2020-11-14, 15:16
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är ett tecken på låg intelligens att misskreditera användaren när argumenten tryter. Vissa användare är kapabla till att argumentera. Kom med siffror istället. Ge mig någonting istället för trötta attacker mot min person. Förövrigt har jag nog aldrig berömt varken Tegnell eller FHM.
Kritiken motiverades med stor andel felaktigheter i dina inlägg. Stämmer inte den kritiken menar du?
Citera
2020-11-14, 15:17
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Pratar inte om Tegnell, och hans uttalande var väl i början eller mitten av oktober? Innan det tog fart på allvar. Han har haft absurt många fel. Samma med FHM. Jag menar om man tittar på verkligheten. Inlagda, IVA, smittade samt andelen smittade. Hade jag sagt att Sverige skulle ha 145 personer på IVA den 14:e November i slutet av Oktober hade jag blivit utskrattad. Faktum är att läget är bättre än vad nog alla trodde i slutet av oktober. Ökningstakten kring antalet fall har avstannat, andelen positiva fall ökar inte i samma tempo som befarat, och IVA puttrar på, men inte i den vansinniga takt man kommer ihåg från våren.

Jag skulle nog inte ropa hej än.

Jag har inte koll på senaste statistiken hur många Covid-19 patienter ligger inlagda utanför IVA men har för mig att det var över 1000 stycken för några dagar sedan. Man får ju hoppas att inga av dessa hamnar på IVA fast det är nog bara önsketänkande.

Tror inte att sjukvårdspersonalen i alla regioner delar din åsikt att IVA "puttrar på".
Denna artikel är från idag och jag har sett flera liknande artiklar de senaste veckorna för sjukvårdspersonalen uttrycker sin rädsla inför ökande antal Covid-19 patienter.

Kurvorna pekar brant uppåt. Igen.

På intensiven på Östra sjukhuset i Göteborg har personalen onda aningar inför de kommande månaderna.
– Jag är orolig för att många inom vården inte kommer att orka hela nästa omgång, säger läkaren Louise Sameby.

Så sent som i torsdags kom Västra Götalandregionens nya siffror som visade att smittspridningen fortsätter att öka. Vecka 45 konstaterades 4 069 nya fall, en ökning med
1 086 fall jämfört med veckan innan
.
https://www.expressen.se/gt/larmet-inifran-iva-folk-forstar-inte/
Citera
2020-11-14, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, IVA puttrar på. Nyinskrivna var 10/dag för två veckor sedan och idag 17/dag men i våras låg nyinskrivna på över 50/dag som mest.

Lite positiva tecken finns det:

1 Andelen positiva är markant lägre än i våras (11% mot 19%).
2 Andelen med antikroppar är högre än någon gång tidigare ( >20%).
3 R-talet sjunker, om än rätt långsamt.

(data från förra veckan)

Inga positiva tecken.

1. Andelen minskar för att testningen utökats till alla grupper jmft med i våras
2. Andelen med antikroppar stiger oerhört långsamt. Flockimmuniteten kan vi glömma innan vaccinet kommer.
3. Du kan inte jämföra R-talet i toppen på våg 1 med början på våg 2.

Allt pekar åt fel håll. Tacka Mr"munskydd funkar inte" och "vi får ingen andra våg".
Citera
2020-11-14, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
En mask förhindrar att aerosoler skapas. Du skyddar alltså andra från potentiell aerosolsmitta genom att bära mask. Så jag tror att du har missuppfattat själva huvudsyftet en aning.
Riktigt så enkelt är det inte.

Kolla exempelvis den här plotten från en studie i Nature, som är en av de studier man hänvisar till som stöd för munskydd:

https://www.nature.com/articles/s41598-020-72798-7/figures/2

Kirurgmask och KN95 ger en väsentlig förbättring - ja. Man ger ifrån sig färre partiklar i alla situationer som man mätt (andning, tal, hostning, käkrörelser).

Tygmask/enkel T-shirt (U-SL-T i plotten) var sämre än ingen mask, i samtliga situationer.

Dubbel tygmask (U-DL-T) var sämre än ingen mask i alla situationer utom andning, där skillnaden inte var statistiskt signifikant.

Pappersmask (SL-P) var bättre än ingen mask vid andning och tal, men sämre vid hostning och käkrörelser.

Så visst, om du bär en tätslutande kirurgmask eller FFP2, på rätt sätt, så stoppar det en hel del partiklar. Men när du har en icke-optimal mask så kan det i värsta fall vara sämre än ingen mask alls.
Citera
2020-11-14, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Att folk blir smittade två helger innan kanske?

Så kan det absolut vara. Jag mindes inte nu om det var 10 dar från smitta eller tio dar från symtom, som "vägskälet" var, i sjukdomen. Men ja det som du säger låter rimligt. Då kanske folk festar på rätt rejält på helgerna. Eller blir smittade i mataffären, när de storhandlar.... 🤔
Citera
2020-11-14, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag skulle nog inte ropa hej än.

