Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-11-23, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vilket fabrikat hade Anders Björkmans täckjacka? Kan inte minnas att jag läst det. Tenson och Fjällräven anno 1986 säger inte mig någonting. Den jacka som AB bar mordkvällen kan studeras längst ner i följande länk.

http://www.itdemokrati.nu/page36e.html

Jag är lika dålig på jackor, men AB har ju en täckjacka som inte är så särskilt lång.
Inget märke synligt.

Enl NF var jackan lite längre än den som personerna i konfrontationsgruppen bar, men det är ju svårt för oss att veta vad de hade för utstyrsel.
NF säger inte heller något om täckjacka/dunjacka, utan bara ”blå jacka”.
Hittar ingenstans någon efterforskning av vilken typ av jacka, och NF har tydligen inte heller fått möjlighet att beskriva den mera ingående än så.
Ingen skiss ingenting.

Såg nu att E-13 -1C finns, och det ska vara förhöret 88 12 19.

Konstigt att konfrontationsförhöret 86 04 29 har fått beteckningen D.
Citera
2020-11-23, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack, det uppmärksammade jag inte.

Var finns då E-013-D från 860429 att läsa? Länk, please?
Har det bara i pappersform tyvärr...ska se om jag kan göra något åt det...
Citera
2020-11-23, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Kanske det. Kanske det. Svårt att veta vilken av alla spegelbilder som är verkliga.
Tja Furiren nog tycker jag att man kan se mycket tydligt vilka som vill blanda bort korten och som brinner mer än 30 år efteråt att berätta vilka förrädare Palme och hans kabinett var där de själva är de goda. .åmga känner till de offentliga konflikter OP hade med denne.
Citera
2020-11-23, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det ser ut som en ringdans snarare än två grupperingar.

På sid 218 i Theutenbergs volym 3 nämns två dirigenter
där Schori är den ena. P G Näss hann inte berätta
vem den andre var men detta ska finnas i det manus
som efterlämnades.

"Den andra personen 'var på plats' och 'hade kontakten'",
säger Olof Frånstedt.

Möjligen är detta en av de pusselbitar som fattas.

TEUTENBERG var lika mycket kompis med Näss som med Palme. Dvs inte alls.

Näss ansåg att lösningen fanns inom underrättelsetjänstens bakgård. Näss hade en särskild mapp på en gruppering kring TEUTENBERG som var i opposition till regeringens politik och som övervakade OP i hopp om att bevisa att han gick ryssens ärenden. Den gruppen var en ohelig allians av olika människor med olika grad av underrättelsebakgrund. Man förutsåg inte att de skulle kunna tänkas gå så långt.

Jag tror att de av oss som är lite insatta i underrättelsetjänsten och diplomatin förstår att en med Teutenbergs åsikter och ställning samt egna kontakter övervakades diskret utanför de ordinarie rutinerna.
Citera
2020-11-23, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Vad tror du om de nya uppgifterna rörande knarkspaningen? Föllinges blåa Passat, glömskan i förhören med mera.

Klart de vet och var involverade. Har dock inte följt det detaljerat sista tiden.
Citera
2020-11-23, 15:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Undrar varför man inte verkar ha gjort något förhör med Nicola F mellan 2017-2020, eller har jag missat det?

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag har sett uppgifter på att det ska finnas. Men jag kan inte gå i god för att det är korrekt. Idag finns det i alla fall inte något tillgängligt från senare tid.

Jag är tveksam om det finns, men håller tummarna. Liggaren ger inte stöd för något sådant förhör, men det kan samtidigt vara insorterat någon annanstans.

Det känns annars ytterst anmärkningsvärt om man inte förhört Fauzzi och frågat, antytt SE...
Tjänstefel enligt mig.
Citera
2020-11-23, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Angående Filter och Mattias Göranssons inställning angående ubåtskränkningar och Ryssland
Han och Theutenberg står definitivt på två olika sidor i varje fall.

"Mattias Göranssons mål: Döda myten om den ryska björnen

Han gjorde sig känd som den berättande journalistikens anförare. Men de senaste åren förknippas Filters chefredaktör desto mer med sin idé om den ryska hotbilden som en svensk vanföreställning. Vad var det egentligen som fick Sveriges berättarguru att hamna i ryssdebattens epicenter?"

"– Redan innan en utredning slog ner på all gammal bevisning, låter de bland annat en av Natos bästa ubåtsexperter lyssna på banden, och han är helt ställd, säger Mattias Göransson som spricker av skratt när han imiterar mannen på sin allra grövsta amerikanska dialekt.

