2020-11-13, 10:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V4
Det har diskuterats en del kring barn och smitta. Nedan en bra debattartikel.

https://www.expressen.se/debatt/morkertalet-ar-enormt-for-coronasmittade-barn/
Då är det ju.

I den tyska studien testades nästan 16 000 barn i åldrarna 1–18 år. De kunde se en gradvis ökning av barn med antikroppar mot covid-19 till nivåer långt högre än vad som upptäckts i normala PCR test. Hela 47 procent av barnen hade aldrig några symptom alls. I Tyskland hade man under tiden för studien stängda skolor och lockdown, medan svenska barn träffades och umgicks i skolan varje dag. ”
Citera
2020-11-13, 10:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst, men min poäng är att:

1) Även om du hostar så tar det tid att fylla ett rum med en tillräckligt hög koncentration av aerosoler, för att smitta någon.

2) Om du går in i ett sånt rum och andas, så tar det tid att andas in en tillräckligt stor mängd av aerosoler, för att du ska bli smittad.

3) Eftersom viruset har en begränsad livslängd, så kan inte koncentrationen bli hur hög som helst. Om du står och hostar i flera timmar så kommer de aerosoler som du hostade ut i början att ha börjat dö, i stor utsträckning.

Jag säger inte att det är helt oväsentligt, men man måste sätta det i relation till hur stor del av smittspridningen som sker på det här sättet. Om en person med covid besökt en trång offentlig toalett några minuter innan du besöker den, så är det sannolikt större risk att smittas av handtag eller liknande.

Finns inga bevis för att någon har blivit smittad via ett handtag...

"Despite consistent evidence as to SARS-CoV-2 contamination of surfaces and the survival of the virus on certain surfaces, there are no specific reports which have directly demonstrated fomite transmission." source WHO
Citera
2020-11-13, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Så varför pungar man inte ut dessa till alla äldreboenden? Om både personal och besökare testas så skulle det spara både liv, lidande, sjukvårdsresurser och ekonomi.

Beats me. Men följande går att läsa:

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/april/provtagning-for-covid-19-utokas-nytt-snabbtest-infors/
Citera
2020-11-13, 10:35
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst, men min poäng är att:

1) Även om du hostar så tar det tid att fylla ett rum med en tillräckligt hög koncentration av aerosoler, för att smitta någon.

2) Om du går in i ett sånt rum och andas, så tar det tid att andas in en tillräckligt stor mängd av aerosoler, för att du ska bli smittad.

3) Eftersom viruset har en begränsad livslängd, så kan inte koncentrationen bli hur hög som helst. Om du står och hostar i flera timmar så kommer de aerosoler som du hostade ut i början att ha börjat dö, i stor utsträckning.

Jag säger inte att det är helt oväsentligt, men man måste sätta det i relation till hur stor del av smittspridningen som sker på det här sättet. Om en person med covid besökt en trång offentlig toalett några minuter innan du besöker den, så är det sannolikt större risk att smittas av handtag eller liknande.

Ventilationen är avgörande faktor.
Ta en hiss på 1 x 1 x2,50 = 2,5m3, går en smittad in där, är sen luften smittsam inuti hissen mellan 30-50 min beroende på luftfuktighet, känslighet, antal virus etc.
Finns en enkel jämförelse, låt en person med usel munhygien som stinker gammal vitlök åka i hissen. Sen kliver du in några min efteråt, du kommer garanterat att känna dennes lukt. Vi har en på jobbet som lämnar luktbar "stink" c:a 15-20 min efter hissfärden. Hissen är just 1x1x2,50 och har plåtdörrar.

Standard-toa på arbetsplats brukar vara 1,50 x1,50 x 2.10 = 4.72m3 luft. I affärerna har de runt samma mått, på Citygross blev 2 st smittade som gick på toa efter varandra med c:a 20 min intervall efter en smittbärare, som både tvättat/spritat händer före/ efter toabesöket+torkat sitsen. Då personen spolat med öppet lock ökade smittspridningen extra mycket pga fekalierna som for runt vid spolning. Standard-ventilation fanns på muggen med omsättning av c:a 50% av 4m3 luft på 1 tim.

Små detaljer som ger stora efterverkningar.
Citera
2020-11-13, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1. Jag menar att Tyskland hejdat sin smittspridning i meningen att de signifikant bromsat in den. Just nu ser den nästan plan ut. Syns tydligt här:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-07-25..latest&country=SWE~DEU&region=World&casesMetri c=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing= 7&pickerMetric=total_deaths&pickerSort=desc

2. Nu måste du för sjutton inse att din logik är trasig. Matematiskt går det inte ihop att antalet nya smittade går upp samtidigt som andelen positiva går ner (eller tvärtom) om antalet test som utförs är konstant.

Jag har hela tiden fört resonemang med premissen att antalet test per kapita och tid är lika stor i Tyskland och Sverige. Detta är vi också överens om.
Det enda jag säger är att det är för tidigt att säga. Parallellt så ökar andelen positiva, vilket indikerar att mörkertalet samtidigt ökar. Om det ena tar ut det andra återstår att se.

