Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-11-23, 09:26
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Jag skulle som sagt vara väldigt försiktig med att dra slutsatser om exakt var Fauzzi befinner sig när han gör sina iakttagelser. Platsen han påstår sig vara på när mordet sker är också den besynnerlig.

Inget stämmer om det var Björkman som Fauzzi såg följa efter LOP.

Björkmans berättelse stämmer inte:

Efter att han skiljdes från arbetskamraterna vid bankomaten gick han enligt honom själv " snett bakåt" ut mot trottoarkanten och spanade efter eftersläntarna i sitt gäng som skulle komma söderifrån.
Enligt honom själv så var det som att 3 personer plötsligt dök upp framför honom kort innan OP blev skjuten.Inte att han först gick bakom LOP en längre sträcka innan en 3:e person sedan dök upp och sköt OP.

Fauzzis berättelse stämmer inte :

Enligt honom själv såg han en något äldre person följa efter LOP. Mannen var klädd i en blå Tenson-liknande jacka som räckte halvvägs ner till låren . Han noterade heller inte att denna mannen hade en lite större axelremsväska som Björkman hade. Björkman var klädd i en bullig kort täckjacka,inte en Tensonliknande jacka som nådde halvvägs ner till låren.Efter skotten när Björkman skymtat fram från portgången så noterar dock Fauzzi att färgen på Björkmans jacka var blå liksom mannen som följde efter LOP och drog därför den felaktiga slutsatsen att det måste vara samma person då han inte lagt märke till att han mött någon annan med blå täckjacka.

LP:s berättelse stämmer inte :

Om det var Björkman som följde efter så borde LP i sällskap med OP först mött eller gått om Björkman innan de kom fram till Dekorimahörnet. Det är inget som LP har berättat något om i förhör.
Enligt LP så gick hon och OP i rask promenadtakt fram mot Dekorimahörnet ,Om det nu var Björkman och om han stapplade efter så undrar jag hur han kunde hålla samma gånghastighet med sin druckna stapplande gång och befinna sig några få meter bakom LOP vid Dekorimahörnet när mordet skedde.

Björkmans arbetskamraters berättelse stämmer inte:

Alla är överens om de skiljdes från Björkman vid bankomaten och att han inte följde med dem norrut.
Björkman stannade kvar för att vänta på eftersläntarna som skulle komma söderifrån.

GM:s agerande vid mordplatsen stämmer inte :

Om han nu stått vid Dekorima en bit innan hörnet och väntat så har han sett sett LOP komma emot sig
med en man strax efter (om det nu var Björkman som följde efter).Han har då låtit LOP passera innan han går fram och skjutet OP i ryggen . Han skulle då inte brytt sig om mannen strax efter LOP varken som vittne eller som möjligt livvakt . Inte heller när han sen dröjer kvar vid mordplatsen, Det låter heller inte troligt.

Så långt från Ockhams rakkniv som man kan komma att det var Björkman som Fauzzi såg följa efter LOP.

Men hur kunde då Fauzzi på väg norrut och sedan LOP med GM efter sig på väg söderut passera Björkman utan att se honom där han stod och väntade vid bankomaten?

Trottoaren är ca 12 meter bred . Enligt Björkman gick han "snett bakåt" ut mot trottoarkanten för att spana efter eftersläntarna som skulle komma söderifrån. Han har då stått helt eller delvis skymd av den södra annonspelaren ute vid trottoarkanten både när först Fauzzi och sedan LOP med GM efter sig passerat längre in på trottoaren.Ingen har då lagt märke till eller sett honom där ute vid trottoarkanten.

Av en tillfällighet bestämde han sig för sluta spana och gå söderut samtidigt som LOP med GM efter sig passerar längre in på trottoaren. Björkman hamnar då strax bakom dessa 3 kort innan de kommer fram till Dekorimahörnet och OP blir skjuten.Det stämmer med hans egen berättelse också att det var som att 3 personer bara plötsligt dök upp och gick framför honom en kort sträcka innan Dekorimahörnet.
Senast redigerad av HAARP 2020-11-23 kl. 09:30.
Citera
2020-11-23, 09:40
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Ja, det är rimligt att dra den slutsatsen att från 2017 och framåt går ett antal förhör och annat ut på att hitta kopplingar mellan Engström och någon av de hemliga och halvhemliga tjänsterna.

I förhör med Lars Christiansson (SvD, Timbro mm) fiskas det efter ingångar till IB och Stay Behind. I förhör med Per Häggström (Skandia mm) frågas Per ut om sin egna karriärsteg efter 1986 och om Engström. Det nämns någon Hans och snack om "civilsäk", Stay Behind och Arla Gryning.

