Citat:
Ursprungligen postat av
Hansawesterlingus
Hej,
Jag skickade in min ansökan i Juni till Handels A-Kassa. Efter ca 7 veckor fick jag svar av A-Kassan att jag inte kan ange en delägare i bolaget(jag har vid sidan av jobbet) som person för att intyga att det inte bedrivs någon verksamhet inom bolaget utan jag behövde en utifrån t ex revisor. Jag svarar omgående och säger att vi inte har använt oss av någon utomstående och undrade vad jag skulle göra då.
2 veckor senare får jag meddelande att jag är nekad ersättning eftersom jag inte har någon utomstående ELLER delägare som kan intyga att det inte bedrivs verksamhet. Vilket jag hade! Så nu har jag väntat i 10 veckor på att mitt ärende ska handläggas på nytt. Jag har ringt minst en gång i veckan och kollat hur det går eftersom mina sparpengar är slut för längesedan och jag har belånat mig upp över öronen av vänner och familj.
Luskade ur den jag pratade med i telefon att - tydligen har dem en avdelning avsedd för omprövningar på ca 10 personer. MEN fick också reda på att dem inte jobbar med omprövningar varje dag utan "det är vad arbetsledaren bestämmer att dem ska fokusera på". Hon sa också att dem inte hanterar omprövningar på måndagar eftersom att det är då "körningen" går till bankerna som betalar ut ersättning.
De två senaste gångerna jag ringde till dem fick jag följande info.
7/10 - Var äldsta ärendet från ca 1 augusti och det var 25 pers före mitt ärende
19/10 - Var äldsta ärendet fortfarande från början av augusti men nu var det ca 15-20 pers före mitt ärende.
Lycka till kompis och stay strong! Jag är lika förbannad och stressad som du. Men förhoppningsvis vänder det snart!
Ringde a-kassan idag eftersom det gått 12 veckor sedan jag skickade in min omprövning. Jag frågade hur många som var före mig i kön, kvinnan svarade 21 personer. Hallå? Hur kan det gå så långsamt? Är det någon mer som är i samma sits med Handels?