Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-12-07, 15:02
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag nöjer mig med att kommentera detta.

Jag trodde vi var överens om att man skulle vara försiktiga med att överdriva betydelsen av vad som händer enstaka år. När du tillämpar dina egna regler ibland och ibland inte ser det ut som att du mer följer en agenda än att du vill att det vi kommer fram till ska baseras på fakta.

Korrigera mig om jag har fel...

Jag förstår inte riktigt vilken agenda det skulle vara. Jag flaggar för en risk som kan uppstå om man lyckas minska luftföroreningarna. Man kan bli tvungen att hantera det på något vis. Luftföroreningar är trotts allt ett obehagligare miljöproblem för de flesta än klimatförändringarna.

Håller med om att man ska vara försiktig med definitiva slutsatser baserat på bara ett år. Man förväntar att olika åtgärders effekt ska ske olika snabbt. För att veta mer säkert så behöver vi gå tillbaka till det normala och se om temperaturen sjunker. Sedan ha en nu nedstängning i ett år för att se om den går upp igen. Inget realistiskt experiment.

Ändå.. Om vi fortsätter att ligga långt över det normala och sedan sjunker på en månader efter att vi flyger normalt igen. Det skulle ge ganska starka indikationer.
Citera
2020-12-07, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag förstår inte riktigt vilken agenda det skulle vara. Jag flaggar för en risk som kan uppstå om man lyckas minska luftföroreningarna. Man kan bli tvungen att hantera det på något vis. Luftföroreningar är trotts allt ett obehagligare miljöproblem för de flesta än klimatförändringarna.

Håller med om att man ska vara försiktig med definitiva slutsatser baserat på bara ett år. Man förväntar att olika åtgärders effekt ska ske olika snabbt. För att veta mer säkert så behöver vi gå tillbaka till det normala och se om temperaturen sjunker. Sedan ha en nu nedstängning i ett år för att se om den går upp igen. Inget realistiskt experiment.

Ändå.. Om vi fortsätter att ligga långt över det normala och sedan sjunker på en månader efter att vi flyger normalt igen. Det skulle ge ganska starka indikationer.

Det här ger ju unika möjligheter att studera luftföroreningars betydelse för klimatet i viss mån.
Citera
2020-12-07, 15:11
Medlem
Citat:
”Vi är väldigt oroade och frustrerade över utvecklingen på elmarknaden som börjar bli akut. Utvecklingen med enorma prisfluktuationer och risk för rena bristsituationer är ohållbar för oss och andra inom industrin som är helt beroende av en säker elförsörjning och internationellt konkurrenskraftiga priser”, säger Anders Fröberg, vd Borealis Sverige AB.

DI är bakom betalvägg men detta gäller inte enbart södra Sverige där industrin redan håller nere investeringsnivån.

https://www.di.se/nyheter/larmet-akut-elbrist-kan-tvinga-bolag-att-flytta-utomlands-forodande/

Det handlar främst om processindustrin och larmet gäller stora delar av den. De flyttar lätt då de ofta redan har bruk i andra länder.

Citat:
Det handlar om branschorganisationen IKEM, som företräder kemi-, läkemedels-, plast- och raffinaderiindustrin. I en ny enkätunderssökning där 120 medlemsföretag deltog uppger 45 procent att investeringsviljan minskar i fabriker med högre energikostnader.

Branschen exporterar för 300 miljarder SEK.
Citera
2020-12-07, 15:21
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Eftersom du inte citerar mig rätt så måste jag citera mig själv.
"Att det är "många ledande klimatforskare som förespråkar kärnkraft" får du nog återkomma med en trovärdig källa till. Det uppkom en något förvirrad diskussion efter klimatmötet i Paris där några gjorde uttalanden som t.ex. kärnkraftsindustrin valde att tolka så. Uttalandena tonades senare ner och det finns definitivt ingen konsencus inom forskarvärden för kärnkraft. Det är några få, som t.ex. SciFi-Janne som jobbar med kärnkraft på KTH och har ett par egna företag som han hoppas på ska tjäna storkovan på att Sverige och andra länder storsatsar på kärnkraft, som argumenterar för denna energiform."
Varför klippte du citatet precis innan påstående som jag faktiskt citerade? Här är det igen.

Citat:
– Det finns ingen med goda kunskaper om kärnfysik och strålmedicin som är positiv till kärnkraft.
Citat:
Återigen: Kom igen med trovärdiga källor (länkar!) som visar på forskare med relevant kompetens när det gäller kärnkraft, hur den fungerar, vilka risker den medför och hur den på kort och lång sikt påverkar mänskligheten, som är för kärnkraft!
Jag har redan gett dig en lista på experter i ämnet som är positiva. Var det något fel på dem?
Citat:
Återigen:
«Nuclear power's share of global electricity production has fallen from 16.5% in 1997 to about 10% in 2017, in large part because the economics of nuclear power have become more difficult.»

