Citat:
När jag ska analysera de olika politiskA turerna i MOPs kölvatten så spretar ständigt trådarna åt olika håll. När den blivande kvinnor mördaren Per Jörlin får se en mapp hos sin uppdragsgivare Ebbe Carlsson handlar denna om kabinettsekreteraren Pierre Schori, som EC hintar om är en av dom som ska avlyssnas. Med tanke på att PS något år tidigare blivit utpekad som en KGB - tillgång av Oleg Gordijevskij kan det finnas en logik i detta.
Desto märkligare blir det när EC släpper sin gode vän och sedan länge utpekade KGB - tillgången Sverker Åström in på livet i sin PU. En annan god vän till EC/SÅ är Hans Holmer som sedan länge misstänkts för östkontakter men som klarat sig, inte minst genom sin goda kanal till justitieminister Lennart Geijer. I och med detta blir det sannerligen ingen rak väg för den som ska koppla KGB/GRU till MOP.
Mönstret återkommer i vapensmugglingen till Iran , som gick från Bofors via Erich Honeckers
version av arbetarnas lyckorike och på ett internationellt plan Iran - Contrasskandalen. Sammantaget har jag svårt att se konturer av en utländsk komplott. Jag tror mest på en mindre svensk grupp, med begränsade resurser , men stor beslutsamhet och kapacitet att utföra sitt illdåd. Vad jag är helt säker på är att MOP är en godbit för desinformatörer och att stormakternas hemliga tjänster försöker utnyttja detta till sin fördel på bästa tänkbara sätt.
Att PS fortfarande står ryssarna nära visar veckans debattartikel i DN,
https://www.dn.se/insandare/ovning-med-usa-strider-mot-alliansfriheten/