2020-09-21, 21:00
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag har väldigt svårt att se vad som skulle kunna göra börshumöret gladare före presidentvalet. Det känns som det blir mer och mer osäkert för var dag som går, och som grädde på moset så verkar vi vara på väg in i en ny coronavåg med lockdowns och restriktioner.
Eftersom samtliga spännande aktier är på topp, samtliga förväntningar på topp, allt positivt som någonsin kan komma under året inbokat t.ex vaccin och Trump-seger, så finns det inte längre några fundamenta som kan få upp börsen. Det är tämligen omöjligt att apple kommer med en kvartalsrapport "vi sålde 25% fler iphone" eller liknande. Så corona-frisk är inte världen.

Men uppenbarligen finns krafter uppåt som inte bygger på fundamenta, och dessa har jag svårt att beräkna och förutse. Fundamenta vinner dock alltid till slut, men det kan dröja länge.

Min investering i bear (15% av kapitalet, 85% cash) bygger på att allt är ganska nervöst, vi vet inte vad som väntar med vaccin eller presidentval, vi vet fortfarande inte vilka jättebolag som kommer att gå i konkurs av corona. Alla vet att vi inte vet. Och därför kommer varje nyhet med bear-slagsida som idag, banker fortsätter tvätta pengar och flera länder stänger ner igen, att få en större effekt neråt än nyheten egentligen är värd.

Själv hoppas jag på något riktigt oförutsett, som en Hong-Kong-kris, USA-Kina-kris, Trump-kris, vaccin fungerar inte-kris. Då tror jag alla spärrar släpper och det rasar 20-30% i Sverige/USA på 3 veckor som i mars.

Vad är sannolikheten att NÅGOT obehagligt dyker upp under resten av året? 100% skulle jag säga. Jag ser fram emot en spännande obehaglig höst.

För den som vill bredda sin historiska kunskap såg jag en bra dokumentär om börsraset 1929. Förutsättningarna 2020 påminner inte alls om 1929, bara det kan vara intressant att veta. Raset som är det mest berömda i historien vara "bara" 22% till en början. Corona slog det i mars och vi kan nog slå det igen.
https://www.youtube.com/watch?v=qlSxPouPCIM
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-09-21 kl. 21:04.
Citera
2020-09-21, 21:57
Medlem
Riktigt starkt avslut i USA. Blir nog uppgång i EU imorn efter dagens ras
Var det någon som lyssnade på Powells tal? Hur påverkar det börsen?
Senast redigerad av Temujin56 2020-09-21 kl. 22:00.
Citera
2020-09-21, 22:01
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Är det bulltrappen vi nu ser slå igen o vi kommer få se en djuupdykning under kommande dagar?

Vi kommer se en störtdykning på 70% minst. Belåna huset och sälj bilen och ungarna till högstbjudande!

/s
Senast redigerad av Klappasäften 2020-09-21 kl. 22:03.
Citera
2020-09-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Eftersom samtliga spännande aktier är på topp, samtliga förväntningar på topp, allt positivt som någonsin kan komma under året inbokat t.ex vaccin och Trump-seger, så finns det inte längre några fundamenta som kan få upp börsen. Det är tämligen omöjligt att apple kommer med en kvartalsrapport "vi sålde 25% fler iphone" eller liknande. Så corona-frisk är inte världen.

Men uppenbarligen finns krafter uppåt som inte bygger på fundamenta, och dessa har jag svårt att beräkna och förutse. Fundamenta vinner dock alltid till slut, men det kan dröja länge.

Min investering i bear (15% av kapitalet, 85% cash) bygger på att allt är ganska nervöst, vi vet inte vad som väntar med vaccin eller presidentval, vi vet fortfarande inte vilka jättebolag som kommer att gå i konkurs av corona. Alla vet att vi inte vet. Och därför kommer varje nyhet med bear-slagsida som idag, banker fortsätter tvätta pengar och flera länder stänger ner igen, att få en större effekt neråt än nyheten egentligen är värd.

Själv hoppas jag på något riktigt oförutsett, som en Hong-Kong-kris, USA-Kina-kris, Trump-kris, vaccin fungerar inte-kris. Då tror jag alla spärrar släpper och det rasar 20-30% i Sverige/USA på 3 veckor som i mars.

Vad är sannolikheten att NÅGOT obehagligt dyker upp under resten av året? 100% skulle jag säga. Jag ser fram emot en spännande obehaglig höst.

