Har aldrig riktigt förstått varför det inte skulle vara Björkman han ser. Jag menar, det är ju till och med vad han själv säger. Ibland slår folk onödigt mycket knut på vittnesmålen.
Har sagt detta förut men framhåller det igen: Om det inte är Björkman har det dykt upp en till 40-årig man, iförd blå jacka, som stapplar runt bakom LOP, som Fauzzi själv sammanblandar med Björkman och som sen är spårlöst försvunnen. Det är med största sannolikhet bara Björkman, Occams Razor et cetera.
Angående Filter och Mattias Göranssons inställning angående ubåtskränkningar och Ryssland
Han och Theutenberg står definitivt på två olika sidor i varje fall.
"Mattias Göranssons mål: Döda myten om den ryska björnen
Han gjorde sig känd som den berättande journalistikens anförare. Men de senaste åren förknippas Filters chefredaktör desto mer med sin idé om den ryska hotbilden som en svensk vanföreställning. Vad var det egentligen som fick Sveriges berättarguru att hamna i ryssdebattens epicenter?"
"– Redan innan en utredning slog ner på all gammal bevisning, låter de bland annat en av Natos bästa ubåtsexperter lyssna på banden, och han är helt ställd, säger Mattias Göransson som spricker av skratt när han imiterar mannen på sin allra grövsta amerikanska dialekt.
– "They claim this is a submarine? Why? I can't hear anything that reminds me of any submarine!". Det är ett så jävla roligt program, och verkligen journalistik som jag älskar. Det är århundradets "doh!"
Jag har sett att några hävdar att det skulle vara Skandiamannen som går bakom paret Palme , bland annar med hänvisningen att han skulle se äldre ut än förhörsledaren som då var 44 år.
Fauzzi beskriver en man som släntrar bakom makarna Palme på trottoarens yttersida. Han har en täckjacka blå som telekatalogen. När han sen vänder sig om efter skotten tycker han sig se samme man gömma sig i en port. Inga konstigheter. Han ser Björkman.
Men nu är ju det här mordet på Olof Palme så nu sätter hårklyveriet in.
Fauzzi får frågan om han bedömer mannens ålder som över förhörsledarens och svarar ja. Förhörsledaren är 44 vilket inte Fauzzi får någon vidare information om. Björkman är 40. Detta får somliga att dra slutsatsen att mannen var minst 45.
Efter en utdragen och allmänt förvirrad vallning på Sveavägen landar Fauzzi och utredarna i att den senare gör sin iakttagelse ett 20-tal meter norr om den plats Björkman kan förväntas ha uppehållit sig på. Det här tillmäts av någon anledning stor betydelse. Men varför skulle Fauzzi kunna precisera detta på metern när?
Fauzzi beskriver en man som släntrar bakom makarna Palme på trottoarens yttersida. Han har en täckjacka blå som telekatalogen. När han sen vänder sig om efter skotten tycker han sig se samme man gömma sig i en port. Inga konstigheter. Han ser Björkman.
Men nu är ju det här mordet på Olof Palme så nu sätter hårklyveriet in.
Fauzzi får frågan om han bedömer mannens ålder som över förhörsledarens och svarar ja. Förhörsledaren är 44 vilket inte Fauzzi får någon vidare information om. Björkman är 40. Detta får somliga att dra slutsatsen att mannen var minst 45.
Efter en utdragen och allmänt förvirrad vallning på Sveavägen landar Fauzzi och utredarna i att den senare gör sin iakttagelse ett 20-tal meter norr om den plats Björkman kan förväntas ha uppehållit sig på. Det här tillmäts av någon anledning stor betydelse. Men varför skulle Fauzzi kunna precisera detta på metern när?
Därför att Fauzzi mötte LOP och mannen som följde efter paret vid den norra annonspelaren och Le Carterie.Ca 60 meter norr om bankomaten och den plats där Björkman uppehöll sig.
Därför att Fauzzi mötte LOP och mannen som följde efter paret vid den norra annonspelaren och Le Carterie.Ca 60 meter norr om bankomaten och den plats där Björkman uppehöll sig.
Jag skulle som sagt vara väldigt försiktig med att dra slutsatser om exakt var Fauzzi befinner sig när han gör sina iakttagelser. Platsen han påstår sig vara på när mordet sker är också den besynnerlig.
Notera dock vilken sida Filter tar när det gäller hålet i Estonia. Nu kanske ni förstår deras roll när det gäller Palmemordet i ett nytt ljus. Hur nära vissa kretsar de verkligen står när de verkliga simulatorerna inte visar sitt ansikte. Kanske kan det ge några hintar om vad som är upp och ned i spegellandet.
Ja. Många spekulationer har det varit genom åren. VG, CP, DF, Sydafrika och så vidare.
Allt utan bevis..
Det som skiljer ut här är den kompromisslösa envetna attityden som till sist även lurade in förundersökningsledaren i garnet.
KP. gav också upp och började högläsa ur TP:s bok. Jag har hittills tolkat processen som ännu ett försök av staten att fimpa utredningen. Med Filter som verktyg.
Men din tanke öppnar en ny dörr.
Tänk om det är tvärtom.
