2020-10-28, 23:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Man köper in råvara (land/byggnad), sedan förädlar man det till en slutprodukt (hus/lägenhet) med hjälp av inputs så som material, timmar och inhyrda maskiner (produktion).

Vad vi diskuterar är huruvida det är ökade kostnader i själva förädlingen (produktion - kom ihåg material och timmar) som står bakom ökningen i slutproduktens pris. Det är detta FB hävdar.
Nja, det jag skrivit som triggat viss diskussion är att det kostar i form av renovering/underhåll/modernisering att ha en bostad. Inses enklast för en villa.
En del pratar bara om att prisstegringarna för befintliga bostäder är en ren vinst. Men det jag pekar på är att man har kostnader som göra att man beskattas på en "vinst" som inte är en vinst.

Jag formulerade detta lite sloppy som att det kostar att anlita hantverkare. Ur kontext framgår att det inte bara gäller hantverkarnas löner. Även om det bidrar.

Citat:
Eftersom du kunde köpa en landbit för 0.5M för 30 år sedan och sälja vidare samma landbit för 10M idag utan att överhuvudtaget lägga till någon som helst förädling (arbete eller timmar) är det helt uppenbart att prisuppgången på fastigheter drivs av andra saker än ökade kostnader för själva produktionen.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-bodens-kommun-sandtrask-8-17074315
Här har du både en bit mark och en byggnad. Hur många % per år skulle du säga att de har stigit?
Marken är 2191 kvm intill vatten. Så det är ingen oattraktiv mark precis.

Hm, du skulle ju kunna dra ifrån de ca 300 kSEK som kommunala anslutningar kostar, när du räknar.

Ser fram emot att få ta del av dina beräkningar.

Citat:
Priser drivs av efterfrågan, och utbud följer med viss fördröjning (eller inte alls om det inte går att öka och då stiger priser istället).
Om du tittar på varor i din omgivning så har många av de genomlevt stigande efterfrågan utan att priserna ökat. Det beror på att produktionen ökat. Och det är precis det som händer när efterfrågan stiger.

Det är för varor som inte kan produceras (t ex antikviteter) som priset stiger, när efterfrågan stiger. Inte för producerade varor.
2020-10-28, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, det har vederbörande aldrig hävdat. Och jag vill nog insistera på att vederbörande är en auktoritet på just vad vederbörande hävdar. (Sedan får vi se om VilfredoParitet klarar den meningen).

Läs gärna inlägget som VilfredoParitet länkade. Det har ett underhållsvärde för en del läsare.

Det har vederbörande hävdat här:
Citat:
Jag säger att produktionskostnaden låser fast prisnivån.
Då vi har vinstmarginal så hävdar du att vinstmarginal är kostnad. Simpel logik.
2020-10-28, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
1. Produktion av bostäder går segt. Skift i efterfrågan via räntekanalen är kvickt. Därför är det mer rimligt att anta att utbudet på kort sikt är fixed och efterfrågan är rörlig. Det förklarar prisuppgången bättre än hantverkarlöner (som förövrigt ökat procentuellt mindre än bostadspriserna).

Givet dagens ränteläge och centralbankernas agerande så är det helt uppenbart att vi befinner oss i århundradets bubbla där man gör allt i sin makt att pumpa in likvider i systemet för att det inte ska rasa ihop. Bostadsbubblan är bara ett symptom av helheten.

Att hävda att penningpolitiken inte säger någonting om bubbla är anmärkningsvärt.

”Givet dagens ränteläge så är priserna rimliga” skriver du. Vilket ju exakt är vad bubblan handlar om; billiga krediter som inte är långsiktigt hållbara med avseende på samhällets utsikter. Däribland sysselsättningen, mångkulturen och en åldrande befolkning i en allt mer automatiserad verksamhetsmodell.

200% högre pris än dagsläget, då är det bubbla, skriver du. Vart får du den siffran ifrån, har du dragit den ur röven?

2. Finns ingen logik i det du skriver. Låt oss stolpa upp det:

Påstående: vinsten är en kostnad

Skäl:
a) risken är en kostnad
b) tiden är en kostnad
c) kostnaden är hur mycket kapital som riskeras i förhållande till förväntad vinst

punkt b) nämner inget om att vinst är en kostnad. a) och c) säger i princip samma sak. Men i c) gör du bort dig. Du skriver att kostnaden är risken i förhållande till vinsten. Men du hävdade ju precis att vinsten är en kostnad. Så varför behandlar du inte vinsten här som en kostnad, du behandlar ju vinsten som avkastningsfaktor i förhållande till kostnaden risken. Somsagt, hål i huvet.