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power#Installed_capacity_and_electricity_p roduction
Mellan 1997 och 2017 ökade elproduktionen globalt från 14043 TWh till 25727 TWh, dvs.
Kärnkraftproduktion 1997: ≈2300 TWh
Kärnkraftproduktion 2017: ≈2600 TWh

Så för att förtydliga och delvis upprepa:
– Kärnkraftens andel av elproduktionen minskar kraftigt. Befintliga kärnkraftverk moderniseras för att kunna ge mer effekt och för att kunna överleva längre. En viktig drivkraft bakom dessa ansträngningar att förlänga livet på gamla kärnkraftverk är att nya kärnkraftverk är så dyra att bygga så att sådana projekt är närmast omöjligt att få lönsamma. Det är naturligtvis förenat med risker att driva kärnkraftverk betydligt längre än vad dom byggdes för. Finlands (Olkiluoto 3), Frankrikes (Flamanville) och Englands (Hinkley Point) senaste kärnkraftsprojekt är tydliga exempel på grova finansiella misslyckanden som aldrig borde ha påbörjats.

2016 2.614 TW
2017 2.638 TW
2018 2.700 TW
2019 2.795 TW

Detta är inte en minskande trend.
Citera
2020-12-07, 15:38
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Han pratade om nedkylning i ett svar på mitt inlägg som handlade om ännu ett värmerekord. Uppenbarligen gjorde han ett försök att förneka den fortsatta uppvärmningen, så tolkade jag inlägget i alla fall.
Det var kanske du som missförstod? Hursomhelst så kan nog folk förklara själva vad de menar.
Du hoppade tyvärr till en felaktig slutsats angående mina åsikter.

Det är bevisat att detta år blir det varmaste i historien. Även om det följer en långsiktig trend (att det beror på CO2 är inget jag förnekar) så sticker detta år ut som extremt. Jag misstänker att anledningen till att året sticker ut är minskade luftföroreningar.

Det är inget som jag kan bevisa men någon annan här kanske är mer insatt.
Citera
2020-12-07, 16:29
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Varför klippte du citatet precis innan påstående som jag faktiskt citerade? Här är det igen.

Jag har redan gett dig en lista på experter i ämnet som är positiva. Var det något fel på dem?

Ingen som till fullo förstår kärnkraft och dess risker och nackdelar förordar kärnkraft
Ingen av dom som du uppgav hade den kompetens som jag efterlyste:
kärnfysik och strålmedicin
Återigen:
Jag har inte hittat en enda som har kompetens inom både kärnfysik och strålmedicin och som förordar kärnkraft. IMO därför att om man har dom kompetenserna så förstår man:
– Fysikaliskt vad man introducerar i miljön med dom avfallsprodukter som bildas i ett kärnkraftverk.
– Att det är omöjligt att innesluta alla strålningstyper på ett säkert sätt.
– Att det är omöjligt att säkert förvara farligt avfall i 100000 år.
– Vilka risker det innebär för allt liv att introducera en förhöjning i miljön av alla strålningstyper som kommer från kärnkraft och dess avfall.

Jag vill gärna lägga till två faktorer som man IMO alltid måste ha i åtanke när man talar om kärnkraft.
– Spridning av kärnvapen. Kan man hantera den teknik som krävs för att bygga och driva kärnkraftverk så kan man lätt göra kärnvapen. Kan man anrika på det sätt som behövs för att skapa användbart kärnbränsle så kan man göra det som behövs för kärnvapen.
– Kärnkraftsindustrin vill gärna tala om hur många som dör direkt i samband med olyckor. I Tjernobyl dog inte många direkt, men det uppskattas att mellan 100000 och 200000 fått cancer eller andra allvarliga hälsoproblem som följd av kärnkraftsolyckan. På något sätt måste man IMO även värdera den risk för genetiska skador som strålning medför och vilka konsekvenser sådana skador får på kort och lång sikt.

Citat:
2016 2.614 TW
2017 2.638 TW
2018 2.700 TW
2019 2.795 TW

Detta är inte en minskande trend.

Kärnkraften är en döende teknik – Den är för farlig och för dyr!
Du väljer att blunda för att kärnkraften, i Sverige och globalt, står för en minskande andel av all elproduktion, trots att många befintliga, gamla, kärnkraftverk "vässas" så att dom kan leverera mer el. Det handlar ofta om kärnkraftverk som egentligen borde ha pensioneras, nu eller i en nära framtid. I stället försöker man "lappa ihop dom" så att dom ska kunna köras i flera årtionden till. Betydligt längre än vad dom byggdes för. Hur säkert är det?

