Jag skulle tyckt var super om en av er eller bägge två kan moderera en ev. ny tråden, kan vi ta oss den möjligheten?

Icke citerade skribenter, välkomna in i diskussionen. Desto fler som uttrycker sina åsikter desto bättre och det oavsett vad dessa åsikter är.
2020-12-09, 11:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag tycker det blivit tokigt. Ingen tvekan om det. Den stora coronatråden som låg/ligger under medicin hade verkligen ALLT innan man började styra upp den. Kanske var det svårt för dem som verkligen ville diskutera den medicinska aspekten av Corona, men då hade det varit 100 resor bättre att skapa en ny renodlad tråd för dem och sedan flyttat den stora tråden med över 400 tusen inlägg någon annanstans där en bredare diskussion kunde föras om man störde sig på att den låg under fel rubrik. När den skapades en gång i tiden visste nog ingen att corona skulle utvecklas till vad det blev. Det är ju bara att läsa de första 20 inläggen i tråden så framgår det rätt tydligt. Redan dessa inlägg är väl till en del off-topic när det börjar diskuteras att pandemier inträffar nästan exakt var 100:e år. Men det fick stå kvar och det tycker jag var helt rätt.

Det som hänt nu är att man startat närmast en myriad av trådar, så istället för att inläggen som tydligen av vissa uppfattades som ett rent brus, har vi istället fått trådar som påminner om ett brus.

Är man 10 tusen personer i ett rum kan det bli svårt att samtala, men är man 10 tusen personer i 10 tusen skilda rum blir det inte heller mycket till samtal om jämförelsen tillåts. För det känns ungefär som att det är det senare som har hänt. Skribenter anmäler forumet till döds för off-topic, för det går egentligen inte att föra en debatt i något delforum, utan att det någonstans blir off-topic och så blir man varnad, eller tom avstängd. Jag tycker den debatt som existerade till för någon månad sedan nu är stendöd. Tyvärr. På något vis kändes som det som att yttrandefriheten kvästes där och då vad gäller corona på Flashback. Folkhälsa - ekonomi - politik - religion - frihet - ansvar. Allt hänger ihop i denna pandemi och allt fungerade att diskutera i 400-tuseninläggstråden innan moderatorerna skulle börja "styra upp". Hängde kvar ett tag, vilket resulterade i att jag till sist blev avstängd i en vecka. Insåg då att den debatt jag deltagit i under minst ett halvårs tid var totalt död. Skribenterna var borta. Många troligen avstängda och andra tröttnade.
2020-12-09, 12:08
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
De moderatorerna som står bakom förändringarna har haft en månad på sig att ta sitt förnuft till fånga.
Flertalet av skribenterna i den diskuterade tråden har uttryckt sitt missnöje över situationen liksom två andra moderatorer. Ändå kör dessa moderatorer sin egna väg som i mina ögon allt mer liknar en vendetta utan att ens lyssna på skribenterna. Jag vet inte vad ni andra tycker, men jag har fått nog och tappat tron att det går att resonera med dem.

Låt oss diskutera att starta en ny tråd. Jag skulle självklart helst se vår underbara stora brusiga tråd tillbaka. Men om det inte går, eller fram till dess att det går, kan vi överväga att starta en ny tråd, så vi i all fall kan ha en intressant diskussion igen utan varningar, raderade inlägg och avstängningar?

Därför vänder jag mig först till dig. Har du fått ut ett svar från moderatorerna om, med vem vi frågar och var vi kan ha en trådstart? Laidback som de har tydligt gett sitt medgivande till är inte intressant. Jag kan inte själv riktigt tyda vad de menar och i mina öron låter det bara som ett enda stort förbud, där så lite svar som möjligt ges på dina frågor.

Vi kan ju också bara pröva. Intressant att se om det innebär en ögonblicklig avstängning för TS i så fall liksom varningar för alla som skriver i tråden.

Citerade skribenter, är ni med på idén att starta en ny tråd? Kan vi diskutera här och nu? Vad vill vi att tråden ska innehålla och vad ska vara OT? (Jag beklagar att tre av er just nu är avstängda på dessa lösa grunder).