Jag tycker det är intressant i sig att Peterssons PU gör så. Vad menar PU att en koppling till IB eller Stay Behind skulle ge till Engströmuppslaget? Ger det Engström:
- Ett motiv?
- En anstiftare?
- Ett vapen?
- Dåligt inflytande?
- Medaktörer?

Eller vad är PU ute efter med detta? Peterssons PU betraktar IB och Stay Behind som nånting belastande, någonting misstänkt eller potentiellt misstänkt.

__________________________________________________ _______________________________

Noterar att t ex förhör med L Unger är absurt kraftigt maskerade, medan förhöret 2017 med Per Häggström är mer modest maskerat. Personen som maskar i Häggströmförhöret är så pass inläst att hen väljer att maska Häggström och en massa andra personer, men maskar inte Alf Karlsson eller Carl-Gustav Östling och inte Engström alla gånger.

Häggströmförhöret 2017-10-20 visar en frispråkig ex-polis.
- Han tror SAP mördade Olof Palme.
- Han har pratat många gånger med Thomas Pettersson men varje gång önskat avbryta den kontakten.
- Han tror mordet på namnen Per Häggström vid Swartlings ridskola 1996 egentligen var ämnat för honom!
- Han tror sig också veta vem mördaren vid ridskolan var.
Jag är fortfarande övertygad om att felet med KP var att han okritiskt köpte Tomas Petterssons historia rakt av. Som Basfakta nyss skrev. På pressträffen högläste han ur Guldspadevinnarens bok. I stället för Petersson/Melander kunde lika gärna Lars Larsson, Tomas Pettersson och Göransson/Filter suttit där. Det hade inte varit någon skillnad. Förutom Melanders kommentar om att Sydafrika är intressant.

Sedan gjorde han/PU allt för att kunna bevisa den tesen. Vi kan idag följa hans jakt via många frisläppta dokument. Utan att lyckas få fram någonting nytt som på något sätt skulle visa att SE var gärningsmannen. Med tanke på det som hände måste Stig haft tillgång till ett vapen. Ynkligt.

Det som förvånar mig är hur han kunde vara så självsäkert leende flera månader före pressträffen utan ha fått fram någonting. Med synbart självförtroende. Det får mig att ana att det finns någonting här som vi ännu inte känner till. Hoppet står till protokollen från alla åklagarmöten 2018-2020.

Samtidigt var KP helt införstådd med att efter han lade ner utredningen kunde alla ''privatspanare'' i detalj studera hans debacle. Vilket vi gör just nu. Undrar hur han mår idag?

När det gäller Häggström så är han svårläst. Häver ur sig märkliga kommentarer. Som du själv anger. Och att alla klockor på Skandia gick rätt. Eftersom det var kontrollerat. Vilket skulle innebära att SEs utpasseringstid var 23,20. Samtidigt som han hävdar att Stig stämplade ut 23,19. Försök finna någon logik i det resonemanget.

Första gången Häggström var i kontakt med TP var 2007 enligt egen utsago. Det första tecknet jag hittat på Tomas Petterssons självupplevda 12-åriga ''utredande.''
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-23 kl. 10:11.
Citera
2020-11-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Inget stämmer om det var Björkman som Fauzzi såg följa efter LOP.

Björkmans berättelse stämmer inte:

Efter att han skiljdes från arbetskamraterna vid bankomaten gick han enligt honom själv " snett bakåt" ut mot trottoarkanten och spanade efter eftersläntarna i sitt gäng som skulle komma söderifrån.
Enligt honom själv så var det som att 3 personer plötsligt dök upp framför honom kort innan OP blev skjuten.Inte att han först gick bakom LOP en längre sträcka innan en 3:e person sedan dök upp och sköt OP.

Fauzzis berättelse stämmer inte :

Enligt honom själv såg han en något äldre person följa efter LOP. Mannen var klädd i en blå Tenson-liknande jacka som räckte halvvägs ner till låren . Han noterade heller inte att denna mannen hade en lite större axelremsväska som Björkman hade. Björkman var klädd i en bullig kort täckjacka,inte en Tensonliknande jacka som nådde halvvägs ner till låren.Efter skotten när Björkman skymtat fram från portgången så noterar dock Fauzzi att färgen på Björkmans jacka var blå liksom mannen som följde efter LOP och drog därför den felaktiga slutsatsen att det måste vara samma person då han inte lagt märke till att han mött någon annan med blå täckjacka.

