Citat:
Ursprungligen postat av
HK1997
Är tillsvidareanställd just nu på en dålig arbetsplats där många vantrivs men stannar enbart för lönen. Kollektivt maskning, skenande sjukskrivningar och skitsnackeri förekommer för att nämna få. Får ingen semester i år beviljad eller övrig obetald ledighet på grund av det rådande ekonomiska läget sägs det. Har sagt åt facket och cheferna men för lite sker.
Vill lämna skiten bakom mig. Kan inte bli uppsagd av arbetsbrist och vill inte bli avskedad eller uppsagd av personliga själ.
Planen är att säga upp sig själv och jobba uppsägningstiden ut. Samt begär arbetsgivarintyg efter sista arbetsdag för hela innevarande året jag jobbat. Istället för att kryssa för "egen begäran" som orsak till uppsägning kryssar jag i "arbetsbrist". På så vid kan jag få A-kassa direkt efter jag slutat jobba istället för att vänta 45 karensdagar.
Frågan återstår hur stor risken är att åka dit för urkundsförfalskning i syfte för bidragsbrott. Hänsyn bör tas till rådande lågkonjunktur. Tror ni A-kassan/Arbetsförmedlingen kontaktar tidigare företaget?
Fyller inte arbetsgivaren i intyget utan skriver på intyget in-blanco? Jag skulle som arbetsgivare inte göra det iaf. Jag gissar att det finns rätt ringa risk att ett sånt tilltag uppdagas. Annars om arbetsgivaren inte är så nogräknad så kanske du helt enkelt kan komma överens om att han på pappret säger upp dig pga arbetsbrist
Är du i en branch där man förväntas visa upp arbetsgivarintyg när du söker nästa jobb så kan jag hålla med om att det kanske inte ser så bra ut om det står att du fick sparken av personliga skäl eller värre blev avskedad. I annat fall så skulle jag inte bekymra mig alltförmycket för det - det är tämligen liten risk att något sånt uppdagas när du söker jobb (och du anger väl tidigare tidigare chef som referencs).