Jag har inte koll på senaste statistiken hur många Covid-19 patienter ligger inlagda utanför IVA men har för mig att det var över 1000 stycken för några dagar sedan. Man får ju hoppas att inga av dessa hamnar på IVA fast det är nog bara önsketänkande.

Tror inte att sjukvårdspersonalen i alla regioner delar din åsikt att IVA "puttrar på".
Denna artikel är från idag och jag har sett flera liknande artiklar de senaste veckorna för sjukvårdspersonalen uttrycker sin rädsla inför ökande antal Covid-19 patienter.

Kurvorna pekar brant uppåt. Igen.

På intensiven på Östra sjukhuset i Göteborg har personalen onda aningar inför de kommande månaderna.
– Jag är orolig för att många inom vården inte kommer att orka hela nästa omgång, säger läkaren Louise Sameby.

Så sent som i torsdags kom Västra Götalandregionens nya siffror som visade att smittspridningen fortsätter att öka. Vecka 45 konstaterades 4 069 nya fall, en ökning med
1 086 fall jämfört med veckan innan
.
https://www.expressen.se/gt/larmet-inifran-iva-folk-forstar-inte/

Det är ju högst subjektivt vad som definieras som "puttrar på". Jag går på de siffror som finns tillgängliga idag och under vårens härjningar. Och i det läget så bleknar dagsläget mot våren. Det slående med våren var hur snabbt det gick från 0 till 100.
Citera
2020-11-14, 15:21
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misslyckatforum
Har det kommit fram varför det heter just covid-19? Vad betyder covid och varför 19? Har det kommit 18 st före?

Bra fråga för jag visste inte heller allt mer än just 19

"Den sjukdom som orsakas av viruset kallas för covid-19 (covid är en förkortning för coronavirus
disease, och 19 står för att sjukdomen bröt ut under 2019). "

https://www.isof.se/sprak/sprakradgivning/aktuellt-sprakrad/granskade-rad/2020-02-26-coronavirus-covid-19-eller-sars-cov-2.html
Citera
2020-11-14, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Kolla exempelvis den här plotten från en studie i Nature, som är en av de studier man hänvisar till som stöd för munskydd:

Kirurgmask och KN95 ger en väsentlig förbättring - ja. Man ger ifrån sig färre partiklar i alla situationer som man mätt (andning, tal, hostning, käkrörelser).

Tygmask/enkel T-shirt (U-SL-T i plotten) var sämre än ingen mask, i samtliga situationer.

Dubbel tygmask (U-DL-T) var sämre än ingen mask i alla situationer utom andning, där skillnaden inte var statistiskt signifikant.

Pappersmask (SL-P) var bättre än ingen mask vid andning och tal, men sämre vid hostning och käkrörelser.

Så visst, om du bär en tätslutande kirurgmask eller FFP2, på rätt sätt, så stoppar det en hel del partiklar. Men när du har en icke-optimal mask så kan det i värsta fall vara sämre än ingen mask alls.

Kolla istället på WHO:s översiktsstudie, som går igenom samtliga över 30 nya studier om ansiktsmasker. Bevisen är mer än övertygande att till och med en halsduk är bättre än ingenting alls.
Just därför WHO och forskarna rekommenderar ansiktsmasker. En studie är inte av värde, du måste titta på den samlade forskningen, Och den samlade forskningen visar mer än väl att alla munskydd är bättre än inga munskydd alls. WHO rekommenderar munskydd., och i de fall man inte har sådana rekommenderas halsduk eller vad man nu kan ha hemma.
Citera
2020-11-14, 15:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
27 oktober.
Det är ju mer än två veckor sedan.

Det går inte att se att de åtgärderna gjort någon skillnad. Åtminstone inte avseende antalet nya smittade som rapporteras.

Det kanske syns på sjukhus- eller iva-inläggningarna.
Citera
2020-11-14, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sjukhusinläggningarna i helhet ökar mycket snabbare jämfört med IVA nu än i våras. Jag tror vi måste hålla koll på dem. Vi ligger redan på mer än 50% jämfört med toppen i våras.

https://c19.se/

(Och andelen på IVA ökar också. 145 idag. Nästan 50% upp från en vecka sedan då det var 98)

Japp. Det ökar naturligtvis. Men inte i samma rasande tempo som under våren. Frågan är också om sjukhusinläggningar våren 2020 är samma sak som hösten 2020. Har ingenting som styrker detta mer än personliga anekdoter, men nu verkar äldre individer från äldreomsorgen få sjukhusvård i större utsträckning än under hösten.
Citera
2020-11-14, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Tack för förtydligandet.

Rätt sorts mask bör man ha, ja!
Citera
2020-11-14, 15:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misslyckatforum
Har det kommit fram varför det heter just covid-19? Vad betyder covid och varför 19? Har det kommit 18 st före?
19 = 2019 då de upptäckte viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in