Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-08, 07:30
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
.

....

Nej, eftersom detta kol snabbt släpps ut igen.

Jag kan bara påpeka att koldioxidåterföringen är ofullständig. Men för att se det måste man se på verkligheten. Ta upp torv, titta på tiltan när du plöjer eller på spadtaget när du gräver, sköt komposten, rensa diken, töm dasset, åk och titta på en deponianläggning.
Citera
2020-09-08, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Jag kan bara påpeka att koldioxidåterföringen är ofullständig. Men för att se det måste man se på verkligheten. Ta upp torv, titta på tiltan när du plöjer eller på spadtaget när du gräver, sköt komposten, rensa diken, töm dasset, åk och titta på en deponianläggning.
Och ändå har jorden överlevt i flera miljarder år utan att koldioxiden tagit slut. Du tittar på din lilla jordplätt men har svårt att se de stora sammanhangen.
Citera
2020-09-08, 10:07
Medlem
lasternassummas avatar
"Den torra sommaren 2018 ledde till att de europeiska skogarna tog upp 18 procent mindre koldioxid än normalt och att vissa odlade grödor gav den lägsta avkastningen på decennier. Det visar en europeisk jättestudie med över 200 toppforskare inblandade."

https://www.lu.se/artikel/extremtorkan-2018-slog-hardare-befarat-mot-grodor-skogar-och-myrar
Om torka blir vanligare i framtiden så kommer också upptaget av koldioxid att minska.

Citera
2020-09-08, 12:05
Medlem
humanlifes avatar
Antalet klimatflyktingar var 16 miljoner 2018 och de blir allt fler.
Med vilken rätt kan vi blunda för detta? Och vad vinner vi i så fall?

How climate change exacerbates the refugee crisis – and what can be done about it

Climate-related displacement and migration is set to be the greatest challenge of our era. While there is a general consensus that global warming impacts us all, the role it will play in future human migration is often underestimated. Climate change disproportionately impacts developing countries, and more specifically fragile states.

Communities in arid and semi-arid lands are particularly vulnerable to the effects of climate change. Exposure to extreme temperature irregularity and rapid rainfall fluctuations makes these communities more prone to recurring drought or flooding.

Why should we care?
Climate-induced displacement is on the rise. Last year, climate-related factors resulted in the displacement of around 16.1 million people. It is estimated that, by 2050, between 150 to 200 million people are at risk of being forced to leave their homes as a result of desertification, rising sea levels and extreme weather conditions.

https://www.weforum.org/agenda/2019/06/how-climate-change-exacerbates-the-refugee-crisis-and-what-can-be-done-about-it/
Senast redigerad av humanlife 2020-09-08 kl. 12:08.
Citera
2020-09-08, 12:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Så mycket skitsnack från "Baileys" här. Fattar att han inte är mer än en liten Antifa lus, men men.

Det finns mycket starka evidens att CO2 är mycket bra för växtligheten på planeten. En av anledningarna till varför mycket av grönsaker, och annat tas fram i växthus.

Håll tillgodo.
https://youtu.be/jODIYw_5A40
Jo du, det blir säkert väldigt bra med 1270 ppm CO2 på jorden.
Medeltempen kanske stiger med 10°C, men vad gör det.
Ännu en felpostning??
Citera
2020-09-08, 12:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Antalet klimatflyktingar var 16 miljoner 2018 och de blir allt fler.
Med vilken rätt kan vi blunda för detta? Och vad vinner vi i så fall?
Om man inte alls tror att CO2-ökningen påverkar klimatet så finns i stort sett inga klimatflyktingar.
Allt är frid och fröjd för dessa personer. Inga klimatförändringar och inga klimatflyktingar.

Jag, och säkert andra, som är övertygad om att CO2-ökningen påverkar klimatet ser också stora risker med allt större flyktingströmmar (kan bli hundratals miljiner) från områden där det blir svårt att överleva.

Om man är lite osäker på om klimatet förändras av högre CO2-nivåer eller inte bör man ändå vara beredd på att välkomna stora mängder av klimatflyktingar om det visar sig att klimatet förändras och antalet klimatflyktingar ökar.

Jag tror de flesta mår bäst av att växa upp och leva på de platser de är födda, där de har sina släktingar och vänner. Därför vill jag undvika att klimatförändringar tvingar människor att flytta.
Citera
2020-09-08, 12:38
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Om man inte alls tror att CO2-ökningen påverkar klimatet så finns i stort sett inga klimatflyktingar.
Allt är frid och fröjd för dessa personer. Inga klimatförändringar och inga klimatflyktingar.

Jag, och säkert andra, som är övertygad om att CO2-ökningen påverkar klimatet ser också stora risker med allt större flyktingströmmar (kan bli hundratals miljiner) från områden där det blir svårt att överleva.

Om man är lite osäker på om klimatet förändras av högre CO2-nivåer eller inte bör man ändå vara beredd på att välkomna stora mängder av klimatflyktingar om det visar sig att klimatet förändras och antalet klimatflyktingar ökar.