Generellt kan man säga att kärnkraften är en döende teknik. På grund av alla nackdelar som den medför och på grund av dom orimligt höga kostnader som den medför.

Samtidigt kan vi konstatera att vissa länder, som Frankrike, USA och Kina, av lite olika orsaker, har svårt att frigöra sig från ett visst beroende av kärnkraft. Inom ett betydligt större antal årtionden än vad som gäller för t.ex. Sverige (ca 25 år) och Tyskland (ca två år).

Citera
2020-12-07, 16:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Du hoppade tyvärr till en felaktig slutsats angående mina åsikter.

Det är bevisat att detta år blir det varmaste i historien. Även om det följer en långsiktig trend (att det beror på CO2 är inget jag förnekar) så sticker detta år ut som extremt. Jag misstänker att anledningen till att året sticker ut är minskade luftföroreningar.

Det är inget som jag kan bevisa men någon annan här kanske är mer insatt.

Om vi nu är fler som tolkar dina inlägg på ett annat sätt än som du avser att dom ska tolkas så kanske du borde försöka att vara lite tydligare när du skriver, med vad du menar. Vi ser vad du skriver, men vi vet inte vad du tänker.

Citera
2020-12-07, 16:47
Medlem
Citat:
Förnybar energi kan rädda mänskligheten från fossila bränslen och kärnkraft!
Alla som inte hör till kategorin vetenskapsförnekare eller kategorin svagbegåvade måste IMO rimligtvis vara emot kärnkraft och för förnybar energi.

Det var alltså detta påstående jag reagerade på och undrar om du verkligen tycker ex. klimataktivisten James Hansen tillhör kategorin svagbegåvade eller vetenskapsförnekare?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klimatforskare-inte-smart-att-lagga-ner-karnkraften
Citera
2020-12-07, 17:05
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ingen som till fullo förstår kärnkraft och dess risker och nackdelar förordar kärnkraft
Ingen av dom som du uppgav hade den kompetens som jag efterlyste:
kärnfysik och strålmedicin
Återigen:
Jag har inte hittat en enda som har kompetens inom både kärnfysik och strålmedicin och som förordar kärnkraft. IMO därför att om man har dom kompetenserna så förstår man:
– Fysikaliskt vad man introducerar i miljön med dom avfallsprodukter som bildas i ett kärnkraftverk.
– Att det är omöjligt att innesluta alla strålningstyper på ett säkert sätt.
– Att det är omöjligt att säkert förvara farligt avfall i 100000 år.
– Vilka risker det innebär för allt liv att introducera en förhöjning i miljön av alla strålningstyper som kommer från kärnkraft och dess avfall.
Vad har läkare inom strålmedicin med saken att göra? Det är som att be en plastikkirurg att uttala sig. Expert inom både kärnfysik och strålmedicin lär vara ytterst sällsynta. Så jag erkänner att det kan både visa sig omöjligt att hitta en sådan eller veta vad de tycker om kärnkraft. Jag misstänker då att du känner till en som uttalar sig i frågan. Är det därför du har denna märkliga kombo i dina kriterier?

Citat:
Jag vill gärna lägga till två faktorer som man IMO alltid måste ha i åtanke när man talar om kärnkraft.
– Spridning av kärnvapen. Kan man hantera den teknik som krävs för att bygga och driva kärnkraftverk så kan man lätt göra kärnvapen. Kan man anrika på det sätt som behövs för att skapa användbart kärnbränsle så kan man göra det som behövs för kärnvapen.
– Kärnkraftsindustrin vill gärna tala om hur många som dör direkt i samband med olyckor. I Tjernobyl dog inte många direkt, men det uppskattas att mellan 100000 och 200000 fått cancer eller andra allvarliga hälsoproblem som följd av kärnkraftsolyckan. På något sätt måste man IMO även värdera den risk för genetiska skador som strålning medför och vilka konsekvenser sådana skador får på kort och lång sikt.

Kärnkraften är en döende teknik – Den är för farlig och för dyr!
Du väljer att blunda för att kärnkraften, i Sverige och globalt, står för en minskande andel av all elproduktion, trots att många befintliga, gamla, kärnkraftverk "vässas" så att dom kan leverera mer el. Det handlar ofta om kärnkraftverk som egentligen borde ha pensioneras, nu eller i en nära framtid. I stället försöker man "lappa ihop dom" så att dom ska kunna köras i flera årtionden till. Betydligt längre än vad dom byggdes för. Hur säkert är det?