Senast redigerad av Basfakta 2020-11-23 kl. 05:11.
Mats? Det verkar på förhöret som att det är en kvinna de förhör. Handlar det om Mats P istället?
Men himla svårt att få nån rätsida på utskriften med alla svartmarkeringar.
Jag har vidarebefordrat det som det lagts upp. Och precis som du skriver är det uppenbarligen en hon. En hon som inte är Ulla Palovaara. Eftersom det här talas om Tomas sambo i tredje hand. Någonting är uppenbarligen fel. PU skickat fel dokument? Sammanblandning av dokument? Jag vet inte.
För mig är det en väninna till Tomas Tarendi som förhörs. Eftersom det pratas om bekantskap i början på första sidan. Där TT till henne sagt att han förföljde gärningsmannen utan att hinna upp honom. Och att han tog vänster uppe åsen och sprang mot brandstationen.
TT trovärdig? Inte så värst va? Blir svårt att få in honom på mordplatsen strax efter gärningen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-23 kl. 06:44.
Har aldrig riktigt förstått varför det inte skulle vara Björkman han ser. Jag menar, det är ju till och med vad han själv säger. Ibland slår folk onödigt mycket knut på vittnesmålen.
Det han säger är att han antar att den person som står i porten är samma person han mött baserat på jackan färg. Det är ju ett rimligt antagande men utesluter inte att det är en annan person. Särskilt som vi vet att GM också troligen hade blå täckjacka.
Har sagt detta förut men framhåller det igen: Om det inte är Björkman har det dykt upp en till 40-årig man, iförd blå jacka, som stapplar runt bakom LOP, som Fauzzi själv sammanblandar med Björkman och som sen är spårlöst försvunnen. Det är med största sannolikhet bara Björkman, Occams Razor et cetera.
De tre närmsta vittnena AB, LP och (I viss mån) LJ säger att GM hade mörkblå täckjacka, 3/4-dels lång vilket motsvarar NFs beskrivning. Så tycker jag det vore högst relevant att ta reda på vem NFs man var. En som också är spårlöst försvunnen är ju GM...
Enligt mig syftar förhören med Lennart Unger, och förhör med andra personer under 2018, till att försöka koppla ihop Stig Engström med Stay Behind och/eller andra organisationer/grupper. Samtidigt är det uppenbart att det som avhandlas är ytterst känsligt eftersom dokumenten nästan är svartmålade. Alltså anses det att vi svenska medborgare inte är vuxna att ta del av sanningen. Uppenbar censur.
På pressträffen berättade KP att man inte hade lyckats koppla samman SE med SB eller någon annan grupp. Men att det inte kunde uteslutas att han ändå ingick i en sådan.
Lägg ihop det med förhöret av Stigs exhustru Margareta 20181115. Där Krister Petersson deltog.
''Margareta informeras om att just nu finns det inte andra gärningsmän än Stig. Detta
innebär att han kan komma att hängas ut som gärningsman och att det är därför som Margareta nu fått chansen att berätta det hon vet.''
För mig är det uppenbart att man redan hösten 2018 bestämt sig för att hänga ut SE. Trots att man inte funnit någonting som styrker att han skulle vara gärningsmannen.
Följande är beställt för drygt 2 månader sedan.
Protokoll från Palmegruppens samtliga åklagarmöten 2018-2020.
Eventuellt får vi veta mer om hur man resonerade.
Ja, det är rimligt att dra den slutsatsen att från 2017 och framåt går ett antal förhör och annat ut på att hitta kopplingar mellan Engström och någon av de hemliga och halvhemliga tjänsterna.
I förhör med Lars Christiansson (SvD, Timbro mm) fiskas det efter ingångar till IB och Stay Behind. I förhör med Per Häggström (Skandia mm) frågas Per ut om sin egna karriärsteg efter 1986 och om Engström. Det nämns någon Hans och snack om "civilsäk", Stay Behind och Arla Gryning.
Jag tycker det är intressant i sig att Peterssons PU gör så. Vad menar PU att en koppling till IB eller Stay Behind skulle ge till Engströmuppslaget? Ger det Engström:
- Ett motiv?
- En anstiftare?
- Ett vapen?
- Dåligt inflytande?
- Medaktörer?
Eller vad är PU ute efter med detta? Peterssons PU betraktar IB och Stay Behind som nånting belastande, någonting misstänkt eller potentiellt misstänkt.
Noterar att t ex förhör med L Unger är absurt kraftigt maskerade, medan förhöret 2017 med Per Häggström är mer modest maskerat. Personen som maskar i Häggströmförhöret är så pass inläst att hen väljer att maska Häggström och en massa andra personer, men maskar inte Alf Karlsson eller Carl-Gustav Östling och inte Engström alla gånger.
Häggströmförhöret 2017-10-20 visar en frispråkig ex-polis.
- Han tror SAP mördade Olof Palme.
- Han har pratat många gånger med Thomas Pettersson men varje gång önskat avbryta den kontakten.
- Han tror mordet på namnen Per Häggström vid Swartlings ridskola 1996 egentligen var ämnat för honom!
- Han tror sig också veta vem mördaren vid ridskolan var.