2020-11-20, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Är tillsvidareanställd just nu på en dålig arbetsplats där många vantrivs men stannar enbart för lönen. Kollektivt maskning, skenande sjukskrivningar och skitsnackeri förekommer för att nämna få. Får ingen semester i år beviljad eller övrig obetald ledighet på grund av det rådande ekonomiska läget sägs det. Har sagt åt facket och cheferna men för lite sker.

Vill lämna skiten bakom mig. Kan inte bli uppsagd av arbetsbrist och vill inte bli avskedad eller uppsagd av personliga själ.

Planen är att säga upp sig själv och jobba uppsägningstiden ut. Samt begär arbetsgivarintyg efter sista arbetsdag för hela innevarande året jag jobbat. Istället för att kryssa för "egen begäran" som orsak till uppsägning kryssar jag i "arbetsbrist". På så vid kan jag få A-kassa direkt efter jag slutat jobba istället för att vänta 45 karensdagar.

Frågan återstår hur stor risken är att åka dit för urkundsförfalskning i syfte för bidragsbrott. Hänsyn bör tas till rådande lågkonjunktur. Tror ni A-kassan/Arbetsförmedlingen kontaktar tidigare företaget?

Stor chans att arbetsgivaren använder denna digitala tjänst för intyget. https://www.arbetsgivarintyg.nu/
Citera
2020-11-21, 00:16
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Är tillsvidareanställd just nu på en dålig arbetsplats där många vantrivs men stannar enbart för lönen. Kollektivt maskning, skenande sjukskrivningar och skitsnackeri förekommer för att nämna få. Får ingen semester i år beviljad eller övrig obetald ledighet på grund av det rådande ekonomiska läget sägs det. Har sagt åt facket och cheferna men för lite sker.

Vill lämna skiten bakom mig. Kan inte bli uppsagd av arbetsbrist och vill inte bli avskedad eller uppsagd av personliga själ.

Planen är att säga upp sig själv och jobba uppsägningstiden ut. Samt begär arbetsgivarintyg efter sista arbetsdag för hela innevarande året jag jobbat. Istället för att kryssa för "egen begäran" som orsak till uppsägning kryssar jag i "arbetsbrist". På så vid kan jag få A-kassa direkt efter jag slutat jobba istället för att vänta 45 karensdagar.

Frågan återstår hur stor risken är att åka dit för urkundsförfalskning i syfte för bidragsbrott. Hänsyn bör tas till rådande lågkonjunktur. Tror ni A-kassan/Arbetsförmedlingen kontaktar tidigare företaget?
Det fetstilta. Vad menar du egentligen? Du skriver både att du ska begära arbetsgivarintyg men även att du själv ska fylla i intyget. Vad menar du egentligen att du planerar att göra?
Citera
2020-11-21, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Fyller inte arbetsgivaren i intyget utan skriver på intyget in-blanco? Jag skulle som arbetsgivare inte göra det iaf. Jag gissar att det finns rätt ringa risk att ett sånt tilltag uppdagas. Annars om arbetsgivaren inte är så nogräknad så kanske du helt enkelt kan komma överens om att han på pappret säger upp dig pga arbetsbrist

Vad tror du facket kommer att säga om TS blir uppsagd pga arbetsbrist. Enligt papprerna. Så anställer arbetsgivaren en ny person för tjänsten nästa vecka? Företagen är väldigt rädda för sådana moment.

Dom kan åka dit på det så det sjunger om det.
Senast redigerad av Noccofocus 2020-11-21 kl. 01:30.
Citera
2020-11-21, 01:32
Avslutad
Bättre plan att spara ihop 1.5 månadslön istället. Borde väl gå på ett halvår eller nåt?
Citera
2020-11-21, 10:00
Medlem
HK1997s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det fetstilta. Vad menar du egentligen? Du skriver både att du ska begära arbetsgivarintyg men även att du själv ska fylla i intyget. Vad menar du egentligen att du planerar att göra?

Efter sista arbetsdagen lämnar jag mina tillhörigheter tillbaka i utbyte mot arbetsgivarintyg. På uppsägningsavtalet står det redan ikryssat i förhand av arbetsgivaren att orsaken till uppsägningen är på egen begäran men jag förfalskar dokumentet och ändrar orsaken till arbetsbrist och lämnar in det till A-kassan.

Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Vad tror du facket kommer att säga om TS blir uppsagd pga arbetsbrist. Enligt papprerna. Så anställer arbetsgivaren en ny person för tjänsten nästa vecka? Företagen är väldigt rädda för sådana moment.

Dom kan åka dit på det så det sjunger om det.

Jag kan gå ut ur facket dagen innan av missnöje, därav ingen uppsägningstid på facket.
Citera
2020-11-21, 10:10
Medlem
Citat:
Efter sista arbetsdagen lämnar jag mina tillhörigheter tillbaka i utbyte mot arbetsgivarintyg. På uppsägningsavtalet står det redan ikryssat i förhand av arbetsgivaren att orsaken till uppsägningen är på egen begäran men jag förfalskar dokumentet och ändrar orsaken till arbetsbrist och lämnar in det till A-kassan.

Jag kan gå ut ur facket dagen innan av missnöje, därav ingen uppsägningstid på facket.

Va? Vad surrar du om för något om uppsägningstid på facket?
Citera
2020-11-21, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus

Det enda problemet jag ser är att TS då kan yrka på företräde till tjänsten, något som jag tolkar inte är aktuellt. Om han mot förmodan skulle yrka på det så är det egentligen inte något större problem jämfört med status quo.

Vad gäller facket så det enda de kan inrikta sig på är avsteg från turordningsreglerna. Frågan är dock om de kommer göra någon större sak av det om den uppsagda gillar läget. Med tanke på att facket inte verkar vilja stå upp för rätten till semester så är frågan om de har ryggrad nog att stå upp för turordningsreglerna.
Citera
2020-11-21, 11:51
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:

Men fackförbundets A-kassa kommer ju ställa frågor till arbetsgivaren om du blir uppsagd pga arbetsbrist, och får gå på dagen. De vill ju inte pröjsa för något som arbetsgivaren ska stå för.

Sedan kan jag ju förvarna dig att samtliga fackförbund har två månaders uppsägningstid, bara för att man inte ska hoppa från fackförbund till fackförbund.
Citera
2020-11-21, 12:55
Medlem
Noterar att man har sänkt tröskeln för att tillåtas studera yrkeshögskola samtidigt som man bär upp a-kassa.

Någon som har kännedom hur länge arbetslös man "ska ha varit" före det kan tillåtas? Hur länge kan man få studera tro? https://arbetet.se/2020/09/28/lattare-for-arbetslosa-att-utbilda-sig-med-ersattning/
Citera
2020-11-23, 12:18
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
"Genomströmningstid = Antalet veckor från den första veckan en person har redovisat arbetslöshet i sin tidrapport till den vecka personen får sin första utbetalning från arbetslöshetskassan."

https://www.iaf.se/globalassets/statistik/pm-genomstromningstid.pdf
Då har man alltså väntat i 22v utan att dom ens har tittat på ens ärende. Hur lång tid var genomströmningstiden i juni?

Är det rimligt att behöva vänta i 22v verkligen?Skickade ett meddelande till Alfakassan förra veckan utan att få svar än idag.
Citera
2020-11-23, 17:42
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Är det rimligt att behöva vänta i 22v verkligen?Skickade ett meddelande till Alfakassan förra veckan utan att få svar än idag.

Nej det är inte okej
Välkommen till Sverige 2020 när alla skyddsnät är borta och välfärden är nedmonterad
Citera
2020-11-23, 20:57
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Nej det är inte okej
Välkommen till Sverige 2020 när alla skyddsnät är borta och välfärden är nedmonterad
Kommer man ens få några pengar? Har ju skulder till Kreditinstitut samt några anhöriga . Har enligt alla regler rätt till akassan. Men alltså dom har inte ens behanlat ärendet ens efter 22 v? Man söker jobb men det är svårt att ens få ett svar på sin jobbansökan. Ska man behöva höra av sig till soc eller vadå?

Mitt ärende är enkelt jobbat på samma place i åratal med samma timmar och lön.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in