2020-11-06, 11:56
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Nollräntan har verkligen gjort det helt sjukt svårt att logiskt tänka fram någon anledning till uppgångarna. Förutom då just nollräntan, som verkar vara 99% av anledningen. Någon annan anledning kan iaf inte jag komma på än att varenda jaevel satsar järnet. Och dessutom blir belönade för det. Det ser helt random ut ofta, då diverse puckon som innan inte köpt några aktier nu helt plötsligt köper helt random grejer, ofta då indexfonder såklart.

Jag förstår inte varför du försöker applicera någon typ av logik för marknaden.
Vad har det för funktion; vad skulle detta möjligen ge?

Marknaden är ingen fysisk person och struntar helt i vad jag, du och alla andra vid olika tillfällen tycker och känner om den. Att försöka rationalisera marknaden som någon typ av sak som bör göra X eller inte bör göra Y blir därför konstigt. Det finns inga "måsten", inget "det ska upp" eller några andra typer av definitiva och tvärsäkra saker.

Om du upplever att det är 'helt random' kanske du bör börja titta på olika typer av indikatorer som inte är 'helt random' ? Detta kommer aldrig någonsin ge någon typ av "det ska X" eller "det ska inte Y", men du kan nå någon typ av hum åtminstone bortom saker som inte går att sätta ett värde på.

-

Vad för värde har detta "logiskt", "nollränta" och annat som du pratar om?
Vad finns för Entry och Exit med detta i åtanke; dvs när ska man gå in med detta i ryggen och när ska man kliva av?

Ovan är annars det som tråden går ut på. Dvs när man går in samt varför man går in. När man går ut och varför man går ut.
Citera
2020-11-06, 12:29
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag förstår inte varför du försöker applicera någon typ av logik för marknaden.
Vad har det för funktion; vad skulle detta möjligen ge?

Marknaden är ingen fysisk person och struntar helt i vad jag, du och alla andra vid olika tillfällen tycker och känner om den. Att försöka rationalisera marknaden som någon typ av sak som bör göra X eller inte bör göra Y blir därför konstigt. Det finns inga "måsten", inget "det ska upp" eller några andra typer av definitiva och tvärsäkra saker.

Om du upplever att det är 'helt random' kanske du bör börja titta på olika typer av indikatorer som inte är 'helt random' ? Detta kommer aldrig någonsin ge någon typ av "det ska X" eller "det ska inte Y", men du kan nå någon typ av hum åtminstone bortom saker som inte går att sätta ett värde på.

-

Vad för värde har detta "logiskt", "nollränta" och annat som du pratar om?
Vad finns för Entry och Exit med detta i åtanke; dvs när ska man gå in med detta i ryggen och när ska man kliva av?

Ovan är annars det som tråden går ut på. Dvs när man går in samt varför man går in. När man går ut och varför man går ut.
Nej, jag säger inte att det är helt slumpmässigt, men det är mycket mer slumpmässigt än för 20-30 år sen.
Jag har vinst-testat så gott som alla klassiska indikatorer med ett antal tusen signaler, och det blir alltid 50% +/- ett par procent. Dvs inte statistiskt signifikant. Även om man kombinerar ett par st indikatorer. Finns ett par som har påverkan, främst volym- och momentum-baserade, men dom har tappat från 20-30 år sen i %. Tror att denna trend kommer fortsätta i framtiden också, delvis pga att antalet personer som handlar på börsen ökar, delvis pga att antalet datorer som handlar med och mot varandra ökar. Ju större antal som handlar i ett instrument, ju fler åsikter om vilket håll den kommer gå. Vilket enligt mig leder till mer slumpmässiga rörelser.
Tror väl ändå att TA har påverkan, men att bara gå efter det funkar ju uppenbarligen inte jättebra alla gånger.

Kan förtydliga varför jag tror att börsen har blivit mer slumpmässig med följande metafor:
Du har en låda, du ger en person valet att antingen flytta den framåt (köpa) eller bakåt(sälja) 1 meter. Om du ska gissa lådans position efter att personen flyttat lådan kommer du att ha rätt 50% av gångerna. Lägg nu istället till 100 personer, som alla får valet att flytta lådan framåt eller bakåt 1 meter. Hur ofta kommer du att korrekt gissa lådans position? Uppenbarligen mycket mer sällan.

