2020-11-14, 21:53
Medlem
Hegamons avatar
Bra fråga. Jag har från försäkringskassan och är beviljad en utbildning jag får gå på 50%. Resterande tid ska jag tydligen göra annat, som jobba vilket jag vill.

Jag visste inte alls det skiljde sig om det var a-kassan som betalade ut eller om det var Försäkringskassan. Jag tror faktiskt att det är a-kassan som meddelar Försäkringskassan om vilken nivå av stöd, dvs hur många kronor det ska komma i månaden.

Nejdå, jag är okunnig jag också.
Citera
2020-11-14, 22:13
Medlem
Ja jag hade gärna velat jobba vid sidan om studierna, vi lär få mycket hemma arbete pga covid så därför tänker jag att jag måste hitta på något för att inte bli fullständigt galen utav att gå hemma, samt för att öka den låga ersättningen jag är bevilja genom a-kassa, hur ska man kunna leva på ca 5000 i månaden?
Citera
2020-11-15, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbzzz
Jag har blivit mottagen för en utbildning genom arbetsförmedlingen med start slutet utav november och jag hade ansökt om a-kassa innan jag sökte denna utbildning.

Idag fick jag besked från a-kassan att jag blev godkänd och får ersättning på 1330kr/vecka och skulle vilja komplettera detta med jobb vid sidan om. Dock så verkar det som att jag istället borde ha begärt aktivitetsersättning genom FK under utbildningen så att jag kan arbeta fritt vid sidan om, eftersom att a-kassan inte låter mig arbeta samtidigt utan att behöva redovisa detta och på så sätt få ännu mindre än de ursprungliga 1330kr/vecka.

Har någon här varit i samma sits? Vad har ni beslutat att göra?

Det verkar vara så att om man är tillgänglig för a-kassa så får man den summan oavsett om ens a-kassa betalar ut eller FK, skillnaden verkar vara att man kan arbeta trotts FK's bidrag medans a-kassan inte tillåter detta utan att påverka utbetalningen.

Menar du på allvar att du tycker det verkar rimligt att 1. Få en statligt betald utbildning (istället för att betala själv/ta CSN) och 2. upptill detta arbeta (har du jobb så varför behöver staten (= vi) betala en utbildning till dig och sen 3. ta ut a-kassa samtidigt???

PS. Du får ingen a-kassa när du får en utbildning av AF, det blir automatiskt att du får ansöka om aktivitetsersättning.
Citera
2020-11-15, 02:49
Medlem
Systemet tillåter mig studera samtidigt som jag går på a-kassa (oavsett vem som betalar ut så dras mina dagar)

Tycker du det är fel på systemet så kan du klaga på regeringen.

Systemet är som det är, jag tycker bara det är en alldeles för låg summa, jag förstår att den baserat på inkomst men under detta året har jag blivit uppsagd och inte kunnat hitta några heltidstjänster.

Nu vill jag som sagt kunna plugga och jobba samtidigt.
Citera
2020-11-15, 03:16
Medlem
Du kan inte få a-kassa eller aktivitetsersättning för en och samma dag om du arbetar och har lön. Obetald praktik är något annat. De dagar du arbetar får du alltså din lön och de dagar du studerar är du arbetslös och då får du a-kassa/aktivitetsersättning. Sedan är det begränsat till ersättning 5 dagar i veckan så du kan inte studera må-fr och sedan jobba lö-sö, då dras ändå två ersättningsdagar. Men jag tror att du kan t.ex. dela dagar.

Förr gick det att jobba samtidigt man lyfte aktivitetsbidrag så länge man fullgjorde själva aktiviteten. Det innebar i teorin att man kunde ha en full lön samtidigt som man fick full aktivitetsbidrag för att t.ex. studera.

Läs om reglerna på Försäkringskassan och Arbetsförmedlingens sidor.
Citera
2020-11-18, 11:00
Medlem
cosmic_dancers avatar
Har nån av er kloka lust att hjälpa mig.

Jag har studerat till svetsare sen i mars, blev igår diagnostiserad med epilepsi och på läkarens inrådan bör jag hoppas av studierna för att eventuellt fortsätta om något år istället då jag med rätt medecin förhoppnngsvis är anfallsfri. Jag inser ju att det är farligt både för mig och andra om jag skulle fortsätta svetsa och att det kan bli problem om jag skulle komma ut på arbetsplatser så ja jag tänker avsluta utbildningen. Nu till min fråga, kan jag trots att jag väljer att avsluta utbildninen börja stämpla på en gång istället eller blir det som när man säger upp sig en viss karensperiod? För min del är det ju dessutom specuella omständigheter nu med epilepsin och att den helt enkelt gör så att jag inte kan jobba med vad som helst.
Citera
2020-11-18, 15:52
Medlem
Trulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Har nån av er kloka lust att hjälpa mig.

