Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-01, 05:40
  #56581
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Jag vet inte vad som är lagrat i minnet, men på min telefon kan jag skriva ett meddelande utan att spara i utkastet och gå ut från sms för att ringa eller andra saker och sedan gå tillbaka och avsluta skrivningen, skicka eller bara ta bort...
Takk! Hvis det er slik også på AEs mobil, så kan sms-en potensielt ha vært skrevet lang tid før den ble sendt.

Har politiet undersøkt om det er slik på AEs mobil, som du beskrev at det er på din telefon?
__________________
Senast redigerad av z-z-z 2020-12-01 kl. 06:10.
Citera
2020-12-01, 05:47
  #56582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Når tidligere. Minutter før eller en halvtime. Hun ringte tilbake.
"Et vitne politiet har snakket med, en sentral ansatt i Tom Hagens firma, snakket med Anne-Elisabeth i ti minutter fra 08.45 forsvinningsdagen.
I avhørt har hun forklart at det var hun som først ringte Anne-Elisabeth, men ikke fikk svar. Kort tid etter ble kontordamen ringt opp"

https://www.nettavisen.no/nyheter/to...423974009.html
Citera
2020-12-01, 05:55
  #56583
Medlem
(27.05.2020) "Ulike kilder forteller til Nettavisen at Anne-Elisabeth alltid besvarte anrop, eller ringte raskt opp igjen dersom hun av en eller annen grunn ikke fikk svart.
I avhør har Tom Hagen forklart at han var bekymret for sin kone da han ikke fikk svar. Politiet, som mistenker Hagen for drapet av konen, stusser over realiteten i dette. Enkelte etterforskere skal internt ha tatt opp at dette skal være en del av det de mener er en tydelig planlagt villedning."

"I en melding til et familiemedlem skriver hun blant annet at det ser ut som at det ikke blir noe av hytteturen og tilbyr seg derfor å sitte barnevakt på kvelden. Meldingen sendes klokken 09.10."

https://www.nettavisen.no/nyheter/to...423974009.html

Fetad: I en annen artikkel (publisert 03.08.2020) står det at i sms-en sto det bl.a. at turen var blitt utsatt til neste dag som følge av et planlagt møte i Lillehammer.
https://www.tv2.no/a/11535844/
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Dette kan forklares logisk, særlig når man ser alt i sammenheng.

Nettavisen 25.05.2020
"I denne SMS-en skriver hun til et familiemedlem at hun hadde hatt en fin kveld med teater kvelden før. Hun nevner navnet på en person hun syntes det var kjekt å se igjen. I SMS-en til familiemedlemmet skriver i tillegg Anne-Elis*abeth Hagen at det trolig ikke blir noen tur til hytten på Kvitfjell med ektemannen som de hadde planlagt. Hun tilbyr derfor å kunne sitte barnevakt om kvelden 31. oktober."


AEH's SMS til datter har to funksjoner:

1. AEH setter TH i søkelyset - TH's forklaring til politiet blir mistenkelig
2. AEH gir sine barn alibi

Forklaring:
Det var ikke del av TH's daglige rutine å ringe hjem. AEH planlegger hytteturen og avtaler med TH at han skal ringe hjem etter ca 1 time slik at de kan avklare detaljer rundt hytteturen.

Dette fører til at tidsperioden forsvinningen kunne ha skjedd på blir ca 1 time
=
Telefonsamtaler / SMS fra AEH til sine barn fører til at barna får alibi i tidsperioden forsvinningen kunne ha skjedd.

Innholdet i AEH's SMS til datter - "hytteturen er utsatt/avlyst" = TH's forklaring til politiet om hytteturen blir mistenkelig = setter TH i søkelyset


Ser man også i sammenheng at AEH's telefon legges i ro kl 10.07, så er det ca 1 time etter at TH har dratt på jobb.
=
Tyder på at det var innøvd på forhånd og at det tok ca 1 time å stage åsted
=
Tyder på at AEH var delaktig i plottet.
Trusselbrev tyder på at AEH ble lurt av en GM. Trusselbrev legges i S4 uten at AEH vet om det. Passer inn med at telefonen til AEH legges på feil side av bordet - av en GM
Jeg siterer dette, da du hadde sitert mer om innholdet i 9.10-sms-en.
__________________
Senast redigerad av z-z-z 2020-12-01 kl. 06:07.
Citera
2020-12-01, 06:21
  #56584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Undersøkte litt angående hva som kan avsette DNA profil og skrev en tekst

God kveld

Veldig bra! :-) Om du har lyst til å skrive flere lignende tekster om mistenkelige ting som eldre mennesker bør unngå å gjøre, så kanskje det kan være lurt å ha med at man ikke må finne på å bekymre seg fordi det vil politiet se på som mistenkelig og de vil komme med beskyldninger om at bekymringen er en tydelig planlagt villedning. Se sitat fra artikkel:

"Ulike kilder forteller til Nettavisen at Anne-Elisabeth alltid besvarte anrop, eller ringte raskt opp igjen dersom hun av en eller annen grunn ikke fikk svart.
I avhør har Tom Hagen forklart at han var bekymret for sin kone da han ikke fikk svar. Politiet, som mistenker Hagen for drapet av konen, stusser over realiteten i dette. Enkelte etterforskere skal internt ha tatt opp at dette skal være en del av det de mener er en tydelig planlagt villedning."

https://www.nettavisen.no/nyheter/to...423974009.html

Edit: "Øst politidistrikt har flere ganger tilbakevist at de har tunnelsyn i etterforskningen."
https://www.rb.no/uenige-om-dramatik...s/5-43-1332098
Dette var nesten litt vittig.

Vi trenger også en rådgivende tekst til eldre som er redde for politi med tunnellsyn. Hva skal de gjøre? Det er jo slik da at alt man sier og ikke sier og alt man gjør og ikke gjør blir mistenkeliggjort.

For å være på den sikre siden bør man sørge for å bruke sko som gir tydelige avtrykk og man bør ikke finne på å bruke dørmatten til å fjerne smuss fra skosålene og man bør alltid trampe hardt med sko på innendørs for å forsikre seg om at man lager solide og tydelige avtrykk - alltid.

Fingertuppene må smøres med fet krem x antall ganger daglig for å forsikre seg om at man lager fingeravtrykk som politiet blir fornøyd med.
__________________
Senast redigerad av z-z-z 2020-12-01 kl. 06:49.
Citera
2020-12-01, 06:54
  #56585
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Jeg tror han mener alibiet er overspillet. Når noe er for godt til å være sant osv opp mot funn som tilsier alt annet enn at th er uskyldig.
Her er du inne på noe som gjennomsyrer hele plottet:

Alibiet er rett og slett for godt til å være sant, nettopp fordi det er nøye planlagt til minste sekund.
Citera
2020-12-01, 07:23
  #56586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Dette er rykter som har fremkommet i tråden lenge før ekteskapskontrakten ble kjent.
Prøv heller å finne ut hvor ryktene kommer fra
Edit:
Det første jeg hørte om i denne saken da han ble arrestert, var at «alle i områder visste» at mannen hadde elskerinne, og at «alle trodde» han var den skyldige. Jeg har holdt meg for god til å poste det, fordi det er reinspikka folkesnakk, men når man begynner å rakke ned på et drapsoffer, tenker jeg at jeg har havnet i feil selskap.
Jeg hørte aldri et vondt ord om henne.
__________________
Senast redigerad av Ittno 2020-12-01 kl. 07:41.
Citera
2020-12-01, 07:53
  #56587
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
I den teorien går hun vel med på å iscenesette sin egen forsvinning. Det er også til stadighet lagt frem hypoteser om at hun slet med alkohol mm og var utro, for å helliggjøre ekteskapskontrakten. Det er krøpet inn en langsom tilintetgjørelse av hennes gode personlighet og en snik- legitimering av drapet.
Uthevet: Godt poeng som illustrerer AE’s stilling i Hagenfamilien frem til hennes endelige tilintetgjørelse.

Hun ble gradvis tilintetgjort og møtte som «nullet» sin skjebne 31.10.18 etter at hun av TH var gjort fullstendig betydningsløs for sine nærmeste, de hun hadde kjær.
Citera
2020-12-01, 08:03
  #56588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
Jeg finner ingen artikler som sier at dette er en kvinnelig ansatt. Kun ansatt.
Her:

Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
"Et vitne politiet har snakket med, en sentral ansatt i Tom Hagens firma, snakket med Anne-Elisabeth i ti minutter fra 08.45 forsvinningsdagen.
I avhørt har hun forklart at det var hun som først ringte Anne-Elisabeth, men ikke fikk svar. Kort tid etter ble kontordamen ringt opp"

https://www.nettavisen.no/nyheter/to...423974009.html
Citera
2020-12-01, 08:10
  #56589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja det er grusomt. Det er som om noen synes det er mindre ulovlig og bortimot helt greit, å mishandle og undertrykke økonomisk i flere tiår, for til slutt å drepe og gjemme vekk levningene etter en kone som angivelig skal ha vært utro og eller rusmisbruker.

Om utroskapen og rusmisbruken er sant, eller ikke, har ingen betydning. Nei, det viktigste budskapet er at utro koner med rusproblemer er mindre verdt enn andre koner, og derfor risikerer både å bli undertrykket og å bli drept.

En grov nedgradering av menneskeverdet.
Ekteskapet må ha vært et mareritt. Til slutt crashet det ved at hun ble drept rett før hun lykkes å frigjøre seg. Eventuelt utroskap og alkohol kan ha sitt utspring i påkjenningene.
Citera
2020-12-01, 09:31
  #56590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Ekteskapet må ha vært et mareritt. Til slutt crashet det ved at hun ble drept rett før hun lykkes å frigjøre seg. Eventuelt utroskap og alkohol kan ha sitt utspring i påkjenningene.

