2020-11-08, 23:47
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
OK, det kanske lät illa, men efter 10 månader av harvande bland samma argument och okvädingsord som kastats fram och tillbaka så känns just "tjafs" och "ältande" som en ganska adekvat beskrivning av vad som pågått.

Vi talar alltså om över 50 000 moderatorsåtgärder i en 400 000 sidor lång tråd. Det är med andra ord bortåt en åttondel av inläggen som postats som antingen raderats eller rapporterats, och en inte oansenlig andel har varit just "tjafs" och "ältande".

Som jag ser det har vi trots allt lyssnat in era åsikter på så vis att det numera är tillåtet att diskutera saker som inte tilläts tidigare.
Huvudsakligen är det endast två regler som gäller.

- Man diskuterar politik någon annanstans än i medicinforumet.

- Man ser till att inte posta inlägg vars enda syfte är att förolämpa eller förlöjliga andra användare eller ansvariga för hanteringen av pandemin.

Jag tycker att vi har färre regler nu än förut när vi slentrianmässigt raderade inlägg om munskydd och skolstängningar, men i det läget var det nödvändigt eftersom det mynnade ut i just tjafs och ältande.
Vi skall ha en tråd som går att läsa och föra resonemang i utan att dessa dränks i den eviga pajkastning som fått pågå alltför länge.
Jag hoppas inte allt detta handlar om att du tycker att det är för jobbigt att sköta en stor tråd?
Det låter ju lite så.
Vi älskar våran breda underbara tråd. Ok, den är jobbig för dig. Ska du verkligen krossa det för så många ändå? Varje dag nu så kommer det till nya skribenter, eller skribenter som bara tagit en lång sommar paus. Om någon månad är läget ännu värre i Sverige och behovet för en fri och bred tråd ännu större. Och ni kan inte ens klara att tillgodo se oss en sådan tråd när behovet är så skriande stort, bara för att det är jobbigt? Eller för ni inte själva förstår varför det är viktigt?
2020-11-08, 23:50
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nu frågar jag för tredje gången:

Varför behövs det "en stor samlingstråd" som "löpande diskuterar allt möjligt som har med epidemin att göra" ?

VARFÖR är det ett självändamål att kunna skriva om "allt möjligt" (som har med pandemin att göra) i en (1) spretig samlingstråd ??

Det förefaller uppenbarligen finnas ett sådant behov, eftersom så många har samlats i medicin-sektionens Corona-tråd. Det är uppenbart att den tråden har stor dragningskraft.

Därför skulle det vara bra att starta en tråd med motsvarande dragningskraft i politik-sektionen, så att vetenskaps-sektionens debattörer får ha sin avdelning i fred.
2020-11-08, 23:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag hoppas inte allt detta handlar om att du tycker att det är för jobbigt att sköta en stor tråd?
Det låter ju lite så.
Vi älskar våran breda underbara tråd. Ok, den är jobbig för dig. Ska du verkligen krossa det för så många ändå? Varje dag nu så kommer det till nya skribenter, eller skribenter som bara tagit en lång sommar paus. Om någon månad är läget ännu värre i Sverige och behovet för en fri och bred tråd ännu större. Och ni kan inte ens klara att tillgodo se oss en sådan tråd när behovet är så skriande stort, bara för att det är jobbigt? Eller för ni inte själva förstår varför det är viktigt?
Nu insinuerar du, och du tycks ha glömt att jag är långt ifrån ensam om att moderera tråden.

Följande moderatorer modererar tråden i dagsläget: ofay, fredrik686, intermittentexplosivitet, Siegfrid, Jultrollet, och jag själv.

Ingen av oss har någon lust att stå som moderatorer för ett forum där en tråd tillåts spåra så fullständigt som coronatråden tillåtits göra.
Anledningen är nästan helt säkert att vi varit på tok för tillåtande, men det är och har aldrig varit så som Flashback fungerar. Man får finna sig i att hålla sig till ämnet och posta saker och ting på rätt plats.
2020-11-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du förvrängde budskapet genom att inte ta med efterföljande mening.

Nåväl, du har kanske rätt beträffande trådens rubrik. Det hade kanske varit bättre att skapa en ny tråd om förslaget att flytta Corona-tråden, alternativ skapa en ny Corona-tråd. Jag tänkte att det var bättre att utnyttja befintlig tråd, än att skapa ännu en tråd som diskuterar Corona-tråden. Jag gjorde tydligen
Beklagar om det uppfattades så, var mest menat som en blinkning till ställningskriget som utvecklats i tråden i medicinforumet (med "hårda" och "mjuka" åtgärder, piskor och morötter). Det och betona att mycket faktiskt redan är vunnet, ingen antipati mot varken syftet eller metoden att hitta ett nytt hem för bredare diskussion.
2020-11-09, 00:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Nu frågar jag för tredje gången:

Varför behövs det "en stor samlingstråd" som "löpande diskuterar allt möjligt som har med epidemin att göra" ?