Jag har studerat till svetsare sen i mars, blev igår diagnostiserad med epilepsi och på läkarens inrådan bör jag hoppas av studierna för att eventuellt fortsätta om något år istället då jag med rätt medecin förhoppnngsvis är anfallsfri. Jag inser ju att det är farligt både för mig och andra om jag skulle fortsätta svetsa och att det kan bli problem om jag skulle komma ut på arbetsplatser så ja jag tänker avsluta utbildningen. Nu till min fråga, kan jag trots att jag väljer att avsluta utbildninen börja stämpla på en gång istället eller blir det som när man säger upp sig en viss karensperiod? För min del är det ju dessutom specuella omständigheter nu med epilepsin och att den helt enkelt gör så att jag inte kan jobba med vad som helst.

Du har rätt till ersättning utan någon karenstid om du avslutar en utbildning.
I ditt fall har du även medicinska skäl.
Citera
2020-11-18, 16:48
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Från och med när räknar dem 22 v handläggningstid?(Alfakassan) Är det från den dagen man har registrerat sig som arbetssökande hos af?
Citera
2020-11-18, 17:41
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Du har rätt till ersättning utan någon karenstid om du avslutar en utbildning.
I ditt fall har du även medicinska skäl.

Tack för svar, får fixa allt imorgon
Citera
2020-11-18, 21:38
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
Från och med när räknar dem 22 v handläggningstid?(Alfakassan) Är det från den dagen man har registrerat sig som arbetssökande hos af?

"Genomströmningstid = Antalet veckor från den första veckan en person har redovisat arbetslöshet i sin tidrapport till den vecka personen får sin första utbetalning från arbetslöshetskassan."

https://www.iaf.se/globalassets/statistik/pm-genomstromningstid.pdf
Citera
2020-11-20, 20:23
Medlem
HK1997s avatar
Förfalska arbetsbrist för A-kassa 2020

Är tillsvidareanställd just nu på en dålig arbetsplats där många vantrivs men stannar enbart för lönen. Kollektivt maskning, skenande sjukskrivningar och skitsnackeri förekommer för att nämna få. Får ingen semester i år beviljad eller övrig obetald ledighet på grund av det rådande ekonomiska läget sägs det. Har sagt åt facket och cheferna men för lite sker.

Vill lämna skiten bakom mig. Kan inte bli uppsagd av arbetsbrist och vill inte bli avskedad eller uppsagd av personliga själ.

Planen är att säga upp sig själv och jobba uppsägningstiden ut. Samt begär arbetsgivarintyg efter sista arbetsdag för hela innevarande året jag jobbat. Istället för att kryssa för "egen begäran" som orsak till uppsägning kryssar jag i "arbetsbrist". På så vid kan jag få A-kassa direkt efter jag slutat jobba istället för att vänta 45 karensdagar.

Frågan återstår hur stor risken är att åka dit för urkundsförfalskning i syfte för bidragsbrott. Hänsyn bör tas till rådande lågkonjunktur. Tror ni A-kassan/Arbetsförmedlingen kontaktar tidigare företaget?
Citera
2020-11-20, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Är tillsvidareanställd just nu på en dålig arbetsplats där många vantrivs men stannar enbart för lönen. Kollektivt maskning, skenande sjukskrivningar och skitsnackeri förekommer för att nämna få. Får ingen semester i år beviljad eller övrig obetald ledighet på grund av det rådande ekonomiska läget sägs det. Har sagt åt facket och cheferna men för lite sker.

Vill lämna skiten bakom mig. Kan inte bli uppsagd av arbetsbrist och vill inte bli avskedad eller uppsagd av personliga själ.

Planen är att säga upp sig själv och jobba uppsägningstiden ut. Samt begär arbetsgivarintyg efter sista arbetsdag för hela innevarande året jag jobbat. Istället för att kryssa för "egen begäran" som orsak till uppsägning kryssar jag i "arbetsbrist". På så vid kan jag få A-kassa direkt efter jag slutat jobba istället för att vänta 45 karensdagar.

Frågan återstår hur stor risken är att åka dit för urkundsförfalskning i syfte för bidragsbrott. Hänsyn bör tas till rådande lågkonjunktur. Tror ni A-kassan/Arbetsförmedlingen kontaktar tidigare företaget?

Fyller inte arbetsgivaren i intyget utan skriver på intyget in-blanco? Jag skulle som arbetsgivare inte göra det iaf. Jag gissar att det finns rätt ringa risk att ett sånt tilltag uppdagas. Annars om arbetsgivaren inte är så nogräknad så kanske du helt enkelt kan komma överens om att han på pappret säger upp dig pga arbetsbrist

Är du i en branch där man förväntas visa upp arbetsgivarintyg när du söker nästa jobb så kan jag hålla med om att det kanske inte ser så bra ut om det står att du fick sparken av personliga skäl eller värre blev avskedad. I annat fall så skulle jag inte bekymra mig alltförmycket för det - det är tämligen liten risk att något sånt uppdagas när du söker jobb (och du anger väl tidigare tidigare chef som referencs).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in