2020-12-11, 15:32
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Jag har gått in i omx bull nu iaf.

Tror att det vänder, döda mig inte nu men med mitt amatöröga har jag sett bullish divirigence på både 15 och 5 mins grafen

Akta dig, S&P kan fake:a påbörjan av gap-fill som EU och DAX tidigare och sedan vända på klacken och gå lodrätt nedåt. S&P har båda dubbel-fake:at och trippel-fake:at förut dock, men...

Sätt någon typ av rationellt stopp. Titta efter potentiell gap-fill på S&P (varpå priset sedan förmodligen går ned) etc eller titta efter någon typ av kritisk nivå.
Citera
2020-12-11, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Akta dig, S&P kan fake:a påbörjan av gap-fill som EU och DAX tidigare och sedan vända på klacken och gå lodrätt nedåt. S&P har båda dubbel-fake:at och trippel-fake:at förut dock, men...

Sätt någon typ av rationellt stopp. Titta efter potentiell gap-fill på S&P (varpå priset sedan förmodligen går ned) etc eller titta efter någon typ av kritisk nivå.

Gick in för ett tag sedan så det finns lite buffert %
Citera
2020-12-11, 15:41
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Gick in för ett tag sedan så det finns lite buffert %

Fint.
Citera
2020-12-11, 19:45
Medlem
sinewaves avatar
Intressant att se hur många bear- OCH bulltraps S&P sätter ut idag. Det är alltid festligt att se 4 bulltraps på rad för 5 min-grafen som sedan mynnar ut i vad som ser ut att kunna bli en rejäl beartrap på 30 min.

Det är specifikt denna typ av "fuckery" jag menade tidigare i tråden (förutom att den blev betydligt mer våldsam än jag föreställt mig).

Inte bara det utan skulle S&P nu gå upp och fylla övre gap så är det något av Corona-periodens största trollande. Då har vi i princip hela dagen full av fakeouts där ingen typ av data eller information haft något som helst värde förutom sund skeptiscm på sin höjd (om något ser efterblivet ut är det förmodligen efterblivet).

Något lätt att ställa sig skeptisk när hela kvällen endast bestått av en drös 'fuckery'.
Citera
2020-12-11, 20:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Vad fan hände just igår och idag, tänkte jag. Corona-spridningen är ingen nyhet. Vaccineringarna är t.o.m på g. Sen kom jag på det där med att mycket nu på fullt allvar plötsligt pekar på hård Brexit.

Men det lär inte leda till någon längre eller större nedgång. Vad ska jag hoppas på som vill ha en extrem megakrash? Att vaccinet visar sig inte funka? Att en meteorit utplånar hela New York?

(Det ekonomiska jaget vill alltså det. Resten av mitt jag vill förstås inte att det händer något hemskt. Sitter på 300k i kontanta medel.)
Citera
2020-12-11, 22:30
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad fan hände just igår och idag, tänkte jag. Corona-spridningen är ingen nyhet. Vaccineringarna är t.o.m på g. Sen kom jag på det där med att mycket nu på fullt allvar plötsligt pekar på hård Brexit.

Men det lär inte leda till någon längre eller större nedgång. Vad ska jag hoppas på som vill ha en extrem megakrash? Att vaccinet visar sig inte funka? Att en meteorit utplånar hela New York?

(Det ekonomiska jaget vill alltså det. Resten av mitt jag vill förstås inte att det händer något hemskt. Sitter på 300k i kontanta medel.)
En meteorit skulle kanske funka, men en lite mindre destruktiv händelse vore väl kraftiga räntehöjningar.
Citera
2020-12-12, 00:25
Medlem
HazzardAlards avatar
Sådärja. Nu börjar äntligen Swedbank Robur Ryssland fond, som jag köpte ordentligt av mitt i kraschen i våras, äntligen att röra på sig.
Citera
2020-12-12, 00:29
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Sådärja. Nu börjar äntligen Swedbank Robur Ryssland fond, som jag köpte ordentligt av mitt i kraschen i våras, äntligen att röra på sig.

Ryssen har gått fint senaste tiden , man ska aldrig underskatta ryssen.
En fördel med just Ryssland är att den marknaden ibland har negativ korrelation mot andra, dvs när andra går skit går ryssen bra ibland.
Citera
2020-12-12, 01:21
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ryssen har gått fint senaste tiden , man ska aldrig underskatta ryssen.
En fördel med just Ryssland är att den marknaden ibland har negativ korrelation mot andra, dvs när andra går skit går ryssen bra ibland.

Det har jag funderat på, har du koll på varför det kan bli så?
Citera
2020-12-12, 11:01
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Det har jag funderat på, har du koll på varför det kan bli så?

Inte riktigt, men en tes är att det rör Väst kontra Öst.

Geopolitiskt finns trots allt två fraktioner, det kan ingen missat. Du har rysk gas, alla proxykrig i Mellanöstern (olja). Man kan tänka sig att detta har viss inverkan på de olika börserna i tid och otid.
Citera
2020-12-13, 21:00
Medlem
Morgondagen blir spännande.
Tror det kan lite hur som helst vid öppning i EU.
Vad tror ni om DXY har det indexet nått en botten?

Tänkte försöka hålla koll lite på dxy om tid finns och kanske försöka fynda i att gulden går ner.
Hittade inget bra sätt att investera på dxy.
Finns det någon valuta som brukar vara lite som en motpol till usd?
Citera
2020-12-14, 09:19
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Morgondagen blir spännande.
Tror det kan lite hur som helst vid öppning i EU.
Vad tror ni om DXY har det indexet nått en botten?

Tänkte försöka hålla koll lite på dxy om tid finns och kanske försöka fynda i att gulden går ner.
Hittade inget bra sätt att investera på dxy.
Finns det någon valuta som brukar vara lite som en motpol till usd?

S&P avslutade starkt i fredags, starkt relativt hur det såg ut vill säga. Detsamma för indexterminerna för EU där man tog tillbaka en del och defakto vände trenden sett på 5 min etc.

Något osäkert läge ändå för som du säger kan det gå lite hur som. Det finns gott om argument för att påstå att det bör gå både upp och ner.

DXY är dollarindex så allt som rör försvagning eller förstärkning av dollar.
DXY kommer försvagas om ny QE som de säger skall komma. Hittills är det rekord i QE och man har inte för avsikt att stanna. Något som kanske inte är superbullish för DXY.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in