De flesta köper ju sina långvariga investeringar på nåt mer än bara TA, dom har någon sorts tro på företaget de investerar i oftast.
Därför måste man ju försöka få någon rationalisering till varför X händer och läsa av hur framtiden ter sig. Dvs använda logik, fundamenta eller vad du nu vill kalla det. Främst pratar jag väl om lite längre tidsperspektiv nu då, har inget intresse av intradagkurserna, använda logik på dom är värdelöst.
Senast redigerad av TheRiddle- 2020-11-06 kl. 13:00.
Citera
2020-11-06, 13:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Nej, jag säger inte att det är helt slumpmässigt, men det är mycket mer slumpmässigt än för 20-30 år sen.
Jag har vinst-testat så gott som alla klassiska indikatorer med ett antal tusen signaler, och det blir alltid 50% +/- ett par procent. Dvs inte statistiskt signifikant. Även om man kombinerar ett par st indikatorer. Finns ett par som har påverkan, främst volym- och momentum-baserade, men dom har tappat från 20-30 år sen i %. Tror att denna trend kommer fortsätta i framtiden också, delvis pga att antalet personer som handlar på börsen ökar, delvis pga att antalet datorer som handlar med och mot varandra ökar. Ju större antal som handlar i ett instrument, ju fler åsikter om vilket håll den kommer gå. Vilket enligt mig leder till mer slumpmässiga rörelser.
Tror väl ändå att TA har påverkan, men att bara gå efter det funkar ju uppenbarligen inte jättebra alla gånger.

De flesta köper ju sina långvariga investeringar på nåt mer än bara TA, dom har någon sorts tro på företaget de investerar i oftast.
Därför måste man ju försöka få någon rationalisering till varför X händer och läsa av hur framtiden ter sig. Dvs använda logik, fundamenta eller vad du nu vill kalla det. Främst pratar jag väl om lite längre tidsperspektiv nu då, har inget intresse av intradagkurserna, använda logik på dom är värdelöst.

Förstår,

Så länge man inte kan sätta ett värde på när något är bättre än sämre har man dock inget att gå på överhuvudtaget. Den fundamentala datan ger tyvärr inga värden på när något slår om från positivt till negativt.

Däremot finns fundamental data som visat sig vara ganska effektiv som makrofilter t ex UNRATE+MA12. Dvs arbetslöshetssiffrorna med ett glidande medelvärde om 12 månader för att se om det råder högre än lägre risk för en sättning på marknaden.

Se http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:cZQgkjMLjEEJ:www.philosophicalecono mics.com/2016/01/gtt/+&cd=7&hl=sv&ct=clnk&gl=se
Cache:ad kopia av GTT Timing på Philisophical Economics
Citera
2020-11-06, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ja det är bra, sätt dig in i olja innan du köper något. Vill tipsa om enkla fakta att oljepriset halverats, att flygbolagen flyger på 20% av sin kapacitet, att elbilen ligger runt hörnet, att Exxon blivit utslängt ur Dow Jones för något okänt IT-företag. Kan vara grunden för en analys.

Tyvärr är börsen ner 1% just nu så ditt kort-tips var fynd-fel. Och vänster-Biden kommer att bli USAs president, men bara med halv makt eftersom senaten blir Rep. USA hade 110.000 corona-smittade igår, högst i världen någonsin. Four more years med kaos?

Japp och det var det jag ville. Nu fick jag läge att gå in igen.

Tack för tipsen om oljan.

Edit: du kan ju läsa bara i den här tråden hur många som gick ur börsen innan valet för att gå in efter valet.
Det skulle kunna förklara uppgången
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-06 kl. 13:13.
Citera
2020-11-06, 13:31
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Japp och det var det jag ville. Nu fick jag läge att gå in igen.

Tack för tipsen om oljan.

Edit: du kan ju läsa bara i den här tråden hur många som gick ur börsen innan valet för att gå in efter valet.
Det skulle kunna förklara uppgången
Kan vara så, att det står folk i kö för att köpa tillbaka sig eftersom de gick ur när corona var nytt och osäkert i mars. Det enda som fäller det tänket är väl att corona efter 8 månader fortfarande är helt omöjligt att skydda sig emot, att vi inte sett närheten av alla ekonomiska problem än eftersom alla segar sig kvar så länge de kan, att det inte längre går att se ett tydligt slut. De flesta som handlade på börsen i juni trodde nog att corona var permanent över i november eller så. Den nuvarande analysen är att det ser över-jävligt ut fram till mars, sedan blir det lugnt igen, och om ett år kanske det finns vaccin. Ändå är USA- och Stockholms-börserna på samma nivå som i juni.

