2020-11-06, 20:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag som hade hoppats på en friare tråd. Det här känns ju nästan militäriskt, minsta lilla felsteg och man får en varning?

Vi behöver färre restriktioner här inne och inte fler, vi har nog med dem där ute. De restriktionerna vi har i samhället bleknar ju i jämfört med det här. Vad har hänt med det fri ordet och vad har hänt med humorn?

Att man inte ens sedan får nämna dessa regler i tråden tjänar väl enbart syftet att ta bort ev. motstånd.
Måste bli lydiga får och uppläxas som små barn?

Jag tycker också att det känns märkligt. Meningen med Flashback är väl att man ska tillåta det fria ordet? Det är ju bara att inse att Coronan rymmer väldigt många aspekter och man kan lätt beröra 10 saker i ett och samma inlägg. Betyder det då att man i 9 fall av 10 går off topic? Gud nåde den som säger att restriktionerna är för omfattande eller för slappa i medicintråden. Anmälan direkt.

På samma sätt lär väl en fråga, om om läkemedelsbehandlingen kan göra att vi kan släppa på restriktionerna rendera i en anmälan i politikforumet. Kommer ju lätt att bli lika många anmälningar som inlägg nu.
2020-11-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Även med dom gamla reglerna, så var det en mycket stor andel av inläggen som inte passade in. Inläggen har rört sig i utkanten av det tillåtna. Inläggen hade passat mycket bättre i politik-sektionen.

Problemet är att politik-sektionen saknar en stor tråd som löpande diskuterar allt möjligt som har med epidemin att göra. Det som saknas, existerar redan, men i vetenskaps-sektionen. Den stora tråden har ett innehåll som gör att den passar dåligt i vetenskaps-sektionen.

Felet är placeringen.

Vad är det som skapar dragningskraft? Det förefaller som att det är storleken som skapar dragningskraft. En ny tråd skulle inte ha storlek nog att ha dragningskraft.

Jo, men ett hårt regelverk bidrar till att kväsa den breda diskussionen. Därför är det bättre att flytta den breda diskussionen till en plats där den passar in.
Nej jag håller inte alls med dig. Den aktuella tråden var inte så stor från början.

Jag förbannar mig själv för att jag inte rapporterade OT lika mycket i början som jag gör nu. Då hade kanske tråden varit förskonad från att bli nerskitad av en massa politisk OT som kunnat tas i politikdelen.
2020-11-06, 20:30
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Färre regler ok, det låter bra. Då är det väl bara tonen i reglerna som är militärisk. Du skrämmer ju slag på en.

Ja, det är bättre att ta diskussioner om reglerna här, det håller jag med dig om men det är inte det som står i reglerna, i reglerna står det att man inte ens får nämna dem i tråden, så som om de inte ens existerar. Det tar bort motstånd.
Nej, det tar inte bort motstånd. Ni får bedriva hur mycket motståndsrörelse ni vill men inte i coronatråden.

Ej heller får ni gräva ner er i partipolitik om ni vill skriva i Medicin och hälsa. Märk väl att politik inte nödvändigtvis behöver vara off-topic, men vi har en coronaavdelning i Politik: inrikes, och den är till för sådana diskussioner som ligger för långt från medicin/hälsoperspektivet.

Ang. själva nämnandet om modereringen så är det bara att läsa vad som står i regel 0.06.
Vi har lagt det där förtydligandet därför att vi inte vill ha metadiskussion i tråden, den skall föras här.
2020-11-06, 20:35
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tycker också att det känns märkligt. Meningen med Flashback är väl att man ska tillåta det fria ordet? Det är ju bara att inse att Coronan rymmer väldigt många aspekter och man kan lätt beröra 10 saker i ett och samma inlägg. Betyder det då att man i 9 fall av 10 går off topic? Gud nåde den som säger att restriktionerna är för omfattande eller för slappa i medicintråden. Anmälan direkt.

På samma sätt lär väl en fråga, om om läkemedelsbehandlingen kan göra att vi kan släppa på restriktionerna rendera i en anmälan i politikforumet. Kommer ju lätt att bli lika många anmälningar som inlägg nu.
Naturligtvis är det även fortsättningsvis helt OK att nämna politik i medicinforumet och tvärt om, det är omöjligt att helt hålla isär det, men, det behöver bli lite bättre ordning för det hade börjat bli en enda röra i coronatråden nu.
Alternativet hade varit att låsa den för gott. Hade ni föredragit det alternativet?
2020-11-06, 20:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Naturligtvis är det även fortsättningsvis helt OK att nämna politik i medicinforumet och tvärt om, det är omöjligt att helt hålla isär det, men, det behöver bli lite bättre ordning för det hade börjat bli en enda röra i coronatråden nu.
Alternativet hade varit att låsa den för gott. Hade ni föredragit det alternativet?

Jag hade nog föredragit att hela tråden med dess innehåll hade flyttats till avsett coronaforum. Jag förstår inte hur dessa regler ska kunna efterlevas. Tittade för en liten stund sedan och då hade en handfull nya inlägg skapats. 4 av 5 bröt nog mot de nya reglerna....

Jag uppfattade de nya reglerna som att det skulle vara brott mot 0.03 att diskutera politik i medicinforumet. Om det är okej, förstår jag om möjligt ännu mindre, så nu blir jag riktigt förvirrad.
2020-11-06, 20:54
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag hade nog föredragit att hela tråden med dess innehåll hade flyttats till avsett coronaforum. Jag förstår inte hur dessa regler ska kunna efterlevas. Tittade för en liten stund sedan och då hade en handfull nya inlägg skapats. 4 av 5 bröt nog mot de nya reglerna....

