2020-11-13, 11:08
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja, artikeln är från april, då snabbtestet fanns på marknaden. Så det är ingen nyhet att bra snabbtester finns, men misstänker att dessa är något som hela världen vill ha. Behövs nog fler av dem om det ska räcka till alla.

Sverige skulle väl kunna skala upp en inhemsk produktion av ekonomiska snabbtester. Det finns ju redan i produktion här. Det är en skyldighet att Sverige förser äldreboenden med dessa, både för personal och besökare. Våra äldre har betalat skatt ett helt liv och de förtjänar att skyddas och få bästa vård.

https://www.nyteknik.se/innovation/nytt-svenskt-test-for-covid-19-ger-svar-pa-2-5-timmar-7001886
Citera
2020-11-13, 11:10
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om bara 5 procent smittas på krogen hur effektiv är då åtgärden att stänga 2230? Krogar verkar ju knappast driva smittan.

"Bara fem procent av de inrapporterade coronafallen kan kopplas till krogmiljöer.

Ändå väntas alkohol förbjudas från att säljas efter klockan 22 – något som fått restaurangbranschen att rasa."

https://www.expressen.se/nyheter/ilskan-mot-forbudet-fa-smittas-pa-krogen/

Det är någon journalist på SVT som har gjort den granskningen så det är ju inte direkt någon vetenskaplig undersökning.

I utlandet säger man att barer och restauranger kan vara en riskmiljö men som vanligt hävdar Tegnell motsatsen.
Internationella erfarenheter visar att restauranger kan vara en miljö med omfattande smittspridning men det har man inte har sett i Sverige, enligt Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog.
Citera
2020-11-13, 11:11
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Finns det någon information på nätet om detta på City Gross? Det låter väldigt intressant nämligen. Jag googlade men hittade inget.

Det är inside info, sen har vi pat-sekretess och en affärskedja vill inte synas i dessa problem, då ska ni veta att firman beskostar både handsprit och maskiner som steriliserar kundvagnar, så dom har verkligen satsat för att motverka problemen.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
En hissresa tar trettio sekunder. Du andas ungefär fyra liter luft.

Person A andas ut fyra liter luft, person B andas in fyra liter luft. Du får kanske i dig någon deciliter av den andres utandningsluft, om du kliver direkt in i en liten hiss efter någon annan.

Räcker det? Kanske det, om du har oturen att det är en sån där superspridande person som just då smittar. Men nu pratar vi om extremfall. Det är inget som driver smittspridningen.

Jag går efter försiktighetsprincipen, undvik liten hiss minst 40-50min efter misstänkt besök, samma gäller toa.

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Handtorkblås virvlar ju också runt alla droppar i utrymmet. Dessutom torkas dropparna vilket gör dem mindre o får dem at sväva längre i luften.
Handtorken sänker också rf vilket i sin tur förvärrar smittspridning pga torrare luft...
Citera
2020-11-13, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Personligen skulle jag undvika både hissar och offentliga toaletter där luftvolymen är begränsad. Känns lite rysk roulett över den typen av lokaliteter. Det som driver smittan lär väl vara summan av kardemumman.
Visst, man behöver ju inte utmana ödet.

Om jag känner lukten av någons andedräkt nu så drar jag mig bort direkt.
Citera
2020-11-13, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det är någon journalist på SVT som har gjort den granskningen så det är ju inte direkt någon vetenskaplig undersökning.

I utlandet säger man att barer och restauranger kan vara en riskmiljö men som vanligt hävdar Tegnell motsatsen.
Internationella erfarenheter visar att restauranger kan vara en miljö med omfattande smittspridning men det har man inte har sett i Sverige, enligt Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog.

Som man ropar får man svar. Hur många procent av alla fall i Sverige har man smittspårat? 1%?

Att man kan smittas där många människor umgås och trängs är väl självklart.
Citera
2020-11-13, 11:18
Medlem
Ett inlägg från en ''stor'' grupp på Facebook från en person väldigt insatt i restaurangbranschen.

''De senaste dagarna har jag fått frågan flera gånger om varför jag inte skrivit något om de senaste restriktionerna mot restaurangbranschen. Och ärligt talat så orkar jag inte. Jag är så jävla trött. Så jävla trött på Corona, på avstånd, på smittspridning, på restriktioner och på allt nästan. Och som om inte det varit nog så omgärdas allt det här av ett så otroligt infekterat debattklimat att man inte kan bli annat än deprimerad över det. Så därför kommer jag inte säga något om det.

För jag skulle kunna säga att det här inte bara sparkar på en bransch som redan ligger ner, utan till och med på en bransch som blivit sparkad på så länge och så hårt att den håller på att förblöda. Men argumentet mot det är att folk dör och det är ett argument som inte går att säga emot.

Jag skulle kunna säga att mitt vanliga flöde på sociala medier som brukar bestå av gulliga hundvideor och postironiska filmrecensioner nu mest består av desperata rop av vänner som fått sparken, fått sina företag satta i konkurs, blivit av med alla sina uppdrag, har blivit av med all sin inkomst och behöver akut hjälp. Jag skulle kunna berätta om branschens redan från början taskiga tillstånd med ett svagt fack och osäkra anställningar som nu fullkomligt håller på att implodera. Men argumentet mot det är att folk dör och det är ett argument som inte går att säga emot.