VARFÖR är det ett självändamål att kunna skriva om "allt möjligt" (som har med pandemin att göra) i en (1) spretig samlingstråd ??
Citat:
Det förefaller uppenbarligen finnas ett sådant behov, eftersom så många har samlats i medicin-sektionens Corona-tråd. Det är uppenbart att den tråden har stor dragningskraft.

Visst kan man fråga sig "varför behövs en sådan tråd". Men då det är Flashbacks största tråd någonsin, så verkar det uppenbart finnas ett behov. Det går ju inte att komma ifrån.

De flesta vet ju att man kan skapa nya trådar och de flesta vet att man kan diskutera politik i en annan avdelning. Men de dras ändå till den stora tråden.

Dock kan jag förstå om tråden är jobbig att moderera. Ni jobbar ju frivilligt, så man kan ju inte begära något alls egentligen. Men att många dras till tråden och vill posta i den - trots att det finns alternativ - det är i alla fall väldigt uppenbart.
2020-11-09, 00:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu insinuerar du, och du tycks ha glömt att jag är långt ifrån ensam om att moderera tråden.

Följande moderatorer modererar tråden i dagsläget: ofay, fredrik686, intermittentexplosivitet, Siegfrid, Jultrollet, och jag själv.

Ingen av oss har någon lust att stå som moderatorer för ett forum där en tråd tillåts spåra så fullständigt som coronatråden tillåtits göra.
Anledningen är nästan helt säkert att vi varit på tok för tillåtande, men det är och har aldrig varit så som Flashback fungerar. Man får finna sig i att hålla sig till ämnet och posta saker och ting på rätt plats.
Ok, bra. Jag har hört dig nämna att det är jobbigt med att sköta tråden innan. Nej, jag tar nog för givet att ni inte tog in det i beräkningen när ni valde att inskränka på den viktigaste och mest uppskattade tråden.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-09 kl. 00:11.
2020-11-09, 00:16
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ok, bra. Jag har hört dig nämna att det är jobbigt med att sköta tråden innan. Nej, jag tar nog för givet att ni inte tog in det i beräkningen när ni valde att inskränka på den viktigaste och mest uppskattade tråden. För det skulle ju vara nästan brottsligt fel. Men huruvida det är besvärligt att sköta en så stor, bred och enormt populär tråd kanske du kan hålla för dig själv, har inte med diskussionen här att göra.
Så varför tar du upp det i diskussionen då. Jag har aldrig skrivit att jag tycker det är "jobbigt" att sköta tråden. Det är nämligen bara för mig att när som helst kasta in handuken, tacka för kaffet och önska er alla lycka till. Istället lägger jag nu en hel del tid på att försöka lösa den här situationen av den anledning att jag inte vill se hänglåset plockas fram.

Jag inser mer och mer hur allvarligt fel det var av oss att låta det här pågå så pass länge att det blivit det nya normala för en del användare, för ni kommer att bli besvikna om ni inte kan finna er i att inte få posta precis vad ni vill som är coronarelaterat i tråden.
2020-11-09, 00:19
Medlem
Citat:
Nej, det är inte "uppenbart". Vore det "uppenbart", så skulle jag självfallet inte ställa frågan.
Jag vill inte tala för någon annan.

Men jag skulle tro att den här gruppen innerst inne känner en stark oro för pandemin. De har ett behov av att få prata om hur de känner, men har egentligen ingen önskan att få ett svar. Det finns ingen frågeställning, inget diskussionsunderlag. De vill bara prata på, där det känns som att många lyssnar. Särskilt där ens känslor bekräftas av likasinnade.

Nu vill jag inte spela djävulens advokat eller så, mitt intresse är i vetenskapsforumet. Men personerna (jag avser ingen särskild) kanske inte själva kan sätta ord på det här behovet. Det är vanligt att felaktigt förknippa "behov av att prata" med psykisk svaghet eller rädsla.

Det här kan ju också vara ett skäl till varför man insisterar att föra diskussionen i en blandad tråd i vetenskap/hälsa, och inte i en dedikerad tråd för "den som behöver prata om pandemin". Det är ett sätt att slippa blotta sin egen svaghet. Att skylla på pandemihanteringens företrädare förtäcks som ett legitimt argument i en vetenskapstråd.

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här. Det är kanske inte konstruktivt. Men jag tror att "behovet att prata i en kris" är det egentliga skälet till att en sån tråd efterfrågas. Det är också ett legitimt skäl till varför en sån tråd skulle kunna fylla ett syfte. Förutsatt att tråden är placerad på ett bra ställe, och moderatorerna är införstådda med avsikten med tråden, och användarna själva går med på att använda tråden.