LP:s berättelse stämmer inte :

Om det var Björkman som följde efter så borde LP i sällskap med OP först mött eller gått om Björkman innan de kom fram till Dekorimahörnet. Det är inget som LP har berättat något om i förhör.
Enligt LP så gick hon och OP i rask promenadtakt fram mot Dekorimahörnet ,Om det nu var Björkman och om han stapplade efter så undrar jag hur han kunde hålla samma gånghastighet med sin druckna stapplande gång och befinna sig några få meter bakom LOP vid Dekorimahörnet när mordet skedde.

Björkmans arbetskamraters berättelse stämmer inte:

Alla är överens om de skiljdes från Björkman vid bankomaten och att han inte följde med dem norrut.
Björkman stannade kvar för att vänta på eftersläntarna som skulle komma söderifrån.

GM:s agerande vid mordplatsen stämmer inte :

Om han nu stått vid Dekorima en bit innan hörnet och väntat så har han sett sett LOP komma emot sig
med en man strax efter (om det nu var Björkman som följde efter).Han har då låtit LOP passera innan han går fram och skjutet OP i ryggen . Han skulle då inte brytt sig om mannen strax efter LOP varken som vittne eller som möjligt livvakt . Inte heller när han sen dröjer kvar vid mordplatsen, Det låter heller inte troligt.

Så långt från Ockhams rakkniv som man kan komma att det var Björkman som Fauzzi såg följa efter LOP.

Men hur kunde då Fauzzi på väg norrut och sedan LOP med GM efter sig på väg söderut passera Björkman utan att se honom där han stod och väntade vid bankomaten?

Trottoaren är ca 12 meter bred . Enligt Björkman gick han "snett bakåt" ut mot trottoarkanten för att spana efter eftersläntarna som skulle komma söderifrån. Han har då stått helt eller delvis skymd av den södra annonspelaren ute vid trottoarkanten både när först Fauzzi och sedan LOP med GM efter sig passerat längre in på trottoaren.Ingen har då lagt märke till eller sett honom där ute vid trottoarkanten.

Av en tillfällighet bestämde han sig för sluta spana och gå söderut samtidigt som LOP med GM efter sig passerar längre in på trottoaren. Björkman hamnar då strax bakom dessa 3 kort innan de kommer fram till Dekorimahörnet och OP blir skjuten.Det stämmer med hans egen berättelse också att det var som att 3 personer bara plötsligt dök upp och gick framför honom en kort sträcka innan Dekorimahörnet.

Vore ju nåt om vi utifrån vittnesuppgifterna kunder dra så säkra slutsatser om exakt var de befinner sig vid vilket tillfälle och att frånvaron av iakttagelser av vissa personer utesluter dem från platsen. Allt du säger kan stämma men det har inte mycket med Ockhams rakkniv att skaffa.
Citera
2020-11-23, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag hittar tre förhör med Nicola F

19860303
https://drive.google.com/file/d/1-nDsGEUf0SZbNa7PEUc9TlXkEQy5_SLJ/view

19860325
https://drive.google.com/file/d/1-HH3OSpeXfi316gHI1dgGnSynTET1PXq/view

19870228
https://drive.google.com/file/d/1E6keouim65xsLm7S3vhcv-dcLHmutFpE/view

Källor : Polisförhör med vittne Nicola Fauzzi:
http://www.itdemokrati.nu/page36d.html
Spaningsuppslag i grövre brottmål E-013-01,860303 Kl. 18.37 UM: Krinsp Håkan Ström
Spaningsuppslag i grövre brottmål E-013-01-A, 860325 Kl. 11.15 UM: Krkom Jan Länninge
Spaningsuppslag i grövre brottmål E-013-01-B, 870228 Kl. 11.15 UM: Krinsp Håkan Ström
Spaningsuppslag i grövre brottmål E-013-01-?, 881219 UM: Krinsp Håkan Ström
Protokoll fört vid konfrontation 881218 kl. 10.10 (dvs 881219)
Senast redigerad av Utredaren 2020-11-23 kl. 12:44.
Citera
2020-11-23, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Spaningsuppslag i grövre brottmål E-013-01,860303 Kl. 18.37M: Krinsp Håkan Ström
Spaningsuppslag i grövre brottmål E-013-01-A, 860325 Kl. 11.15 UM: Krkom Jan Länninge
Spaningsuppslag i grövre brottmål E-013-01-B, 870228 Kl. 11.15 UM: Krinsp Håkan Ström

Undrar varför man inte verkar ha gjort något förhör med Nicola F mellan 2017-2020, eller har jag missat det?
Citera
2020-11-23, 12:06
Medlem
Citat:
Undrar varför man inte verkar ha gjort något förhör med Nicola F mellan 2017-2020, eller har jag missat det?

