2020-12-01, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
OM SE redan innan LP sade att hon blivit beskjuten så var han synskadade eller GM.Skitsamma jag hoppas för din och din omgivnings skull att du inte är så korkad som du verkar och att du inte är så trångsynt som du verkar vara.
Synsk ska Det såklart stå
Citera
2020-12-01, 14:01
Medlem
MrBarnabys avatar
Det finns en man med halvlång rock som setts springa in i gränden, SE har medgett att han själv gjort det. Alla mordplatsvittnen menar att mannen som sprang in i gränden gjorde det omedelbart efter skotten, alltså ej 3-4 minuter efter.

Det finns en man som sprungit på David Bagares gata som tidsmässigt stämmer in så att det med största sannolikhet var gärningsmannen. Om denne man skriver kriminalinspektör Håkan Ström den 9 februari 1987 så här:

Citat:
I dagsläget är det ogörligt att komma fråga närmare hur gärningsmannen var klädd. Det kan dock konstateras att minst 1 person varit klädd på liknande sätt som Engström. Det var den person som Nieminen mötte på David Bagares gata. Frågan om detta var gärningsmannen går i dagsläget ej att besvara.
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PM.pdf
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-12-01 kl. 14:04.
Citera
2020-12-01, 14:02
Medlem
Citat:
Det handlar väl om sannolikhet INGET tyder på att det hänt.BARA SE påstår detta inte ens LP stödjer påståendet.Ni förnekare menar ju att SE bara ville göra sig märkvärdig. VARFÖR skulle just detta då vara sant. Märker du inte att din argumentation haltar en smula. Varför ska man tro att något hänt fast absolut inget talar för detta?

Därför att det är öppet för alla tolkningar och inte säger ett skvatt i skuldfrågan!

Engström kan ha pratat med Lisbeth som han beskriver det utan att det finns någon anledning för henne att vare sig förneka eller bekräfta detta. Hon kanske sitter i rättssalen och tänker att det den där karln babblar om har då rakt inte hänt. Eller så minns hon detta. Eller så tänker hon att han kan ha varit en av alla dessa människor som jag hade nåt med att göra under de mest kaotiska minuterna av mitt liv.

Vi fick aldrig veta då vad som gällde och kommer aldrig få veta det i framtiden. Vad vi däremot kan förutsätta är att det fanns all anledning för Lisbeth Palme att tycka att just den här saken var helt jävla ointressant.

Frånvaron av denna lilla informationsbit från ett av utredningens mest krångliga, fåordiga och svårfångade vittnen är ingen indikation på att Engström sköt Palme.

Men eftersom ni är övertygade om att Engström sköt Palme blir han central i varje enskilt sammanhang. Eftersom han är betydelsefull idag förmodas han ha varit det för dem som fanns på plats då. Ni projicerar er egen fixering vid Skandiamnnen på de övriga vittnena och mystifierar varje liten stavelse i det karln säger.
Citera
2020-12-01, 14:13
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Därför att det är öppet för alla tolkningar och inte säger ett skvatt i skuldfrågan!

Engström kan ha pratat med Lisbeth som han beskriver det utan att det finns någon anledning för henne att vare sig förneka eller bekräfta detta. Hon kanske sitter i rättssalen och tänker att det den där karln babblar om har då rakt inte hänt. Eller så minns hon detta. Eller så tänker hon att han kan ha varit en av alla dessa människor som jag hade nåt med att göra under de mest kaotiska minuterna av mitt liv.

Vi fick aldrig veta då vad som gällde och kommer aldrig få veta det i framtiden. Vad vi däremot kan förutsätta är att det fanns all anledning för Lisbeth Palme att tycka att just den här saken var helt jävla ointressant.

Frånvaron av denna lilla informationsbit från ett av utredningens mest krångliga, fåordiga och svårfångade vittnen är ingen indikation på att Engström sköt Palme.

