2020-10-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Fast effekten av att efterfrågan sätter priset blir ju att priset (där det finns efterfrågan) närmar sig produktionskostnaden. Stiger priset ökar produktionen tills det inte längre lönar sig.
Varför ökar produktionskostnaden av prisökning som beror på efterfråga?
2020-10-30, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer

Edit: Ta bort. Borde läst hela diskussionen innan jag svara
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2020-10-30 kl. 18:49.
2020-10-30, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Det gör den inte...

ökad produktion -> priset sjunker -> om det går under produktionskostnaden (plus dräglig vinstmarginal) slutar det produceras.

Nu finns ju vissa marknadshinder som gör att det inte funkar riktigt så enkelt, men det är väl principen som liksom-fb beskriver, och det faktum att produktionen även i Stockholm stannar upp vid minsta hack i priskurvan är ju ett tydligt tecken på att produktionskostnaden inte ligger långt under slutpriset till kund.
Senast redigerad av apa123456 2020-10-30 kl. 20:15.
2020-10-30, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Det gör den inte...

ökad produktion -> priset sjunker -> om det går under produktionskostnaden (plus dräglig vinstmarginal) slutar det produceras.

Nu finns ju vissa marknadshinder som gör att det inte funkar riktigt så enkelt, men det är väl principen som liksom-fb beskriver, och det faktum att produktionen även i Stockholm stannar upp vid minsta hack i priskurvan är ju ett tydligt tecken på att produktionskostnaden inte ligger långt under slutpriset till kund.

Ok låter som en funktion som kan förklaras av tillgång ( producerade enheter) och efterfråga. Produktionen leder till mindre marginal mellan tillgång och efterfråga.

Brytpunkten är då som du säger när priser når nära slutpriserna, men samtidigt är ju slutpriserna drivna av betalningsförmågor, som styrs av dels bnp (lön) och repo räntan.

Jag hade velat se data på fördelningen av produktionskostnaderna ( en sammanställning) och hur den förändrats på årsbasis samt marginalerna mellan såld enhet och produktionskostnad på några eftertraktade städer i Sverige .
2020-10-31, 23:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Ja, att köpa mark utan att förädla, sitta på den några år, och sedan sälja vidare har varit en lukrativ business i Sverige senaste 30 åren och jag tror faktiskt även att denna landbit som gud glömde i civilisationens ytterkant kan ha kostat 10.000 kr 1990, och nu 50.000 kr. Men jag kan såklart det specifika området för dåligt så jag vill egentligen inte uttala mig om den här saken. Du har lite för höga krav på andra flashbackare om du tror de kan värdera enskilda tomters värde i Boden 30 år bakåt i tiden.

Jag talar hellre om de generella tendenserna jag sett av egen erfarenhet som utvecklare på marknaden. De gånger jag köpt landbitar och lagt dyrbar tid (och kapital) på att projektera och utveckla för att inse att jag hade fått en bättre ROI % på att bara sitta på landbiten tills licens erhålles, sedan sälja med godkänd byggplan och låta någon annan bygga. Det är hög risk och mycket arbete med byggen med: tjafs med byggentreprenörer, överklaganden, kvalitetsproblem, garantiärenden på kök och badrum, köpare som drar sig ur kontrakt, advokater, mäklare, tillstånd och inspektioner och annat jox. Varför hålla på med det när det ändå varit landet i sig som genererat större delen värdeuppgången?

Som du kan se här har priserna på åkermark 6-dubblats sedan 1990, det påminner om bostadspriserna. Ingenting har lagts till desa åkerplättar, det är bara jord precis som det var 1990. Anledningen till prisuppgången är såklart även där att räntan är låg och det är billigt att låna.

https://jordbruketisiffror.wordpress.com/2017/08/31/priset-pa-jordbruksmark-fortsatter-att-oka/

(Och innan du börja prata om matpriser så har de bara ökar med 50% sedan 1990):
https://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_rapporter/ra11_44.pdf
SKR har en ganska ny artikel om detta. Från i somras ser det ut som.
https://skr.se/samhallsplaneringinfrastruktur/planerabyggabo/boendebostader/okatbostadsbyggande/markpriserbostader.14598.html

För villor/parhus var frågan till kommunerna:
Vad var det genomsnittliga markpriset per kvadratmeter tomtarea vid kommunala markförsäljningar avseende nybyggnation av en- och tvåbostadshus 2019?

Och svaren:
A: Upp till 500 kronor: 69 %
B: 501 – 2 500 kronor: 27 %
C: 2 501 - 5 000 kronor: 3 %
D: 5 001 – 10 000 kronor: 1 %

Inte så dödande med 500 kr/kvm

För flerfamiljshus:
Enkätsvaren visar att det var absolut vanligast att kommuner under 2019 sålde sin mark till ett genomsnittligt pris på högst 2 500 kronor per kvadratmeter bruttoarea.

Det kan jämföras med att den totala produktionskostnaden för flerbostadshus gällande bostadsrätter år 2018 i snitt var cirka 48 000 kronor per kvadratmeter lägenhetsarea, enligt SCB:s statistik.

Hur stor andel av de 48 kSEK är mark?

Och:
jämförelsen visar ändå att den summa företag betalar för kommunal mark generellt sett är en relativt liten andel av kostnaden i ett bostadsbyggnadsprojekt.

Vill du fortsätta att hävda att det är markpriserna som dödar nyproduktionen?
2020-10-31, 23:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Snacka om tillrättalagt exempel.
På vad sätt då.

Men du svarar inget. Förstår du varför det befintliga huset hamnade prismässigt i paritet med det nyproducerade.