Men visst, det är en kostnad för mig när jag säljer min bostad och går +50% på inköpspris.

Då är vi tillbaka på det som flest fastnar vid, alltså inte bostäders värde. Istället handlar frågan om penningpolitik, "dold inflation" i tillgångar, systemkollaps etc. Och det må så vara men då är det något annat än bostadsbubbla man oroar sig för. Det handlar om att man tycker att det trycks för mycket pengar, lånas för mycket o.s.v. Det må så vara men givet dagens faktorer är kostnaden för att skaffa sig en bostad samt bära löpande kostnader för denna på en rimlig nivå med dagens transaktionsmedel mätt. Om vi går tillbaka till Bretton Woods, rena guldmynt, Bitcoin, snäckskal eller ren Barter om det önskas så får vi se om prissättningen är rimlig i relation till den verkligheten då. Inte nu.
2020-10-28, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrRagnar
Jag förstår och håller inte med om hela resonemanget. Det jag håller med om är att det i huvudsak är marken som ökat mest i pris. Men det är som sagt givet med den inflation vi haft, de räntenivåer vi haft och har, de löneökningar vi haft, den urbanisering vi haft. Så, jag håller med om att markpriserna ökat kraftigt och utgör lejonparten av ökningen i produktionskostnaden och priset för bostäder. Jag menar bara att det inte är en bubbla, givet historiska och nuvarande faktorer.

Jag håller inte med om att det är en bubbla heller. Alltså prisuppgångarna är fullt logiska med tanke på att reallöner ökat, befolkningsmängden ökat, bostadsbyggandet varit lågt och räntorna kapades kraftigt runt 2008 för att aldrig återhämta sig. Just nu har jag känslan av att räntorna kommer vara låga under hela vår livstid, ungefär som Japan som fastnar i lågräntemiljö senaste 30 åren. Då blir dagens priser motiverade. Det jag diskuterade ovan var om ökningar i material/timmar (produktion) var den främsta drivande kraften i prisuppgångarna. Jag vill hävda att det är räntorna och marknadens konsensusuppfattning om var räntorna kommer vara under överskådlig framtid.
2020-10-28, 23:31
Medlem
Citat:
Då är vi tillbaka på det som flest fastnar vid, alltså inte bostäders värde. Istället handlar frågan om penningpolitik, "dold inflation" i tillgångar, systemkollaps etc. Och det må så vara men då är det något annat än bostadsbubbla man oroar sig för. Det handlar om att man tycker att det trycks för mycket pengar, lånas för mycket o.s.v. Det må så vara men givet dagens faktorer är kostnaden för att skaffa sig en bostad samt bära löpande kostnader för denna på en rimlig nivå med dagens transaktionsmedel mätt. Om vi går tillbaka till Bretton Woods, rena guldmynt, Bitcoin, snäckskal eller ren Barter om det önskas så får vi se om prissättningen är rimlig i relation till den verkligheten då. Inte nu.
Givetvis har bubbla en strimma av rationalitet i sig. Annars hade bubblor aldrig varit effektiva i att uppstå. Men att peka på rationaliteten är ju inget bevis för att vi inte har en bubbla. Tvärtom, det är ett tecken på att det faktiskt är en bubbla, när vi lyfter blicken och ser helheten.

Jag noterar förövrigt att du inte besvarade min fråga om varför du använder vinst som avkastningsfaktor i relation till kostnaden risk när du försöker övertyga om att vinst är en kostnad. Kan du svara på det.
Senast redigerad av VilfredoParitet 2020-10-28 kl. 23:34.
2020-10-28, 23:34
Medlem
Citat:
Jag håller inte med om att det är en bubbla heller. Alltså prisuppgångarna är fullt logiska med tanke på att reallöner ökat, befolkningsmängden ökat, bostadsbyggandet varit lågt och räntorna kapades kraftigt runt 2008 för att aldrig återhämta sig. Just nu har jag känslan av att räntorna kommer vara låga under hela vår livstid, ungefär som Japan som fastnar i lågräntemiljö senaste 30 åren. Då blir dagens priser motiverade. Det jag diskuterade ovan var om ökningar i material/timmar (produktion) var den främsta drivande kraften i prisuppgångarna. Jag vill hävda att det är räntorna och marknadens konsensusuppfattning om var räntorna kommer vara under överskådlig framtid.

