2020-11-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Och din strategi med XACT bear går bra ? ?

Säkert inte, men är ju lite väl tidigt att utropa Lund-NoGo-zone till förlorare.
Citera
2020-11-05, 19:46
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Jo det är ju riktat till fårskocken.

Man blir dock förbannad för att någon sitter o hittar på olika anledningar till att börsen rör sig. Om han inte hittar på vill jag veta vart han får sin information ifrån om varför .
Enligt Ben Shapiro är marknaden glad för att senaten får republikansk majoritet och republikan på department of treasury. Bra för affärerna.

Kanske bättre med en halvdöd lättstyrd president än tokstollen Trump.
Nån som minns filmen Weekend at Bernies ?
Citera
2020-11-05, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Enligt Ben Shapiro är marknaden glad för att senaten får republikansk majoritet och republikan på department of treasury. Bra för affärerna.

Kanske bättre med en halvdöd lättstyrd president än tokstollen Trump.
Nån som minns filmen Weekend at Bernies ?

det låter rimligt..

Dock så sjunk börsen ca 2% för nån dag sedan, då stod det att det var osäkerhet i valet (man trodde då att biden skulle vinna)

sedan rusade trump och då trodde man att trump skulle vinna. Då stod det "marknaden prisar in trump som president. och index steg typ 3% på några timmar.

Då var liksom trump anledningen till att det vände helt plötsligt.

Sedan en dag senare så är det solklart att biden skulle vinna. Då var det för att relationen till kina skulle bli bättre.

alltså, jag tror det är helt jävla random, typ hur mycket pengar folk har att lägga in i marknaden. Dom hittar på massa skäl bara för att det ska se ut som att det finns en anledning.
Citera
2020-11-05, 21:28
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
det låter rimligt..

Dock så sjunk börsen ca 2% för nån dag sedan, då stod det att det var osäkerhet i valet (man trodde då att biden skulle vinna)

sedan rusade trump och då trodde man att trump skulle vinna. Då stod det "marknaden prisar in trump som president. och index steg typ 3% på några timmar.

Då var liksom trump anledningen till att det vände helt plötsligt.

Sedan en dag senare så är det solklart att biden skulle vinna. Då var det för att relationen till kina skulle bli bättre.

alltså, jag tror det är helt jävla random, typ hur mycket pengar folk har att lägga in i marknaden. Dom hittar på massa skäl bara för att det ska se ut som att det finns en anledning.
Nollräntan har verkligen gjort det helt sjukt svårt att logiskt tänka fram någon anledning till uppgångarna. Förutom då just nollräntan, som verkar vara 99% av anledningen. Någon annan anledning kan iaf inte jag komma på än att varenda jaevel satsar järnet. Och dessutom blir belönade för det. Det ser helt random ut ofta, då diverse puckon som innan inte köpt några aktier nu helt plötsligt köper helt random grejer, ofta då indexfonder såklart.
Citera
2020-11-05, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Nollräntan har verkligen gjort det helt sjukt svårt att logiskt tänka fram någon anledning till uppgångarna. Förutom då just nollräntan, som verkar vara 99% av anledningen. Någon annan anledning kan iaf inte jag komma på än att varenda jaevel satsar järnet. Och dessutom blir belönade för det. Det ser helt random ut ofta, då diverse puckon som innan inte köpt några aktier nu helt plötsligt köper helt random grejer, ofta då indexfonder såklart.

Och vad ska folk göra då?

Du förstår att man går reellt BACK varje år om man sparar på vanligt sparkonto va?

De enda vettiga alternativen i denna miljö är värdepapper, fastigheter och guld.

FIAT är dödsdömt i detta läge.

Många bittra människor på Flashback som inte fattat detta enkla faktum.
Citera
2020-11-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-

jao.. men pengarna kommer ju från någon stans, och det sugs ju ut bra mycket från diverse AI robotar m.m

ökar penningmängden, så kommer indexen höjas. men värdet på valutan kvarstår?
Citera
2020-11-05, 22:30
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus

Du förstår att man går reellt BACK varje år om man sparar på vanligt sparkonto va?