För den som vill bredda sin historiska kunskap såg jag en bra dokumentär om börsraset 1929. Förutsättningarna 2020 påminner inte alls om 1929, bara det kan vara intressant att veta. Raset som är det mest berömda i historien vara "bara" 22% till en början. Corona slog det i mars och vi kan nog slå det igen.

Ganska osmakligt att hoppas att man misslyckas att ta fram vaccin.
Citera
2020-09-21, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Ganska osmakligt att hoppas att man misslyckas att ta fram vaccin.

Money doesn’t smell. Här i ekonomiforumet hittar du oss vuxna män som analyserar sakligt och rationellt. Värdesignalering kan man göra på annat håll.
Citera
2020-09-21, 22:32
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vi kommer se en störtdykning på 70% minst. Belåna huset och sälj bilen och ungarna till högstbjudande!

/s

Föga troligt med 70% med rådande ränteläge.
20-30 är mer troligt om konsumtionen går ned.
Citera
2020-09-21, 22:35
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Money doesn’t smell. Här i ekonomiforumet hittar du oss vuxna män som analyserar sakligt och rationellt. Värdesignalering kan man göra på annat håll.

När blodet flyter på gatorna är det tid att köpa fastigheter....
Citera
2020-09-21, 23:03
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Föga troligt med 70% med rådande ränteläge.
20-30 är mer troligt om konsumtionen går ned.

Konsumtionen går ned 20-30% igen pga corona?

Citat:
När blodet flyter på gatorna är det tid att köpa fastigheter....

En ny Wall Street krash av sällan skådat slag?
Citera
2020-09-21, 23:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Alltid intressant att läsa hur du resonerar.

Tänkte nästan starta en tråd om DJ UK, men frågar dig istället och är OnT;

DJ UK har inte återhämtat sig, ditt perspektiv på spec DJ UK?

Perspektivet för FTSE är att det finns för stora makrofaktorer som kan ställa till det. Särskilt Brexit men också geopolitiskt grus i maskineriet som USA kontra GBR kontra EU (och soppan EU kontra Kina ovanpå allt dessutom). Det hela är/blir något komplext så jag håller mig helt enkelt utanför GBR. Hela EU påverkas ändå av det där så det blir tillräckligt rörigt utan att defakto placera specifikt i GBR.

Många EU-börser har annars inte återhämtat sig. GBR liknar många EU-börser och många av dessa har i princip gått sidledes ett tag. Det är endast USA-börserna som slagit tidigare ATH-nivåer, inga av de andra större börserna ha gjort det (inkl östländer som Kina, Ryssland m fl). Det normala sett till hela världen återspeglas därför väl av t ex DJ World Index.
Citera
2020-09-21, 23:21
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Konsumtionen går ned 20-30% igen pga corona?

En ny Wall Street krash av sällan skådat slag?

På A svarar jag: bolagens vinster är ofta toppen på en kostnadspyramid. Så det behövs inte en revolutionerande nedgång för att vinst ska utebli. Utebliven vinst påverkar aktiekurser o lägger sordin på stämningen...

På B svarar jag. Det var ett investeringsråd från Baron Rochild.
Citera
2020-09-22, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Ha ha, rätt osmaklig syn på det hela men jag hyllar att du går mot strömmen.

Tror du har fel om du tror det du räknar upp får börsen att krasha. Presidentval påverkar nog, har inte lyssnat på vad den andre gubben vill. Blir det trump händer ju inget. Missar de vaccin så kommer nästa bolag med vaccin, ryssland har väl redan ett. Vilka bolag ska krasha, de räddar ju varenda korvkiosk.
Hoppas på en kris kan man göra läääääänge.

Edit: Börsen är lite löjligt högt värderad, tror mer på sidledes.
Senast redigerad av leera 2020-09-22 kl. 00:24.
Citera
2020-09-22, 00:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Jag tror i sig vi kan få en besvikelse-nedgång. Men vet inte tiden är mogen riktigt än. Snart men inte än.
Sålde mina puts när det började gå upp efter dubbelbotten innan close. Och köpte bull spreads. Sedan får vi se om det vara rätt beslut eller inte. Men jag ser en hygglig chans för en sista uppgång till ATH igen.
Sedan blir det nedgång. För då har alla som ska köpa köpt.
Och sedan softbank kanske skall gå ur sina calls och utställarna sälja sina innehav ...
Och då börjar det handla om att rädda profiten och undvika förlust.

Kommer det en riktigt dålig nyhet så kan nog nedgången komma med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in