Men eftersom ni är övertygade om att Engström sköt Palme blir han central i varje enskilt sammanhang. Eftersom han är betydelsefull idag förmodas han ha varit det för dem som fanns på plats då. Ni projicerar er egen fixering vid Skandiamnnen på de övriga vittnena och mystifierar varje liten stavelse i det karln säger.

+1

"Såvitt känt, så har LP inte pratat med SE", säger KP och försöker låta det som han har någon form av bevis för det. Såvitt känt, betyder bara att KP säger att LP varken sagt det ena eller den andra. PU har helt enkelt under 33år aldrig frågat LP. Ett fult trick av KP under presskonferensen att påskina något annat.
Citera
2020-12-01, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att vittnen lämnar varierande uppgifter är varken sällsynt eller konstigt. Ta t.ex. det där med vad gärningsmannen skall ha haft (eller inte haft) på huvudet, där har vi väl fem-sex förslag. Vittnena gör naturligtvis så gott de kan, men det var väl mörkt och stressigt och vi vet hur minnet fungerar.

En helt annan sak blir det om brottslingen själv har lyckats blanda sig in bland vittnena. Då får du inte bara osäkra och vaga vittnesmål, utan också direkt falska och medvetet vilseledande. Då kan det spåra ur riktigt ordentligt, och det är väl det man får tänka sig att det har gjort i det här fallet om Stig Engström är gärningsmannen.

Har du ingen teori att sätta in uppgifterna i så blir det kaos och obegripligt allting. Nu har vi två förklaringsmodeller här som vi kan ställa mot varandra: Engströms egen version resp. åklagarens SE-hypotes. Du rackar ner på båda och säger att de är dåliga, men lägg i stället fram en egen teori då som förklarar observationerna bättre.

Vet inte riktigt vad jag ska säga. Du fattar väl att Engström kan säga både saker som stämmer och sånt som inte gör det? Det här är ingen "egen teori". Det här var den förhärskande synen på Stig Engströms vittnesmål under de 30 år som passerade innan tidningen Filter damp ned på din dörrmatta och du såg ljuset.

Jag har sagt detta till dig ett antal gånger förut men du bemöter det aldrig. Är det här så obegripligt och svårt att ta in? Jag förstår att du är en smula, vad ska vi säga, fyrkantig, rak i ditt tankesätt... men jösses.
Citera
2020-12-01, 14:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag tror inte han hade kollar den kort före sitt vittnesmål i rätten men säker kan man ju inte vara.
Möjligen skulle det kunna förklara att han inte mindes utan sade fel tid,
Å andra sidan varför säga att han nyss kollat tiden om han inte hade det?
Jag är dessutom rätt säker på att han faktiskt mindes tiden.
Mordet var ju det största som hände i hans liv.Det känns rätt osannolikt att han inte skulle minnas.
Däremot kanske han inte mindes vilken tid han sade i tingsrätten när han skulle vittna i hovrätten och uppgav en ännu senare tid.
Speciellt inte om denna tid bara var påhittad .OM han var GM så vet han ju att han stämplade ut typ 23.19.
Nej jag tror inte heller att han kollade något, det var nog bara ett sätt att ge sin utsaga lite större tyngd. Jag vet inte om den där tiden sedan ifrågasattes mer än det som advokat Liljeros gjorde.

SE var i ett litet dilemma, det gällde att navigera sig fram till en tid som stämde med hans tidigare vittnesmål men att han ändå inte kunde vara gärningsmannen. I tingsrätten la han sig på 23.21 och försökte sedan i hovrätten lägga till ytterligare en minut. Det var däremot dumt, då skulle han inte kunnat varit i den vittnesroll han sagt sig vara.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-12-01 kl. 15:16.
Citera
2020-12-01, 14:49
Medlem
csvenss avatar
Någon som har bättre koll än mig? Vad jag kan förstå är det rimligt att SE lämnade ytterdörren nångång mellan 23.19.30 och 23.21.45. Första tiden för att inte bli sedd av NF, sista tiden för att hinna se LJ kl 23.22.30 om det var då han var synlig?

