2020-11-05, 14:09
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Just därför jag vill ha något jag kan gå in med en liten summa, men med chans på stora pengar.
Lite som att vinna lotteri.

Edit: För att det är osannolikt, men ändå inte totalt omöjligt alltså.
Hur har strategin att satsa på det osannolika lönat sig hittills för dig? Själv gör jag tvärtom och det har lönat sig bra för mig. Åtminstone än så länge.
Citera
2020-11-05, 14:34
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
1. Allmän rädsla för nedgång, se t ex kontraindikatorn F&G som i skrivande stund ligger på 36 och har trendat ned under ett par handelsdagar:
https://money.cnn.com/data/fear-and-greed/

När fler än färre är rädda är det alltså bra läge att söka köp, inte bra läge att gå ur marknaden.

2. Valet påverkar rädsla, men summa summarum är det lite struntsamma vem som vinner[/i]

Utvecklingen är bara osammanhängande om man helt struntar i att faktiskt titta på datan. För oss som tittar på datan har vi bl a sett en ny högre högsta på dagliga, väldigt låg RSI osv... osv....... osv.

Det är bra läge att köpa om folk på grund av rädsla säljer och börsen faktiskt går ner ja. Varför skulle allmän rädsla leda till köp om rädslan faktiskt inte leder till billigare ingångar? Om man köper när det är dyrt och folk är rädda för nergång och säljer förlorar man ju bara på det. Sen kan man ju fråga sig, bra för vem och vilka agerar på vilket sätt, och då måste man på något sätt kvantifiera vardera grupps köp-/säljkraft för att kunna göra någon vettig analys.

Sen att det är struntsamma vem som vinner kan man ju säga men frågan är om alla tänker så eller om det bara är du. Vad jag vet lägger många vikt vid hur valet går med tanke på ekonomin.

Data kan vara bra men datan i sig säger inte särskilt mycket utan en plausibel förklaringsmodell med vilken man kan bygga vidare på aktuell data för att förutspå vad som sannolikt kommer hända härnäst. Det är lätt hänt att man bygger en vidare förklaring felaktigt för att den ska passa ihop med datan för tillfället. Kortsiktig data har i regel begränsad förklaringsförmåga vad gäller långsiktiga utsikter också.
Citera
2020-11-05, 15:41
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Den inprisningen, inkluderat corona som är den kostsammaste olycka som någonsin drabbat mänskligheten, är 10% ner mellan januari och november 2020...

Sedan Trump tillträdde har Dow Jones rusat 60% som jämförelse. Sedan kan börsen väl rusa 60% till när han avgår. Jag är dock inte med på logiken.

Kanske den mest kostsamma olyckan för vissa industrier. Tvek på mänsklighetens värsta olycka. Vi behöver 49 miljoner döda till innan vi når upp till spanska sjukan.
Citera
2020-11-05, 15:44
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Det är bra läge att köpa om folk på grund av rädsla säljer och börsen faktiskt går ner ja. Varför skulle allmän rädsla leda till köp om rädslan faktiskt inte leder till billigare ingångar? Om man köper när det är dyrt och folk är rädda för nergång och säljer förlorar man ju bara på det. Sen kan man ju fråga sig, bra för vem och vilka agerar på vilket sätt, och då måste man på något sätt kvantifiera vardera grupps köp-/säljkraft för att kunna göra någon vettig analys.

Sen att det är struntsamma vem som vinner kan man ju säga men frågan är om alla tänker så eller om det bara är du. Vad jag vet lägger många vikt vid hur valet går med tanke på ekonomin.

Data kan vara bra men datan i sig säger inte särskilt mycket utan en plausibel förklaringsmodell med vilken man kan bygga vidare på aktuell data för att förutspå vad som sannolikt kommer hända härnäst. Det är lätt hänt att man bygger en vidare förklaring felaktigt för att den ska passa ihop med datan för tillfället. Kortsiktig data har i regel begränsad förklaringsförmåga vad gäller långsiktiga utsikter också.

Mja, det är bra att söka köplägen när folk är rädda; inte att bara på måfå utföra köp. Man kan och bör inte vara för definitiv.

När folk är rädda står börsen i regel inte på ATH (All Time High) -nivåer. Det är rentav oerhört ovanligt. Det är när all rädsla har släppts som det blir ett problem; när "det bara kan gå upp" och Aftonbladet skriver inlägg om "börsmiljonärer" och liknande.