Min uppfattning ligger också åt det hållet, men vill nog ändå påstå att de andra faktorerna kan påverka priset nästan lika kraftigt som räntan. Men i stort tror jag nog att ett Japan-scenario är troligt. Dock inte lika säker på att det är av ondo, rejält snabb utveckling främst inom teknologi ger bättre produkter och högre effektivitet i samhället till lägre priser vilket i sig bör ha en hämmande effekt på inflation och räntor utan att vara negativt i längden.
2020-10-28, 23:36
Medlem
Citat:
vederbörande hävdade att vinstpåslag för företaget är en kostnad för samma företag som sätter slutpriset. Det var företagets "kostnad" till ägarna eller något dylikt svammel.

När man gräver en grop i sitt efterblivet envisa påstående att pris = kostnad så hamnar man i sådana tankevurpor såsom liksom-fb
Nej, det hävdade inte vederbörande. Det har du själv tolkat in.
2020-10-28, 23:40
Medlem
Citat:
Det har vederbörande hävdat här: Då vi har vinstmarginal så hävdar du att vinstmarginal är kostnad. Simpel logik.
Det finns en massa leverantörer på vägen som gör vinst, all den vinsten är en del av produktionskostnaden. Vad är det du invänder mot?
2020-10-28, 23:42
Medlem
Citat:
Givetvis har bubbla en strimma av rationalitet i sig. Annars hade bubblor aldrig varit effektiva i att uppstå. Men att peka på rationaliteten är ju inget bevis för att vi inte har en bubbla. Tvärtom, det är ett tecken på att det faktiskt är en bubbla, när vi lyfter blicken och ser helheten. Det är enligt min uppfattning inte situationen just nu.

Jag noterar förövrigt att du inte besvarade min fråga om varför du använder vinst som avkastningsfaktor i relation till kostnaden risk när du försöker övertyga om att vinst är en kostnad. Kan du svara på det.

Vi har bytt mellan olika kreditsystem och transaktionssystem flera gånger genom historien och har inflaterat och manipulerat i princip alla dessa på olika sätt. Man har också under dessa perioder upplevt olika bubblor av slag där det som blåses upp inte motsvarar värdet under de då rådande omständigheterna med pengatryckande, kreditexpansioner och räntenivåer.

Vad gäller din fråga, så visst, det var klumpigt uttryckt. Vinsten är alltid en kostnad som måste vara med för köparen.
Senast redigerad av DrRagnar 2020-10-28 kl. 23:43. Anledning: Felstavning
2020-10-28, 23:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det har vederbörande hävdat här:
Nej, det får du allt visa hur du kommit fram till.

Citat:
Då vi har vinstmarginal så hävdar du att vinstmarginal är kostnad. Simpel logik.
För det köpande fastighetsbolaget är byggfirmornas och materialleverantörernas vinstmarginaler en kostnad ja. Vill du på allvar hävda att det inte stämmer?
2020-10-29, 00:49
Avslutad
Citat:
Min uppfattning ligger också åt det hållet, men vill nog ändå påstå att de andra faktorerna kan påverka priset nästan lika kraftigt som räntan. Men i stort tror jag nog att ett Japan-scenario är troligt. Dock inte lika säker på att det är av ondo, rejält snabb utveckling främst inom teknologi ger bättre produkter och högre effektivitet i samhället till lägre priser vilket i sig bör ha en hämmande effekt på inflation och räntor utan att vara negativt i längden.

Pelle som bor på en fin adress i Stockholm har ägt sitt boende på 50 m2 sedan strax innan finanskrisen 2008 som han då köpte för 2 miljoner.

Pelle ville verkligen ha lägenheten och tog i från tårna och maxbelånade sig utifrån vad banken godkände - 85% av värdet alltså tog Pelle ett lån på 1.4 miljoner.

Av banken fick Pelle räntan satt till 5% vilket kostade 6000/månad. Till det kom föreningens avgift som då låg på 4000/månad. Totalt betalade då Pelle 10.000 i månad för sitt nya boende.