23.19.30-23.20.45 skyldig (skulle hinna passera MP eller vara på den)
23.21.00-23.21.45 oskyldig ( Skulle inte hinna fram)
Citera
2020-12-01, 15:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Någon som har bättre koll än mig? Vad jag kan förstå är det rimligt att SE lämnade ytterdörren nångång mellan 23.19.30 och 23.21.45. Första tiden för att inte bli sedd av NF, sista tiden för att hinna se LJ kl 23.22.30 om det var då han var synlig?

23.19.30-23.20.45 skyldig (skulle hinna passera MP eller vara på den)
23.21.00-23.21.45 oskyldig ( Skulle inte hinna fram)
Här har vi en bra guide

https://tunnelgatan.se/
Citera
2020-12-01, 15:22
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Här har vi en bra guide

https://tunnelgatan.se/

....tramsigare sida om Palmemordet får man leta efter. Den låtsas vara objektiv och tar också fram ett förlopp där SE skulle vara oskyldig. Men även där blir allt han gör att han är skyldig. HAHAHA

Man kan tro att det är TP och Filter som gjort sidan.
Citera
2020-12-01, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej jag tror inte heller att han kollade något, det var nog bara ett sätt att ge sin utsaga lite större tyngd. Jag vet inte om den där tiden sedan ifrågasattes mer än det som advokat Liljeros gjorde.

SE var i ett litet dilemma, det gällde att navigera sig fram till en tid som stämde med hans tidigare vittnesmål men att han ändå inte kunde vara gärningsmannen. I tingsrätten la han sig på 23.21 och försökte sedan i hovrätten lägga till ytterligare en minut. Det var däremot dumt, då skulle han inte kunnat varit i den vittnesroll han sagt sig vara.

Det var väl i så fall synnerligen dumt att säga 23.21 också. Hur går det ihop med vittnesmålet du menar att han försöker jämka ihop tiden med? Väljer han medvetet att lämna en tid som inte funkar mot den redogörelse han lämnar bara sekunderna senare?

Vill han få sitt vittnesmål att funka om det är ambitionen måste han ju stanna kvar vid 23.20. Den enda naturliga förklaringen till att Engström inom loppet av en minut lämnar två helt motstridiga uppgifter är att han helt enkelt har dålig koll på korten.
Citera
2020-12-01, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Inlägget förklarar varför Du tror SE skulle vara gm. Det mesta(allt) som Du skriver är långt ifrån vad som verkligen hände. Det verkar som Du borde läsa in dig bättre på Palmemordet.

Är ju ff så att flera vittne bara ser 3pers vid brottsplatsen när skotten kommer..

GM o paret Palme..

Det är även här som Lars tittar ut från den plats SE påstår sig se Lars...

När GM börjar röra sig uppåt tunnelgatan så försvinner även Lars från den plats han blev sedd från både SE o Lisbeth..

Så hur kan SE har sett Lars från platsen Lars befann sig vid skotten o 5sek framåt ?
Citera
2020-12-01, 15:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det var väl i så fall synnerligen dumt att säga 23.21 också. Hur går det ihop med vittnesmålet du menar att han försöker jämka ihop tiden med? Väljer han medvetet att lämna en tid som inte funkar mot den redogörelse han lämnar bara sekunderna senare?

Vill han få sitt vittnesmål att funka om det är ambitionen måste han ju stanna kvar vid 23.20. Den enda naturliga förklaringen till att Engström inom loppet av en minut lämnar två helt motstridiga uppgifter är att han helt enkelt har dålig koll på korten.
"Dålig koll på korten", knappast, mannen som morgonen efter mordet var så himla angelägen om att få de exakta utstämplingstiderna. Det är mycket att tänka på om man är GM, men vill få det till som "bara" det nästan först-på-platsen-vittnet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-12-01 kl. 15:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in