Citerade moderatorer, vad tror ni, kan vi hitta en möjlighet att starta en ny tråd som inte låses ögonblickligen? Jag skulle tyckt var super om en av er eller bägge två kan moderera en ev. ny tråden, kan vi ta oss den möjligheten?

Icke citerade skribenter, välkomna in i diskussionen. Desto fler som uttrycker sina åsikter desto bättre och det oavsett vad dessa åsikter är.

Jag tycker att man i en ny tråd borde få diskutera allt som har med covid-19 att göra.
Precis som det var i den stora tråden från början.

Man ska inte behöva bli hämmad av begränsningar utan kan skriva fritt. (Som det har blivit i den stora tråden där jag var länge väldigt aktiv har min skrivlust försvunnit eftersom det känns att jag måste tänka till varje ord som jag skriver och det känns bara olustigt. )

Enda regeln i den nya tråden borde vara att det är förbjudet att håna och kränka andra skribenter. Inte skriva i nedlåtande ton utan respektera varandra. Allas åsikter är lika mycket värda och det finns lika många tankar kring Corona som det finns människor.

Vid den enda regeln kan man vara hård och kunna stänga av skribenter som inte klarar av att följa denna enkla regel.

Men det är väl en utopi att vi kan ha sådan tråd ifred utan någon moderator som vill börja sätta gränser efter sina egna värderingar.

Känns bara ledsamt att den stora tråden är förstörd.
2020-12-09, 12:32
Medlem
Citat:
Jag tycker att man i en ny tråd borde få diskutera allt som har med covid-19 att göra.

Man ska inte behöva bli hämmad av begränsningar utan kan skriva fritt. (Som det har blivit i den stora tråden där jag var länge väldigt aktiv har min skrivlust försvunnit eftersom det känns att jag måste tänka till varje ord som jag skriver och det känns bara olustigt. )

Enda regeln i den nya tråden borde vara att det är förbjudet att håna och kränka andra skribenter. Inte skriva i nedlåtande ton utan respektera varandra. Allas åsikter är lika mycket värda och det finns lika många tankar kring Corona som det finns människor.

Vid den enda regeln kan man vara hård och kunna stänga av skribenter som inte klarar av att följa denna enkla regel.

Men det är väl en utopi att vi kan ha sådan tråd ifred utan någon moderator som vill börja sätta gränser efter sina egna värderingar.

Håller med fullständigt om allt du säger! Som du säger, känns väldigt ledsamt faktiskt. Då det saknas en mångsidig debatt i samhället, så är det extra viktigt att den får finnas här.

Hoppas någon kan starta en ny i princip "fri" tråd då... Känns mest lämpligt att en moderator kanske gör det så att det inte blir något "fel."...? 🤔😋
2020-12-09, 13:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Jag håller med dig om att diskussionen i tråden ska vara så bred som möjligt. Liksom att gå till personangrepp mot en skribent ska vara OT. Men jag vill lägga till lite mer. Jag skulle vilja se att även grupp påhopp är OT liksom systematiskt mobbing. Jag har sätt både och i stora tråden och skulle gärna sluppit det i en ny. Jag skulle också se att vi i trådstarten gör det tydligt att tråden också ska innefatta de ”dagliga rutiner” som vi utvecklat i den stora tråden. Med presentation av siffror och kommentarer liksom att vi ser på presskonferenserna tillsammans och kommenterar. Jag har alltid gillat hur stora tråden liksom tystnade innan kl1400. Man upphörde med ev. debatter och väntade in siffrorna och ev. starten på presskonferensen. Jag ser gärna att vi förespråkar aktuella diskussioner, men att toleransen för vad som diskuteras ska vara bred och även icke aktuella diskussioner får förekomma.

När jag tittar på den stora tråden nu, häpnads jag, det är som om den dag för dag blir allt sämre. Ibland är några av de ”gamla” skribenterna där och då är tråden ganska ok. Men jag har den uppfattningen, att det som var dåligt med tråden bara har ökat med förändringarna och det som var så himla bra med tråden slagits i sönder, och de tappra skribenter som fortfarande försöker få tråden att vara läsvärd stängs av en efter en eller bra skriver mer och mer sällan.

