2020-11-08, 13:44
Medlem
Soeur.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaViola74
WAOW! tack så hemskt mycket!

Vad sägs om NTI? inte bra?

Kan jag läsa tex. Svenska 2 före Svenska 1 eller måste jag börja med Svenska 1?

Alltså kan jag bara ansöka om kurser som sträcker sig 20 veckor och inte längre i taget?

Vill bara få det bekräftat... att ja uppfattat det rätt...

NTI-skolan har jag ingen erfarenhet av så kan inte yttra mig i frågan.
För att läsa tex svenska 2 måste man först ha läst svenska 1 och för att läsa svenska 3 måste man ha läst svenska 1 & 2 osv samma sak med alla andra kurser som det finns fler nivåer av. Om du söker på tex "svenska 3 Hermods" på deras hemsida så står det förkunskapskrav, vad kursen handlar om, hur många uppdrag den innehåller osv.
Ja vad jag vet kan man bara ansöka kurser upp till en hel termin i taget. Under min tid på komvux så har jag sökt en kurs i taget varje gång.

Jag förstår inte vad du menar i din sista fråga. Rekommenderar dig att kontakta en studievägledare som kan svara på alla dina frågor.
Senast redigerad av Soeur. 2020-11-08 kl. 13:46.
Citera
2020-11-08, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soeur.
NTI-skolan har jag ingen erfarenhet av så kan inte yttra mig i frågan.
För att läsa tex svenska 2 måste man först ha läst svenska 1 och för att läsa svenska 3 måste man ha läst svenska 1 & 2 osv samma sak med alla andra kurser som det finns fler nivåer av. Om du söker på tex "svenska 3 Hermods" på deras hemsida så står det förkunskapskrav, vad kursen handlar om, hur många uppdrag den innehåller osv.
Ja vad jag vet kan man bara ansöka kurser upp till en hel termin i taget. Under min tid på komvux så har jag sökt en kurs i taget varje gång.
Okej... då förstår jag...

Du menar en termin i taget? :O
Citera
2020-11-08, 14:08
Medlem
Soeur.s avatar
Citat:
Okej... då förstår jag...

Du menar en termin i taget? :O

Nej, en kurs i taget. Är bekvämt att bestämma sig allt eftersom vilken kurs man skall läsa härnäst, tex vilken man känner för om man har fler kurser att läsa upp. Man behöver ju ansöka till en kurs två månader innan kursstart så man planerar ju innan.
Citera
2020-11-08, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soeur.
Nej, en kurs i taget. Är bekvämt att bestämma sig allt eftersom vilken kurs man skall läsa härnäst, tex vilken man känner för om man har fler kurser att läsa upp. Man behöver ju ansöka till en kurs två månader innan kursstart så man planerar ju innan.
Om man vill hamra hem 400 poäng per 20 veckor (en termin) så måste man ha 4 stycken 10 veckors kurser på 100 poäng, 2 o 2 samtidigt om det ska gå undan...

Man måste alltså läsa 2 kurser på 100 poäng var parallellt 2 gånger efter varandra så att man kan uppnå 400 poäng på 20 veckor (en termin)...

En kurs i taget skulle få utbildningen att ta mycket längre tid...
Citera
2020-11-08, 17:01
Medlem
Soeur.s avatar
Citat:
Om man vill hamra hem 400 poäng per 20 veckor (en termin) så måste man ha 4 stycken 10 veckors kurser på 100 poäng, 2 o 2 samtidigt om det ska gå undan...

Man måste alltså läsa 2 kurser på 100 poäng var parallellt 2 gånger efter varandra så att man kan uppnå 400 poäng på 20 veckor (en termin)...

En kurs i taget skulle få utbildningen att ta mycket längre tid...

Förstår inte riktigt hur du menar. Om man läser heltid läser man en kurs på 100 poäng på 5 veckor. Alternativt 2 st 100 poängskurser samtidigt (blir då heltid) på 10 veckor. Om man läser heltid läser man 5 kurser sammanlagt (500 poäng) från januari till slutet av juni, dvs en termin.

Det tar således lika lång tid att läsa två stycken kurser på 100 poäng om man läser heltid, oavsett om man läser en i taget eller två stycken samtidigt.
Senast redigerad av Soeur. 2020-11-08 kl. 17:19.
Citera
2021-01-31, 15:35
Medlem
Komvux Stockhom?

Ska utbilda mig och börja vårdprogrammet hade jag tänkt och ska nu välja vilken skola jag ska anmäla mig till.
Finns det bättre och sämre komvux skolor i Stockholm?
Ni som studerat på komvux i Stockholmsområdet senate 3-4 åren, berätta gärna vilken skola och hur ni upplevde den så kanske jag kan bestämma mig lite lättare.
Citera
2021-01-31, 17:30
Medlem
Vad är det du ska söka på komvux för ämne?
Tror det är rätt hugget som stucket. Jag läste för kul på NTI skolan. Det fungerade bra då.
Citera
2021-01-31, 21:35
Medlem
Mycket beror ju i slutändan på lärare samt kurskamrater.

Men rekommenderar dig att undvika hermods, alla lärare jag haft där har varit ofokuserade, ostrukturerade och gett ett allmänt oseriöst intryck.
Påbörjat olika sjukvårdskurser där vid två tillfällen och hoppat av båda gångerna mycket pga lärarna.

Utbildade mig för längesedan på lärgården, minns den som riktigt bra men det är 10+ år sen så kan ha ändrats.

Åsö vuxengymnasium sägs vara helt okej och den kurs jag läst där va helt utan konstigheter.
Citera
2021-02-08, 18:19
Medlem
Suicidalkittens avatar
Hej!

Ha nyligen gått kursen mattematik 2B och fick godkänt i den.

Ska nu söka ett jobb där jag behöver skicka in mitt gymnasiebetyg/slutbetyg men hittar endast mina avgångsbetyg från gymnasiet på antagning.se men inte mitt betyg från komvux. Någon som vet var jag kan hitta dessa?

Tack på förhand !
Citera
2021-02-09, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suicidalkitten
Hej!

Ha nyligen gått kursen mattematik 2B och fick godkänt i den.

Ska nu söka ett jobb där jag behöver skicka in mitt gymnasiebetyg/slutbetyg men hittar endast mina avgångsbetyg från gymnasiet på antagning.se men inte mitt betyg från komvux. Någon som vet var jag kan hitta dessa?

Tack på förhand !

Det ska väl gå att ta ut ditt betyg via din kommun, exempelvis via Mina sidor. Om du vill se betyget på antagning.se så behöver du göra en anmälan, för det är då ens meriter uppdateras på sidan (givet att din komvux är ansluten till betygsdatabasen, så betygen förs över automatiskt)
Citera
2021-02-11, 00:59
Medlem
Pope666s avatar
APL komvux - väljer man det själv?

Jag har sökt till bagareutbildningen via komvux och ungefär hälften av utbildningen är APL (praktik) , får man olika alternativ vart man kan praktisera eller får man bara veta vart man ska praktisera någonstans? Tänkte det kunde vara bra att vara både på ett stort bageri och kanske på ett konditori.

Fast kanske bäst o vara på samma ställe så det ökar chanserna att få jobb sen hos dem efter utbildningen?

Hört att på andra utbildningar så ska man fixa praktikplats själv, men i det här fallet kanske skolan fixar det åt en?
Citera
2021-02-11, 01:42
Medlem
Tror att du får en plats ordnad åt dig, men om du orndnar nåt mer åt dig själv så får du pluspoäng åt dig själv.

Mer intresse. Mer allt. Mer kunskap. Lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in