Citat:
Nja, det jag skrivit som triggat viss diskussion är att det kostar i form av renovering/underhåll/modernisering att ha en bostad. Inses enklast för en villa.Man köper in råvara (land/byggnad), sedan förädlar man det till en slutprodukt (hus/lägenhet) med hjälp av inputs så som material, timmar och inhyrda maskiner (produktion).
Vad vi diskuterar är huruvida det är ökade kostnader i själva förädlingen (produktion - kom ihåg material och timmar) som står bakom ökningen i slutproduktens pris. Det är detta FB hävdar.
Vad vi diskuterar är huruvida det är ökade kostnader i själva förädlingen (produktion - kom ihåg material och timmar) som står bakom ökningen i slutproduktens pris. Det är detta FB hävdar.
En del pratar bara om att prisstegringarna för befintliga bostäder är en ren vinst. Men det jag pekar på är att man har kostnader som göra att man beskattas på en "vinst" som inte är en vinst.
Jag formulerade detta lite sloppy som att det kostar att anlita hantverkare. Ur kontext framgår att det inte bara gäller hantverkarnas löner. Även om det bidrar.
Citat:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-bodens-kommun-sandtrask-8-17074315Eftersom du kunde köpa en landbit för 0.5M för 30 år sedan och sälja vidare samma landbit för 10M idag utan att överhuvudtaget lägga till någon som helst förädling (arbete eller timmar) är det helt uppenbart att prisuppgången på fastigheter drivs av andra saker än ökade kostnader för själva produktionen.
Här har du både en bit mark och en byggnad. Hur många % per år skulle du säga att de har stigit?
Marken är 2191 kvm intill vatten. Så det är ingen oattraktiv mark precis.
Hm, du skulle ju kunna dra ifrån de ca 300 kSEK som kommunala anslutningar kostar, när du räknar.
Ser fram emot att få ta del av dina beräkningar.
Citat:
Om du tittar på varor i din omgivning så har många av de genomlevt stigande efterfrågan utan att priserna ökat. Det beror på att produktionen ökat. Och det är precis det som händer när efterfrågan stiger.Det är för varor som inte kan produceras (t ex antikviteter) som priset stiger, när efterfrågan stiger. Inte för producerade varor.