Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Visst, men min poäng är att:
1) Även om du hostar så tar det tid att fylla ett rum med en tillräckligt hög koncentration av aerosoler, för att smitta någon.
2) Om du går in i ett sånt rum och andas, så tar det tid att andas in en tillräckligt stor mängd av aerosoler, för att du ska bli smittad.
3) Eftersom viruset har en begränsad livslängd, så kan inte koncentrationen bli hur hög som helst. Om du står och hostar i flera timmar så kommer de aerosoler som du hostade ut i början att ha börjat dö, i stor utsträckning.
Jag säger inte att det är helt oväsentligt, men man måste sätta det i relation till hur stor del av smittspridningen som sker på det här sättet. Om en person med covid besökt en trång offentlig toalett några minuter innan du besöker den, så är det sannolikt större risk att smittas av handtag eller liknande.
Ventilationen är avgörande faktor.
Ta en hiss på 1 x 1 x2,50 = 2,5m3, går en smittad in där, är sen luften smittsam inuti hissen mellan 30-50 min beroende på luftfuktighet, känslighet, antal virus etc.
Finns en enkel jämförelse, låt en person med usel munhygien som stinker gammal vitlök åka i hissen. Sen kliver du in några min efteråt, du kommer garanterat att känna dennes lukt. Vi har en på jobbet som lämnar luktbar "stink" c:a 15-20 min efter hissfärden. Hissen är just 1x1x2,50 och har plåtdörrar.
Standard-toa på arbetsplats brukar vara 1,50 x1,50 x 2.10 = 4.72m3 luft. I affärerna har de runt samma mått, på Citygross blev 2 st smittade som gick på toa efter varandra med c:a 20 min intervall efter en smittbärare, som både tvättat/spritat händer före/ efter toabesöket+torkat sitsen. Då personen spolat med öppet lock ökade smittspridningen extra mycket pga fekalierna som for runt vid spolning. Standard-ventilation fanns på muggen med omsättning av c:a 50% av 4m3 luft på 1 tim.
Små detaljer som ger stora efterverkningar.