2020-11-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det behöver inte stå i kontraktet när det står i lagen. Så här funkar det:

https://www.metrojobb.se/artikel/8503-juristen-5-saker-att-k%C3%A4nna-till-om-att-vara-provan

Nej det var en provanställning.
Vi kom ej överens om lönen så jag tackade för mig, godtog inte deras låga erbjudande. Hade samtalet 2dgr innan min provanställning löpte ut, på mitt initiativ. Är det att likställa med att jag sa upp mig själv då? Har inga papper på det isf. Alltså har jag då 45 karensdagar på a-kassan?
Citera
2020-11-09, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaredPsilo
Jag har inte begått något bidrags fusk så ser inte varför jag skulle vara glad över det men ok.

Du har fått bidrag som du inte är berättigad till.
Så ja, det är bidragsfusk.
Citera
2020-11-09, 21:12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Nej det var en provanställning.
Vi kom ej överens om lönen så jag tackade för mig, godtog inte deras låga erbjudande. Hade samtalet 2dgr innan min provanställning löpte ut, på mitt initiativ. Är det att likställa med att jag sa upp mig själv då? Har inga papper på det isf. Alltså har jag då 45 karensdagar på a-kassan?

Man kan säga upp sig muntligt så då gjorde du väl det. I så fall, ja 45, dagar.
Citera
2020-11-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Nej det är inget bidragsfusk, du har noll detaljer gällande situationen så du bör inte uttala dig.
Citera
2020-11-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Då har du väl missat fler träffar med AF?
Första gången får man en varning, det fick jag men kunde bevisa min sak och varningen drogs tillbaka.

Andra gången avstängd från ersättning i en dag
Tredje gången avstängd i fem dagar..

I.a.f. enligt vad som skrevs till mig i brevet..

Får jag fråga vad du hade för orsak som ledde till att du missade din tid?

Och ja det stämmer att det inte var min första varning, pinsamma små missar ifrån mig som de tog på stort allvar så jag tänker inte försöka överklaga det. Var bara klumpigt av mig.
Citera
2020-11-09, 21:39
Medlem
Citat:
Nej det är inget bidragsfusk, du har noll detaljer gällande situationen så du bör inte uttala dig.

Ska du betala tillbaka bidraget så har du inte haft rätt till bidraget, för hade du haft rätt till det så hade du inte blivit tvungen att betala tillbaka det.
Så e det bara.
Citera
2020-11-09, 22:05
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Får jag fråga vad du hade för orsak som ledde till att du missade din tid?

Och ja det stämmer att det inte var min första varning, pinsamma små missar ifrån mig som de tog på stort allvar så jag tänker inte försöka överklaga det. Var bara klumpigt av mig.

Skulle ha telefonkontakt/uppföljningssamtal, men den dagen var det tydligen många som ringde så jag fick en "Tack för ditt samtal, det är många som ringer just nu, försök igen senare" varpå samtalet kopplades bort..
Testade fem gånger den förmiddagen, samma svar.

Och när AF rapporterade till facket att jag ej haft kontakte den utsatta dagen, tog jag en skärmdump på mobilen och skickade till facket.
Citera
2020-11-09, 22:28
Medlem
Amazon-mannens avatar
Du har ju sagt upp dig muntligen skulle jag säga..
Har du dessutom inte dykt upp på arbetsplatsen efter det så
Citera
2020-11-09, 22:41
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Var glad att du inte blivit anmäld för bidragsfusk
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Du har ju fått ut A-kassa som du inte är berättigad till
Citat:
Citat:
Ska du betala tillbaka bidraget så har du inte haft rätt till bidraget, för hade du haft rätt till det så hade du inte blivit tvungen att betala tillbaka det.
Så e det bara.
Er okunskap är pinsam. Försök att åtminstone skaffa viss grundläggande kunskap innan ni uttalar er, så blir det mindre pinsamt för er.

Om TS missar en bokad kontakt med Arbetsförmedlingen och a-kassan efter utredning finner att TS ska stängas av från rätt till ersättning under fem ersättningsdagar från och med datumet för den missade kontakten, kan det mycket väl behöva verkställas genom ett återkrav, möjligheten till kvittning finns inte alltid. Det innebär inte att utbetalning av stödet var fel eller att TS har gjort sig skyldig till bidragsfusk.
Citera
2020-11-09, 22:42
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Skulle ha telefonkontakt/uppföljningssamtal, men den dagen var det tydligen många som ringde så jag fick en "Tack för ditt samtal, det är många som ringer just nu, försök igen senare" varpå samtalet kopplades bort..
Testade fem gånger den förmiddagen, samma svar.

Och när AF rapporterade till facket att jag ej haft kontakte den utsatta dagen, tog jag en skärmdump på mobilen och skickade till facket.
Facket?
Citera
2020-11-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Er okunskap är pinsam. Försök att åtminstone skaffa viss grundläggande kunskap innan ni uttalar er, så blir det mindre pinsamt för er.

Om TS missar en bokad kontakt med Arbetsförmedlingen och a-kassan efter utredning finner att TS ska stängas av från rätt till ersättning under fem ersättningsdagar från och med datumet för den missade kontakten, kan det mycket väl behöva verkställas genom ett återkrav, möjligheten till kvittning finns inte alltid. Det innebär inte att utbetalning av stödet var fel eller att TS har gjort sig skyldig till bidragsfusk.

Men om TS missar en bokad kontakt med AF så har han inte haft rätt till bidraget och utbetalningen var fel.
Citera
2020-11-10, 00:42
Medlem
Citat:
Men om TS missar en bokad kontakt med AF så har han inte haft rätt till bidraget och utbetalningen var fel.

Det är grov skillnad på bidragsfusk och vad som skett. Jag har brutit noll lagar, enligt mig, enligt A kassan och enligt verkligheten så lägg ner nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in