Jag tror de flesta mår bäst av att växa upp och leva på de platser de är födda, där de har sina släktingar och vänner. Därför vill jag undvika att klimatförändringar tvingar människor att flytta.
Håller med helt och hållet, ingen vill tvingas flytta från sin hemtrakt.
När det kommer stora mängder klimatflyktingar kommer det att bli väldigt svårt att inte släppa in dem. Våra utsläpp bidrar ju till deras elände, vi kan inte blunda.
Senast redigerad av humanlife 2020-09-08 kl. 12:44.
Citera
2020-09-08, 13:10
Medlem
Citat:
Bemöt istället mitt påstående att 1270ppm aldrig skulle höja temperaturen med 10grader.
En höjning med en faktor 4,5 och tio graders uppvärmning är lite högre än förväntat, man kunde snarare vänta sig 6,5 grader, men 10 är inom osäkerhetsmarginalen.
Citera
2020-09-08, 13:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
+10grader, du uppvisar din fullständiga okunskap. Håll-"truten"-sur truten.
+ 6,5°C är ju rätt mycket det också.

Hur tror din expert inom området, Tony Hell, det skulle bli med1270 ppm CO2 i atmosfären?
Senast redigerad av Surtruten 2020-09-08 kl. 13:20.
Citera
2020-09-08, 13:37
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo du, det blir säkert väldigt bra med 1270 ppm CO2 på jorden.
Medeltempen kanske stiger med 10°C, men vad gör det.
Ännu en felpostning??

Det ska väl till lite mer beräkningar än så här, men om vi förenklar lite och gör några någorlunda rimliga antaganden:

– En fördubbling av CO₂-halten gör att temperaturen ökar med ca 3°C (ECS).
– En ökning från 280 ppm till 1270 ppm innebär en ökning med en faktor ca 4,5 eller, om man så vill, två fördubblingar och därutöver en ökning med 50%.
– En grov uppskattning, under dessa förutsättningar, ger då en temperaturökning med ca 7,5°C.

Om klimatkänsligheten är 4° i stället för 3° så blir motsvarande uppvärmning ca 10°C.

Jag hoppas vi slipper se hur det blir i praktiken när CO₂-halten nått upp till 1270 ppm. Jag tror inte att möjligheten kan uteslutas.

Citera
2020-09-08, 13:42
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ännu ett intelligent inlägg från dig ser jag.

Bemöt istället mitt påstående att 1270ppm aldrig skulle höja temperaturen med 10grader.

...du upprepar dig du är och förblir okunnig. Inget vi kan göra åt saken, måste vara allt det där klistret du boffade i din ungdom.
Det här är ingen tävling om vem som vet mest. Och även om det vore det så skulle du förlora med dina fejkade data och dina subjektiva urval.

Här försöker vi diskutera den viktigaste globala krisen i mänsklighetens historia! Som forskarna och IPCC har varnat oss för i decennier och som nu är i ett kritiskt läge med ökande klimatkatastrofer. Bevisen är överväldigande och nu måste vi göra något, det duger inte att förneka vad som händer med vår värld.

Vi har hört ditt förnekande i åratal och du vinner ingenting på att fortsätta med det. Du kan säkert hitta något annat intresse.

Det är knappast relevant att spekulera i hur mycket temperaturen skulle stiga om CO2-halten blir 1270 ppm.
Senast redigerad av humanlife 2020-09-08 kl. 13:56.
Citera
2020-09-08, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det här är ingen tävling om vem som vet mest. Och även om det vore det så skulle du förlora med dina fejkade data och dina subjektiva urval.

Här försöker vi diskutera den viktigaste globala krisen i mänsklighetens historia! Som forskarna och IPCC har varnat oss för i decennier och som nu är i ett kritiskt läge med ökande klimatkatastrofer. Bevisen är överväldigande och nu måste vi göra något, det duger inte att förneka vad som händer med vår värld.

Vi har hört ditt förnekande i åratal och du vinner ingenting på att fortsätta med det. Du kan säkert hitta något annat intresse.

Det är knappast relevant att spekulera i hur mycket temperaturen skulle stiga om CO2-halten blir 1270 ppm.

Är du nu igång igen med ditt skitsnack. Det du påstår finns bara i din hjärna! Du totalyrar om mänslighetens globala kris som aldrig kommer att inträffa.
Al Gore siade om samma sak. Allt han har påstått HAR inte inträffat. Du platsar bra bredvid.
När skall du få in din din hjärna att det är vetenskapliga fakta som gäller och inte IPCCs inmatning av data i moduller. Där kan man få fram vad man vill. Klimatmodeller är helt värdelösa. Det kan jämföras med barns spel där du hamnar på olika level.

Detta är korrekta vetenskapliga fakta!
Mätningar i borrkärnor från inlandsisen på Grönland visar en tydligt avtagande trend för temperaturen, vilket är en indikation på den då rådande globala temperaturen. Den långsiktiga trenden pekar på kallare klimat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in