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Håller med fullständigt om allt du säger! Som du säger, känns väldigt ledsamt faktiskt. Då det saknas en mångsidig debatt i samhället, så är det extra viktigt att den får finnas här.

Hoppas någon kan starta en ny i princip "fri" tråd då... Känns mest lämpligt att en moderator kanske gör det så att det inte blir något "fel."...? 🤔😋
Ja, att få hjälp av moderatorerna att starta en tråd, eller i alla fall få vägledning av dem ligger det något i. Jag skulle gärna se att jultrollet och otrolig, kan tänka hjälpa oss i detta. De förstod stora tråden, och förstår säker också de önskemål och behov vi nu har.
2020-12-09, 14:30
Moderator
Meijis avatar
Flera skribenter undervärderar, att debattklimatet betr. pandemihandläggningen förändrades.

När tråden startades, så var handläggningen av pandemin inte alls en så politiserad fråga, som frågan blev i takt med att det svenska dödstalet växte.

Det finns en del frågor, som är hätska stridsäpplen. I dessa frågor finns det tribala debattörer, som pucklar på varandra och käbblar på ett oförsonligt sätt.

Donald Trump är ett sådant stridsäpple liksom Sverigedemokraterna; folk är intensivt för och emot. Invandring är ett stridsäpple liksom klimatet; folk är intensivt för och emot. Utanför politiken så finns det bl.a. tribes för Apple och Microsoft, som pucklar på varandra i Dator-avdelningen, folk är intensivt för och emot.

Pandemihanteringen utvecklades till en sådan tribal fråga, varför moderaterna agerade efter klagomål, att somliga användare ville slippa hätska påhopp och politiskt käbbel.

Moderatormeddelandet ger en vägledning betr. hur problemet såg ut:

Citat:
Ämnet för tråden skall vara brett och vi har enats om sju enkla regler att förhålla sig till.

Följande gäller f.o.m. 2020.11.06 kl:18.00:

§ 1
Inlägg som enbart misskrediterar ansvariga beslutsfattare eller andra befattningshavare utan att samtidigt föra en för ämnet relevant argumentation ger VARNING.

§ 2
Inlägg som i huvudsak är syftade att misskreditera eller förolämpa andra användare ger VARNING.

§ 3
Inlägg som av moderator bedöms uppvigla andra användare att gå off-topic ger VARNING.

§ 4
Vilseledande citering av andra användares inlägg ger VARNING.

Även ordagranna citat där delar av inlägget som citeras utelämnas på ett sätt som gör att dess ursprungliga budskap förvanskas betraktas som regelbrott.

§ 5
Länkar utan citat eller förklaring ger VARNING.

Man skall aldrig behöva öppna en länk för att förstå budskapet i ett inlägg.

§ 6
Partipolitiska diskussioner ger VARNING.

Partipolitik rörande hanteringen av pandemin avhandlas i: (FB) Coronapandemin

§ 7
Invandringspolitiska diskussioner samt allmänt tyckande om invandring/invandrare ger VARNING.

Invandringspolitikens eventuella påverkan på pandemin och dess hantering hänvisas till: (FB) Coronapandemin

Under förutsättning att inga andra regelbrott föreligger rapporteras inlägg som faller under ovanstående kategorier för brott mot regel 0.03.

Inlägg som diskuterar hur tråden bör/inte bör modereras ger VARNING för brott mot regel 0.06.

Vi vill också upplysa om att det finns en metatråd som behandlar tråden: (FB) Har moderatorerna gett upp Coronatråden?

/Moderator

Senast redigerad av Mr.Woods 2020-11-19 kl. 17:23.
2020-12-09, 14:47
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Flera skribenter undervärderar, att debattklimatet betr. pandemihandläggningen förändrades.

När tråden startades, så var handläggningen av pandemin inte alls en så politiserad fråga, som frågan blev i takt med att det svenska dödstalet växte.