– "They claim this is a submarine? Why? I can't hear anything that reminds me of any submarine!". Det är ett så jävla roligt program, och verkligen journalistik som jag älskar. Det är århundradets "doh!"

https://www.resume.se/alla-nyheter/nyheter/mattias-goranssons-mal-doda-myten-om-den-ryska-bjornen/
Ubåtssaken var ett sätt att nästla sig in hos kommunistiska partiet?
HAN BLEV HUSGUD HOS DEM.
Citera
2020-11-23, 16:49
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vore ju nåt om vi utifrån vittnesuppgifterna kunder dra så säkra slutsatser om exakt var de befinner sig vid vilket tillfälle och att frånvaron av iakttagelser av vissa personer utesluter dem från platsen. Allt du säger kan stämma men det har inte mycket med Ockhams rakkniv att skaffa.

Nej man kan inte lita helt på vad enskilda vittnen säger men samstämmiga vittnesmål är svårare att bortse från. Väljer man att helt bortse från vad alla vittnena sagt så kan man fantisera ihop nästan vilket händelseförlopp som helst.

Om jag läser vad de olika vittnena sagt så kommer jag fram till att det är mycket troligare att det var GM än Björkman som Fauzzi såg följa efter LOP men andra kan klart tolka vad vittnena sagt annorlunda och komma fram till något annat. Ju mindre vikt som läggs vid vad de olika vittnena sagt ju friare händer finns till alternativa tolkningar av händelseförloppet.Med cherry picking av vissa vittnesuppgifter går det att finna stöd för de mest varierande tolkningar av vad som hände och vem eller vilka som mördade OP.

Jag säger inte att GM som följde efter LOP är vad som man måste komma fram till med Ockhams rakkniv. Bara att det är det troligaste händelseförloppet som jag ser det när jag läst vad de olika vittnena sagt.

Någon här skrev att det MÅSTE vara Björkman som följde efter LOP om man följer Ockhams rakkniv.
Det var det påståendet som jag reagerade på och absolut inte håller med om.
Citera
2020-11-23, 16:51
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
TEUTENBERG var lika mycket kompis med Näss som med Palme. Dvs inte alls.

Näss ansåg att lösningen fanns inom underrättelsetjänstens bakgård. Näss hade en särskild mapp på en gruppering kring TEUTENBERG som var i opposition till regeringens politik och som övervakade OP i hopp om att bevisa att han gick ryssens ärenden. Den gruppen var en ohelig allians av olika människor med olika grad av underrättelsebakgrund. Man förutsåg inte att de skulle kunna tänkas gå så långt.

Jag tror att de av oss som är lite insatta i underrättelsetjänsten och diplomatin förstår att en med Teutenbergs åsikter och ställning samt egna kontakter övervakades diskret utanför de ordinarie rutinerna.

Vi får hoppas att vi får läsa Näss egen version av det hela.
Det fattas pusselbitar för att det hela ska gå ihop.
Citera
2020-11-23, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Vi får hoppas att vi får läsa Näss egen version av det hela.
Det fattas pusselbitar för att det hela ska gå ihop.

Precis. Som vi nog båda förstår kunde vissa uppgifter inte alls adresseras dels då det var känsligt att det spanades mot OP av en falang av de hemligt omnämnbara dels då det varit lika känsligt att avslöja att folk i regeringskansliet stått under övervakning av en tjänst som ytterst få kände till som officiellt inte fanns. Dokument som ej diariefördes. Minns att författningsskyddet inte hade insyn kring säpotrion t ex till sin egen frustration.
Citera
2020-11-23, 17:51
Medlem
OPK123s avatar
Tycka vad man vill om vittnet Alf Lundin. Men hans första vittnesmål, som tyvärr kom lite sent, tycker jag ändå beskriver vissa intressanta detaljer om mannen som följde efter LOP.
Citera
2020-11-23, 17:53
Medlem
FurirRevaers avatar
Ja jag litar inte alls på någon som pratar i egen sak som T. Det måste till fler källor än att utnämna en till sanningsvittne.

Som gamle Ebbe sa, alla ljuger om Palmemordet, alla.
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja Furiren nog tycker jag att man kan se mycket tydligt vilka som vill blanda bort korten och som brinner mer än 30 år efteråt att berätta vilka förrädare Palme och hans kabinett var där de själva är de goda. .åmga känner till de offentliga konflikter OP hade med denne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in