Ja, eventuelle påkjenninger kan ha ført til utroskap og alkoholmismisbruk. Men eventuelt alkoholmisbruk kan også ha ført til utroskap, og stadige gnisninger i ekteskapet. Jeg vet ikke om det er hold i dette med alkoholproblemer, men hvis det stemmer, så kan dette ha oppstått allerede da barna var små. AEH hadde sikkert gode og dårlige sider, som alle andre mennesker. Det må være legitimt å snakke om et evt rusproblem, jeg synes ikke at det er å tilsmusse hennes ettermæle. Når et menneske forsvinner, stiller politiet alltid spørsmål om den forsvunnede har helsemessige utfordringer, i form av somatiske sykdommer, rus eller psykiske lidelser. Dette er et tema i svært mange tråder på flashback, men jeg har aldri tidligere opplevd et slikt sinne og fordømmelse som i denne tråden. Et eventuelt rusmisbruk er fortsatt skambelagt, og kan derfor omtales som "humper i vegen".
Når det er sagt, så tror jeg dette var et kidnappingsforsøk som gikk veldig galt, og at eventuelle ekteskapsproblemer ikke er relevante i denne saken.
Citera
2020-12-01, 11:50
  #56591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Ja, eventuelle påkjenninger kan ha ført til utroskap og alkoholmismisbruk. Men eventuelt alkoholmisbruk kan også ha ført til utroskap, og stadige gnisninger i ekteskapet. Jeg vet ikke om det er hold i dette med alkoholproblemer, men hvis det stemmer, så kan dette ha oppstått allerede da barna var små. AEH hadde sikkert gode og dårlige sider, som alle andre mennesker. Det må være legitimt å snakke om et evt rusproblem, jeg synes ikke at det er å tilsmusse hennes ettermæle. Når et menneske forsvinner, stiller politiet alltid spørsmål om den forsvunnede har helsemessige utfordringer, i form av somatiske sykdommer, rus eller psykiske lidelser. Dette er et tema i svært mange tråder på flashback, men jeg har aldri tidligere opplevd et slikt sinne og fordømmelse som i denne tråden. Et eventuelt rusmisbruk er fortsatt skambelagt, og kan derfor omtales som "humper i vegen".
Når det er sagt, så tror jeg dette var et kidnappingsforsøk som gikk veldig galt, og at eventuelle ekteskapsproblemer ikke er relevante i denne saken.

Om det virkelig var slik at AEH i 1993 hadde rusproblemer i en så alvorlig grad at hun ikke var i stand til å ivareta egen økonomi, skulle og burde AEH ha fått medisinsk hjelp og oppfølging for helseproblemene og samtidig ha fått oppnevnt en verge hun stolte på, for å hjelpe henne med å forvalte egne midler, frem til hun igjen ble i stand til å greie det selv.

I stedet ble hun fratatt all kontroll over egen økonomi. Ektepaktene er et grovt og ødeleggende overgrep mot AEH.
Citera
2020-12-01, 13:50
  #56592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Om det virkelig var slik at AEH i 1993 hadde rusproblemer i en så alvorlig grad at hun ikke var i stand til å ivareta egen økonomi, skulle og burde AEH ha fått medisinsk hjelp og oppfølging for helseproblemene og samtidig ha fått oppnevnt en verge hun stolte på, for å hjelpe henne med å forvalte egne midler, frem til hun igjen ble i stand til å greie det selv.

I stedet ble hun fratatt all kontroll over egen økonomi. Ektepaktene er et grovt og ødeleggende overgrep mot AEH.

I den grad dette har vært et problem, har hun nok fått tilbud om hjelp og behandling. Men det betinger at misbrukeren erkjenner at det er et problem. Misbrukeren er ofte den siste til å innse dette problemet. Jeg kjenner til flere med slike problemer, og jeg vil påstå det er høyst uvanlig at noen har fått oppnevnt verge, i alle fall hvis misbrukeren er i en situasjon med ektefelle og barn. Men jeg kjenner til flere tilfeller hvor familien struper kontantstrømmen og inndrar bankkort. Jeg aner ikke om det har vært et misbruk, men det bør kunne snakkes om dette, uten å bli beskyldt for å tråkke AEH ned i søla.
Har det vært et misbruk, har dette påvirka barnas forhold til AEH, og det har garantert ført til konflikter mellom ektefellene. Og for å være ærlig, så reagerte jeg tidlig på flere av bildene av AEH. Hun hadde det samme tomme, nærmest apatiske blikket, som jeg har sett så mange ganger hos rusmisbrukere. Det prates mye negativt om TH og barna, men de kan faktisk ha vært svært tålmodige og tilgitt AEH gang på gang. Nettopp fordi de var så glad i henne!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback