Citat:
Jag upprepar min poäng: Om en Archer motsvarar tre eller fyra Hb77 blir det inte rimligt att jämföra gammalt och nytt. Givetvis är det "bättre" med fler än färre, men då måste man ha kvalitetsförband hur som helt. (Kvalitet när det gäller artilleri är mycket mer än shoot-and-scoot, men utan den förmågan riskerar artilleriförband att bli "engångs").
Min poäng, på annat sätt: Med modernt artilleri minskar personalen med en faktor tio och effekten från en enskild pjäs med en faktor 4. När vi hade som mest av 15cm-artilleri (inte glömma 10.5, såklart) hade vi ungefär samma kraft i våra 270 pjäser och 2700 man i betjäningen som vi får med 72 Archer och 280 man i betjäningen.
Men man kan titta på saken på fler sätt:
Ponera att vi tänker om, och skapar ett reservistförsvar och väljer att ha 270 Archer, med ungefär 1100 man i betjäningen - 75% av dem vpl. Med samma omräkningsfaktor som använts innan skulle det betyda att vi har ungefär fyra gånger mer artilleri än på den gamla onda tiden. Rimligen skulle det betyda att man behöver fyra gånger mer av allt annat också - och det blir ju svårare.
Min poäng, på annat sätt: Med modernt artilleri minskar personalen med en faktor tio och effekten från en enskild pjäs med en faktor 4. När vi hade som mest av 15cm-artilleri (inte glömma 10.5, såklart) hade vi ungefär samma kraft i våra 270 pjäser och 2700 man i betjäningen som vi får med 72 Archer och 280 man i betjäningen.
Men man kan titta på saken på fler sätt:
Ponera att vi tänker om, och skapar ett reservistförsvar och väljer att ha 270 Archer, med ungefär 1100 man i betjäningen - 75% av dem vpl. Med samma omräkningsfaktor som använts innan skulle det betyda att vi har ungefär fyra gånger mer artilleri än på den gamla onda tiden. Rimligen skulle det betyda att man behöver fyra gånger mer av allt annat också - och det blir ju svårare.
Ska man operera ett system över (lång) tid så krävs minst dubbla bemanningen. Eller tre gånger grundbemanningen eftersom folk behöver ledigt ibland, krig eller inte.
Är det inte detta vi ser i siffrorna för Hb 77? Plus lite redundans p g a förluster av olika slag?
Hb 77 var f ö revolutionerande för sin tid med sin självkörning och med sin kran.. men det är ju ingenting mot Archer. Archer blir skjutklar inom 30 s från eldorder, skjuter en MRSI och efter det är den på rull i upp till 60 km/h inom 30 s.