Kontrollfråga: Om det nyproducerade huset hade kostat 3 MSEK, vad hade det befintlig sålts för då?

Kan du bekräfta om du förstår var det är produktionskostnaden som sätter prisnivån eller inte?

Citat:
Då ska jag ge dig ett också:

Liksom-FB köper en tomt i boden för 50.000SEK. Han tror att produktionskostnaderna styr bostadspriserna så han lägger hundra miljarder och tror han kan sälja det för det. När ingen köper hans bostad går han i konkurs. Fattar du nu varför produktionspriser inte styr bostadspriser?
Jag har varit väldigt tydlig med att om produktionskostnaden går över betalviljan så stannar produktionen av. Dvs producenterna producerar inte om de inte får betalt för sina kostnader.

På vilket sätt menar du att du har vägt in att jag skrivit det?

Citat:
(Hjälp, jag orkar inte mer..!)
Onekligen framstår du som svarslös.
2020-10-31, 23:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
När bolåneräntan stod på över 5% 2007 låg inflationen på 2.2%.

Åren 2018-2019 låg inflationen på runt 1.5-2% (rätt liknande) men bolåneräntan 1.3-1.5%. Hur får du ihop att realräntan skulle vara "tämligen likartad"?

Realräntan för bolån 2007: 5%-2.2% = 3.8%
Realräntan för bolån 2018-2019: ca 1.5% - 2% = -0.5% (!)
Vi kan ta historisk ränta och inflation för några årtal:

1985: boränta 15%, Inflation 8,1%. Real ränta efter skatt: -0.6

1988: boränta 11,7%, Inflation 6,4%. Real ränta efter skatt: -0.55

1994: boränta 9,5%, Inflation 2,8%. Real ränta efter skatt: 3.85

1998: boränta 5,5%, Inflation 0,3%. Real ränta efter skatt: 3.55

2001: boränta 5,65%, Inflation 2,8%. Real ränta efter skatt: 1.15

2006: boränta 3,90%, Inflation 1,6%. Real ränta efter skatt: 1.13

2010: boränta 1,95%, Inflation 0,9%. Real ränta efter skatt: 0.46

2014: boränta 2,69%, Inflation 0,2%. Real ränta efter skatt: 1.63

2018: boränta 2,05%, Inflation 1,9%. Real ränta efter skatt: -0.46

2020: boränta 2,39%, Inflation 0,7%. Real ränta efter skatt: 0.97

Källor Swedbank och SCB.

Och nog skulle jag vara beredd att säga att de rört sig runt nollan.
Undantaget är just efter krisen på 90-talet.

Man ska vara medveten om att inflationen fladdrar en del och räntorna hinner inte med. Därför kan realränta efter skatt och inflation fladdra en del från månad till månad och även mellan två intilliggande år.
2020-11-01, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Man ska vara medveten om att inflationen fladdrar en del och räntorna hinner inte med
Jag vill att alla tar en minut och funderar över vilket magiskt efterblivet huvud som krävs för att råka göra det här påståendet.

Om ni inte är underhållna har ni inte tänkt efter, därav minuten.
2020-11-01, 08:16
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Jag vill att alla tar en minut och funderar över vilket magiskt efterblivet huvud som krävs för att råka göra det här påståendet.

Om ni inte är underhållna har ni inte tänkt efter, därav minuten.
Du har helt rätt. Fantastiskt!
Citat:
Man ska vara medveten om att inflationen fladdrar en del och räntorna hinner inte med. Därför kan realränta efter skatt och inflation fladdra en del från månad till månad och även mellan två intilliggande år.
Citatet kan i sin lågmäldhet och efterblivenhet vara det mest komiska jag läst i Flashback under alla år. Det är till och med "signaturkvalitet" för den ekonomitrådskribent som vill uppmärksamma det för eftervärlden.

För att göra det riktigt on-topic skulle jag vilja veta vad savanten som kläckt klassikern tycker om bostadspriserna. Fladdrar dessa också från månad till månad?
2020-11-01, 08:57
Medlem
Furbo2020s avatar
Mycket märkligt. Liksom-fb är en av få som verkligen anstränger sig och lägger tid på att ta fram siffror med källhänvisningar, och sedan argumenterar sakligt för sin ståndpunkt. En del som inte håller med honom försöker istället argumentera genom förolämpningar och jag har svårt att se vem det ska imponera på annat än pöbeln.
2020-11-01, 14:11
Medlem
vnc-s avatar
Ser ut att vara fortsatt högt tryck, 102k/kvm i innerstan enligt denna veckans mätpunkt från husmask.

Verkar vara extra högt tryck på 1rok - 3rok, är det dom omtalade skilsmässorna som skapar detta? Det har gått några 1-2rok i huset jag bor i för riktiga fantasipriser på 130-150k/kvm, dessa priser har det inte sålts för sedan 2017 innan kraschen här.
2020-11-01, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furbo2020
Mycket märkligt. Liksom-fb är en av få som verkligen anstränger sig och lägger tid på att ta fram siffror med källhänvisningar, och sedan argumenterar sakligt för sin ståndpunkt. En del som inte håller med honom försöker istället argumentera genom förolämpningar och jag har svårt att se vem det ska imponera på annat än pöbeln.
Eftersom du uppenbarligen inte förstår vilka fasoner till inlägg det handlar om är du egentligen precis den målgrupp som vinner på att andra säger ifrån. Det är liksom sådana som dig som påhitten är direkt destruktiva för; för dem som är med på banan är det bara störigt med skräp överallt (eller som i det här fallet: humoristiskt, när något blivit tillräckligt galet).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in