2020-11-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Du har ju fått ut A-kassa som du inte är berättigad till
Det handlar om 5dagars återbetalning p.g.a missad tid med arbetsförmedlingen.
Citera
2020-11-09, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är för att dom har betalat ut bruttosumman. Skatten får du tillbaka av staten sen när du deklarerar.
Va? Får man som privatperson tillbaka skatten man betalar för sin akasseersättning när man deklarerar? Är du säker på att det fungerar så för folk som blir ersättningsskyldiga? Gäller det bara dem eller får vi andra dom sköter oss också det?
Citera
2020-11-09, 18:10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farangking
Av nyfikenhet - ifall vi lägger värderingar åt sidan - kan någon illustrera varför ett beslut ska ta 20 veckor?

Ett bolån kan idag beslutas på 15 minuter, och då har extern kreditskötsel hämtats in från bl.a. kronofogden och UC.

Jag menar, borde inte majoriteten av ärenden kunna handläggas ganska rapid, och de mer avancerade ärenden dröja?

Arbetsintyg / Kolla så ej pluggar (borde finnas något centralt?) / Kolla så ej Försäkringskassa uppbärs (borde vara något centralt?) / Klart?

Som sagt - om vi lyfter bort våra egna värderingar och skällsord, vad är det som skapar veckovis handläggning? Jag ser framför mig en sån enorm automations-möjlighet och istället koppla på en efterhandskontrollfunktion.
Sitter det 3 personer som normalt sett kontrollerar 100 ansökningar i veckan och så helt plötsligt kommer det in 2000 ansökningar så kan man lätt räkna ut att det kommer att ta 20 ggr så lång tid att beta igen den högen...

Största problemet är de ofullständigt ifyllda arbetsintygen, fattar inte varför inte alla arbetsgivare använder den digitala tjänsten...
Senast redigerad av kimdah2002 2020-11-09 kl. 18:13.
Citera
2020-11-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhNoTheHumanity
Va? Får man som privatperson tillbaka skatten man betalar för sin akasseersättning när man deklarerar? Är du säker på att det fungerar så för folk som blir ersättningsskyldiga? Gäller det bara dem eller får vi andra dom sköter oss också det?
Det känns ju konstigt att jag skulle skatta på pengar jag inte fått.
Citera
2020-11-09, 18:19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhNoTheHumanity

Den är väl deklarerad inkomst? Får du då betala tillbaka den, så lär du ju inte behöva skatta för den inkomsten heller?
Citera
2020-11-09, 18:41
Medlem
Ett tips kan vara att hävda god tro.
dvs. Att du har förbrukat pengarna för att du trodde att allt var i sin ordning och du hade rätt till dem.

Har själv haft rätt till det vid ett tillfälle när en myndighet betalade ut för mycket och sedan krävde pengar tillbaka. Vilka var spenderade ett halvår tidigare. Hävdade att pengarna var förbrukade i god tro till att jag hade fått rätt ersättning.
lycka till
Citera
2020-11-09, 19:59
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredPsilo
Det handlar om 5dagars återbetalning p.g.a missad tid med arbetsförmedlingen.

Då har du väl missat fler träffar med AF?
Första gången får man en varning, det fick jag men kunde bevisa min sak och varningen drogs tillbaka.

Andra gången avstängd från ersättning i en dag
Tredje gången avstängd i fem dagar..

I.a.f. enligt vad som skrevs till mig i brevet..
Citera
2020-11-09, 20:09
Medlem
Rätt till a-kassa direkt?

Min 6 månaders provanställning löpte ut, jag försökte förhandla upp lönen med arbetsgivaren utan lycka. De vägrade ens lämna ett motbud. Slutade med att jag gick på dagen när provanställning löpte ut och avstod då en fortsättning på företaget.

Nu till frågan, har jag rätt till ersättning från a-kassan från dag 1 då jag blev arbetslös (karensdagar slopade iom Corona), eller kommer jag åka dit på 45dgr karensdag iom att jag avstod fortsättning på jobbet?
Citera
2020-11-09, 20:18
Medlem
Det beror på vad som står på arbetsgivarintyget
Citera
2020-11-09, 20:24
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Min 6 månaders provanställning löpte ut, jag försökte förhandla upp lönen med arbetsgivaren utan lycka. De vägrade ens lämna ett motbud. Slutade med att jag gick på dagen när provanställning löpte ut och avstod då en fortsättning på företaget.

Nu till frågan, har jag rätt till ersättning från a-kassan från dag 1 då jag blev arbetslös (karensdagar slopade iom Corona), eller kommer jag åka dit på 45dgr karensdag iom att jag avstod fortsättning på jobbet?

En provanställning löper inte ut. Den omvandlas automatiskt till en fast anställning om ingen avslutar den. Sa du upp dig? I så fall blir det 45 dagars karens. Sa du inte upp dig? I så fall är du anställd.
Citera
2020-11-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
En provanställning löper inte ut. Den omvandlas automatiskt till en fast anställning om ingen avslutar den. Sa du upp dig? I så fall blir det 45 dagars karens. Sa du inte upp dig? I så fall är du anställd.

Stod start och slutdatum på provanställning. Står inget på kontraktet att det fortsätter i en tillsvidareanställning. Ett nytt kontrakt skulle signas för att få en ny anställning, dvs en tillsvidareanställning.

Jag sa att jag kommer inte acceptera lönen de erbjöd, dvs samma som jag haft i 6 månader, i ett tillsvidareanställningskontrakt.
Därav gick jag på dagen när provanställning löpte ut.
Citera
2020-11-09, 20:32
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Stod start och slutdatum på provanställning. Står inget på kontraktet att det fortsätter i en tillsvidareanställning. Ett nytt kontrakt skulle signas för att få en ny anställning, dvs en tillsvidareanställning.

Jag sa att jag kommer inte acceptera lönen de erbjöd, dvs samma som jag haft i 6 månader, i ett tillsvidareanställningskontrakt.
Därav gick jag på dagen när provanställning löpte ut.

Det behöver inte stå i kontraktet när det står i lagen. Så här funkar det:

Citat:
Syftet med en provanställning är att en arbetsgivare kan pröva en person på en viss tjänst under en period. En provanställning får löpa i upp till sex månader. Om den inte har avbrutits eller sagts upp inom sex månader så övergår den automatiskt i en tillsvidareanställning, alltså en fast anställning.

https://www.metrojobb.se/artikel/8503-juristen-5-saker-att-k%C3%A4nna-till-om-att-vara-provan

Sen beror det på hur avtalet är utformat, det kanske inte var en provanställning utan en projektanställning?
Senast redigerad av Trollfeeder 2020-11-09 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in