Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Du skrev att det inte fans någon alls. Så att jag kan hitta en enda bevisar att du har fel. Dessa var bara några namn på måfå av alla de som som är för kärnkraft.
Eftersom du inte citerar mig rätt så måste jag citera mig själv.
"Att det är "många ledande klimatforskare som förespråkar kärnkraft" får du nog återkomma med en trovärdig källa till. Det uppkom en något förvirrad diskussion efter klimatmötet i Paris där några gjorde uttalanden som t.ex. kärnkraftsindustrin valde att tolka så. Uttalandena tonades senare ner och det finns definitivt ingen konsencus inom forskarvärden för kärnkraft. Det är några få, som t.ex. SciFi-Janne som jobbar med kärnkraft på KTH och har ett par egna företag som han hoppas på ska tjäna storkovan på att Sverige och andra länder storsatsar på kärnkraft, som argumenterar för denna energiform."
Återigen: Kom igen med trovärdiga källor (länkar!) som visar på forskare med relevant kompetens när det gäller kärnkraft, hur den fungerar, vilka risker den medför och hur den på kort och lång sikt påverkar mänskligheten, som är för kärnkraft!
Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Att kärnkraftens procentuella del av globala energiproduktionen minskar är inte riktigt samma sak som att kärnkraften minskar.
Återigen:
«Nuclear power's share of global electricity production has fallen from 16.5% in 1997 to about 10% in 2017, in large part because the economics of nuclear power have become more difficult.»
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power#Installed_capacity_and_electricity_p roduction
Mellan 1997 och 2017 ökade elproduktionen globalt från 14043 TWh till 25727 TWh, dvs.
Kärnkraftproduktion 1997: ≈2300 TWh
Kärnkraftproduktion 2017: ≈2600 TWh
Så för att förtydliga och delvis upprepa:
– Kärnkraftens andel av elproduktionen minskar kraftigt. Befintliga kärnkraftverk moderniseras för att kunna ge mer effekt och för att kunna överleva längre. En viktig drivkraft bakom dessa ansträngningar att förlänga livet på gamla kärnkraftverk är att nya kärnkraftverk är så dyra att bygga så att sådana projekt är närmast omöjligt att få lönsamma. Det är naturligtvis förenat med risker att driva kärnkraftverk betydligt längre än vad dom byggdes för. Finlands (Olkiluoto 3), Frankrikes (Flamanville) och Englands (Hinkley Point) senaste kärnkraftsprojekt är tydliga exempel på grova finansiella misslyckanden som aldrig borde ha påbörjats.
–