Det finns en del frågor, som är hätska stridsäpplen. I dessa frågor finns det tribala debattörer, som pucklar på varandra och käbblar på ett oförsonligt sätt.

Donald Trump är ett sådant stridsäpple liksom Sverigedemokraterna; folk är intensivt för och emot. Invandring är ett stridsäpple liksom klimatet; folk är intensivt för och emot. Utanför politiken så finns det bl.a. tribes för Apple och Microsoft, som pucklar på varandra i Dator-avdelningen, folk är intensivt för och emot.

Pandemihanteringen utvecklades till en sådan tribal fråga, varför moderaterna agerade efter klagomål, att somliga användare ville slippa hätska påhopp och politiskt käbbel.

Moderatormeddelandet ger en vägledning betr. hur problemet såg ut:
Om det var er anledning till förändringarna, har ni ju totalt misslyckats. Käbblet är ju kvar, ser till och med ut att ha ökat. Men de intressanta inläggen från seriösa skribenter har minskat. Läs skribenternas inlägg här i tråden om du inte tror mig. Många har vittnat över att detta är fallet.

Lika så om dit påstående är sant, varför stängs dessa seriösa skribenter av, medans ”käbblarna” får vara kvar?

Jag vill be dig, lyssna på skribenterna och även de moderatorer som känner tråden. Vi vittnar ju all om samma sak. Lyssna på oss och häv dessa regler som bara tjänar det syftet att förstöra diskussionen men tillåta käbblet. Eller låt oss starta en ny tråd.

Och du menar på fullt allvar att diskussionen inte var nämnvärt politiserad i våras och i somras, och blev det först nu i höst? Alternativ diskussionen fungera politiserad i våras men inte nu i höst?
Senast redigerad av virvelbagg 2020-12-09 kl. 15:15.
2020-12-09, 15:21
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Om det var er anledning till förändringarna, har ni ju totalt misslyckats. Käbblet är ju kvar, ser till och med ut att ha ökat. Men de intressanta inläggen från seriösa skribenter har minskat. Läs skribenternas inlägg här i tråden om du inte tror mig. Många har vittnat över att detta är fallet.

Lika så om dit påstående är sant, varför stängs dessa seriösa skribenter av, medans ”käbblarna” får vara kvar?

Jag vill be dig, lyssna på skribenterna och även de moderatorer som känner tråden. Vi vittnar ju all om samma sak. Lyssna på oss och häv dessa regler som bara tjänar det syftet att förstöra diskussionen men tillåta käbblet. Eller låt oss starta en ny tråd.

Du får rapportera de inlägg, som du anser inte håller måttet till moderatorerna i "Medicin och hälsas" underforum för coronapandemin: (FB) Coronaviruset och covid-19

Det är moderatorerna i "Coronaviruset och covid-19", som du främst ska försöka övertala. "Coronaviruset och covid-19" har nu förstärkts med ytterligare tre moderatorer.

Du skrev i ett föreg inlägg: "Jag skulle gärna se att jultrollet och otrolig, kan tänka hjälpa oss i detta."

Jultrollet har lämnat (FB) Medicin och hälsa

Otrolig modererar (FB) Fotboll
2020-12-09, 15:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Hej Virvelbagg! Jag har skrivit mina åsikter här så många gånger utan att få gehör, att jag givit upp. Det var tråkigt att vår coronatråd blev förstörd. Om det kommer en ny, motsvarande, bred tråd där man får diskutera alla aspekter av coronan, så kommer jag att delta i den. Men jag orkar inte engagera mig så mycket i frågan som du!
2020-12-09, 17:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Just nu så funkar det ju att diskutera FHM, regeringen mm för mig i den stora tråden så störs inte så mycket.

Har inget behov av att diskutera partipolitik så är inte intresserad av någon ny tråd. Dvs så länge vi kan granska Svenska strategin o dess huvudpersoner i relation till rådande forskning o kunskap om Covid19 i stora tråden så ser jag inget behov av fler trådar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in