Citat:
Nollräntan har verkligen gjort det helt sjukt svårt att logiskt tänka fram någon anledning till uppgångarna. Förutom då just nollräntan, som verkar vara 99% av anledningen. Någon annan anledning kan iaf inte jag komma på än att varenda jaevel satsar järnet. Och dessutom blir belönade för det. Det ser helt random ut ofta, då diverse puckon som innan inte köpt några aktier nu helt plötsligt köper helt random grejer, ofta då indexfonder såklart.
Jag förstår inte varför du försöker applicera någon typ av logik för marknaden.
Vad har det för funktion; vad skulle detta möjligen ge?
Marknaden är ingen fysisk person och struntar helt i vad jag, du och alla andra vid olika tillfällen tycker och känner om den. Att försöka rationalisera marknaden som någon typ av sak som bör göra X eller inte bör göra Y blir därför konstigt. Det finns inga "måsten", inget "det ska upp" eller några andra typer av definitiva och tvärsäkra saker.
Om du upplever att det är 'helt random' kanske du bör börja titta på olika typer av indikatorer som inte är 'helt random' ? Detta kommer aldrig någonsin ge någon typ av "det ska X" eller "det ska inte Y", men du kan nå någon typ av hum åtminstone bortom saker som inte går att sätta ett värde på.
-
Vad för värde har detta "logiskt", "nollränta" och annat som du pratar om?
Vad finns för Entry och Exit med detta i åtanke; dvs när ska man gå in med detta i ryggen och när ska man kliva av?
Ovan är annars det som tråden går ut på. Dvs när man går in samt varför man går in. När man går ut och varför man går ut.