Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-23, 17:54
Medlem
OPK123s avatar
Jämför beskrivningen om mannen med den blåa täckjackan med denna blåa täckjacka:

"Jacka av täckmodell, d.v.s. den är försedd med någon form av nylonväv på utsidan samt därefter följer någon syntetsfyllning samt därefter på insidan likadan nylonväv. Färgen är mörkblå. Jackan är försedd med krage. Kragen har varit nedvikt och när man viker upp den är den 9 cm bred. Jackbiten är från kragens söm, där den är fastsydd vid ryggpartiet och ned till midjelinningen cirka 53 cm lång. På jackans ryggsida finns tre sömmar gående tvärs över ryggdelen. Avståndet från översta sömmen och kragsömmen är 14,5 cm. Avståndet mellan sömmarna är 20 mm. Vid midjedelen på jackan har det funnits ett skärp av samma material. Skärpet är 4 cm brett och är fastsatt med höljor i ryggen. Skärpet är placerat 10 cm från jackslutet. Blixtlås med märket RRR på."

Lägg därtill personens byxor:

"Byxor i en mörkblå färgton av märket Lapidus. Storlek D 100. Tillverkad i Sverige. Bakficka på höger sida med dragkedja."

Med dessa mått borde en smart person kunna lista ut ungefärlig längd på både ben, bål samt totallängd på ovanstående person?
Citera
2020-11-23, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Ja jag litar inte alls på någon som pratar i egen sak som T. Det måste till fler källor än att utnämna en till sanningsvittne.

Som gamle Ebbe sa, alla ljuger om Palmemordet, alla.
Frågan är av vilka skäl man ljuger och känner sig kallad att fortsätta år efter år när det vore mer verksamt att bara låta allt bero.
Citera
2020-11-23, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Frågan är av vilka skäl man ljuger och känner sig kallad att fortsätta år efter år när det vore mer verksamt att bara låta allt bero.

Bra synpunkt. Varför nappar han inte bara Skandiamannenstoryn som KP presenterade 10 juni 2020,
Citera
2020-11-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Bra synpunkt. Varför nappar han inte bara Skandiamannenstoryn som KP presenterade 10 juni 2020,

Han hade helt enkelt inte insyn och hade redan målat in sig i en story. Han visste dock vad KP skulle presentera som lösning och insåg dess brister. Under lång tid har kustjägarkretsar inkl AA fått inside vad PU jobbat med. Personligen trodde jag det var blå duster så ihåligt som spåret var men tyvärr var det så illa att det var sant. Så mycket var det med sekretessen kring utredningen. Tydligen var det viktigt att lugna vissa kretsar kring vad man gjorde efter det att t ex Lennart hörts.
Citera
2020-11-23, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Nej man kan inte lita helt på vad enskilda vittnen säger men samstämmiga vittnesmål är svårare att bortse från. Väljer man att helt bortse från vad alla vittnena sagt så kan man fantisera ihop nästan vilket händelseförlopp som helst.

Om jag läser vad de olika vittnena sagt så kommer jag fram till att det är mycket troligare att det var GM än Björkman som Fauzzi såg följa efter LOP men andra kan klart tolka vad vittnena sagt annorlunda och komma fram till något annat. Ju mindre vikt som läggs vid vad de olika vittnena sagt ju friare händer finns till alternativa tolkningar av händelseförloppet.Med cherry picking av vissa vittnesuppgifter går det att finna stöd för de mest varierande tolkningar av vad som hände och vem eller vilka som mördade OP.

Jag säger inte att GM som följde efter LOP är vad som man måste komma fram till med Ockhams rakkniv. Bara att det är det troligaste händelseförloppet som jag ser det när jag läst vad de olika vittnena sagt.

Någon här skrev att det MÅSTE vara Björkman som följde efter LOP om man följer Ockhams rakkniv.
Det var det påståendet som jag reagerade på och absolut inte håller med om.
Jag tror också att det var GM som följde efter LOP. Vittnet Cecilia A såg tre personer komma sneddande in mot trottoaren vid Sveavägen 42 och mannen som gick bakom LOP var något längre än LOP.
Citera
2020-11-23, 19:46
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Jag tror också att det var GM som följde efter LOP. Vittnet Cecilia A såg tre personer komma sneddande in mot trottoaren vid Sveavägen 42 och mannen som gick bakom LOP var något längre än LOP.

För att detta ska vara möjligt måste Morelius sett en person som inte finns vänta i hörnet.
Citera
2020-11-23, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
För att detta ska vara möjligt måste Morelius sett en person som inte finns vänta i hörnet.
Det är en gåta vem IM har sett, är det omöjligt att det var AB?
Citera
2020-11-23, 20:04
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Det är en gåta vem IM har sett, är det omöjligt att det var AB?

Så Morelius har sett Björkman, men feltolkat honom som GM, medan Fauzzi har sett GM men feltolkat honom som Björkman. Detta sker samtidigt på samma trottoar.

Låter inte detta lite omvänt överlag?
Citera
2020-11-23, 20:09
Medlem
Citat:
Så Morelius har sett Björkman, men feltolkat honom som GM, medan Fauzzi har sett GM men feltolkat honom som Björkman. Detta sker samtidigt på samma trottoar.

Jag håller med om att det låter snurrigt men vem var det då Cecilia A såg? Det kan knappast ha varit AB.
Citera
2020-11-23, 20:11
Medlem
H24s avatar
Citat:

Det är aldrig någon som tänkt tanken att Björkman helt enkelt är gärningsmannen. Vem tipsar Filter? Spelade han bridge?
Citera
2020-11-23, 20:15
Medlem
Citat:
Det är aldrig någon som tänkt tanken att Björkman helt enkelt är gärningsmannen. Vem tipsar Filter? Spelade han bridge?
Ha ha, de kunde hänga ut SE så då hade de säkert fått till det med AB också!
Citera
2020-11-23, 20:21
Medlem
Förstår att det begärs ut många uppgifter ur utredningen. Är det någon som anser sig komma närmare något som liknar en lösning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in