2020-11-13, 11:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det finns ju en rapport från Bayern där en person smittats efter att ha fått ett saltkar från bordet bredvid (detta var i samband med den kinesiska kvinnan som tog in smittan i Bayern i början).

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Går ju inte att utesluta att personen andats in virus i dessa fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Inte helt, men hon satt inte nära personen som smittades i matsalen.
Det är inte all smittspårning som lyckas. Ibland hittas ingen förklaring. Saltkaret var den enda förklaring man hittade i detta fall, men personen kan naturligtvis ha smittats på något annat sätt. Även om de trodde sig ha utrett alla andra möjligheter så kan de ha missat något.
Citera
2020-11-13, 11:49
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Ett inlägg från en ''stor'' grupp på Facebook från en person väldigt insatt i restaurangbranschen.

''De senaste dagarna har jag fått frågan flera gånger om varför jag inte skrivit något om de senaste restriktionerna mot restaurangbranschen. Och ärligt talat så orkar jag inte. Jag är så jävla trött. Så jävla trött på Corona, på avstånd, på smittspridning, på restriktioner och på allt nästan. Och som om inte det varit nog så omgärdas allt det här av ett så otroligt infekterat debattklimat att man inte kan bli annat än deprimerad över det. Så därför kommer jag inte säga något om det.

För jag skulle kunna säga att det här inte bara sparkar på en bransch som redan ligger ner, utan till och med på en bransch som blivit sparkad på så länge och så hårt att den håller på att förblöda. Men argumentet mot det är att folk dör och det är ett argument som inte går att säga emot.

Jag skulle kunna säga att mitt vanliga flöde på sociala medier som brukar bestå av gulliga hundvideor och postironiska filmrecensioner nu mest består av desperata rop av vänner som fått sparken, fått sina företag satta i konkurs, blivit av med alla sina uppdrag, har blivit av med all sin inkomst och behöver akut hjälp. Jag skulle kunna berätta om branschens redan från början taskiga tillstånd med ett svagt fack och osäkra anställningar som nu fullkomligt håller på att implodera. Men argumentet mot det är att folk dör och det är ett argument som inte går att säga emot.

Jag skulle kunna prata om hur restaurangarbetare är särskilt utsatta för smitta, men att det är en försvinnande liten del som faktiskt smittas på krogen om man jämför med andra platser. Jag skulle kunna skriva några rader om hur sjukt det egentligen är hur det har startats en folkrörelse som är FÖR att ge hundratusentals människor sparken. Men jag orkar inte skriva om det. Jag är så jävla trött på det här. För argumentet mot det är att folk dör och det är ett argument som inte går att säga emot. För jag vill inte att någon ska dö. Faktiskt så vill ingen av oss att någon ska dö. Men vi vill i alla fall få en chans att leva.

Fred, kärlek & Fernet
/ xxxx''

Hur ställer sig folk till detta? Är själv neutral i sammanhanget. Är personens syn på situationen nykter?
Ja, det är nyktert. Covidhysterin har nått episka proportioner och det är många som vill släcka ned hela samhället. Den här tråden är full av folk som gärna ser mer och hårdare restriktioner, för att dom är rädda. Världen har hamnat i en masspsykos, men Sverige är trots allt ganska förskonat, än så länge. Fortsätter dessa nedstängningar och restriktioner så kommer vi få ett spöksamhälle till slut. Det enda som finns kvar kommer vara multinationella storföretag. Till sist kommer väl folk tvingas in i statligt beroende med någon form av universell basinkomst. Självmordsstatistiken kommer bli parabolisk. Viruset i sig självt är inte faran just nu, utan det är att okunniga politiker drar undan människors möjligheter att leva ett drägligt liv med motiveringen att man "räddar liv". Vilket är fullständigt skitnsack.
Citera
2020-11-13, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst, man behöver ju inte utmana ödet.

Om jag känner lukten av någons andedräkt nu så drar jag mig bort direkt.
Frågan är om en rejäl brakskit smittar med sina gaser i en hiss eller buss.
Citera
2020-11-13, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Intressant.

Det är ju en rätt enkel sak som inte behöver innebära några risker heller speciellt om patienterna redan har en låg nivå. Dyrt är det ju inte heller.