Jag uppfattade de nya reglerna som att det skulle vara brott mot 0.03 att diskutera politik i medicinforumet. Om det är okej, förstår jag om möjligt ännu mindre, så nu blir jag riktigt förvirrad.
Jag förstod nästan att det skulle uppstå vissa frågor, det var delvis därför vi lade till det sista stycket med länk till denna tråd.

Nåväl. Självklart kommer politiska beslut att påverka smittspridningen och folkhälsan, och naturligtvis får man inte heller någon varning om man nämner ett politiskt beslut.
Däremot är man tvungen att fokusera på effekterna av besluten ur ett folkhälsoperspektiv, inte på politikerna som fattar dem, andra politiska frågor som fått dem att fatta just detta beslut osv..

Vill man ha fokus på den politiska processen bakom så håller man sig i Politik: inrikes.
2020-11-06, 20:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ser i princip inga som diskuterar medicin i tråden. Vill inte minnas att jag sett dig heller göra det. Ska bli intressant att se hur moderatorerna ska kunna upprätthålla det här. Anmälningarna kommer hagla.

Jag går på NurseRatched linje.

Citat;

Citat:
Jag är inte det minsta intresserad av det politiska tjafset som många sysslar med i tråden men däremot är jag intresserad av den vetenskapliga aspekten av den.

Faktum är att vederbörande var mycket aktiv i den medicinska diskussionen i begynnelsen, jag vet, jag var där.

Ifrån att ha varit en tråd för diskussion om virusets egenskaper, smittvägar, uppkomst och påverkan på mänskligheten har det mesta ballat ur och handlar om allt från politik till trams, minimalt med vetenskap och medicin, en anledning till att jag slutade ägna tid i tråden.

Dock, som Mr.Woods påtalar, det är omöjligt att hålla isär ämnet från politik och andra aspekter som inte är rent medicinska, men en politisk dimension bör inte bli ett sidospår som lever sitt eget liv bortkopplad från den medicinska och vetenskapliga aspekten, då passar det bättre i politikdelen, anser jag.
2020-11-06, 20:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag förstod nästan att det skulle uppstå vissa frågor, det var delvis därför vi lade till det sista stycket med länk till denna tråd.

Nåväl. Självklart kommer politiska beslut att påverka smittspridningen och folkhälsan, och naturligtvis får man inte heller någon varning om man nämner ett politiskt beslut.
Däremot är man tvungen att fokusera på effekterna av besluten ur ett folkhälsoperspektiv, inte på politikerna som fattar dem, andra politiska frågor som fått dem att fatta just detta beslut osv..

Vill man ha fokus på den politiska processen bakom så håller man sig i Politik: inrikes.

Ja, men är det okej att diskutera de politiska besluten i den stora Covid19-tråden och samtidigt diskutera effekter på ekonomin? Läser jag reglerna uppfattar jag det som förbjudet, men läser jag vad du skriver uppfattar jag det som tillåtet. Jag blir ärligt talat väldigt förvirrad.
2020-11-06, 21:06
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ja, men är det okej att diskutera de politiska besluten i den stora Covid19-tråden och samtidigt diskutera effekter på ekonomin? Läser jag reglerna uppfattar jag det som förbjudet, men läser jag vad du skriver uppfattar jag det som tillåtet. Jag blir ärligt talat väldigt förvirrad.
Nej nej nej. Vad i hela friden har de ekonomiska effekterna av politiska beslut i medicinforumet att göra?
Ni behöver inte diskutera själva besluten och processen bakom dem alls, utan istället diskutera de hälsomässiga effekterna av besluten.

Vill ni diskutera besluten i sig hänvisar vi till coronaavdelningen i Politik: inrikes.
2020-11-06, 21:17
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Nej nej nej. Vad i hela friden har de ekonomiska effekterna av politiska beslut i medicinforumet att göra?
Ni behöver inte diskutera själva besluten och processen bakom dem alls, utan istället diskutera de hälsomässiga effekterna av besluten.

Vill ni diskutera besluten i sig hänvisar vi till coronaavdelningen i Politik: inrikes.
Vad men politiks beslut tagna utomlands, t.ex. om minkar, nerstängningar och ekonomiska effekterna av dessa politiska beslut osv. Inrikes det med?
2020-11-06, 21:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Tänker bara att många väger de ekonomiska effekterna mot de hälsomässiga. Inte minst tror jag att våra politiker gör det.

Igår satt ju en läkare i SVT Aktuellt och sa att det nog börjar bli dags för en lockdown. Annars kan det bli mycket besvärligt med fullt på sjukhusen osv.

Dvs, rent hälsomässigt kan det ju finnas anledningar att stänga ned, stänga grundskolor osv. Samtidigt finns det de som då tror att det får stora effekter på ekonomin, och ytterst är det ju politiska beslut. Min poäng är bara att det blir väldigt svårt att säga att ekonomi ska diskuteras i ett forum, politik i ett annat, medicin i ett tredje. Allt hänger ihop. Gör man lite mer av det ena, blir det automatiskt lite mindre av det andra. Tycker det är skitsvårt att inte utifrån någon aspekt gå off topic i sådana fall.
2020-11-06, 21:20
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Vad men politiks beslut tagna utomlands, t.ex. om minkar, nerstängningar och ekonomiska effekterna av politiska beslut osv. Inrikes det med?
Det är faktiskt en bra fråga. Vi får fråga politikmodsen om hur de vill ha det i sitt forum.

Ang. minkfrågan så är den så pass aktuell att den bör få diskuteras i tråden. Men vill man djupdyka i den så har vi ju också en tråd om det specifika ämnet.
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-11-06 kl. 21:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in