Nej, datan säger inte särskilt mycket utan istället väldigt mycket. Betydligt mer än saker som olika tabloiders nyhetsrubriker och liknande. Nyheter skrivs trots allt efter att något händer och inträffar, inte före (logiskt nog). Var inträffar det som sker på börsen först? I prisdatan...

Men visst finns det olika former av extraordinära händelser som kan påverka börsen, men hur kvantifierar du det; alltså sätter ett värde på det? Skulle man gå på det nu skulle det trots allt endast bära av nedåt men det gör det ju inte. Vilken nytta har man av en input som ... inte alls berättar var det barkar åt? Det blir något sjuhelvettes brusig data och brus i datan, dvs att det är otydligt, är något man gärna undviker.

Man kan annars tänka sig att man är intresserad av prisdatan tittar man också primärt på prisdatan. Annat blir lite som att gå till affären och köpa mjölk men istället komma hem med en häst. Väldigt festligt, men inte så bra om det var mjölk som skulle inhandlas.
Citera
2020-11-05, 15:47
Medlem
sinewaves avatar
Breakout av en sk tjurflagga för DAX @ 5 min:
https://i.imgur.com/ea0JVLw.png

En given strategi är att vänta på att denna breakout testas nedåt och då gå in med en stoploss väldigt lite under.
Citera
2020-11-05, 16:02
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Kanske den mest kostsamma olyckan för vissa industrier. Tvek på mänsklighetens värsta olycka. Vi behöver 49 miljoner döda till innan vi når upp till spanska sjukan.
Jag borde lagt till "sedan andra världskriget". Men om man fokuserar på Kostsammaste så kan jag tänka mig att corona kostat samhället 10 gånger mer än Spanska sjukan även efter inflation eftersom vi är så mycket rikare nu och hela jorden är tätt sammanlänkad,. och allt är så mycket dyrare. Så jag kommer nog att bruka det epitetet då och då. Särskilt på börssidor och extra mycket när just börsfolk ignorerar detta faktum.

Bara Sveriges BNP-dipp kan väl räknas till 5% för 2020 = 250 miljarder. Tillkommer lika mycket som nu lånas upp och måste ges i bidrag till sjuka och arbetslösa. Sverige har 1% av den rika världens befolkning, vi pratar trillions of dollars.
Citera
2020-11-05, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Marknaden verkar gilla republikaner i senaten och Biden som president. Han kommer att få svårt att höja skatten i åtminstone två år framöver. Nackdelen är väl att stödpaketet blir något mindre än vad demokraterna vill. Fast på lång sikt kan ju det vara bra. Det vet man först i efterhand. På det stora pluskontot är att ett första vaccin tycks komma redan innan jul och att det är betydligt bättre än väntat. Det fanns en oro för att det skulle ge ett dåligt skydd. Tvärtom tycks ex Astras vaccin skapa fler antikroppar och T-celler än en infektion i covid.

Trump skulle ha släppt stödpaketet innan valet. Då hade han nog varit i ledningen nu.

Jag gissar att EU och USA synkroniserar vaccinsläppet med stödpaketen - för att ge en extra skjuts åt och boosta ekonomin.

Håller med dig i det du skriver men var det inte "crazy-Nancy " som stoppade det där hela tiden det var väl hon som vill vänta och skriva under avtalet förrän valet var över?
(Har jag fel så ber jag om ursäkt)

Hur som helst verkar ju ekonomin och börsen gå alldeles utmärkt just nu och det man förlorade för 2 veckor sedan har man ju redan fått tillbaka. Så kanske det inte var så stor skillnad som jag trodde ändå att Trump inte blev vald (ja jag tror det dessvärre är kört för honom även om han överklagar hit och dit).

Vi Trump -supportrar får bita i det sura äpplet och acceptera att amerikanska folket är lika hjärntvättat som det svenska.
Citera
2020-11-05, 16:30
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Håller med dig i det du skriver men var det inte "crazy-Nancy " som stoppade det där hela tiden det var väl hon som vill vänta och skriva under avtalet förrän valet var över?
(Har jag fel så ber jag om ursäkt)

Hur som helst verkar ju ekonomin och börsen gå alldeles utmärkt just nu och det man förlorade för 2 veckor sedan har man ju redan fått tillbaka. Så kanske det inte var så stor skillnad som jag trodde ändå att Trump inte blev vald (ja jag tror det dessvärre är kört för honom även om han överklagar hit och dit).

