2020-12-10, 12:01
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Det är LJ jag menar inte AB.. men förstår om du tror detta.. jag var nog lite otydlig.

"Vi har vittnen som ser en man gå efter paret Palme längst ut på trottoaren. Ett annat vittne hävdar att GM kommer till Dekorima och i höjd med reklampelaren släntrar han in mot skyltfönstret".

Det var detta jag kommentera. Borde väl vara NF som feltolkas, när han ser AB efter skotten. Eller finns det nån annan...
Citera
2020-12-10, 12:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Finns betydligt mer vittnen som ger helt annan klädsel än den Engström har.
Flera vittnen pratar om en lång mörk rock, sådan som Engström hade. Sedan finns det väl också något vittnesmål (bl.a. från Lisbeth Palme) om blå täckjacka, men där handlar det nog om att man har sett Anders B:
(FB) Skandiamannen
Citera
2020-12-10, 12:09
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Flera vittnen pratar om en lång mörk rock, sådan som Engström hade. Sedan finns det väl också något vittnesmål (bl.a. från Lisbeth Palme) om blå täckjacka, men där handlar det nog om att man har sett Anders B:
(FB) Skandiamannen

Vet inte om det är flera vittnen. Ingen på mordplatsen har beskrivit gärningsmannen som en 52åring, ljushårig med runt fryntligt ansikte, vinterrock, halsduk, glasögon och en megastor gubbkeps på huvudet.
Senast redigerad av sankmark 2020-12-10 kl. 12:28.
Citera
2020-12-10, 12:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Vet inte om det är flera vittnen. Ingen på mordplatsen har beskrivit gärningsmannen som en 52åring med runt fryntligt ansikte, vinterrock, halsduk, glasögon och en megastor gubbkeps på huvudet.
Det fanns många vittnen. De flesta pratade väl om en lång mörk rock, och sedan om jag minns rätt så var det också några som pratade om en blå täckjacka. Det var väl Engström som hade rocken och Anders B som hade blå täckjacka. Kanske berodde sammanblandningen här på att Anders B, precis som Engström, "försvann" i samband med skotten:
(FB) Skandiamannen

Leif Ljungquist uppfattade det också som att Anders B kunde vara gärningsmannen, och höll därför ett öga på honom där i porten samtidigt som han ringde SOS från sin bil.
Senast redigerad av Draifos 2020-12-10 kl. 12:40.
Citera
2020-12-10, 12:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, att de i ett tidigt skede bestämt sig för Engström tycks ju så klart. Det märks också i utredningsinsatserna. Pratar med hans ex-fru femtielva gånger. Tänker de att hon hundrade gången ska försäga sig eller bryta ihop? Vad gör de egentligen för att spräcka misstankarna mot Engström? Hörs centrala vittnen på nytt om specifikt honom? Har man varit i kontakt med Leif Ljungquist angående hans uttalanden på senare år? Har kanske missat nåt men det verkar inte vara hypotesprövning på högre nivå.

Man ser dock en del andra utredningsåtgärder sedan KP tillträdde, kopplade till Sydafrika? Dessa åtskilliga försök att komma i kontakt med Bertil Wedin..
Men i princip så är det som du säger.

Och jag fick också uppfattningen av att man försökte lirka efter något i förhören med ex-frun. Att hon visste mer än hon sa.

Bra att du tog upp Leif L. Ja honom har vi ett förhör med från den 11/3 alltså efter presskonferensen! Jeppsson också förhörd igen.. 18/3
Flertalet poliser likaså..

Men sedan struntar man i att förhöra vissa andra vittnen av okänd orsak. Eller är det kanske en känd orsak??

Fauzzi är exempelvis inte förhörd på nytt? Varför ansåg man inte det nödvändigt?
Tenson-mannen går inte ihop med SE?