Generellt kan man säga att kärnkraften är en döende teknik. På grund av alla nackdelar som den medför och på grund av dom orimligt höga kostnader som den medför.

Samtidigt kan vi konstatera att vissa länder, som Frankrike, USA och Kina, av lite olika orsaker, har svårt att frigöra sig från ett visst beroende av kärnkraft. Inom ett betydligt större antal årtionden än vad som gäller för t.ex. Sverige (ca 25 år) och Tyskland (ca två år).

Förstår inte riktigt varför du försöker sälja in att avskaffad kärnkraft är en så bra ide.
Jag konstaterar bara att det du säger inte stämmer med verkligheten. Kärnkraften minskar inte utan den ökar.
Citera
2020-12-07, 17:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullerman
Det var alltså detta påstående jag reagerade på och undrar om du verkligen tycker ex. klimataktivisten James Hansen tillhör kategorin svagbegåvade eller vetenskapsförnekare?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klimatforskare-inte-smart-att-lagga-ner-karnkraften

Pest eller kolera?
Som jag läser artikeln (som är från 2015) så talar James Hansen om förtida nedläggning av relativt moderna kärnkraftverk. Såsom Barsebäck. Såsom delvis sker i Tyskland.

Där har jag i tidigare inlägg uttryckt tveksamhet till sådan förtida nedläggning.

Sedan talar Hansen om snabbt växande behov av energi i Kina och Indien. Ja, de snabbt växande ekonomierna och den snabbt växande efterfrågan på energi som den snabba tillväxten medför är ett problem.

Intressant nog så har Indien redan överträffat sina planer på utbyggnad av förnybar energi. Dom har dessutom en ambitionsnivå som medför nära en fördubbling av förnybar energiproduktion, bara mellan 2020 och 2022.

https://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy_in_India

Svagbegåvad är en beskrivning som jag inte tror passar på Hansen. Däremot tvivlar jag på att han nu, 5 år senare, skulle stå fast vid sina uttalanden från 2015 om betydelsen av kärnkraft för Kina och Indien. Jag utgår från att han har tillgång till dagens uppgifter om hur dyr kärnkraft har blivit och hur mycket billigare och effektivare t.ex. vindkraft och solkraft blivit.

Det finns ju i tråden en hel del exempel på vetenskapsmän eller forskare som kommit riktigt snett när dom dragit slutsatser om sådant som uppenbarligen ligger utanför deras kompetensområde. Jag borde försöka hitta en bättre term för att beskriva dessa än "svagbegåvade". Kanske vore "vilsna" bättre, även om det är svårt att hitta ett bra ord som passar alla "vilsna"...

Citera
2020-12-07, 17:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Vad har läkare inom strålmedicin med saken att göra?

Om du ska referera till vad jag skriver – Lär dig att citera rätt!

Var har jag skrivit om läkare? Jag skriver om ett kompetensområde.

Kärnkraft är farligt och alldeles för dyrt – Den har ingen framtid, på sikt!
Kärnkraften är farlig och dyr och har ingen framtid. Varför har jag skrivit flera gånger i tråden. Kanske måste det upprepas tills dess att trångsynta kärnkraftskramare eller kärnkraftskramare med otillräcklig kunskap i kärnfysik och i strålmedicin förstår?

Citera
2020-12-07, 18:01
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Om du ska referera till vad jag skriver – Lär dig att citera rätt!

Var har jag skrivit om läkare? Jag skriver om ett kompetensområde.
Expert inom strålmedicin är som regel en läkare. Jag hittade dock Gerry Thomas som är Professor inom "Molecular Pathology at Imperial College London" Det kanske duger. Hon uttalar sig positivt om kärnkraft men kanske inte riktigt räknas som en kärnfysiker.
https://www.abc.net.au/radionational/programs/scienceshow/gerry-thomas-questions-our-fear-of-nuclear-power/11663622

Annars är som sagt läkare inte så involverade i kärnkraft debatten.

De flesta experter i ämnet är förstås kärnfysiker. Inte läkare.
Citat:
Kärnkraft är farligt och alldeles för dyrt – Den har ingen framtid, på sikt!
Kärnkraften är farlig och dyr och har ingen framtid. Varför har jag skrivit flera gånger i tråden. Kanske måste det upprepas tills dess att trångsynta kärnkraftskramare eller kärnkraftskramare med otillräcklig kunskap i kärnfysik och i strålmedicin förstår?

Ja du är ganska tjatigt och svamlar om massa andra saker. Jag har märkt det. Det faktumet är förstås lika irrelevant som själva tjatet.

Faktum kvarstår. Kärnkraften har en ökande trend.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in