Jag skulle kunna prata om hur restaurangarbetare är särskilt utsatta för smitta, men att det är en försvinnande liten del som faktiskt smittas på krogen om man jämför med andra platser. Jag skulle kunna skriva några rader om hur sjukt det egentligen är hur det har startats en folkrörelse som är FÖR att ge hundratusentals människor sparken. Men jag orkar inte skriva om det. Jag är så jävla trött på det här. För argumentet mot det är att folk dör och det är ett argument som inte går att säga emot. För jag vill inte att någon ska dö. Faktiskt så vill ingen av oss att någon ska dö. Men vi vill i alla fall få en chans att leva.

Fred, kärlek & Fernet
/ xxxx''

Hur ställer sig folk till detta? Är själv neutral i sammanhanget. Är personens syn på situationen nykter?
Citera
2020-11-13, 11:20
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Det är inside info, sen har vi pat-sekretess och en affärskedja vill inte synas i dessa problem, då ska ni veta att firman beskostar både handsprit och maskiner som steriliserar kundvagnar, så dom har verkligen satsat för att motverka problemen.

Jag går efter försiktighetsprincipen, undvik liten hiss minst 40-50min efter misstänkt besök, samma gäller toa.

Handtorken sänker också rf vilket i sin tur förvärrar smittspridning pga torrare luft...

Jag håller med man skall såklart vara försiktig . Men det finns ju en studie från i våras där en superspridare smittade 97 medarbetare på ett callcenter i Sydkorea. Noterbart är att detta var i en höghus och de delade hiss med ett företag våningen ovanför. Företaget ovanför fick ingen smitta.
Citera
2020-11-13, 11:22
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin

Den människan är verkligen en fullständig idiot och skulle inte kunna sitta kvar nån annanstans i världen än i Sverige. Åldersgruppen 20-29 är den som drivit smittan hela hösten. Varifrån har dom smittats? Enligt Tegnell så smittas man ju varken på krogen eller i skolorna? Så varifrån kommer spridningen då?

Obegripligt att ett sån svagbegåvad människa kan få ha så mycket makt.
Citera
2020-11-13, 11:26
Medlem
Robocraps avatar
Liten fundering angående D-vitaminets roll gällande Covid-19.

https://www.hackensackmeridianhealth.org/HealthU/2020/11/03/should-you-take-vitamin-d-for-covid-prevention/

"And one study showed that when hospitalized COVID-19 patients took oral vitamin D supplements as part of their treatment, they were significantly less likely to be admitted to the intensive care unit than COVID-19 patients who didn’t receive vitamin D supplements."

Någon som vet om detta görs i Sverige idag? Det skadar väl inte om man tidigt i sjukdomen ger patienterna extra D-vitamin?
Citera
2020-11-13, 11:43
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Den människan är verkligen en fullständig idiot och skulle inte kunna sitta kvar nån annanstans i världen än i Sverige. Åldersgruppen 20-29 är den som drivit smittan hela hösten. Varifrån har dom smittats? Enligt Tegnell så smittas man ju varken på krogen eller i skolorna? Så varifrån kommer spridningen då?

Obegripligt att ett sån svagbegåvad människa kan få ha så mycket makt.

Både skolor och krogar är arbetsplatser.
Sunt förnuft säger att smittan sprids på dessa ställen eftersom det är mycket folk på båda platserna. Även kollektivtrafiken i alla fall i större städer vid rusningstrafik känns väldigt riskfyllt miljö.

Tegnell säger att de flesta smittas hemma eller på arbetsplatsen. Men någonstans ifrån måste ju smittan komma till arbetsplatsen. Den uppstår inte från tomma intet på individens slemhinnor.

Det är också så sjukt att man ska tumma på att "hålla avstånd" i vissa miljöer som nu tex kollektivtrafiken och krogar. För oavsett vad krögarna säger så funkar det inte med avstånd när folk är berusade och tappar omdömet när nyktra människor beter sig nu som om viruset inte fanns.
Citera
2020-11-13, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Liten fundering angående D-vitaminets roll gällande Covid-19.

https://www.hackensackmeridianhealth.org/HealthU/2020/11/03/should-you-take-vitamin-d-for-covid-prevention/

"And one study showed that when hospitalized COVID-19 patients took oral vitamin D supplements as part of their treatment, they were significantly less likely to be admitted to the intensive care unit than COVID-19 patients who didn’t receive vitamin D supplements."

Någon som vet om detta görs i Sverige idag? Det skadar väl inte om man tidigt i sjukdomen ger patienterna extra D-vitamin?

D-vitamin är inget som läkemedelsbolagen tjänar några pengar på vilket gör att de korrupta läkarna inte har någon anledning att rekommendera det.

I England delar man visst ut gratis D-vitamin till folk nu pga COVID. Nämndes av Dr John i någon av hans senare videos om D-vitamin, men har inte närmare källa än så.
Citera
2020-11-13, 11:46
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
D-vitamin är inget som läkemedelsbolagen tjänar några pengar på vilket gör att de korrupta läkarna inte har någon anledning att rekommendera det.

I England delar man visst ut gratis D-vitamin till folk nu pga COVID. Nämndes av Dr John i någon av hans senare videos om D-vitamin, men har inte närmare källa än så.

Intressant.

Det är ju en rätt enkel sak som inte behöver innebära några risker heller speciellt om patienterna redan har en låg nivå. Dyrt är det ju inte heller.

Ska kolla upp Dr Johns video. Tack för tipset!

Dr Johns video!

https://www.youtube.com/watch?v=HxtddpoPMKo
Senast redigerad av Robocrap 2020-11-13 kl. 11:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in