Vi Trump -supportrar får bita i det sura äpplet och acceptera att amerikanska folket är lika hjärntvättat som det svenska.
Jo, det stämmer att demokraterna inte accepterade republikanernas förslag. Men om Trump & co hade lagt sig högre så kunde dom säkert ha mötts på halva vägen. Som det ser ut nu så står miljontals amerikaner på bar backe mer eller mindre. Säkerligen har flertalet av dom proteströstat på Biden för att stödpaketet uteblev. Tror jag. Jag är ingen expert.

Själv tror jag att Biden på tronen och republikaner i senaten är bra för marknaden. Biden blir nog bara en nickedocka. Det är personerna bakom honom som är intressanta.
Citera
2020-11-05, 16:42
Medlem
Avanza har en flik där det står "telegram"

När börsen rör på sig är det någon idiot som skriver där varför börsen går upp eller ner.

Alltså rubriker som "corona oro sänker börsen" , "börsen prisar in trump" etc

det är ju helt jävla efterblivet att säga att börsen går upp för att trump ska bli omvald, när han 1 dag senare inte längre ska bli president och börsen fortsätter upp.

Lika så med Corona, "börsen gick ner pga corona" börsen går upp men corona finns kvar?!

Nä, det är en riktig pajas som sitter o skriver dessa jävla telegram
Citera
2020-11-05, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jo, det stämmer att demokraterna inte accepterade republikanernas förslag. Men om Trump & co hade lagt sig högre så kunde dom säkert ha mötts på halva vägen. Som det ser ut nu så står miljontals amerikaner på bar backe mer eller mindre. Säkerligen har flertalet av dom proteströstat på Biden för att stödpaketet uteblev. Tror jag. Jag är ingen expert.

Själv tror jag att Biden på tronen och republikaner i senaten är bra för marknaden. Biden blir nog bara en nickedocka. Det är personerna bakom honom som är intressanta.

Håller med dig. deras onödiga tjafs gjorde nog inte saken bättre för Trump.
så jag håller med dig i det du skriver. (Jag är med långt från expert).

Håller även med dig om att Biden bara är en nickedocka. Typ lite som vi har Stefan Löfven i Sverige.

Skulle tro (min åsikt nu) att även Trumps covid tramsande ledde till att många blev uppretade för han inte tog smittan på allvar. när 230 000 någonting har avlidit av det redan i USA.

Glädjande nog i all fall så har börsen återhämtat sig bra.
Citera
2020-11-05, 17:39
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Avanza har en flik där det står "telegram"

När börsen rör på sig är det någon idiot som skriver där varför börsen går upp eller ner.

Alltså rubriker som "corona oro sänker börsen" , "börsen prisar in trump" etc

det är ju helt jävla efterblivet att säga att börsen går upp för att trump ska bli omvald, när han 1 dag senare inte längre ska bli president och börsen fortsätter upp.

Lika så med Corona, "börsen gick ner pga corona" börsen går upp men corona finns kvar?!

Nä, det är en riktig pajas som sitter o skriver dessa jävla telegram
Jag tror det är så illa så att telegrammen faktiskt påverkar börsfolket, och verkligen visar vad de tänker. Dvs fårskock. Ena dagen ska börsen stiga för att Trump är ledaren, andra dagen för att vi slipper Trump. Kan inte vara annat än fårskock.

Eftersom man vill tjäna pengar så måste man anpassa sin strategi. Efter fårskock.
Citera
2020-11-05, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tror det är så illa så att telegrammen faktiskt påverkar börsfolket, och verkligen visar vad de tänker. Dvs fårskock. Ena dagen ska börsen stiga för att Trump är ledaren, andra dagen för att vi slipper Trump. Kan inte vara annat än fårskock.

Eftersom man vill tjäna pengar så måste man anpassa sin strategi. Efter fårskock.
Jo det är ju riktat till fårskocken.

Man blir dock förbannad för att någon sitter o hittar på olika anledningar till att börsen rör sig. Om han inte hittar på vill jag veta vart han får sin information ifrån om varför .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in