Idag har räntekostnaderna (trots att Pelle inte amorterat någonting) gått ner till 1% alltså alltså 1100 /månad. Samtidigt har föreningen (bildad 2004 med lån på 10.000/m2) kunnat sänka sina avgifter kraftigt tack vare lägre räntor så avgiften är idag 3000 per månad.

Så det Pelle tog betalade - 10.000 /mån - när han köpte lägenheten har idag år 2020 blivit 4100/månad nu bara på grund av sänkta räntor..

Pelles lägenhet är idag värd ca 5 miljoner (100.000 per m2) och till en eventuell köpare är bankerna är villiga att låna ut ca 4 miljoner till någon som var i samma situation som Pelle var i 2008. Kostnaden för detta lån är då 3300kr och med avgiften blir det 6300kr, vilket är hälften av vad Pelle behövde betala när han flyttade in.

Om vi nu jämfört 2008 med 2020:

Skillnaden på boendekostnad från 4100/mån till 10000/mån ger en faktor på 1.68 medan skillnaden på pris från 2M till 5M ger en faktor på 1.5. Eftersom skillnaden i boendekostnad pga räntesänking har rört sig nästan exakt parallellt med prisökningen kan man dra slutsatsen att räntan har en mycket stark effekt på prisbildningen. Och konstigt vore väl annars - vilken vara blir inte mer efterfrågan när priset på pengarna som betalar den sjunker? Kom ihåg att människor i stort sett hyr sina boenden från banken, där lånet är hyran och alltså priset på bostaden.

Pelle var för övrigt mycket orolig när finanskrisen 2008 kom och sänkte priserna med 15-20% under en höst. Hans oro lättades när centralbankerna världen över sänkte räntorna och glömmer aldrig hur priserna glatt skuttade upp igen. Från den dagen förstod han hur stor inverkan räntor har på bostadspriser.
2020-10-29, 01:25
Avslutad
Citat:

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-bodens-kommun-sandtrask-8-17074315
Här har du både en bit mark och en byggnad. Hur många % per år skulle du säga att de har stigit?
Marken är 2191 kvm intill vatten. Så det är ingen oattraktiv mark precis.

Hm, du skulle ju kunna dra ifrån de ca 300 kSEK som kommunala anslutningar kostar, när du räknar.

Ser fram emot att få ta del av dina beräkningar.

Jag har ingen aning om vad du försöker säga med det där rucklet i Boden. Boden är för övrigt en ort präglad av hög arbetslöshet och utflyttning - populationen har minskat med 25% sedan 1995. Och jag fattar inte varför jag skulle räkna fram något på det? Huset är värt noll och tomten är värd 50.000 möjligen, det sätts av marknaden inte mig eller något framräknad byggkostnad.

Förlåt, men det är rätt irrelevant att spekulera i vad vildmark i civilisations ytterkant där populationen flyr fältet utvecklat sig prismässigt.

Citat:
Om du tittar på varor i din omgivning så har många av de genomlevt stigande efterfrågan utan att priserna ökat. Det beror på att produktionen ökat. Och det är precis det som händer när efterfrågan stiger.

Det är för varor som inte kan produceras (t ex antikviteter) som priset stiger, när efterfrågan stiger. Inte för producerade varor.

Att det för de flesta varor generellt gäller att produktion ökar när efterfrågan ökar är helt korrekt. Det är såklart efterfrågan som driver ökning i produktion, inte tvärtom.

Problemet med bostäder liknar det du beskriver med antikvitetsmarknaden. Efterfrågan av bostäder (folk med köpkraft) vill, måste och kräver att de får bo i centrala städer med access till arbetsmarknad. Anledningen till att London, Stockholm med flera storstäder är svindyra är att folk betalar för access till marknader med under 3% arbetslöshet och goda karriärmöjligheter. De betalar med sina höga löner som de kan använda för att få banken att lossa miljonlån till billiga räntor. I valet mellan 6 miljoner mer på huset eller sitta 1 h i bilkö varje morgon kommer de som kan välja huset. Vad de kan köpa avgörs främst av deras lön, räntan och banken.

Det som gör det svårt att producera något som tillgodoser dessa människors höga krav är - som någon skarpsynt ovan påpekade - att man byggde man på de bra lägena först och nu är det bara sämre (om ens några) lägen kvar i storstäderna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in