Jag är inte konspiratoriskt lagd, men ovan luktar inte bra...
Citera
2020-12-10, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Efter att SE gått ut i media så har bara en person (såvitt jag vet) nämnt att han sett honom på mordplatsen efter att skotten föll. Det är LL och hans redogörelse går inte ihop med det SE berättar. Har jag missat att någon sagt ” det är ju han som var alldeles bredvid Lisbeth” eller dylikt?

Nej, det här håller jag med om är en smula anmärkningsvärt. Svårt att gå till botten med mer än 30 år senare men utredningen borde väl i alla fall gjort vad de kan. Höra alla som fanns på plats om specifikt Engström. Är ju en ren formalitet. Och säkert mer givande än att prata med Engströms gamla släktingar och barndomskamrater.
Citera
2020-12-10, 12:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Om "Tenson-mannen" har blå täckjacka så är det nog snarare Anders B än Stig Engström det handlar om där också.
Citera
2020-12-10, 13:10
Medlem
Citat:
Nej, det här håller jag med om är en smula anmärkningsvärt. Svårt att gå till botten med mer än 30 år senare men utredningen borde väl i alla fall gjort vad de kan. Höra alla som fanns på plats om specifikt Engström. Är ju en ren formalitet. Och säkert mer givande än att prata med Engströms gamla släktingar och barndomskamrater.

Kan ju vara så att ingen har sett honom och att det beror på att han inte varit där?
Citera
2020-12-10, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Man ser dock en del andra utredningsåtgärder sedan KP tillträdde, kopplade till Sydafrika? Dessa åtskilliga försök att komma i kontakt med Bertil Wedin..
Men i princip så är det som du säger.

Och jag fick också uppfattningen av att man försökte lirka efter något i förhören med ex-frun. Att hon visste mer än hon sa.

Bra att du tog upp Leif L. Ja honom har vi ett förhör med från den 11/3 alltså efter presskonferensen! Jeppsson också förhörd igen.. 18/3
Flertalet poliser likaså..

Men sedan struntar man i att förhöra vissa andra vittnen av okänd orsak. Eller är det kanske en känd orsak??

Fauzzi är exempelvis inte förhörd på nytt? Varför ansåg man inte det nödvändigt?

Jag är inte konspiratoriskt lagd, men ovan luktar inte bra...

Tack! Kollade upp förhören.

Finns det alltså ett med Jeppson efter det som hölls i maj 2019? Har inte hittat.

Är ju inte mycket han kan säga om Engström. Har sett honom på Youtube utan att reagera på något. Kan sträcka sig till att det "möjligen skulle kunna vara han".

https://drive.google.com/file/d/15Ilv6EtT4QBtBm07jW9w-zptW1MFpQxw

Synd att Ljungqvist inte kan bringa nån sorts klarhet i sitt uttalande om Engström från april -86. Minns inte och tyckte förhörssituationen var pressande. Hm, magert. Uppenbarligen torkade sig Melander i alla fall där bak med protokollet sen.

https://drive.google.com/file/d/122Me4TkJqChd3CCUyi2Vhw8GN69iwYFc
Citera
2020-12-10, 13:22
Medlem
Citat:
Kan ju vara så att ingen har sett honom och att det beror på att han inte varit där?

Ja, men det vore väl på sin plats att höra dem säga just det.
Citera
2020-12-10, 14:29
Medlem
Citat:
Ja, men det vore väl på sin plats att höra dem säga just det.

Om jag förstår saken rätt så är det så.
Citera
2020-12-10, 15:25
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Efter att SE gått ut i media så har bara en person (såvitt jag vet) nämnt att han sett honom på mordplatsen efter att skotten föll. Det är LL och hans redogörelse går inte ihop med det SE berättar. Har jag missat att någon sagt ” det är ju han som var alldeles bredvid Lisbeth” eller dylikt?
Nej ingen har sagt något sådant. Alla borde kunna instämma i att SE ljuger om sin roll på mordplatsen, eller kanske han bara "minns fel"? Det är väl så man brukar bortförklara sådant som uppenbart inte stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in