2020-11-01, 22:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Ser ut att vara fortsatt högt tryck, 102k/kvm i innerstan enligt denna veckans mätpunkt från husmask.

Verkar vara extra högt tryck på 1rok - 3rok, är det dom omtalade skilsmässorna som skapar detta? Det har gått några 1-2rok i huset jag bor i för riktiga fantasipriser på 130-150k/kvm, dessa priser har det inte sålts för sedan 2017 innan kraschen här.
Pratat om hemarbete och att det skulle leda till att folk efterfrågande större bostäder kanske inte var giltigt då.

Eller så söker de sig till villor. Villapriserna har dragit iväg en hel del ser jag. BR har väl lite mer stått och svängt fram och tillbaka. Iaf om man ser till HOX.

Citat:
Ursprungligen postat av Furbo2020
Mycket märkligt. Liksom-fb är en av få som verkligen anstränger sig och lägger tid på att ta fram siffror med källhänvisningar, och sedan argumenterar sakligt för sin ståndpunkt. En del som inte håller med honom försöker istället argumentera genom förolämpningar och jag har svårt att se vem det ska imponera på annat än pöbeln.
Det är väl så att dom blir helt ställda när dom ser en tabell, som dessutom innehåller siffror. Och går berserk, bildligt. Det fanns ju inte precis någon substans i deras inlägg, utan bara personangrepp.
2020-11-01, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Eftersom du uppenbarligen inte förstår vilka fasoner till inlägg det handlar om är du egentligen precis den målgrupp som vinner på att andra säger ifrån. Det är liksom sådana som dig som påhitten är direkt destruktiva för; för dem som är med på banan är det bara störigt med skräp överallt (eller som i det här fallet: humoristiskt, när något blivit tillräckligt galet).
Och du tror att någon som inte ”är på banan” slutar lyssna på liksom-fb och börjar lyssna på dig för att du uttrycker dig som en illitterat idiot, oftast utan några som helst argument överhuvudtaget? Om du nu är så ”på banan”, varför klarar du inte av att producera en begriplig text för att guida in andra på banan? Varför är det enda du har att komma med osakliga påhopp?
2020-11-02, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Och du tror att någon som inte ”är på banan” slutar lyssna på liksom-fb och börjar lyssna på dig för att du uttrycker dig som en illitterat idiot, oftast utan några som helst argument överhuvudtaget? Om du nu är så ”på banan”, varför klarar du inte av att producera en begriplig text för att guida in andra på banan? Varför är det enda du har att komma med osakliga påhopp?
På tiden att du tittar upp från din egna lilla egocentriska bubbla, alltså. Jag klarar mycket väl att både guida andra in på banan och diskutera med dem som redan är där. Det betyder inte att anti-intellektuella har någon chans att lära sig något, oavsett vem som skriver.

Dags att återgå till tråden, du kan hitta en annan om du vill ta itu med detta.
2020-11-03, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Jag håller inte med om att det är en bubbla heller. Alltså prisuppgångarna är fullt logiska med tanke på att reallöner ökat, befolkningsmängden ökat, bostadsbyggandet varit lågt och räntorna kapades kraftigt runt 2008 för att aldrig återhämta sig. Just nu har jag känslan av att räntorna kommer vara låga under hela vår livstid, ungefär som Japan som fastnar i lågräntemiljö senaste 30 åren. Då blir dagens priser motiverade. Det jag diskuterade ovan var om ökningar i material/timmar (produktion) var den främsta drivande kraften i prisuppgångarna. Jag vill hävda att det är räntorna och marknadens konsensusuppfattning om var räntorna kommer vara under överskådlig framtid.

Varför skulle reallöner ha ökat? Vore det sant skulle vi svenskar gå omkring och tycka att boendet har blivit billigare och vi hade behövt ta mindre lån än tidigare för likartade bostäder.
2020-11-03, 21:11
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Varför skulle reallöner ha ökat? Vore det sant skulle vi svenskar gå omkring och tycka att boendet har blivit billigare och vi hade behövt ta mindre lån än tidigare för likartade bostäder.

Du brukar ju alltid gnälla om inflation.... Första tecknet på hög inflation är stora löneökningar. Eller gäller den skyhöga inflationen bara det du inte har som bostad?
2020-11-03, 22:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Man kan ju räkna på fastighetspriser i relation till BNP/Capita. (Det har du väl gjort. Men du glömmer alltid att redovisa beräkningarna).

