Citat:
Ursprungligen postat av
SirColumbia
Ett inlägg från en ''stor'' grupp på Facebook från en person väldigt insatt i restaurangbranschen.
''De senaste dagarna har jag fått frågan flera gånger om varför jag inte skrivit något om de senaste restriktionerna mot restaurangbranschen. Och ärligt talat så orkar jag inte. Jag är så jävla trött. Så jävla trött på Corona, på avstånd, på smittspridning, på restriktioner och på allt nästan. Och som om inte det varit nog så omgärdas allt det här av ett så otroligt infekterat debattklimat att man inte kan bli annat än deprimerad över det. Så därför kommer jag inte säga något om det.
För jag skulle kunna säga att det här inte bara sparkar på en bransch som redan ligger ner, utan till och med på en bransch som blivit sparkad på så länge och så hårt att den håller på att förblöda. Men argumentet mot det är att folk dör och det är ett argument som inte går att säga emot.
Jag skulle kunna säga att mitt vanliga flöde på sociala medier som brukar bestå av gulliga hundvideor och postironiska filmrecensioner nu mest består av desperata rop av vänner som fått sparken, fått sina företag satta i konkurs, blivit av med alla sina uppdrag, har blivit av med all sin inkomst och behöver akut hjälp. Jag skulle kunna berätta om branschens redan från början taskiga tillstånd med ett svagt fack och osäkra anställningar som nu fullkomligt håller på att implodera. Men argumentet mot det är att folk dör och det är ett argument som inte går att säga emot.
Jag skulle kunna prata om hur restaurangarbetare är särskilt utsatta för smitta, men att det är en försvinnande liten del som faktiskt smittas på krogen om man jämför med andra platser. Jag skulle kunna skriva några rader om hur sjukt det egentligen är hur det har startats en folkrörelse som är FÖR att ge hundratusentals människor sparken. Men jag orkar inte skriva om det. Jag är så jävla trött på det här. För argumentet mot det är att folk dör och det är ett argument som inte går att säga emot. För jag vill inte att någon ska dö. Faktiskt så vill ingen av oss att någon ska dö. Men vi vill i alla fall få en chans att leva.
Fred, kärlek & Fernet
/ xxxx''
Hur ställer sig folk till detta? Är själv neutral i sammanhanget. Är personens syn på situationen nykter?
Ja, det är nyktert. Covidhysterin har nått episka proportioner och det är många som vill släcka ned hela samhället. Den här tråden är full av folk som gärna ser mer och hårdare restriktioner, för att dom är rädda. Världen har hamnat i en masspsykos, men Sverige är trots allt ganska förskonat, än så länge. Fortsätter dessa nedstängningar och restriktioner så kommer vi få ett spöksamhälle till slut. Det enda som finns kvar kommer vara multinationella storföretag. Till sist kommer väl folk tvingas in i statligt beroende med någon form av universell basinkomst. Självmordsstatistiken kommer bli parabolisk. Viruset i sig självt är inte faran just nu, utan det är att okunniga politiker drar undan människors möjligheter att leva ett drägligt liv med motiveringen att man "räddar liv". Vilket är fullständigt skitnsack.