Det stöder inte den huvudlösa teorin att SE var skytt.

De personer som NF såg bör vara GM, Lisbeth Palme, Anders Björkman och mannen i beige samt Stig Engström, dvs 4-5 personer. Glömde SE i mitt tidigare inlägg. Kanske att GM hunnit in på Tunnelgatan.

Citat:
GM, Lisbeth Palme, Anders Björkman och mannen i beige.

Svårt att avgöra avstånd i djupled i mörker på längre avstånd därför "grupp"
Senast redigerad av Utredaren 2020-11-23 kl. 12:22.
Citera
2020-11-23, 13:12
Medlem
Citat:
Jag har sett uppgifter på att det ska finnas. Men jag kan inte gå i god för att det är korrekt. Idag finns det i alla fall inte något tillgängligt från senare tid.
Citera
2020-11-23, 13:42
Medlem
Citat:
Spaningsuppslag i grövre brottmål E-013-01,860303 Kl. 18.37 UM: Krinsp Håkan Ström
Finns också ett konfrontationsförhör E13-1-D från 86 04 29.
NF säger att han inte sett någonting av mannens ansikte, han såg bara jackan.

”jag hade ögonkontakt med Palme hela tiden plus sen var det någon, någon grej inne i ett skyltfönster som stod och meka där inne, då tittade jag in där. Då såg jag aldrig hans ansikte”.

Mötet kan han därför ganska säkert knyta till passagen av La Carterie.

K. Vad var det för jacka du såg?

F. Det var en blå jacka, lite längre än den här som de har på sig. En Tensonjacka eller fjällräven eller något sånt.

Det borde ju också finnas ett förhör som heter E13-1-C
Citera
2020-11-23, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

”jag hade ögonkontakt med Palme hela tiden plus sen var det någon, någon grej inne i ett skyltfönster som stod och meka där inne, då tittade jag in där. Då såg jag aldrig hans ansikte”.

F. Det var en blå jacka, lite längre än den här som de har på sig. En Tensonjacka eller fjällräven eller något sånt.

Vilket fabrikat hade Anders Björkmans täckjacka? Kan inte minnas att jag läst det. Tenson och Fjällräven anno 1986 säger inte mig någonting. Den jacka som AB bar mordkvällen kan studeras längst ner i följande länk.

http://www.itdemokrati.nu/page36e.html
Citera
2020-11-23, 14:45
Medlem
Citat:
Konfrontation hållen 881218, utskriftsdatum 881219, har diarienummer E-13-1-C. Framgår i följande länk. Står i dokumentet högst upp till höger där bokstaven C har blivit skriven i rött över de svarta siffrorna 96.

Citera
2020-11-23, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Konfrontation hållen 881218, utskriftsdatum 881219, har diarienummer E-13-1-C. Framgår i följande länk. Står i dokumentet högst upp till höger där bokstaven C har blivit skriven i rött över de svarta siffrorna 96.

Tack, det uppmärksammade jag inte.

Var finns då E-013-D från 860429 att läsa? Länk, please?

Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

Citera
2020-11-23, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja. Många spekulationer har det varit genom åren. VG, CP, DF, Sydafrika och så vidare.

Allt utan bevis..

Det som skiljer ut här är den kompromisslösa envetna attityden som till sist även lurade in förundersökningsledaren i garnet.

KP. gav också upp och började högläsa ur TP:s bok. Jag har hittills tolkat processen som ännu ett försök av staten att fimpa utredningen. Med Filter som verktyg.

Men din tanke öppnar en ny dörr.

Tänk om det är tvärtom.

KP hade aldrig kunnat lansera SE spåret utan den förbearbetningen. Kronologin är att granskningen av wt ledde mot Donald Forsbergs svammel som ledde till att hans ovilliga kontakter (Lennart) förhördes och förnekade allt. Därefter kördes tre spår. Via Ögat mfl repris av ett modifierat pkk spår. Via Donald och Hylin med CP spåret som sjönk innan sjösättning. DÄR brände det till ordentligt med gott om spanare på plats tätt intill mordplatsen. Tror alla förstår att de själva misstänkta dvs Barbro/Donald och Lennart inte kan användas som direkta källor till ett nytt spår. Goda råd är dyra. Allt så rekryteras filterfolket som använts tidigare för att penetrera Kommunistiska partiet. De fick bereda vägen men också det gick åt pipan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in