Kod:
År	FASTPI	BNP/Capita	Kvot
2019	791	488146		617

2009	501	359322		717

1999	237	255647		1078

1989	181	165441		914

1979	98	63779		650
FASTPI är SCB's fastighetsprisindex (baseras på lagfarter).
Högra kolumnen visar hur många kr vi betalar för en indexpunkt. Mätt som BNP/Capita.

Hade fastighetspriserna rusat iväg mer än BNP/Capita så hade högra kolumn dragit iväg med full fart.

Det finns en sak att begrunda här och det är att husen blivit större och lyxigare sedan 1979. Men den effekten beaktas inte i FASTPI. Den tittar bara på priser.

Så kontentan är att vi får oss större och lyxigare hus för en mindre penning.
2020-11-03, 23:41
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Man kan ju räkna på fastighetspriser i relation till BNP/Capita. (Det har du väl gjort. Men du glömmer alltid att redovisa beräkningarna).

Kod:
År	FASTPI	BNP/Capita	Kvot
2019	791	488146		617

2009	501	359322		717

1999	237	255647		1078

1989	181	165441		914

1979	98	63779		650
FASTPI är SCB's fastighetsprisindex (baseras på lagfarter).
Högra kolumnen visar hur många kr vi betalar för en indexpunkt. Mätt som BNP/Capita.

Hade fastighetspriserna rusat iväg mer än BNP/Capita så hade högra kolumn dragit iväg med full fart.

Det finns en sak att begrunda här och det är att husen blivit större och lyxigare sedan 1979. Men den effekten beaktas inte i FASTPI. Den tittar bara på priser.

Så kontentan är att vi får oss större och lyxigare hus för en mindre penning.

Det är en fin bubbla politikerna och andra skojare skapat i storstäderna som nu också spridit sig till små städer. Man massimporterar onaturligt mycket folk samtidigt bygger man inte tillräckligt med hyresbostäder för dessa invandrare som kan ej försörja sig själva.

När industrialiseringen satte fart ordentligt på 50-60-talet satsade Sverige på miljonprogrammet som underlättade när större delen av landsbygden flyttade in till städerna. Sedan 90-talet har Sverige pumpat in nästan 2 miljoner invandrare. Utan denna massinvandring skulle Sverige ej ha haft denna bostadsbubbla där en standard 1:a på ca 30 km2 kan kosta 2-4 miljoner kr i lite större städer eller att det ej finns några hyreslägenheter.

Sverige är ultra korrupt därav har vi denna problem med att våra etniska svenska ungdomar har svårt att hitta bostäder eller tvingas bo hemma tills de är 30 för att en fjuttig 30 km2 cell kostar 2-3 miljoner.

https://www.hemnet.se/bostader?item_types%5B%5D=bostadsratt&rooms_min=1& rooms_max=1&new_construction=only&construction_yea r_min=2020

https://www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/hur-manga-utrikes-fodda-sverige/
2020-11-04, 13:05
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Det är en fin bubbla politikerna och andra skojare skapat i storstäderna som nu också spridit sig till små städer. Man massimporterar onaturligt mycket folk samtidigt bygger man inte tillräckligt med hyresbostäder för dessa invandrare som kan ej försörja sig själva.

När industrialiseringen satte fart ordentligt på 50-60-talet satsade Sverige på miljonprogrammet som underlättade när större delen av landsbygden flyttade in till städerna. Sedan 90-talet har Sverige pumpat in nästan 2 miljoner invandrare. Utan denna massinvandring skulle Sverige ej ha haft denna bostadsbubbla där en standard 1:a på ca 30 km2 kan kosta 2-4 miljoner kr i lite större städer eller att det ej finns några hyreslägenheter.

Sverige är ultra korrupt därav har vi denna problem med att våra etniska svenska ungdomar har svårt att hitta bostäder eller tvingas bo hemma tills de är 30 för att en fjuttig 30 km2 cell kostar 2-3 miljoner.

https://www.hemnet.se/bostader?item_types%5B%5D=bostadsratt&rooms_min=1& rooms_max=1&new_construction=only&construction_yea r_min=2020

https://www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/hur-manga-utrikes-fodda-sverige/
Miljonprogrammet skapade drägligt boende för folk som bodde i getton innom tullarna samt folk som bodde i hyddor på landsbygden. Hänger inte riktigt med på om du tycker det projektet var bra eller dåligt.