Jag tycker också att det är ett problem att vi går in i vintern. Tyskland kan inte lätta på sin lockdown i december-februari, och tro att det ska hålla.
Citera
2020-11-13, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

"Despite consistent evidence as to SARS-CoV-2 contamination of surfaces and the survival of the virus on certain surfaces, there are no specific reports which have directly demonstrated fomite transmission." source WHO
Och motsvarande för aerosoler?
Citera
2020-11-13, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Man skulle kunna hitta rätt många fall och därmed bryta smittkedjor och rädda liv även med snabbtest om de används på rätt ställe.
Ja, det skulle man. Men likväl sättet man exakt lika många i karantän eller liknande så att de blir en börda för samhället. Och vi pratar som sagt inte om 2-3 st här.
Citera
2020-11-13, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Ta en hiss på 1 x 1 x2,50 = 2,5m3, går en smittad in där, är sen luften smittsam inuti hissen mellan 30-50 min beroende på luftfuktighet, känslighet, antal virus etc.
Finns en enkel jämförelse, låt en person med usel munhygien som stinker gammal vitlök åka i hissen. Sen kliver du in några min efteråt, du kommer garanterat att känna dennes lukt. Vi har en på jobbet som lämnar luktbar "stink" c:a 15-20 min efter hissfärden. Hissen är just 1x1x2,50 och har plåtdörrar.

Standard-toa på arbetsplats brukar vara 1,50 x1,50 x 2.10 = 4.72m3 luft. I affärerna har de runt samma mått, på Citygross blev 2 st smittade som gick på toa efter varandra med c:a 20 min intervall efter en smittbärare, som både tvättat/spritat händer före/ efter toabesöket+torkat sitsen. Då personen spolat med öppet lock ökade smittspridningen extra mycket pga fekalierna som for runt vid spolning. Standard-ventilation fanns på muggen med omsättning av c:a 50% av 4m3 luft på 1 tim.

Finns det någon information på nätet om detta på City Gross? Det låter väldigt intressant nämligen. Jag googlade men hittade inget.
Citera
2020-11-13, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Det finns ju en rapport från Bayern där en person smittats efter att ha fått ett saltkar från bordet bredvid (detta var i samband med den kinesiska kvinnan som tog in smittan i Bayern i början).
Citera
2020-11-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Sverige ökar mest i Norden per capita, enligt Jan Albert kan det bero på ländernas olika strategier där övriga lyckades trycka bort smittan betydligt kraftigare än Sverige.

”Smittspridningen i Sverige betydligt högre än övriga Norden

Smittspridningen i Sverige ökar och i Sverige är spridningen betydligt högre än resten av Norden. Antalet nya coronasmittade i landet är nu tio gånger högre än Finland och nästan fyra gånger högre än Norge samt dubbelt så högt som Danmark per capita. Det rapporterar Aftonbladet.

Siffrorna är från den 10 november och hämtade från ECDC, European Centre for Disease Prevention and Control. Sverige hade just den dagen 387 nya smittade per miljon invånare, Danmark 189, Norge 108, Island 71 och Finland 38, sett till medelvärdet under sju dagar.

Vad gäller inrapporterade fall per miljon invånare hamnar Sverige på plats 25 i Europa. Enligt Jan Albert, professor i smittskydd är det svårt att veta varför Sverige ligger högre upp än övriga Norden. En anledning kan vara ländernas insatser i början av pandemin.

- Våra grannländer kunde hålla tillbaka smittspridningen i början och det är möjligt att den effekten fortfarande sitter i, säger han till Aftonbladet.”

svt.se

Tror snarare på att det var Regeringens budskap om lättnader under hösten (när R fortfarande låg över 1!) som gjorde att folk slappnade av. Otroligt märkliga signaler när man VET att smittor alltid ökar under senhösten. Smittan var ju på väg ner igen ett tag där men sen gick den upp igen. Uppenbarligen var det helt fel timing på beslutet att tillåta tillställningar med 300 personer igen. Finns väl ingen region som inte har gått ner till 50 igen. Min gissning är att lättnaderna i sin tur grundades på en missbedömning av expertmyndigheten och deras flockimmunitetshybris. Kombinerat med för klena åtgärder under den tidiga hösten då R konstant legat över 1, vilket är detsamma som att låta smittspridningen öka.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-13 kl. 10:53.
Citera
2020-11-13, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland

En hissresa tar trettio sekunder. Du andas ungefär fyra liter luft.

Person A andas ut fyra liter luft, person B andas in fyra liter luft. Du får kanske i dig någon deciliter av den andres utandningsluft, om du kliver direkt in i en liten hiss efter någon annan.

Räcker det? Kanske det, om du har oturen att det är en sån där superspridande person som just då smittar. Men nu pratar vi om extremfall. Det är inget som driver smittspridningen.
Citera
2020-11-13, 10:45
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Beats me. Men följande går att läsa:

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/april/provtagning-for-covid-19-utokas-nytt-snabbtest-infors/

Den där artikeln är ju från april. Då har de ju haft massor av tid på sig att undersöka marknaden och stöta och blöta. Det finns ju uppenbarligen billiga och tillförlitliga snabbtest där ute.
Varför kan inte Sverige införskaffa ett tillförlitligt snabbtest som är billigt att tillverka och sedan leverera det till alla äldreboenden. Kan inte förstå Sveriges senfärdighet i alla beslut. Det ska bearbetas i långbänk efter långbänk medan människoliv släcks, folk förlorar arbete och lidandet ökar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in