De enda vettiga alternativen i denna miljö är värdepapper, fastigheter och guld.

Vet inte om jag skulle kalla det bitter, men gjort det svårare för egen del att anpassa mig har det väl blivit. Går fortfarande bra dock.

Citat:
jao.. men pengarna kommer ju från någon stans, och det sugs ju ut bra mycket från diverse AI robotar m.m

ökar penningmängden, så kommer indexen höjas. men värdet på valutan kvarstår?
Ja alla pengar som tidigare låg på räntepapper eller bankkonton med ränta kommer dom ju från. Ja sen har det ju såklart skapats enorma mängder pengar under pandemin.
Citera
2020-11-05, 23:26
Medlem
Imorgon fortsätter uppgpången. Skönt med helgen som pause så vi kan spendera vinsterna på kvinnor och dyra lyxrestauranger

Ontopic:
Jag behöver hitta ny entry imorn. Eftersom DAX troligen kommer fortsätta upp imorn så vill jag hitta en bra position i något annat med potential.

Tex dollar är svag nu och guld verkar gå bra.
Olja är kanske något man kan sätta sig in i.
Citera
2020-11-05, 23:40
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Imorgon fortsätter uppgpången. Skönt med helgen som pause så vi kan spendera vinsterna på kvinnor och dyra lyxrestauranger

Ontopic:
Jag behöver hitta ny entry imorn. Eftersom DAX troligen kommer fortsätta upp imorn så vill jag hitta en bra position i något annat med potential.

Kolla RSI och MFI på 4h för SP. Risken att det blir åka av imorgon är ganska hög.
Det måste gå ned någon gång.

Spanska IBEX har annars inte alls hängt med övriga EU, kan finnas viss uppsida där på sikt men kanske inte på det korta perspektivet.

För Silver fanns möjligheter, men det var innan idag då Silvret gick över +4%.
Citera
2020-11-06, 11:17
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Man blir dock förbannad för att någon sitter o hittar på olika anledningar till att börsen rör sig. Om han inte hittar på vill jag veta vart han får sin information ifrån om varför .
Det kallas väl för att analysera? Utan analys och vetenskap så kan man inte tjäna pengar på börsen. Men fårskock är motsatsen till Analys. En fårskock tror på allt som skrivs, och kan utan analys byta åsikt varje dag. Från "Trump är bra" till "Biden är bra" på några veckor, inga problem. Men det är inte vetenskapligt.

Om man inte går så långt så att man säger att Ekonomi och i synnerhet Börskurser inte är vetenskap. Men det gör inte jag. Jag är villig att satsa alla mina pengar på att Börskurser är vetenskap. Men ibland måste jag tvivla, och det är därför jag ofta skriver att Börskurser är vetenskap, i slutändan. Men vägen dit kan vara bergochdalbana.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-06 kl. 11:28.
Citera
2020-11-06, 11:26
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus

Det är inte sant. Med pengarna på bankkonto går man inte back, man får 0. Om man har pengarna på börsen eller i guld kan man däremot gå back. Det är tydligen en bortglömd regel hos många (yngre?), att 2 år av 7 så känns 0 kr i utdelning riktigt bra jämfört med årets börsfall på 10-30%.
Citera
2020-11-06, 11:29
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56

Ontopic:

Ja det är bra, sätt dig in i olja innan du köper något. Vill tipsa om enkla fakta att oljepriset halverats, att flygbolagen flyger på 20% av sin kapacitet, att elbilen ligger runt hörnet, att Exxon blivit utslängt ur Dow Jones för något okänt IT-företag. Kan vara grunden för en analys.

Tyvärr är börsen ner 1% just nu så ditt kort-tips var fynd-fel. Och vänster-Biden kommer att bli USAs president, men bara med halv makt eftersom senaten blir Rep. USA hade 110.000 corona-smittade igår, högst i världen någonsin. Four more years med kaos?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-06 kl. 11:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in