Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Varför klippte du citatet precis innan påstående som jag faktiskt citerade? Här är det igen.
Jag har redan gett dig en lista på experter i ämnet som är positiva. Var det något fel på dem?
Ingen som till fullo förstår kärnkraft och dess risker och nackdelar förordar kärnkraft
Ingen av dom som du uppgav hade den kompetens som jag efterlyste:
kärnfysik och strålmedicin
Återigen:
Jag har inte hittat en enda som har kompetens inom både kärnfysik och strålmedicin och som förordar kärnkraft. IMO därför att om man har dom kompetenserna så förstår man:
– Fysikaliskt vad man introducerar i miljön med dom avfallsprodukter som bildas i ett kärnkraftverk.
– Att det är omöjligt att innesluta alla strålningstyper på ett säkert sätt.
– Att det är omöjligt att säkert förvara farligt avfall i 100000 år.
– Vilka risker det innebär för allt liv att introducera en förhöjning i miljön av alla strålningstyper som kommer från kärnkraft och dess avfall.
Jag vill gärna lägga till två faktorer som man IMO alltid måste ha i åtanke när man talar om kärnkraft.
– Spridning av kärnvapen. Kan man hantera den teknik som krävs för att bygga och driva kärnkraftverk så kan man lätt göra kärnvapen. Kan man anrika på det sätt som behövs för att skapa användbart kärnbränsle så kan man göra det som behövs för kärnvapen.
– Kärnkraftsindustrin vill gärna tala om hur många som dör direkt i samband med olyckor. I Tjernobyl dog inte många direkt, men det uppskattas att mellan 100000 och 200000 fått cancer eller andra allvarliga hälsoproblem som följd av kärnkraftsolyckan. På något sätt måste man IMO även värdera den risk för genetiska skador som strålning medför och vilka konsekvenser sådana skador får på kort och lång sikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
2016 2.614 TW
2017 2.638 TW
2018 2.700 TW
2019 2.795 TW
Detta är inte en minskande trend.
Kärnkraften är en döende teknik – Den är för farlig och för dyr!
Du väljer att blunda för att kärnkraften, i Sverige och globalt, står för en minskande andel av all elproduktion, trots att många befintliga, gamla, kärnkraftverk "vässas" så att dom kan leverera mer el. Det handlar ofta om kärnkraftverk som egentligen borde ha pensioneras, nu eller i en nära framtid. I stället försöker man "lappa ihop dom" så att dom ska kunna köras i flera årtionden till. Betydligt längre än vad dom byggdes för. Hur säkert är det?
Generellt kan man säga att kärnkraften är en döende teknik. På grund av alla nackdelar som den medför och på grund av dom orimligt höga kostnader som den medför.
Samtidigt kan vi konstatera att vissa länder, som Frankrike, USA och Kina, av lite olika orsaker, har svårt att frigöra sig från ett visst beroende av kärnkraft. Inom ett betydligt större antal årtionden än vad som gäller för t.ex. Sverige (ca 25 år) och Tyskland (ca två år).
–