Ska kolla upp Dr Johns video. Tack för tipset!

Här står det mer om Englands gratis D-vitamin till äldre:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8925321/Millions-elderly-vulnerable-free-Vitamin-D-government.html

Dr John om D-vitamin:

https://www.youtube.com/results?search_query=john+campbell+d-vitamin
Citera
2020-11-13, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Liten fundering angående D-vitaminets roll gällande Covid-19.

https://www.hackensackmeridianhealth.org/HealthU/2020/11/03/should-you-take-vitamin-d-for-covid-prevention/

"And one study showed that when hospitalized COVID-19 patients took oral vitamin D supplements as part of their treatment, they were significantly less likely to be admitted to the intensive care unit than COVID-19 patients who didn’t receive vitamin D supplements."

Någon som vet om detta görs i Sverige idag? Det skadar väl inte om man tidigt i sjukdomen ger patienterna extra D-vitamin?

D-vitamin skyddar mot alla infektionssjukdomar och inte bara covid-19 - finns flera systematiska litteraturöversikter som fastställer det.
Citera
2020-11-13, 11:58
Medlem
It Is Time to Address Airborne Transmission of Coronavirus Disease 2019 (COVID-19)

https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciaa939/5867798
Citera
2020-11-13, 12:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
"Pressen på skånska sjukhus ökar":

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-pressen-pa-skanska-sjukhus-okar/
600 nya fall rapporteras alltså från Skåne idag. Förra fredagen rapporterade de 448 (platz.se)

Hur står det till med testkapaciteten i Skåne? Har de slagit i taket eller ej? Jag har sökt men ej hittat svaret.
Citera
2020-11-13, 12:14
Medlem
qwerty-66s avatar
I Skåne fortsätter spridningen. I slutet förra veckan var snittet ca 400 per dag o denna vecka ca 600 per så långt. Skärpta råden har gällt sedan 27 oktober o går ut nästa vecka.

Sedan råden började har genomsnittligt antalet fall senaste 7 dagarna ökat 266 procent. Börjar vi närma oss peak positiva?

13 november 2020
Nya konstaterade covid-19-fall: 605
Totalt antal konstaterade covid-19-fall: 16694
Inlagda på IVA med konstaterad covid-19: 15
Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19: 132
Totalt antal avlidna med covid-19: 326
Citera
2020-11-13, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
600 nya fall rapporteras alltså från Skåne idag. Förra fredagen rapporterade de 448 (platz.se)

Hur står det till med testkapaciteten i Skåne? Har de slagit i taket eller ej? Jag har sökt men ej hittat svaret.

Har varit lite svajigt sista veckan enligt uppgift.
Ökar kapaciteten med 5000 kommande veckan.
Det blir intressant på tisdag och se andelen positiva.
Citera
2020-11-13, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I Skåne fortsätter spridningen. I slutet förra veckan var snittet ca 400 per dag o denna vecka ca 600 per så långt. Skärpta råden har gällt sedan 27 oktober o går ut nästa vecka.

Sedan råden började har genomsnittligt antalet fall senaste 7 dagarna ökat 266 procent. Börjar vi närma oss peak positiva?

13 november 2020
Nya konstaterade covid-19-fall: 605
Totalt antal konstaterade covid-19-fall: 16694
Inlagda på IVA med konstaterad covid-19: 15
Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19: 132
Totalt antal avlidna med covid-19: 326

Problemet med siffrorna denna veckan är att de 1400 i måndags, egentligen till viss del härstammar från förra veckan.
Citera
2020-11-13, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Frågan är om en rejäl brakskit smittar med sina gaser i en hiss eller buss.
Det hoppas jag verkligen inte!
Citera
2020-11-13, 12:21
Medlem
Hexen666s avatar
PCR tester är ju ett jävla skämt ju mer man läser om hur det tillämpas. Replikeringsvärdet är ju enormt och fångar upp obetydliga mängder viruspartiklar. Och dödstalen är grovt överdrivna pga detta eftersom alla som dör och råkat få positivt pcr utslag klassas som covid död. Det går inte att rättfärdiga restriktioner och annat trams längre!

Are We Being Told the Truth About COVID-19? | Prof. Sucharit Bhakdi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in