Hej. För er som är nya här och undrar vad det är som hänt så har flera personer manipulerat kursen SynAct. Det har skett med hjälp av sociala medier och direkt robothandel. Ett flertal personer har anat oråd och även observerat ordrar i orderboken som inte verkar stämma. I gamla inlägg på placera eller om det nu var flashback kan man läsa om hur individer på rutin lagt en sista order för att påverkar kursen vid dagsslutet (handla uppåt) med orimliga priser samtidigt som bland annat en utvald användare vid exakt samma tillfällen avslutar dagen med kommentarer som "köpte till mig .. fyllde på ... mot 200kr". Det har sedan övergått till ren manipulation där man växelvis handlat ner aktien under hela dagen (med starkast uppenbara effekt vid öppning) och lagt ut så kallade spoof-ordrar under hela dagarna som snabbt försvinner eller byter pris när kursen börjar närma sig det värdet. Man har även kunnat se avslut som liknar bot-buggar eller oigenomtänkta sätt att handla på (suspekta avslut där parter köpt och sålt med exakt samma antal och valuta utan spridning vilket inte är normalt vid normal handel). Mycket fiffel har förekommit.
I veckan smällde det till ordentligt när det blev offentligt att FI är inkopplade. Flera har hört av sig till dem. I samband med detta upphörde den manipulation som pågått i veckor omedelbart. Smack sa det bara och nu är kursen på väg mot sitt stabila normala värde som den bör ligga ganska starkt på då många investerare sitter kvar utan uppsåt att sälja billigt; detta på miljonbelopp.
Vi vet också att Avanza Pension har investerat ungefär en miljon i denna aktie, och en del andra storhandlare. De hade inte räknat med någon kursmanipulation och är nog lika förvirrad som alla andra småsparare. Så detta är mycket allvarigt och grovt.
Då vi vet att kursmanipulörerna läser här, eftersom att den upphörde när det blev offentligt på placera, flashback och discorden att finnansinspektionen granskar, så vill jag ännu en gång bara passa på att påminna er om konsekvenserna för det ni gjort.
Så här kan det se ut:
Betalartikel, men titeln räcker: "400 000 i böter för kursmanipulationer – för en vinst på 12 000 kronor".
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/400-000-i-boter-kursmanipulationer-en-vinst-pa-12-000-kronor/
Ni riskerar även fängelse (dessa är höga för ekobrott) och konsekvensen av att sitta i finkan och råka ut för så höga böter (anpassad till er eknomi så att ni garanterat blir fattiga en väldans lång tid) blir att ni kommer att få leva på existensminimum oavsett jobb i många år. Glöm att få jobba inom finans någonsin och glöm att kunna öppna fler aktiekonton i Sverige.
Jag hoppas att ni mår jävligt dåligt.
Jag står även vid det jag sagt tidigare:
* bot loggar ALL aktivitet i discorden, att radera poster hjälper inte utan blir snarare "rödmarkerade" i loggen istället och lockar ännu mer uppmärsksamhet.
* jag kommer personligen att väcka åtal mot de inblandade, så räkna med extra salt på såren
Är ni smarta så anmäler ni er själva och erkänner exakt allting.
Men det jag framförallt ville ha sagt är att
ni kommer att åka fast. Om ett gäng amatörer oberoende av varandra kunnat dra samma slutsatser så ska ni vara så säkra på att ekobrott tar er. Er hybris kommer inte att rädda er.
God jul era jävla tomtenissar.