Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Jag har väldigt svårt att se vad som skulle kunna göra börshumöret gladare före presidentvalet. Det känns som det blir mer och mer osäkert för var dag som går, och som grädde på moset så verkar vi vara på väg in i en ny coronavåg med lockdowns och restriktioner.
Eftersom samtliga spännande aktier är på topp, samtliga förväntningar på topp, allt positivt som någonsin kan komma under året inbokat t.ex vaccin och Trump-seger, så finns det inte längre några fundamenta som kan få upp börsen. Det är tämligen omöjligt att apple kommer med en kvartalsrapport "vi sålde 25% fler iphone" eller liknande. Så corona-frisk är inte världen.
Men uppenbarligen finns krafter uppåt som inte bygger på fundamenta, och dessa har jag svårt att beräkna och förutse. Fundamenta vinner dock alltid till slut, men det kan dröja länge.
Min investering i bear (15% av kapitalet, 85% cash) bygger på att allt är ganska nervöst, vi vet inte vad som väntar med vaccin eller presidentval, vi vet fortfarande inte vilka jättebolag som kommer att gå i konkurs av corona. Alla vet att vi inte vet. Och därför kommer varje nyhet med bear-slagsida som idag, banker fortsätter tvätta pengar och flera länder stänger ner igen, att få en större effekt neråt än nyheten egentligen är värd.
Själv hoppas jag på något riktigt oförutsett, som en Hong-Kong-kris, USA-Kina-kris, Trump-kris, vaccin fungerar inte-kris. Då tror jag alla spärrar släpper och det rasar 20-30% i Sverige/USA på 3 veckor som i mars.
Vad är sannolikheten att NÅGOT obehagligt dyker upp under resten av året? 100% skulle jag säga. Jag ser fram emot en spännande obehaglig höst.
För den som vill bredda sin historiska kunskap såg jag en bra dokumentär om börsraset 1929. Förutsättningarna 2020 påminner inte alls om 1929, bara det kan vara intressant att veta. Raset som är det mest berömda i historien vara "bara" 22% till en början. Corona slog det i mars och vi kan nog slå det igen.
https://www.youtube.com/watch?v=qlSxPouPCIM