Det är kanske helpajjigt av mig att föreslå, men en tråd i IP med titeln "Tråden där vi säger precis vad vi tycker om Sveriges löpande hantering av coronapandemin" är kanske egentligen det som skulle behövas. Dilemmat är att många kommer känna sig obekväma med att blotta sina känslor i en nyskapad tråd, om den inte redan har många inlägg och hög trafik till att börja med.
Senast redigerad av aw 2020-11-09 kl. 00:21.
2020-11-09, 00:21
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Så jag skrev och bad om bättre ton. Använd bred och fri samlings tråd. Men du vill fortfarande använda ”spretig” och tänker vad då att vi ska kunna ha en respektfull diskussion?

"Spretande" citerar hur tråden korrekt har beskrivits:

Citat:
Det är just denna spretande diskussion som är önskvärd i en ny tråd.

Citat:
Rekord? Nej, men när något är så uppskattat som tråden är så blir den stor, det är väl ett bevis på att den är viktig och uppskattad, varför tror du att så många annars skulle skriva så frekvent i den. Vi gör det för att det är den viktigaste tråden vi någonsin haft.

Så du kan inte förstå varför den är så viktig. Nej, det är ju uppenbart att du inte gör det. Att du inte kan förstå det när vi berättar det för dig är ju också uppenbart. Du kommer säkert inte förstå fören du blir beredd på att lyssna och visa respekt, så länge du inte kan det får du väl bara acceptera det faktum att den är den viktigaste tråden som funnits i Flashbacks historia.

Din ton lämnar en del övrigt att önska.

I övrigt kan jag bara instämma med Mr.Woods:

Medicinska coronaspörsmål diskuteras i "Coronaviruset och covid-19". Det finns mängder av politiska coronatrådar i "Coronapandemin" för den som vill diskutera politik och det går självfallet att starta en ny tråd om det är någon specifik infallsvinkel som saknas. Vidare finns ett underforum som heter "Alternativa teorier om covid-19". Och som najas skrev, så finns det därtill mängder med trådar med anl. av pandemin i de flesta fora.

Vill man skriva av sig så finns Laidback (i avdelningen "Övrigt"). Där finns bl.a. tråden:

(FB) Fler som är UPPVARVADE till MAX av detta Corona-virus? Här pratar vi av oss.

Om man inte tycker att den trådstarten träffar riktigt rätt (tråden startades i mars), så kan man starta en ny tråd i Laidback.
2020-11-09, 00:25
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag vill inte tala för någon annan.

Men jag skulle tro att den här gruppen innerst inne känner en stark oro för pandemin. De har ett behov av att få prata om hur de känner, men har egentligen ingen önskan att få ett svar. Det finns ingen frågeställning, inget diskussionsunderlag. De vill bara prata på, där det känns som att många lyssnar. Särskilt där ens känslor bekräftas av likasinnade.

Nu vill jag inte spela djävulens advokat eller så, mitt intresse är i vetenskapsforumet. Men personerna (jag avser ingen särskild) kanske inte själva kan sätta ord på det här behovet. Det är vanligt att felaktigt förknippa "behov av att prata" med psykisk svaghet eller rädsla.

Det här kan ju också vara ett skäl till varför man insisterar att föra diskussionen i en blandad tråd i vetenskap/hälsa, och inte i en dedikerad tråd för "den som behöver prata om pandemin". Det är ett sätt att slippa blotta sin egen svaghet. Att skylla på pandemihanteringens företrädare förtäcks som ett legitimt argument i en vetenskapstråd.

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här. Det är kanske inte konstruktivt. Men jag tror att "behovet att prata i en kris" är det egentliga skälet till att en sån tråd efterfrågas. Det är också ett legitimt skäl till varför en sån tråd skulle kunna fylla ett syfte. Förutsatt att tråden är placerad på ett bra ställe, och moderatorerna är införstådda med avsikten med tråden, och användarna själva går med på att använda tråden.

Det är kanske helpajjigt av mig att föreslå, men en tråd i IP med titeln "Tråden där vi säger precis vad vi tycker om Sveriges löpande hantering av coronapandemin" är kanske egentligen det som skulle behövas. Dilemmat är att många kommer känna sig obekväma med att blotta sina känslor i en nyskapad tråd, om den inte redan har många inlägg och hög trafik till att börja med.

Endast Laidback skulle kunna ha en tråd med rubriken:

"Tråden där vi säger precis vad vi tycker om Sveriges löpande hantering av coronapandemin".
2020-11-09, 00:28
Medlem
Citat:
Endast Laidback skulle kunna ha en tråd med rubriken:

"Tråden där vi säger precis vad vi tycker om Sveriges löpande hantering av coronapandemin".
Jag förstår det.

Jag ville bara resonera högt. Det skulle oavsett inte vara en tråd för mig.
2020-11-09, 00:40
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag förstår det.

Jag ville bara resonera högt. Det skulle oavsett inte vara en tråd för mig.

Jag skulle tro att du träffar rätt, när du skriver:

Citat:
De har ett behov av att få prata om hur de känner, men har egentligen ingen önskan att få ett svar. Det finns ingen frågeställning, inget diskussionsunderlag. De vill bara prata på, där det känns som att många lyssnar. Särskilt där ens känslor bekräftas av likasinnade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in