När du hyllar regeringen för det genialiska och det fantastiska resultat som invandringen gett oss. Då missar du att man också gjort det möjligt för både ungdomarna och invandrarna att låna 2-3 mille så de kan köpa lägenheterna.

Frågan är om vi ska kröna Löfven till kung när han avgår som statsminister. Eller tycker du någon adlig titel är mer lämplig för en sådan hjälte?
2020-11-04, 16:41
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Miljonprogrammet skapade drägligt boende för folk som bodde i getton innom tullarna samt folk som bodde i hyddor på landsbygden. Hänger inte riktigt med på om du tycker det projektet var bra eller dåligt.

När du hyllar regeringen för det genialiska och det fantastiska resultat som invandringen gett oss. Då missar du att man också gjort det möjligt för både ungdomarna och invandrarna att låna 2-3 mille så de kan köpa lägenheterna.

Frågan är om vi ska kröna Löfven till kung när han avgår som statsminister. Eller tycker du någon adlig titel är mer lämplig för en sådan hjälte?

Vad menar du? Ironisera inte tack! Förr i tiden fick ungdomarna en hyreslägenhet på studs.

Menar du att du vill "adla" sossarna för att dom gjort det möjligt för dagens ungdomar att få samma privilegium för ett lån på några mille som dom som förr i tiden fick gratis?

Är du dum i huvudet på riktigt eller eller försöker du dig på att ironisera på ett sätt du inte klarar av?
2020-11-04, 18:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Vad är bubblan du talar om? Hur har du definierat och mätt upp den?
Är det att vi kan köpa större och lyxigare hus som är en bubbla? Hur då?

Annars ser jag inte att du har någon kommentar till det du citerar. Förstår du inte tabellen?

Sedan det med importerar framgår inte vad du menar.
De som flyttat till min kommun har gjort det på eget initiativ. Det går inte att tala om import.

Om du upplever underskott på hyresrätter så förstår jag inte varför du inte startat ett fastighetsbolag, upphandlat hyreshus och hyrt ut till bruksvärdeshyra.
Varför har du inte gjort det?

Förväntar du dig att andra skall serva dig?

Citat:
Det sk miljonprogrammet handlade om att överheten plundrade folket och delade ut stöldgodset till de som byggde bostäder i städerna. Vet inte om jag tycker det är så sympatiskt. Jag är ganska negativ till kriminalitet.

Vill du sedan säga att utan invandring skulle vi inte haft råd att köpa oss större och lyxigare bostäder?

Fö produktionskostnaden för en 30 kvm lägenhet är ca 1.4 MSEK om jag inte missminner mig. Då låter det som det du vill göra är att köpa en sådan lägenhet på samma adress som andra vill. Och så åker du på att betala mycket för att andra också är betalvilliga. Det ni betalar extra för är adressen.

Det är ungefär som du vill köpa madonnas trosor på en auktion. Men det är inte detsamma som att alla begagnade trosor är dyra.

Citat:
Möjligheten till korruption ökar med andelen av BNP som offentlig sektor förfogar över. Vill man slippa korruption röstar man nyliberalt. Då kommer nyliberala politiker att jobba ned skattekvoten och korruptionen minskar.

Sverige är ett land där ungdomar flyttar hemifrån ovanligt tidigt. I de flesta länder sker det vid högre ålder.
2020-11-04, 19:42
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad är bubblan du talar om? Hur har du definierat och mätt upp den?
Är det att vi kan köpa större och lyxigare hus som är en bubbla? Hur då?

Annars ser jag inte att du har någon kommentar till det du citerar. Förstår du inte tabellen?

Sedan det med importerar framgår inte vad du menar.
De som flyttat till min kommun har gjort det på eget initiativ. Det går inte att tala om import.

Om du upplever underskott på hyresrätter så förstår jag inte varför du inte startat ett fastighetsbolag, upphandlat hyreshus och hyrt ut till bruksvärdeshyra.
Varför har du inte gjort det?

Förväntar du dig att andra skall serva dig?

Det sk miljonprogrammet handlade om att överheten plundrade folket och delade ut stöldgodset till de som byggde bostäder i städerna. Vet inte om jag tycker det är så sympatiskt. Jag är ganska negativ till kriminalitet.

Vill du sedan säga att utan invandring skulle vi inte haft råd att köpa oss större och lyxigare bostäder?