Under den kommande perioden går rimligen 1000-tals stora företag under. Det går inte att överleva ett år med 80% av sina kunder borta. Det är bara statliga bidrag som håller t.ex Lufthansa levande, de gick med 11 miljarder i förlust förra kvartalet. Nästa kvartal sägs bli värre.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-06 kl. 13:47.
Citera
2020-11-06, 13:52
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Apropå ingenting såg jag på
https://www.worldometers.info/coronavirus/
att det igår sattes nytt rekord i världen med 8771 corona-döda på en dag. Och siffrorna går rakt upp. Kan det påverka ekonomin, och därmed börsen? Och varför behöver jag ens fråga?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-06 kl. 13:55.
Citera
2020-11-06, 14:36
Medlem
Citat:
att det igår sattes nytt rekord i världen med 8771 corona-döda på en dag. Och siffrorna går rakt upp. Kan det påverka ekonomin, och därmed börsen? Och varför behöver jag ens fråga?

Nyss kom en nyhet som fick både DAX och snp att stiga många punkter.
Arbetslöshetssiffror i usa
Citera
2020-11-06, 14:41
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

UNRATE (Unemployment Rate) är en av de viktigaste värdena på makronivå, det är också något jag själv använder för min ordinarie strategi (se den långa tråden 'Tråden om strategier för fonder' som jag startade för ett par år sedan och uppdaterar månadsvis med resultat).

Till skillnad från merparten av smörja som skrivs om i den här tråden är UNRATE något som i allra högsta grad påverkar börsen.

Edit: Ser nu att UNRATE slagit om från negativt MA12 (månader...) till positivt (!) Där har du nog anledningen till glädjeskuttet på börsen. Att det slår om (MA om 12 månader är lång tid) händer inte så väldigt ofta.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-06 kl. 14:44.
Citera
2020-11-06, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
UNRATE (Unemployment Rate) är en av de viktigaste värdena på makronivå, det är också något jag själv använder för min ordinarie strategi (se den långa tråden 'Tråden om strategier för fonder' som jag startade för ett par år sedan och uppdaterar månadsvis med resultat).

Till skillnad från merparten av smörja som skrivs om i den här tråden är UNRATE något som i allra högsta grad påverkar börsen.

Edit: Ser nu att UNRATE slagit om från negativt MA12 (månader...) till positivt (!) Där har du nog anledningen till glädjeskuttet på börsen. Att det slår om (MA om 12 månader är lång tid) händer inte så väldigt ofta.

Ja det var en ganska stor minskning av arbetslösa

Nu är det snart grönt igen. Vi får se hur us öppnar
Citera
2020-11-06, 15:03
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är väl ändå väl känt (?) att de officiella arbetslöshetssiffrorna just nu är en slags fake news. Det är 30-40 miljoner amerikaner utan arbete pga corona ca 25%, USA är mest beroende i världen av små arbetsplatser på restaurang m.m.. Varför de som går på bidrag just nu inte är med i statistiken kan jag enbart förklara med att valet var nu och de måste döljas med en slags bidrag som gör att de ser anställda ut. Efter valet kommer de att tas med.
Citat:
https://www.forbes.com/sites/jackkelly/2020/05/21/40-million-americans-are-now-unemployed-we-desperately-need-a-plan-before-its-too-late/?sh=2a9d8e8422fb
About 40 Million Americans Are Now Unemployed—We Desperately Need A Plan Before It’s Too Late
Ibland tror jag att jag lever i en slags fake news-värld. Men den bygger på officiella siffror från stabila källor som Forbes. Men många av dessa siffror ignoreras i de flesta sammanhang. Jag kan inte förklara det på annat sätt än att vi lever i en skenvärld just nu. Kanske har Trump satt den nya standarden, världen som en TV-serie.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-06 kl. 15:09.
Citera
2020-11-06, 15:39
Medlem
Citat:
Varför skulle det? 150 000 människor dör varje dag, varav 14 000 är barn under 5 år, och nu ska börsen gå ner för att ca 9000, mestadels äldre, dött i något virus?
Citera
2020-11-06, 15:57
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Varför skulle det? 150 000 människor dör varje dag, varav 14 000 är barn under 5 år, och nu ska börsen gå ner för att ca 9000, mestadels äldre, dött i något virus?
Varför stänger man ner städer och hela länder i så fall? Varför flyger ingen längre? Varför får ingen komma in i UK Australien eller Kina längre? Har corona påverkat din tillvaro tycker du? Och känns det bättre idag när det dog 8700 eller bättre i somras? Kan allt detta vara en nackdel för ekonomin?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-06 kl. 15:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in