Fö produktionskostnaden för en 30 kvm lägenhet är ca 1.4 MSEK om jag inte missminner mig. Då låter det som det du vill göra är att köpa en sådan lägenhet på samma adress som andra vill. Och så åker du på att betala mycket för att andra också är betalvilliga. Det ni betalar extra för är adressen.

Det är ungefär som du vill köpa madonnas trosor på en auktion. Men det är inte detsamma som att alla begagnade trosor är dyra.

Möjligheten till korruption ökar med andelen av BNP som offentlig sektor förfogar över. Vill man slippa korruption röstar man nyliberalt. Då kommer nyliberala politiker att jobba ned skattekvoten och korruptionen minskar.

Sverige är ett land där ungdomar flyttar hemifrån ovanligt tidigt. I de flesta länder sker det vid högre ålder.

Sluta hyckla nu din pajas. Det är dina nyliberala politiker som ökar korruptionen i detta land. Vill man minska korruptionen i ett land röstar man nationalistisk lik AfS där tjänstemännen kommer straffas om de begår tjänstefel mm.

Massinvandringen till vårt land är tack vare dina nyliberala kompisar också som Reinfeldt & Co (Alliansen) påvisade oss galant. Självfallet ska S beskyllas lika mycket lik de andra 6 partierna.

Betalar jag så mycket skatt som jag gör i detta land så förväntar jag mig att mina skatter ska gå till svensk infrastruktur som bostäder och hyreslägenheter och inte till dina nyliberala projekt där ni bygger sjukhus för 57 miljarder kronor och att en dörr som ska bytas ut ska kosta 1 miljon kronor.

Kina som har en nationalistisk styre och där essentiell infrastruktur styrs av folket som betalar skatt får iaf valuta för sina pengar. De bygger sjukhus på 10 dagar om det behövs, de behöver ingen massinvandring utan satsar allt på sitt land och framtid. Dina nyliberala förrädare förtjänar långa fängelsestraff och arbetsläger för att man sålt ut och hållit på med korrupta projekt lik bolsjeviker som tusentals skribenter har bevisat gång på gång.

Du kan inte försvara din globalist nyliberala politik som gett oss hårt betalande svenska skattebetalare sämre infrastruktur, orimliga dyra bostäder även i ute i landet och småstäder (BOSTADSBUBBLA), ökat brottslighet, ökat otrygghet för våra barn och barnbarn, sämre skola och vård, dyrare el-priser, dyrare bensin priser, sämre försvarsmakt, utförsäljning av vår gemensamma essentiella infrastruktur mm.

https://www.karolinska.se/om-oss/organisation/sjukhusdirektorens-blogg/arkiv/2020/01/nej-vart-sjukhus-kostade-inte-61-miljarder/
https://www.svd.se/dryg-miljon-for-att-byta-dorr-pa-nya-karolinska
https://ekonomihandboken.se/den-nyliberala-politiken/vad-ar-nyliberalism/
https://www.sydsvenskan.se/2019-11-11/sanningen-ar-att-nyliberalismen-trots-namnet-inte-alls-var-liberal
https://arbetet.se/2020/02/06/mittens-vag-in-i-nyliberalt-morker/
https://www.di.se/debatt/sa-undviker-vi-nasta-nya-karolinska-haveri/
Senast redigerad av PUBG2018 2020-11-04 kl. 19:44.
2020-11-04, 20:00
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Vad menar du? Ironisera inte tack! Förr i tiden fick ungdomarna en hyreslägenhet på studs.

Menar du att du vill "adla" sossarna för att dom gjort det möjligt för dagens ungdomar att få samma privilegium för ett lån på några mille som dom som förr i tiden fick gratis?

Är du dum i huvudet på riktigt eller eller försöker du dig på att ironisera på ett sätt du inte klarar av?
Det var du som hyllade regeringens arbete med flyktingar som frälsningen för bostadsmarknaden och Sveriges ekonomi.

Så jag undrar hur du vill belöna dessa hjältar.

Jag är själv ganska skeptisk till att immigration påverkar bostadspriserna nämnvärt. I alla fall på kort sikt. Jag anser penningpolitiken påverkar mer.

Inget är "Gratis" Även tidigare så var det vanligtvis billigare att bo en en ägd bostad än en man hyr. De lägenheter där det varit billigare att hyra har alltid varit otillgängliga för ungdomar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in